Scenariusz zajęć w oparciu o Metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne i Program aktywności M.ch.pdf

(35 KB) Pobierz
390115087 UNPDF
CENTRUM LOGOPEDYCZNE PL
Scenariusz zajêæ w oparciu o Metodê Ruchu Rozwijaj±cego Weroniki
Sherborne i Program aktywno¶ci M.ch
Autor: Bogumiła Karasek
21.05.2007.
Zmieniony 21.05.2007.
Metoda ruchu rozwijaj±cego Weroniki Sherborne, jest metod± do¶æ znan± i stosowan± z powodzeniem w
pracy z dzieæmi i dorosłymi z ró¿nego rodzaju niepełnosprawno¶ci±. Ten opracowany przez Ni± system
æwiczeñ wywodzi siê z baraszkowania, naturalnej formy kontaktu rodzic – dziecko. Został on
oparty na twierdzeniu, i¿ rozwój ruchowy jest podstaw± do rozwoju poznawczego. Poprzez zastosowanie
odpowiednich zestawów æwiczeñ ruchowych tworzy siê mo¿liwo¶æ realizowania potrzeb psychicznych, a
tym samym sposobno¶æ ujawnienia siê własnej aktywno¶ci jednostki.
Wa¿ne dla osób upo¶ledzonych umysłowo jest to, ¿e znajomo¶æ mowy nie jest konieczna do
uczestniczenia w tych æwiczeniach. Bod¼ce kinestetyczne, poczucia zwi±zane z równowag±, dotykiem,
odczuwaniem ruchu le¿± u podstaw kształtowania własnej to¿samo¶ciCelem tej metody jest
do¶wiadczenie:
- Ruchu,
- Kontaktu emocjonalnego,
- Kontaktu fizycznego,
- Kontaktu społecznego,
- Poznanie własnego ciała.Stosuj±c tê metodê d±¿ymy do rozwoju:
- ¦wiadomo¶ci schematu ciała, integracji poszczególnych jego czê¶ci,
- Orientacji w czasie i przestrzeni w ¶rodowisku zewnêtrznym,
- Poczucia bezpieczeñstwa, zaufania do siebie i partnera,
- Emocji, opanowywania ich,
- Własnej inwencji, pewno¶ci siebie, inicjatywy,
- Spontaniczno¶ci ruchu i zachowañ,
- Sprawno¶ci ruchowej, wyobra¼ni, pojêæ,
- Koncentracji uwagi, sposobu komunikowania siê,
- Umiejêtno¶ci rozlu¼niania siê po okresie napiêcia i koncentracji,
- A tak¿e do integracji ¶rodowiska, w którym jeste¶my.PROGRAMY AKTYWNO¦CI MARIANNY I
CHRISTOPHER' A KNILL'ÓWProgramy Aktywno¶ci maj± zabawow± formê muzyczno-ruchowa. Wszystkim
aktywno¶ci± ruchowym towarzyszy specjalnie skomponowana muzyka, która sprzyja zdobywaniu i
ukierunkowaniu uwagi dziecka, tworzy ramy czasowe pomagaj±ce w zorganizowaniu tych ruchów i
czynno¶ci. Muzyka wyznacza długo¶æ trwania ruchu i uzasadnia jego charakter. Ruchy obejmuj±
æwiczenia całego ciała. Ka¿dy z nich ma uzasadnienie funkcjonalne. Wykonuj±c aktywno¶æ wielokrotnie
dziecko uczy siê schematu własnego ciała, poznaje zale¿no¶ci miêdzy poszczególnymi jego czê¶ciami, a
tym samym uczy siê ¶wiadomego władania nim.
Program Wprowadzaj±cy ma na celu przybli¿enie dziecku schemat jego ciała. Program Pierwszy rozwija
¶wiadomo¶æ górnej czê¶ci ciała, a Program Drugi dolnej. Program Trzeci wymaga znacznie wiêkszej
¶wiadomo¶ci społecznej dziecka, ruchliwo¶ci, koordynacji i orientacji w przestrzeni. Program Czwarty jest
pogłêbieniem umiejêtno¶ci nabytych w poprzednich programach. Zakoñczony jest tañcem, w którym
dziecko ma mo¿liwo¶æ zaprezentowania w sposób spontaniczny nabytych umiejêtno¶ci. Program SPH
stworzony został na potrzeby dzieci niepełnosprawnych fizycznie. Muzyka wyznaczaj±ca trwanie
aktywno¶ci jest wyra¼nie dłu¿sza ni¿ w poprzednich programach.Temat zajêæ: Spotkanie w Indiañskiej
wiosce Scenariusz przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnymCELE: Rozwijanie
¶wiadomo¶ci własnego ciała i przestrzeni
Rozwijanie zaufania do siebie
Zdobywanie pewno¶ci siebie i poczucia bezpieczeñstwa w otoczeniu
Kształtowanie pozytywnych odczuæ w kontakcie z innym człowiekiem
Nawi±zywanie kontaktu i współpracy z partnerem i grup±.METODY:Metoda Ruchu rozwijaj±cego W.
Sherborne,
Metoda M.i Ch. Knill,
MuzykoterapiaFORMY PRACY:Indywidualna
Grupowa¦RODKI DYDAKTYCZNE:koce, karimaty, plakietki z indiañskimi imionami, gazety, piłka do
skakania, kaseta z muzyk±PRZEBIEGCzê¶æ wstêpna
Powitanie dzieci : dzieñ do-bry (uderzamy dłoñmi o podłogê), dzieñ do-bry (uderzamy dłoñmi o kolana),
dzieñ do-bry (klaszczemy), dzieñ do-bry (klaszczemy nad głow±).
Nadanie dzieciom imion poprzez rozdanie plakietek samoprzylepnych z imionami indiañskimi np. Biała
chmurka, Jesienny Deszcz, Gro¼ny Grzmot itp.
Przywitanie siê w parach. Witaja siê nasze dłonie, łokcie, stopy, kolana, plecy itp.Czê¶æ pierwsza:
http://www.logopedia.pl
Kreator PDF
Utworzono 15-10-2010, 12:41
390115087.002.png
 
CENTRUM LOGOPEDYCZNE PL
„Poznanie własnego ciała”
1) Wyczuwanie nóg (w ruchu)
Maszerowanie i bieganie z podnoszeniem wysoko kolan - wyczuwanie nóg
Chodzenie, bieganie na sztywnych nogach
Chodzenie, bieganie na miêkkich nogach
Chodzenie z otwartym parasolem pod wiatr
Chodzenie jak po gor±cym piasku, który parzy w stopy
Chodzenie skacz±c po kamieniach przez górski strumyk2) Zabawa „Rób tak, nie rób tak”.
Prowadz±ca wykonuje ró¿ne ruchy, mówi±c przy tym w przypadkowej kolejno¶ci: „rób tak”
– wtedy grupa na¶laduje jej ruchy, „nie rób tak” – wtedy grupa stoi
nieruchomo. Je¶li kto¶ siê pomyli siada z boku i obserwuje innych.3) Na¶ladowanie opadaj±cych li¶ci.
Dzieci zajmuj± miejsca na kocach. Relaks
Kołysanie
Wymachiwanie rêkoma
Zginanie i rozprostowanie r±k
Zaciskanie i otwieranie dłoni
Pocieranie dłoni Klaskanie
Głaskanie głowy
Głaskanie brzucha
Głaskanie policzków4) Wyczuwanie dolnych czê¶ci ciała
wyczuwanie kolan. siedz±c - przyci±ganie kolan do siadu skulnego, chowanie głowy i rozprostowywanie
siê do pozycji le¿±cej
wyczuwanie nóg siedz±c - kolana wyprostowane:
dotykanie palcami stóp podłogi,
uderzanie o podłogê piêtami , nastêpnie cał± stop±,
wyczuwanie po¶ladków – ¶lizgaj±c siê w siadzie po podłodze, skacz±c na piłce, siad skulny,
krêcenie siê wokół własnej osi w jedna i drug± stronê.Czê¶æ druga: Æwiczenia na poczucie bezpieczeñstwa
rozlu¼nienie miê¶ni w le¿eniu na plecach, kładziemy li¶æ na brzuchu i oddychamy obserwuj±c jak siê unosi
jedna osoba robi „mostek” (klêk podparty), druga przechodzi pod ni±, nad ni±, dookoła
utworzenie poci±gu przez grupê, poci±g wje¿d¿a do tunelu utworzonego przez czê¶æ grupyCzê¶æ trzecia:
Æwiczenia ułatwiaj±ce nawi±zanie kontaktu i współpracy z partnerem i grup±
A. Æwiczenia „z”
Para staje naprzeciw siebie i na przemian wykonuje przysiady
Jeden- le¿enie tyłem, drugi przetacza partnera jak kłodê
Jeden le¿enie przodem, rêce w przód (lub tyłem), drugi ci±gnie za rêce lub nogi (jad± na wycieczkê),
Siedz±c tyłem do siebie, przepychaj± siê plecami,
„Rowerek”
Jeden siad skulny, drugi przeskakuje partnera,
Æw. „Lustro” - na¶ladowanie ruchów partneraB. Æwiczenia „przeciwko”
1) próba przesuniêcia skały ( partner siedzi oparty)
2) próba przewrócenia partnera le¿±cego na plecach lub brzuchu na druga stronê
3) przepychanie stopami, dłoñmiC. Æwiczenia „razem”
Zabawa „złap za”- w rytm muzyki dzieci poruszaj± siê po sali, po wył±czeniu pada
polecenie złap za np. kolano, ucho, rêke
kołysanie jednej osoby w kocu
kilku æwicz±cych (4-6) w klêku podpartym w rzêdzie kołysze æwicz±cego, który le¿y na ich plecach. Rz±d
na¶laduje falê przesuwa siê do przodu i do tyłu. Trzeba uwa¿aæ, ¿eby æwicz±cy nie spadł z pleców, na
zakoñczenie rz±d siada, a dwóch ostatnich podtrzymuje rêce i nogi tego, który zsuwa siê na podłogê,
kilka osób kładzie siê na plecach tworz±c koło, rozszerzaj± nogi i rêce, reszta stara siê przechodziæ
miêdzy nimi
Æw. „waga” : chwytanie siê za rêce i wykonywanie przysiadów
Æw. „domek” :czê¶æ grupy w dwójkach w klêku podpartym tworzy domek, reszta dzieci
swobodnie biega, na znak wył±czonej piosenki maj± siê schroniæ do dowolnego domku, nastêpujê
zamiana, tak aby ka¿de dziecko mogło byæ w domku. Czê¶æ czwarta: Ruch kreatywny
Zgniatanie gazet w rytm muzyki i wrzucanie do „ogniska”
Taniec przy ognisku( swobodny)
Taniec lambado
Czê¶æ pi±ta: Zakoñczenie
Po¿egnanie dzieci : do-wi-dze-nia (uderzamy dłoñmi o podłogê), do-wi-dze-nia (uderzamy dłoñmi o
kolana), do-wi-dze-nia (klaszczemy), do-wi-dze-nia (klaszczemy nad głow±).Bibliografia
- Marta Bogdanowicz,: "Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka",
http://www.logopedia.pl
Kreator PDF
Utworzono 15-10-2010, 12:41
390115087.003.png
 
CENTRUM LOGOPEDYCZNE PL
Warszawa 1994r.WSZiP.
- Knill Ch.- Dotyk i komunikacja. CMPP-P. ME, W-WA ,1995,
- Rewalidacja 2(8)2000-czasopismo dla nauczycieli i terapeutów,
http://www.logopedia.pl
Kreator PDF
Utworzono 15-10-2010, 12:41
390115087.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin