PLAN NR 1.doc

(80 KB) Pobierz
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO -DYDAKTYCZNEJ I OPIEKUŃCZEJ

PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO -DYDAKTYCZNEJ

I OPIEKUŃCZEJ

DLA GRUPY DZIECI 4-LETNICH

 

Na okres 1 – 11 wrzesień 2009r.

                          

 

 

 

I.                   WITAMY W PRZEDSZKOLU

ZADANIA PROGRAMOWE:

-   poznawanie zasad bezpieczeństwa w przedszkola i na jego terenie,

- szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich w wyznaczone miejsce;

- uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach;

- posługiwanie się własnym znaczkiem rozpoznawczym;

 

II.                Z PANIĄ JEST WESOŁO

ZADANIA PROGRAMOWE:

-   nabywanie odwagi i umiejętności wypowiadania własnych myśli w kontaktach indywidualnych i zespołowych,

-   przyporządkowanie się regułom obowiązującym w grupie (dyżury),

-   rozumienie przyczyn i podejmowanie prób przewidywania skutków sytuacji obserwowanych w otoczeniu i przedstawionych na ilustracjach,

 

 

 

 

 

Opracowała:

Marzena Piotrowska

WITAMY W PRZEDSZKOLU

(1.09.2009r.. – 04.09.2009r.)

 

TEMAT DNIA: Witamy w przedszkolu.

1. „Witajcie w przedszkolu”- oswajanie się z nowym otoczeniem, witanie dzieci przybyłych do przedszkola, wspólne zabawy w kącikach zabaw.

2. „Pamiętam Twoje imię”- zabawa kołowa z piłką, ćwiczenie celności rzutu oraz utrwalenie imion dzieci.

3. „Wspomnienia z wakacji”- swobodne rozmowy na temat spędzonych wakacji, dzielenie się własnymi przeżyciami i spostrzeżeniami, słuchanie wypowiedzi kolegów.

4. Ćwiczenia poranne nr 1, poruszanie się po wyznaczonej przestrzeni, reagowanie podskokiem na określony sygnał dźwiękowy.

5. „Żółw Langula Wielki”- historyjka obrazkowa, zapoznanie z bohaterem historyjki oraz jego przygodami, udzielenie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczycielkę dotyczące wakacyjnych przygód bohatera, dzielenie się swoimi spostrzeżeniami.

6. „Zajączki”- zabawa ruchowa ze śpiewem, wspólna, zgodna zabawa, oczekiwanie na swoją kolej w zabawie.

7. „Ubieramy się już sami”- stosuje kolejność przy wkładaniu ubrania, (najpierw buty a następnie bluza lub kurtka).

8. „Co zmieniło się w ogrodzie przedszkolnym”- spacer do ogrodu przedszkolnego, przećwiczenie chodu parami, określenie zmian i różnic w  wyglądzie ogrodu przedszkolnego.

9. „Nasze nowe zabawki”- doskonalenie percepcji wzrokowej, dostrzeganie zmiany miejsca położenia określonych zabawek, stosowanie wyrażeń przyimkowych (na, pod, w, przed, za, obok).

10.  „Odgłosy z naszej nowej sali”- ćwiczenia artykulacyjne, naśladuje poprawnie odgłosy: „tik-tak”, „cyk-cyk”, „bim-bam”.

11.  „Zwiedzamy przedszkole”- rozmowa połączona z obserwacją, zapoznanie dzieci z pracownikami przedszkola oraz pomieszczeniami.

12.  „W szatni”- utrwalenie znajomości znaczka indywidualnego.

13.  „Foremkowe przedszkole”- zabawy w piaskownicy na świeżym powietrzu, lepienie z  piasku babek z wykorzystaniem foremek.

14.  „Ostatnie wspomnienie z wakacji”- rysowanie kredkami świecowymi na określony temat, praca z małą grupką chętnych osób, wyrażanie w formie rysunku przeżyć.

15.  „Poznajemy nasze klocki”- zabawy konstrukcyjne na dywanie, stosowanie zwrotów grzecznościowych podczas zabawy (poproszę, dziękuję), segregowanie klocków po skończonej zabawie.

 

TEMAT DNIA: Mój znaczek.

1.      Zabawy dowolne – zawieranie umów podczas komponowania kącików zainteresowań.

2.      „Kółko graniaste”- zabawy kołowe na dywanie według wyboru dzieci, wprowadzenie miłej atmosfery podczas zabaw.

3.      „Kolorowe znaczki”- praca z obrazkiem, wyróżnienie na ilustracji i nazywanie znanych przedmiotów, zabawek, osób, wykonywanych przez nich czynności.

4.      Ćwiczenia poranne nr 1.

5.      „Szukamy swojego ręcznika”- przestrzeganie zasady mycia rąk przed każdym posiłkiem.

6.      „Zuch czterolatek”- zabawa z piosenką, odtwarzanie prostych form tanecznych, dosuwanie nogi do nogi, wyklaskiwanie refrenu, próby powtarzania słów piosenki.

7.      „Zdmuchnij wiszące znaczki”- ćwiczenia oddechowe, nabieranie powietrza nosem i szybkie wydmuchiwanie ustami na zawieszone sylwety zabawek na nitce.

8.      „Zabawki w ogrodzie”- dalsze zapoznawanie dzieci z terenem ogrodu przedszkolnego oraz ze znajdującym się sprzętem stałym, zawarcie umów dotyczących bezpiecznego korzystania ze sprzętu podczas zabawy.

9.      „Gdzie jest mój znaczek”- zabawa dydaktyczna, sprawdzenie znajomości własnych znaczków wśród dzieci, wskazanie i nazwanie swojego znaczka w szatni i w łazience.

10.  „Nie nadepnij znaczka”- zabawa ruchowa, przećwiczenie umiejętności chodzenia między przeszkodami.

11.  „Mój znaczek”- rysowanie kolorową kredą na chodniku swojego znaczka, zwrócenie uwagi na szanowanie wytworów swoich i kolegów.

12.  „W szatni”- dalsze utrwalanie znajomości znaczka indywidualnego.

13.  „Dziwne rozmowy”- słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego, wdrażanie do zachowania ładu i porządku w kącikach zabaw.

14.  „W naszym kąciku zabaw”- zabawy w kącikach zainteresowań zgodnie z zawartymi wcześniej umowami.

 

 

 

TEMAT DNIA: Ręcznikowe kłopoty.

1.      „Nasze nowe układanki”- zabawy stolikowe, przestrzeganie ustalonych zasad korzystania z układanek, układanie ich na wyznaczone miejsce po zakończonej zabawie.

2.      „Skojarzenia”- ćwiczenia słownikowe, próby tworzenia rymów do podanych wyrazów (mydło- woda, łazienka- umywalka, itp.)

3.      Ćwiczenia poranne nr 1.

4.      „Szukamy swojego ręcznika”- przestrzeganie zasady mycia rąk przed każdym posiłkiem.

5.      „Kukuryku na ręczniku”- słuchanie opowiadania nauczycielki według tekstu M.Kownackiej, nabywanie pozytywnego stosunku do zabiegów higienicznych, pokaz mycia rąk przez nauczycielkę, liczenie ręczników na miarę możliwości dziecka, porządkowanie ręczników.

6.      „Przeskocz ręcznik”- zabawa ruchowa, przeskakiwanie przez płasko ułożone przybory.

7.      „Kolorowe ręczniki”- dobieranka obrazkowa, kompletowanie przedmiotów pasujących do siebie (np. czerwony ręcznik i czerwone mydełko).

8.      „Na świeżym powietrzu”- zabawy bieżne, tworzenie jednego rzędu, szybkie reagowanie na sygnał słowny.

9.      „Przedszkolaki myją ręce” – zabawa ortofoniczna, ćwiczenia mięśni narządów mowy na zgłoski: „szur”, „chlup”, „plusk” podczas naśladowania czynności mycia rąk.

10.  „Zuch czterolatek”- zabawa z piosenką, powtórzenie prostej formy tanecznej, przypomnienie słów piosenki.

11.  „W szatni”- korzystanie z pomocy nauczycielki przy zawiązywaniu butów, utrwalenie znajomości znaczka indywidualnego.

12.  „W piaskownicy”- zabawy na świeżym powietrzu, ulepianie z mokrego piasku, małe formy jako elementy wymyślonej zabawy.

13.  „Mój ręcznik”- rysowanie kredką ołówkową, łącznie kropek tak aby utworzyły obrazek (kontur ręcznika).

14.  „Sięgnij ręcznik”- podskoki dosiężne, próby dosięgnięcia trzymanego przez nauczycielkę ręcznika poprzez lekkie podskoki.

15.  Zabawy ulubionym misiem i lalką, ubieranie lalek i misiów, nabywanie opiekuńczego stosunku do zabawek.

 

 

TEMAT DNIA: Zabawki i zabawy przedszkolaka.

1.      Zabawy na dywanie wybraną zabawką, zgodna zabawa w małych zespołach, wspólne sprzątanie po skończonej zabawie.

2.      „Zajączki”- zabawa kołowa ze śpiewem, dostosowanie sposobu poruszania się do  zabawy.

3.      „Dzieci w przedszkoli” –słuchanie wiersza Cz.Janczarskiego, zapoznanie dzieci ze sposobami spędzania czasu w przedszkolu (zabawy, posiłki o określonych porach,  spacery, itp.), swobodne wypowiedzi dzieci.

4.      Ćwiczenia poranne nr 1.

5.      „Szukamy swojego ręcznika”- przestrzeganie zasady mycia rąk przed każdym posiłkiem.

6.      „Zabawy dzieci w przedszkolu”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie zabawowej, reagowanie na różne sygnały, znaki i polecenia, bieg bez potrącania.

7.      „W szatni”- sprawdzenie znajomości znaczka indywidualnego.

8.      „Ulubione zabawy w ogrodzie” –zabawy samorzutne z wykorzystaniem obręczy i małych kółek.

9.      „Zuch czterolatek”- utrwalenie słów piosenki, przećwiczenie układu tanecznego.

10.  „Miś Uszatek w sklepie z zabawkami”- zabawa dydaktyczna, ćwiczenie mowy przez powtarzania sylab i zgłosek „puch”, „szur”, zzz, wrr, itp.

11.  „Spacer alejkami ogrodu przedszkolnego”- ćwiczenie chodu parami,

12.  „Przedszkolaczek potrafi”- segregowanie znaczków według wzoru i koloru, ćwiczenia logicznego myślenia, rozpoznawanie i nazywanie kolorów (żółty, czerwony, niebieski).

13.  „Zabawki śpią, zabawki bawią się”- zabawa ruchowa na dywanie, podskoki i skłony naprzemian.

14.  Zabawy przy stoliczkach- rysowanie, układanie układanek, zgodna zabawa obok siebie.

 

 

 

Oczekiwane osiągnięcia dzieci:

-          Rozpoznaje i nazywa swój znaczek indywidualny w sali, łazience i szatni,

-          Rozpoznaje i nazywa swoich kolegów i koleżanki z grupy,

-          Zaśpiewa piosenkę „Zuch czterolatek”

-          Orientuje się w pomieszczeniach przedszkolnych.

Z PANIĄ JEST WESOŁO

(7.09.2009r.– 11.09.2009r.)

 

TEMAT DNIA: Dyżurny pomaga pani.

1.      Zabawy konstrukcyjne klockami różnego rodzaju, łączenie różnego rodzaju materiałów.

2.      „W czym możemy pomóc pani?”- zabawa naśladowcza, rysowanie kół w powietrzu i na dywanie(ścieranie ze stołu, połogi; skłony tułowia (podnoszenie papierka).

3.      „Na naszej tablicy”- pomoc dzieci przy komponowaniu gazetki tematycznej, nazywanie czynności wykonywanych przez dzieci na obrazkach, swobodne rozmowy na temat obrazków.

4.      Ćwiczenia poranne nr 2, marsz z przyborem w ręku, przenoszenie przedmiotu do określonego celu.

5.      „Co możemy zrobić dla Pań”- teatrzyk kukiełkowy na podstawie tekstu I. Salach, rozpoznaje właściwe formy zachowania, nawiązanie do pomocy dyżurnego, określenie czynności wykonywanych przez dyżurnych.

6.      „Minki dla naszej pani”- zabawa w teatr, przedstawienie poprzez mowę ciała, gest, mimikę i ruch smutku, radości, gniewu i złości, rozpoznawanie i wyrażanie emocji.

7.      „Średniaki w piaskownicy”- zabawy na świeżym powietrzu z użyciem foremek do piasku, porządkowanie foremek po zakończonej zabawie, rozumienie potrzeby szanowania wspólnych zabawek.

8.      „Pilnujemy również porządku w łazience”- mycie samodzielnie rąk zgodnie z kolejnymi etapami.

9.      „Gdzie położyłam zabawkę?”- zagadki słowne przy użyciu pacynek, określanie położenia zabawki w przestrzeni (na, w, za, przed, obok, pod).

10.  „Ojciec Wirgiliusz”- zabawa kołowa, naśladuje ruchy demonstrowane przez nauczyciela.

11.  „Wyjście do ogrodu przedszkolnego”- rysowanie kolorową kredą na asfalcie, dbałość o estetykę swojego ubrania.

12.  „Zabawki uciekły półeczki”- zabawa ortofoniczna; ćwiczenie mięsni narządów mowy na zgłoskach: „hop, kic, wrr, hau, bum”.

13.  „Wesołe melodie”- zabawa przy muzyce tanecznej, tworzenie własnych układów tanecznych.

14.  Zabawy ulubioną zabawką, dzielenie się bardziej atrakcyjnymi zabawkami.

 

TEMAT DNIA:  Fartuszek dyżurnego.

1.      Zabawy stolikowe- zgłaszanie usterek w zabawkach nauczycielce.

2.      „Zadania dyżurnego”- oglądanie kolorowych ilustracji, rozróżnia  pozytywne i negatywne zachowania dzieci na obrazku.

3.      Ćwiczenia poranne nr 2.

4.      „Fartuszek dyżurnego”- nalepianie plasteliny i kolorowanie pastelami sylwety fartuszka, ugniatanie i rozcieranie kawałków plasteliny, próby zachowania estetyki pracy.

5.      „Dyżurny w ogrodzie”- spacer do ogrodu przedszkolnego, zapoznanie z miejscem przechowywania zabawek do piasku, pomoc dyżurnych przy dzieleniu zabawkami.

6.      „Pilnujemy również porządku w łazience”- mycie samodzielnie rąk zgodnie z kolejnymi etapami.

7.      „Dyżur”- słuchanie wiersza I. Salach, dalsze zapoznawanie dzieci z obowiązkami dyżurnych, wdrażanie do nowych obowiązków w sali.

8.      „Zabawki na placu zabaw” - bezpieczne korzystanie ze sprzętu stałego.

9.      „Z kieszeni fartuszka” -zabawa ortofoniczna, ćwiczenie: mięśni narządów mowy na zgłoskach puch szur, zzz, wrr.

10.  „Wróć do swojego koła”- ćwiczenie reakcji na przerwy w muzyce w zabawie, kształcenie spostrzegawczości słuchowej.

11.  „Wesołe i smutne sprawy”- zabawa pantomimiczna; rozwijanie umiejętności przedstawiania uczuć w formie niewerbalnej.

12.  Zabawy w małych grupach- zwracanie uwagi na umiejętności organizacyjne dzieci, wdrażanie do zgodnej i bezkonfliktowej zabawy.

 

TEMAT DNIA: Średniak to najlepszy pomocnik.

1.      Zabawy w ulubionym kąciku zabaw, informowanie nauczyciela o chęci zabawy w kąciku tematycznym, szanowanie wyboru kolegów.

2.      „Posprzątajmy”- zabawa orientacyjno- porządkowa, reagowanie na sygnał słowny, podnoszenie i rzucanie przyboru do określonego celu.

3.      „Każdy się postara” – słuchanie opowiadania ilustrowanego pacynką, zapoznanie z rolą osoby dorosłej jako pomocnika w rozwiązywaniu problemów, wdrażanie do uważnego słuchania opowiadania.

4.      Ćwiczenia poranne nr 2.

5.      „Zajączki”- zapoznanie ze słowami i melodią nowej piosenki, nauka pierwszej zwrotki piosenki, określa charakter muzyki (wesoła, skoczna), przytupywanie do akompaniamentu.

6.      „Zajączki rysują” - rysowanie na kartkach na temat dowolny, prawidłowe trzymanie kredki.

7.      „Idziemy na świeże powietrze”- spacer alejkami ogrodu przedszkolnego, nie oddalanie się od gr...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin