Określanie konstrukcji wybranych urządzeń precyzyjnych.pdf

(1842 KB) Pobierz
mech_auto_przem_731[01].Z2.03_u naprawiony.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Paweł Wawrzyniak
Określanie konstrukcji wybranych urządzeń precyzyjnych
731[01].Z2.03
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
384930696.004.png 384930696.005.png 384930696.006.png
Recenzenci:
prof. dr hab. inż. Krzysztof Pacholski
dr inż. Edward Tyburcy
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Paweł Wawrzyniak
Konsultacja:
mgr inż. Ryszard Dolata
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 731[01].Z2.03
„Określanie konstrukcji wybranych urządzeń precyzyjnych”, zawartego w modułowym
programie nauczania dla zawodu mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń
precyzyjnych.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
5
3.CC Cele kształcenia
6
4. Materiał nauczania
7
4.1. Mierniki analogowe
7
4.1.1. Materiał nauczania
7
4.1.2. Pytania sprawdzające
16
4.1.3. Ćwiczenia
16
4.1.4. Sprawdzian postępów
17
4.2 . Manometry
18
4.2.1. Materiał nauczania
18
4.2.2. Pytania sprawdzające
24
4.2.3. Ćwiczenia
24
4.2.4. Sprawdzian postępów
26
4.3. Rejestratory
27
4.3.1. Materiał nauczania
27
4.3.2. Pytania sprawdzające
33
4.3.3. Ćwiczenia
33
4.3.4. Sprawdzian postępów
34
4.4. Plotery
35
4.4.1. Materiał nauczania
35
4.4.2. Pytania sprawdzające
38
4.4.3. Ćwiczenia
39
4.4.4. Sprawdzian postępów
40
4.5. Wagi i kasy fiskalne
41
4.5.1. Materiał nauczania
41
4.5.2. Pytania sprawdzające
47
4.5.3. Ćwiczenia
47
4.5.4. Sprawdzian postępów
50
4.6. Sprzęt gospodarstwa domowego
51
4.6.1. Materiał nauczania
51
4.6.2. Pytania sprawdzające
62
4.6.3. Ćwiczenia
62
4.6.4. Sprawdzian postępów
64
4.7. Przekładnie
65
4.7.1. Materiał nauczania
65
4.7.2. Pytania sprawdzające
70
4.7.3. Ćwiczenia
71
4.7.4. Sprawdzian postępów
72
4.8. Dźwignice i przenośniki
73
4.8.1. Materiał nauczania
73
4.8.2. Pytania sprawdzające
78
4.8.3. Ćwiczenia
78
4.8.4. Sprawdzian postępów
79
5. Sprawdzian osiągnięć
80
6. Literatura
85
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten pomoże Ci przyswajać wiedzy z zakresu budowy urządzeń precyzyjnych.
Zamieszczone są w nim:
wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie powinieneś „opanowane” przed
przystąpieniem do nauki,
cele kształcenia, jakie powinieneś osiągnąć w czasie zajęć edukacyjnych tej jednostki
modułowej,
materiał nauczania – wiadomości niezbędne do osiągnięcia założonych celów kształcenia
i opanowania umiejętności zawartych w jednostce modułowej,
zestawy pytań, które pomogą Ci w sprawdzeniu czy opanowałeś nauczany materiału,
ćwiczenia, które pomagają Ci na weryfikację wiadomości teoretycznych, kształtowanie
i doskonalenie umiejętności praktycznych,
sprawdzian postępów,
sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw pytań – pozytywne zaliczenie testu
potwierdzi opanowanie materiału całej jednostki modułowej,
wykaz literatury.
W rozdziale 4 Materiał nauczania przedstawiono podstawowe wiadomości z budowy,
działania i obsługi urządzeń uzupełnionych ilustracjami sprzętu. Każda część tego rozdziału
ma podrozdział Pytania sprawdzające, w którym zamieszczone są różne pytania, pozwalające
Ci samemu sprawdzić stopień opanowania materiału nauczania Z zawartymi tam pytaniami
możesz zapoznać się:
a) przed przystąpieniem do rozdziału Materiał nauczania – poznając przy tej okazji
wymagania wynikające z potrzeby zawodu, lub przyswojeniu wskazanych treści,
odpowiadając na te pytania sprawdzisz stan gotowości do wykonywanych ćwiczeń,
b) po zapoznaniu się z rozdziałem Materiał nauczania, aby sprawdzić stan swojej wiedzy,
która będzie Ci potrzebna do wykonywania ćwiczeń.
Wykonując ćwiczenia zawarte w Poradniku lub zaproponowane przez nauczyciela
poznasz zasady budowy, działania i podstaw uruchamiania wybranych urządzeń
precyzyjnych. Po wykonaniu ćwiczeń sprawdź poziom swoich postępów rozwiązując test
Sprawdzian postępów, zamieszczony po ćwiczeniach. W tym celu:
przeczytaj pytania i odpowiedz na nie,
podaj odpowiedź wstawiając X w odpowiednie miejsce.
Odpowiedź NIE wskazuje na luki w Twojej wiedzy, informuje Cię również o brakach
w przyswajanej przez Ciebie wiedzy. Oznacza to powrót do treści, które nie są dostatecznie
opanowane.
Poznanie przez Ciebie wszystkich lub określonej części wiadomości na temat budowy,
działania wybranych urządzeń precyzyjnych, będzie podstawą do przeprowadzenia przez
nauczyciela sprawdzianu poziomu przyswajanych wiadomości i ukształtowaniu umiejętności.
W rozdziale 5 tego poradnika jest zamieszczony „Sprawdzian osiągnięć”, zawiera on:
instrukcję, w której omówiono tok postępowania podczas przeprowadzania sprawdzianu,
zestaw zadań testowych,
przykładową kartę odpowiedzi, w której, w przeznaczonych miejscach zaznacz
odpowiedź na pytania.
Będzie to stanowić dla Ciebie trening przed sprawdzianem zaplanowanym przez
nauczyciela.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
731[01].Z2
Układy automatyki przemysłowej
i urządzenia precyzyjne
731[01].Z2.01
Uruchamianie przetworników
i regulatorów
731[01].Z2.02
Obsługiwanie zespołów napędowych
i nastawczych
731[01].Z2.03
Określanie konstrukcji wybranych
urządzeń precyzyjnych
731[01].Z2.04
Stosowanie elementów sterowania
i zabezpieczeń w urządzeniach
precyzyjnych
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
384930696.007.png 384930696.001.png 384930696.002.png 384930696.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin