Program_zajec_korekcyjno-kompensacyjnych.rtf

(167 KB) Pobierz

 

 

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

 

Lata dziecięce sąrami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek.

Janusz Korczak

 

1.   Cel zajęć:

 

Główny cel zajęć korekcyjno-kompensacyjnych to pomoc dziecku w przezwyciężaniu trudności i umożliwienie mu prawidłowego funkcjonowania w zespole klasowym oraz osiągania pozytywnych wyników szkolnych.

W ramach zajęć reedukacyjnych nie można ograniczyć się wyłącznie do ćwiczeń w ramach opóźnionych lub zaburzonych funkcji. Ćwiczenia powinny uaktywniać pracę całego mózgu, aby kształtowanie funkcji opóźnionych było wspomagane przez inne funkcje poznawcze.

Ważne jest, aby każde zajęcia zapewniły dzieciom materiał do myślenia i mówienia oraz stworzyły możliwości do ćwiczeń ruchowych oraz pozwoliły na odniesienie sukcesu.

Ogólne wskazania terapeutyczne

·        zachęcanie dziecka do pracy,

·        nagradzanie dziecka za prawidłowo wykonane czynności,

·        ukazywanie atrakcyjności wykonywanych zabaw,

·        stopniowanie trudności,

·        nie dopuszczenie do tego by zabawa była chaotyczna, nużąca.

 

2.   Typy ćwiczeń:

 

Usprawnianie zaburzonych funkcji poznawczych:

 

Doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej:

 

·        chodzenie stopa za stopą po linii,

·        rzucanie i chwytanie piłki, balonu,

·        rzuty do celu,

·        zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn dużym pędzlem, ruchami pionowymi i poziomymi,

·        malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania,

·        malowanie szlaczków,

·        montowanie konstrukcji z gotowych elementów, np. klocków, krążw,

·        modelowanie w plastelinie, modelinie,

·        nawlekanie różnych elementów na sznurek,

·        cięcie papieru po linii prostej, falistej,

·        wydzieranki i naklejanki,

·        pogrubianie konturów,

·        rysowanie po śladzie kropkowym lub kreskowym,

·        rysowanie za pomocą szablonów,

·        kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną,

·        zamalowywanie kredkami małych przestrzeni,

·        rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze,

·        odtwarzanie układów z elementów powtarzających się cyklicznie, różniących się kształtem lub kolorem,

·        kolorowanie rysunków w książeczkach,

·        kreślenie w powietrzu na przemian prawą i lewą ręką form kolistych i falistych.

 

Usprawnianie funkcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej:

 

·        dobieranie par jednakowych obrazków (domino, dobieranki, loteryjki),

·        dobieranie par jednakowych figur geometrycznych,

·        odtwarzanie z pamięci układu elementów,

·        układanie obrazków w kolejności, w jakiej były pokazywane,

·        układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych i klocków, według wzoru i z pamięci,

·        wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami,

·        wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter (bez czytania), jedynie na podstawie identyfikacji wzrokowej,

·        składanie sylab w wyrazy za pomocą suwaków,

·        rozpoznawanie liter wśd zestawu innych liter,

·        układanie pociętych liter,

·        dopasowywanie części obrazków do całości,

·        uzupełnianie braków na obrazku,

·        zabawy zręcznościowe: toczenie, rzucanie, chwytanie różnych przedmiotów, np. woreczków, kółek, piłek,

·        zabawy zręcznościowe - skaczące czapeczki, pchełki, bierki,

·        wyliczanie przedmiotów zapamiętanych wzrokowo,

·        rozpoznawanie treści obrazków.

 

Ćwiczenia orientacji czasowo przestrzennej:

 

·        wskazywanie prawej i lewej części ciała (autoorientacja),

·        orientacja w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciw,

·        układanie obrazków po lewej i prawej stronie, na górze i na dole wg instrukcji słownej,

·        pojęcie pór roku, nazw dni tygodnia, miesięcy,

·        wykonywanie prostych ruchów, kreślenie kształw graficznych w powietrzu,

·        przybieranie określonych pozycji zgodnie z instrukcją słowną,

·        ćwiczenie orientacji w przestrzeni szachownica,

·        rysowanie przedmiotów w odpowiednim położeniu, np. pod drzewem,

·        kolorowanie obrazka według instrukcji,

·        chodzenie po narysowanej ścieżce,

·        śledzenie linii, przedmiotów wzrokiem.

 

Ćwiczenia funkcji słuchowej:

 

·        żnicowanie dźwięw pochodzących z otoczenia,

·        rozpoznawanie głosów z taśmy magnetofonowej oraz naśladowanie ich,

·        dobieranie par tych samych dźwięw,

·        zabawy ruchowe ze śpiewem, klaskaniem,

·        odtwarzanie struktur rytmicznych,

·        wyodrębnienie zdań i wyrazów w wypowiedziach,

·        powtarz...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin