TURNIEJ WIEDZY DLA DZIECI 6 – LETNICH
„JESTEM BEZPIECZNY NA ULICY”
Prowadząca:
Cele turnieju:
Cele operacyjne: dziecko:
· wykaże się wiadomościami dotyczącymi bezpieczeństwa;
· zastosuje w zabawie zdobyte informacje z zakresu znajomości ruchu drogowego;
· wie, jak należy zachować się w sytuacjach zagrożenia;
· potrafi rozwiązywać zagadki i krzyżówki, rozumie ich sens;
· rozumie konieczność bezpiecznego poruszania się po drogach;
· zna numery alarmowe i wie, kiedy można z nich skorzystać;
· wykazuje umiejętność współpracy i współdziałania w zespole.
Metody:
- aktywne: metoda dramy – scenki sytuacyjne; udział w ćwiczeniach sprawnościowych,
układanie puzzli, kolorowanie kół, układanie pasów, wyścig na kocykach;
- słowne: rozwiązywanie zagadek, krzyżówki, udzielanie odpowiedzi na pytania, wyjaśnienia;
- oglądowe: obserwacja pracy innych zespołów, oglądanie scenek sytuacyjnych.
Formy: praca równym frontem zróżnicowana, jednolita.
Pomoce dydaktyczne: kaseta magnetofonowa z nagraniem odgłosów pojazdów, szablon sygnalizatora, ilustracje przedstawiające pojazdy uprzywilejowane i numery alarmowe, koperty, puzzle ze znaków drogowych, plansza z krzyżówką, plansza do punktacji, punkty – kółeczka w czterech kolorach, kocyki, białe i czarne paski papieru, kolorowe pachołki, szary papier, kosz na śmieci.
Miejsce turnieju: sala gimnastyczna.
Czas trwania: około 45 minut.
Data:
Organizacja: na sali gimnastycznej ustawione są cztery stoliki z krzesełkami. Wydzielona jest przestrzeń do zadań ruchowych. Dzieci podzielone są na cztery zespoły, każdy zespół siedzi przy innym stoliczku i oznaczony jest kolorem: czerwonym, zielonym, niebieskim bądź żółtym. Zespoły dobierają się poprzez losowanie emblematów z „czarodziejskiego woreczka”.
Przebieg:
„Wszyscy są, witam was, zaczynamy, już czas.
jestem ja, jesteś ty, raz, dwa, trzy”
„ I Maluchy i Starszaki to bezpieczne przedszkolaki”
ZADANIA TURNIEJOWE:
I. ROZWIĄŻ ZAGADKĘ.
1. Stoją przy drodze na jednej nodze, wszystkim kierowcom ku przestrodze.
Obrazki na nich rozmaite czyta kierowca zamiast liter. (znak drogowy)
2. Zgadniesz, co to jest, gdy pomyślisz szczerze.
Tak nazywa się część jezdni albo w ZOO zwierzę. (zebra)
3. W białej czapce na ulicy ważną jest osobą.
Wszyscy słuchać go muszą, gdy kieruje ruchem. (policjant)
4. Składam się z kierownicy, ramy i kół z oponami.
Może na mnie jechać człowiek ruszając nogami. (rower)
II. ZRÓB TO SAM.
1. Numery alarmowe.
Każdy zespół dostaje kopertę, w której znajdują się trzy obrazki z pojazdami – samochód policyjny, wóz strażacki, karetka pogotowia oraz trzy numery alarmowe: 997, 998, 999. Zadaniem dzieci jest poprawne dopasowanie numeru do właściwego pojazdu.
III. POMYŚL, ODPOWIEDZ I POKAŻ.
1. Rozpoznaj, jakie pojazdy wydają te dźwięki? Spróbuj w oryginalny sposób naśladować odgłosy tych pojazdów. Pokaż, jak one się poruszają. Odgłosy: samolot, pociąg, samochód, motor.
IV. ODPOWIEDZ: TAK – NIE
1. Czy możesz przejść na drugą stronę, jeśli światło jest czerwone?
2. Wyskoczyła na ulicę piłka nożna. Czy można za nią pobiec czy nie można?
3. Przez jezdnię sobie przebiegnę, bo mi się bardzo śpieszy. Niech inni sobie szukają przejścia dla pieszych.
4. Czy wolno przebiegać przez jezdnię w niedozwolonym miejscu?
5. Czy dzieci mogą się bawić w pobliżu ulicy?
6. Czy mundur policjanta ma kolor zielony?
7. Czy radiowóz policyjny ma na dachu drabinę?
8. Czy żółte trójkąty to znaki zakazu?
9. Czy znak „Stop” jest koloru różowego?
10. Czy znaki ostrzegawcze są w kształcie chmurki?
11. Czy można jeździć samochodem bez zapiętych pasów bezpieczeństwa?
12. Czy dzieci samodzielnie mogą poruszać się rowerem po ruchliwej ulicy?
V. ZRÓB TO SAM.
1. Sygnalizator świetlny. Zadaniem drużyny jest prawidłowe pokolorowanie szablonu sygnalizatora świetlnego. Dzieci mają do dyspozycji pięć kolorów kredek.
VI. JAK SIĘ ZACHOWASZ? – SCENKI SYTUACYJNE.
VII. TRUDNE PYTANIA.
VIII. ZRÓB TO SAM – PUZZLE.
Drużyny losują koperty, w których umieszczone są znaki drogowe w postaci puzzli. Zadaniem każdej drużyny jest ułożenie znaku drogowego i określenie jego znaczenia oraz do której grupy znaków należy (zakazu, nakazu, ostrzegawczy, informacyjny).
IX. ZABAWA „KIEROWCA I PASAŻER”.
Dzieci siedzą parami na linii startu. Na sygnał – jedno dziecko siada na kocyku – pasażer, a drugie – kierowca, ciągnie koc do wyznaczonego miejsca. Tam następuje zamiana – kierowca jest pasażerem, a pasażer jest kierowcą. Wracają na linię startu i przekazują koc następnej parze.
X. ROZWIĄŻ KRZYŻÓWKĘ.
Po jednym haśle dla każdej drużyny.
PIONOWO:
POZIOMO:
Z
S
P
I
E
Y
B
G
R
N
A
K
Ł
XI. „ZEBRA”.
Ułożenie przejścia dla pieszych. Zespoły siedzą na linii startu. Obok każdego zespołu leżą czarne i białe paski. Na sygnał, pierwsze dziecko z zespołu bierze pasek i biegnie do wyznaczonego miejsca – kładzie pasek na arkuszu papieru i wraca na miejsce startu. Czynność tę powtarzają kolejno wszyscy zawodnicy aż do chwili, gdy zabraknie pasków. Wygrywa ta drużyna, która jako pierwsza ułoży „zebrę”.
ZAKOŃCZENIE TURNIEJU.
Podliczenie punktów na planszy – ogłoszenie zwycięzcy. Wszystkie dzieci gratulują sobie dobrej zabawy – w nagrodę otrzymują cukierki. Żegnają się okrzykiem turniejowym:
„ I Maluchy i Starszaki to bezpieczne przedszkolaki”.
Wspólne sprzątanie sali gimnastycznej po zakończonym zajęciu.
analuba