bariery rozwoju kapitału ludzkiego osób niepełnosprawnych.pdf

(232 KB) Pobierz
629561652 UNPDF
Dr Maria Agnieszka Paszkowicz
Mgr Marcin Garbat
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Zielonej Górze
Bariery rozwoju kapitału ludzkiego osób niepełnosprawnych
WSTĘP
Kapitał ludzki jest różnie definiowany. Najczęściej ujmuje się jako zasób
wiedzy, umiejętności, zdrowia i energii witalnej zawarty w każdym człowie-
ku i w społeczeństwie, określający zdolności do pracy, do adaptacji do zmian
w otoczeniu oraz możliwości kreacji nowych rozwiązań. Zasób ten nie jest da-
ny przez genetyczne właściwości danej populacji, ale można go powiększać
za pomocą inwestycji w człowieka, czyli przez ogół działań wpływających na
przyszły pieniężny i fizyczny dochód przez powiększanie zasobów ucieleśnio-
nych w ludziach: usługi i udogodnienia związane z ochroną zdrowia, poprawę
wyżywienia, szkolenie i doskonalenie zawodowe w czasie pracy, kształcenie
w systemie edukacji narodowej, poszukiwanie i gromadzenie informacji o sy-
tuacji firm i perspektywach zawodowych, badania naukowe, migracje ludno-
ści 1 . Wszystko to stanowi o rozwoju społecznym, który następuje w wyniku
pewnych zmian w wielu dziedzinach ludzkiego życia. Ten rozwój społeczny
spowodował także, iż niepełnosprawność nie jest już wyłącznie rozumiana jako
rezultat uszkodzenia ciała czy choroby. Dostrzeżono, iż jest wynikiem istnie-
nia szeregu barier społecznych, ekonomicznych i fizycznych, jakie napotyka
się w otoczeniu.
BARIERY
Ludzie niepełnosprawni razem ze sprawnymi funkcjonują w określonej prze-
strzeni. Oddziaływanie przestrzeni, tego, co znajduje się w jej obszarze, osoby
niepełnosprawne odbierają i oceniają jako dostosowanie lub niedostosowanie do
ich potrzeb. W związku z tym pojawia się termin bariera jako wyraz niepokony-
1 Nowa encyklopedia powszechna PWN , WN PWN, Warszawa 1996, tom 3, s. 266.
112
Maria agNieSZKa PaSZKOWicZ, MarciN garbaT
walności przestrzeni 2 . bariery są jednym z istotnych czynników, które hamują
rehabilitację osób niepełnosprawnych 3 .
Termin bariera jest pochodzenia francuskiego ( barriere ) i w dowolnym tłu-
maczeniu oznacza przeszkodę 4 . Zatem bariery można zdefiniować jako wszelkie
przeszkody, które utrudniają bądź uniemożliwiają osobom niepełnosprawnym
samodzielne, aktywne życie zgodnie z ich ambicjami i predyspozycjami 5 .
barierY NaTUraLNe
Osoby niepełnosprawne stanowią bardzo zróżnicowaną grupę pod względem
rodzaju i stopnia niepełnosprawności. Posiadana dysfunkcja w wielu przypad-
kach stanowi pewną barierę, utrudniającą lub uniemożliwiającą rozwój i zdo-
bycie pewnych umiejętności i wiedzy. O możliwościach rozwoju kapitału ludz-
kiego decyduje przede wszystkim stopień i rodzaj niepełnosprawności: jest on
niemożliwy lub w znacznym stopniu ograniczony u osób, u których występuje
upośledzenie umysłowe. Natomiast inne rodzaje dysfunkcji w zasadzie nie sta-
nowią takiej przeszkody, niemniej jednak tego nie ułatwiają. Pozytywnych przy-
kładów rozwoju kapitału ludzkiego osób niepełnosprawnych może być wiele.
Wśród nich należy wyróżnić Stevena Hawkingsa, wybitnego fizyka, chorego na
stwardnienie zanikowe boczne, Johna Nasha – matematyka, laureata Nagrody
Nobla, chorego na schizofrenię, czy też Yoni eareckson-Tada – pisarkę i publi-
cystkę, cierpiącą na tetraplegię. Wszystkie te wymienione osoby pomimo swoich
dysfunkcji osiągnęły pewien sukces, który świadczy o ich rozwoju.
barierY DiagNOSTYcZNe
Podstawowym problemem jest właściwa diagnoza, zwłaszcza na początko-
wym etapie życia dziecka. Jeśli nieprawidłowości rozwojowe zostaną wykryte
wcześnie, to w wielu przypadkach możliwe jest takie pokierowanie dalszą tera-
pią, które pozwoli na całkowite ich wyeliminowanie. W pozostałych przypad-
2 c. Kotela, Miasta bez barier. Opracowania urbanistyczne dotyczące przystosowania miast do
potrzeb osób niepełnosprawnych , [w:] Auxilium Sociale – Wsparcie Społeczne , 3–4/1997, wkładka
informacyjna s. i.
3 K. Jaranowska, Adaptacja mieszkań dla inwalidów , Wydawnictwo Spółdzielcze, Warszawa
1983, s. 7.
4 M. garbat, Środowisko fizyczne i społeczne osób niepełnosprawnych , [w:] Niepełnosprawność
i Rehabilitacja 1/2003, s. 19.
5 Wytyczne likwidacji barier urbanistyczno-architektonicznych finansowanych ze środków PFRON ,
PFrON, Warszawa 1994, s. 5.
629561652.001.png
 
barierY rOZWOJU KaPiTałU LUDZKiegO OSób NiePełNOSPraWNYcH
113
kach jest szansa na zapobieżenie rozwoju dysfunkcji, zmniejszenie jej uciążli-
wości oraz optymalizację rozwoju osobowego.
Z barierami diagnostycznymi mamy również do czynienie wówczas, gdy
trudno jest jednoznacznie stwierdzić, z jakim rodzajem dysfunkcji mamy do
czynienia lub gdy została postawiona niewłaściwa diagnoza.
Pierwszy przypadek dotyczy np. osób, których niepełnosprawność ma pod-
łoże genetyczne (np. zespół retta). Określenie rodzaju niepełnosprawności wy-
maga przeprowadzenia bardzo skomplikowanych (i zwykle kosztownych) badań.
badania takie są prowadzone w niewielu ośrodkach w Polsce. Stąd też dostęp
do nich jest ograniczony.
Drugi przypadek dotyczy np. osób z ciężkimi porażeniami, mających poważ-
ne problemy z porozumiewaniem się z otoczeniem, bądź nie mogących nawiązać
takiego kontaktu. Dzieci takie często były uznawane za upośledzone umysłowo
w stopniu głębokim, umieszczane w domach opieki i pozbawiane jakiejkolwiek
możliwości kształcenia się.
Zdarzają się czasami przypadki, kiedy diagnoza została postawiona niepra-
widłowo, a mimo to terapia prowadzona według tego orzeczenia dała pozytywne
rezultaty. Dało to dziecku szansę na rozwój poprzez pominięcie „zaszufladkowa-
nia”. Należy jednak pamiętać, iż są to sytuacje skrajne, zdarzające się rzadko.
barierY eDUKacYJNe
Z barierami edukacyjnymi mamy do czynienia wtedy, gdy osoba niepeł-
nosprawna posiada zdolności intelektualne niezbędne do podjęcia obowiązku
szkolnego, lecz z przyczyn od niej niezależnych nie może go podjąć, bądź kie-
rowana jest do niewłaściwej placówki szkolnej. Problem ten dotyczy szczegól-
nie dzieci i młodzieży w tzw. normie intelektualnej. Poniżej przedstawiono kilka
przykładów.
a. Niepełnosprawny uczeń nie może podjąć nauki w szkole masowej i jest
kierowany na nauczanie indywidualne. Nauczanie to jest ograniczone godzino-
wo i zakresowo (nie obejmuje wszystkich przedmiotów szkolnych). Ponadto
uczeń taki jest zwykle pozbawiony kontaktu z rówieśnikami; jego możliwości
rozwoju społecznego są zatem ograniczone.
b. Niepełnosprawny uczeń jest w stanie podjąć naukę w szkole masowej,
lecz kierownictwo szkoły nie chce przyjąć dziecka.
c. brak klas/szkół integracyjnych w najbliższym otoczeniu dziecka. Dziec-
ko jest kierowane na nauczanie indywidualne lub musi dojeżdżać do oddalonej
szkoły. Dłuższy czas dojazdu to mniej czasu poświęconego na naukę i rozwój
zainteresowań.
114
Maria agNieSZKa PaSZKOWicZ, MarciN garbaT
D. Niepełnosprawny uczeń ma specjalne potrzeby edukacyjne, których nie
jest w stanie zaspokoić szkoła masowa. Dotyczy to głównie osób niedowidzą-
cych i niewidomych oraz niedosłyszących i niesłyszących.
e. Uczeń ma zaburzenia zachowania, np. ma zespół aDHD (nadpobudliwość
psychoruchowa). Niejednokrotnie kierownictwo szkół usiłuje pozbyć się takich
uczniów ze szkoły, gdyż sprawiają one kłopoty swym odmiennym, niespokoj-
nym zachowaniem, są klasyfikowane jako „niegrzeczne”. Uczniowie tacy wy-
magają jedynie innych metod pracy.
F. W kształceniu zawodowym bariery polegają m.in. na stereotypowym
proponowaniu osobom niepełnosprawnym zawodów związanych z prostymi
pracami fizycznymi. Zawody te są przeważnie nieadekwatne do możliwości
wydolnościowych organizmu (jest ona niższa niż u osób sprawnych) oraz do
zapotrzebowania na współczesnym rynku pracy (postępuje przesunięcie w kie-
runku zawodów wymagających pracy umysłowej).
barierY ZWiĄZaNe Z ZaTrUDNieNieM
Należy tu przede wszystkim wymienić niechęć pracodawców (w tym również
pracodawcy państwowego) do zatrudniania osób niepełnosprawnych. Świadczy
o tym spory odsetek firm, które wolą zapłacić karny „parapodatek” niż zatrudnić
niepełnosprawnego pracownika. Dlatego też niepełnosprawni znajdują zatrud-
nienie głównie w zakładach pracy chronionej. Niestety, zakłady te zmuszone są
do ograniczania zatrudnienia, zatem większość osób niepełnosprawnych chęt-
nych do podjęcia pracy nie może jej zdobyć.
Zwykle bywa też tak, że niepełnosprawny – aby ubiegać się o pracę na da-
nym stanowisku – musi mieć kwalifikacje wyższe niż wymagane dla osoby
sprawnej. Niejednokrotnie też ludzie ci mają utrudniony awans zawodowy oraz
otrzymują niższą płacę za tę samą pracę niż osoba sprawna zatrudniona na ana-
logicznym stanowisku.
barierY iNFraSTrUKTUraLNe
W otoczeniu występują także bariery systemowe, które mają wpływ na tryb
życia i funkcjonowanie osób niepełnosprawnych. Mogą się one przejawiać
w strukturze organizacji procesów społecznych (nieadekwatnej do potrzeb osób
niepełnosprawnych), lub przeciwnie, bariery te mogą być wynikiem dezorgani-
zacji społecznego współżycia (wtedy dotykają wszystkich). Odnośnie do osób
niepełnosprawnych bariery systemowe są związane z:
barierY rOZWOJU KaPiTałU LUDZKiegO OSób NiePełNOSPraWNYcH
115
– rozmieszczeniem infrastruktury społecznej i technicznej w otoczeniu, czyli
z barierami funkcjonalno-przestrzennymi najbliższego otoczenia,
– organizacją i konstrukcją systemu społecznego oraz jego zarządzaniem, a więc
z barierami organizacyjnymi,
– systemem informacji zarówno wizualnej, jak i akustycznej – lub jej braku, czyli
barierami informacyjnymi.
Każdy człowiek, aby zaspokoić określoną potrzebę, np. załatwić sprawę
urzędową, musi wykonać określone czynności. Najczęściej jest to udanie się
do odpowiedniego urzędu. Sprawa wydaje się dość prosta, jednak w przypadku
osób niepełnosprawnych może okazać się niemałym problemem. Należy pa-
miętać, że ludzie (także niepełnosprawni), aby załatwić swoje sprawy, muszą
się przemieszczać, a więc pokonać pewną odległość (trasę), na której można na-
potkać bariery techniczne i fizjograficzne 6 . bariery te najczęściej niezauważane
przez osoby sprawne są dla osób niepełnosprawnych niepokonywalne.
Także odległość do poszczególnych elementów i urządzeń infrastruktury jest
dość istotna – oczywiście im bliższe są miejsca zamieszkania osoby niepełno-
sprawnej, tym lepiej. Może ona tym sposobem załatwić wiele istotnych spraw,
na przykład nadać przesyłkę poleconą w urzędzie pocztowym lub uzyskać in-
formacje w odpowiednim urzędzie.
Z barierami systemowymi idą w parze bariery instytucjonalne oraz admini-
stracyjne. bariery instytucjonalne to nic innego, jak trudności dotarcia do okre-
ślonej instytucji (w tym także urzędu), urzędnika lub załatwienia określonej
sprawy, natomiast bariery administracyjne związane są na przykład z istniejącą
biurokracją, niekompetencją urzędników lub brakiem przychylności odpowied-
nich organów do problemów osób niepełnosprawnych 7 .
W otoczeniu osób niepełnosprawnych występują również bariery organiza-
cyjne, związane z jakością funkcjonowania całego systemu społeczno-gospodar-
czego kraju. Tak się składa, że w Polsce aktualnie system ten stanowi poważny
problem. Nie zapewnia bowiem w wystarczającym, a może i w minimalnym
stopniu realizowania podstawowych zadań socjalnych współczesnego społeczeń-
stwa, szczególnie jego niepełnosprawnej części. Do najważniejszych przeszkód
w osiągnięciu należytego funkcjonowania systemu społeczno-gospodarczego
można zliczyć powiązane łańcuchowo ze sobą 8 :
6 M. a. Paszkowicz, M. garbat, K. Kmiecik, Wpływ środowiska na zaspokajanie potrzeb osób
niepełnosprawnych [w:] Wpływ środowiska na zdrowie, zmęczenie i ryzyko zawodowe (red. e. Kowal),
Uniwersytet Zielonogórski, Zielona góra 2002, s. 72.
7 Niepełnosprawni – normalna sprawa. Raport Integracji , Fundacja „Polska bez barier”, War-
szawa 2001, s. 50.
8 J. Materne, Pedagogika socjalna – systematyka zagadnień i pojęć , Wydawnictwo Mater, Szcze-
cin 1999, s. 108.
629561652.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin