PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO -DYDAKTYCZNEJ
I OPIEKUŃCZEJ
Na okres 1 – 11 wrzesień 2009r.
ZADANIA PROGRAMOWE:
- poznawanie zasad bezpieczeństwa w przedszkola i na jego terenie,
- szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich w wyznaczone miejsce;
- uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach;
- posługiwanie się własnym znaczkiem rozpoznawczym;
- nabywanie odwagi i umiejętności wypowiadania własnych myśli w kontaktach indywidualnych i zespołowych,
- przyporządkowanie się regułom obowiązującym w grupie (dyżury),
- rozumienie przyczyn i podejmowanie prób przewidywania skutków sytuacji obserwowanych w otoczeniu i przedstawionych na ilustracjach,
Opracowała:
Marzena Piotrowska
TEMAT DNIA: Witamy w przedszkolu.
1. „Witajcie w przedszkolu”- oswajanie się z nowym otoczeniem, witanie dzieci przybyłych do przedszkola, wspólne zabawy w kącikach zabaw.
2. „Pamiętam Twoje imię”- zabawa kołowa z piłką, ćwiczenie celności rzutu oraz utrwalenie imion dzieci.
3. „Wspomnienia z wakacji”- swobodne rozmowy na temat spędzonych wakacji, dzielenie się własnymi przeżyciami i spostrzeżeniami, słuchanie wypowiedzi kolegów.
4. Ćwiczenia poranne nr 1, poruszanie się po wyznaczonej przestrzeni, reagowanie podskokiem na określony sygnał dźwiękowy.
5. „Żółw Langula Wielki”- historyjka obrazkowa, zapoznanie z bohaterem historyjki oraz jego przygodami, udzielenie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczycielkę dotyczące wakacyjnych przygód bohatera, dzielenie się swoimi spostrzeżeniami.
6. „Zajączki”- zabawa ruchowa ze śpiewem, wspólna, zgodna zabawa, oczekiwanie na swoją kolej w zabawie.
7. „Ubieramy się już sami”- stosuje kolejność przy wkładaniu ubrania, (najpierw buty a następnie bluza lub kurtka).
8. „Co zmieniło się w ogrodzie przedszkolnym”- spacer do ogrodu przedszkolnego, przećwiczenie chodu parami, określenie zmian i różnic w wyglądzie ogrodu przedszkolnego.
9. „Nasze nowe zabawki”- doskonalenie percepcji wzrokowej, dostrzeganie zmiany miejsca położenia określonych zabawek, stosowanie wyrażeń przyimkowych (na, pod, w, przed, za, obok).
10. „Odgłosy z naszej nowej sali”- ćwiczenia artykulacyjne, naśladuje poprawnie odgłosy: „tik-tak”, „cyk-cyk”, „bim-bam”.
11. „Zwiedzamy przedszkole”- rozmowa połączona z obserwacją, zapoznanie dzieci z pracownikami przedszkola oraz pomieszczeniami.
12. „W szatni”- utrwalenie znajomości znaczka indywidualnego.
13. „Foremkowe przedszkole”- zabawy w piaskownicy na świeżym powietrzu, lepienie z piasku babek z wykorzystaniem foremek.
14. „Ostatnie wspomnienie z wakacji”- rysowanie kredkami świecowymi na określony temat, praca z małą grupką chętnych osób, wyrażanie w formie rysunku przeżyć.
15. „Poznajemy nasze klocki”- zabawy konstrukcyjne na dywanie, stosowanie zwrotów grzecznościowych podczas zabawy (poproszę, dziękuję), segregowanie klocków po skończonej zabawie.
TEMAT DNIA: Mój znaczek.
1. Zabawy dowolne – zawieranie umów podczas komponowania kącików zainteresowań.
2. „Kółko graniaste”- zabawy kołowe na dywanie według wyboru dzieci, wprowadzenie miłej atmosfery podczas zabaw.
3. „Kolorowe znaczki”- praca z obrazkiem, wyróżnienie na ilustracji i nazywanie znanych przedmiotów, zabawek, osób, wykonywanych przez nich czynności.
4. Ćwiczenia poranne nr 1.
5. „Szukamy swojego ręcznika”- przestrzeganie zasady mycia rąk przed każdym posiłkiem.
6. „Zuch czterolatek”- zabawa z piosenką, odtwarzanie prostych form tanecznych, dosuwanie nogi do nogi, wyklaskiwanie refrenu, próby powtarzania słów piosenki.
7. „Zdmuchnij wiszące znaczki”- ćwiczenia oddechowe, nabieranie powietrza nosem i szybkie wydmuchiwanie ustami na zawieszone sylwety zabawek na nitce.
8. „Zabawki w ogrodzie”- dalsze zapoznawanie dzieci z terenem ogrodu przedszkolnego oraz ze znajdującym się sprzętem stałym, zawarcie umów dotyczących bezpiecznego korzystania ze sprzętu podczas zabawy.
9. „Gdzie jest mój znaczek”- zabawa dydaktyczna, sprawdzenie znajomości własnych znaczków wśród dzieci, wskazanie i nazwanie swojego znaczka w szatni i w łazience.
10. „Nie nadepnij znaczka”- zabawa ruchowa, przećwiczenie umiejętności chodzenia między przeszkodami.
11. „Mój znaczek”- rysowanie kolorową kredą na chodniku swojego znaczka, zwrócenie uwagi na szanowanie wytworów swoich i kolegów.
12. „W szatni”- dalsze utrwalanie znajomości znaczka indywidualnego.
13. „Dziwne rozmowy”- słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego, wdrażanie do zachowania ładu i porządku w kącikach zabaw.
14. „W naszym kąciku zabaw”- zabawy w kącikach zainteresowań zgodnie z zawartymi wcześniej umowami.
TEMAT DNIA: Ręcznikowe kłopoty.
1. „Nasze nowe układanki”- zabawy stolikowe, przestrzeganie ustalonych zasad korzystania z układanek, układanie ich na wyznaczone miejsce po zakończonej zabawie.
2. „Skojarzenia”- ćwiczenia słownikowe, próby tworzenia rymów do podanych wyrazów (mydło- woda, łazienka- umywalka, itp.)
3. Ćwiczenia poranne nr 1.
4. „Szukamy swojego ręcznika”- przestrzeganie zasady mycia rąk przed każdym posiłkiem.
5. „Kukuryku na ręczniku”- słuchanie opowiadania nauczycielki według tekstu M.Kownackiej, nabywanie pozytywnego stosunku do zabiegów higienicznych, pokaz mycia rąk przez nauczycielkę, liczenie ręczników na miarę możliwości dziecka, porządkowanie ręczników.
6. „Przeskocz ręcznik”- zabawa ruchowa, przeskakiwanie przez płasko ułożone przybory.
7. „Kolorowe ręczniki”- dobieranka obrazkowa, kompletowanie przedmiotów pasujących do siebie (np. czerwony ręcznik i czerwone mydełko).
8. „Na świeżym powietrzu”- zabawy bieżne, tworzenie jednego rzędu, szybkie reagowanie na sygnał słowny.
9. „Przedszkolaki myją ręce” – zabawa ortofoniczna, ćwiczenia mięśni narządów mowy na zgłoski: „szur”, „chlup”, „plusk” podczas naśladowania czynności mycia rąk.
10. „Zuch czterolatek”- zabawa z piosenką, powtórzenie prostej formy tanecznej, przypomnienie słów piosenki.
11. „W szatni”- korzystanie z pomocy nauczycielki przy zawiązywaniu butów, utrwalenie znajomości znaczka indywidualnego.
12. „W piaskownicy”- zabawy na świeżym powietrzu, ulepianie z mokrego piasku, małe formy jako elementy wymyślonej zabawy.
13. „Mój ręcznik”- rysowanie kredką ołówkową, łącznie kropek tak aby utworzyły obrazek (kontur ręcznika).
14. „Sięgnij ręcznik”- podskoki dosiężne, próby dosięgnięcia trzymanego przez nauczycielkę ręcznika poprzez lekkie podskoki.
15. Zabawy ulubionym misiem i lalką, ubieranie lalek i misiów, nabywanie opiekuńczego stosunku do zabawek.
TEMAT DNIA: Zabawki i zabawy przedszkolaka.
1. Zabawy na dywanie wybraną zabawką, zgodna zabawa w małych zespołach, wspólne sprzątanie po skończonej zabawie.
2. „Zajączki”- zabawa kołowa ze śpiewem, dostosowanie sposobu poruszania się do zabawy.
3. „Dzieci w przedszkoli” –słuchanie wiersza Cz.Janczarskiego, zapoznanie dzieci ze sposobami spędzania czasu w przedszkolu (zabawy, posiłki o określonych porach, spacery, itp.), swobodne wypowiedzi dzieci.
6. „Zabawy dzieci w przedszkolu”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie zabawowej, reagowanie na różne sygnały, znaki i polecenia, bieg bez potrącania.
7. „W szatni”- sprawdzenie znajomości znaczka indywidualnego.
8. „Ulubione zabawy w ogrodzie” –zabawy samorzutne z wykorzystaniem obręczy i małych kółek.
9. „Zuch czterolatek”- utrwalenie słów piosenki, przećwiczenie układu tanecznego.
10. „Miś Uszatek w sklepie z zabawkami”- zabawa dydaktyczna, ćwiczenie mowy przez powtarzania sylab i zgłosek „puch”, „szur”, zzz, wrr, itp.
11. „Spacer alejkami ogrodu przedszkolnego”- ćwiczenie chodu parami,
12. „Przedszkolaczek potrafi”- segregowanie znaczków według wzoru i koloru, ćwiczenia logicznego myślenia, rozpoznawanie i nazywanie kolorów (żółty, czerwony, niebieski).
13. „Zabawki śpią, zabawki bawią się”- zabawa ruchowa na dywanie, podskoki i skłony naprzemian.
14. Zabawy przy stoliczkach- rysowanie, układanie układanek, zgodna zabawa obok siebie.
Oczekiwane osiągnięcia dzieci:
- Rozpoznaje i nazywa swój znaczek indywidualny w sali, łazience i szatni,
- Rozpoznaje i nazywa swoich kolegów i koleżanki z grupy,
- Zaśpiewa piosenkę „Zuch czterolatek”
- Orientuje się w pomieszczeniach przedszkolnych.
(7.09.2009r.– 11.09.2009r.)
TEMAT DNIA: Dyżurny pomaga pani.
1. Zabawy konstrukcyjne klockami różnego rodzaju, łączenie różnego rodzaju materiałów.
2. „W czym możemy pomóc pani?”- zabawa naśladowcza, rysowanie kół w powietrzu i na dywanie(ścieranie ze stołu, połogi; skłony tułowia (podnoszenie papierka).
3. „Na naszej tablicy”- pomoc dzieci przy komponowaniu gazetki tematycznej, nazywanie czynności wykonywanych przez dzieci na obrazkach, swobodne rozmowy na temat obrazków.
4. Ćwiczenia poranne nr 2, marsz z przyborem w ręku, przenoszenie przedmiotu do określonego celu.
5. „Co możemy zrobić dla Pań”- teatrzyk kukiełkowy na podstawie tekstu I. Salach, rozpoznaje właściwe formy zachowania, nawiązanie do pomocy dyżurnego, określenie czynności wykonywanych przez dyżurnych.
6. „Minki dla naszej pani”- zabawa w teatr, przedstawienie poprzez mowę ciała, gest, mimikę i ruch smutku, radości, gniewu i złości, rozpoznawanie i wyrażanie emocji.
7. „Średniaki w piaskownicy”- zabawy na świeżym powietrzu z użyciem foremek do piasku, porządkowanie foremek po zakończonej zabawie, rozumienie potrzeby szanowania wspólnych zabawek.
8. „Pilnujemy również porządku w łazience”- mycie samodzielnie rąk zgodnie z kolejnymi etapami.
9. „Gdzie położyłam zabawkę?”- zagadki słowne przy użyciu pacynek, określanie położenia zabawki w przestrzeni (na, w, za, przed, obok, pod).
10. „Ojciec Wirgiliusz”- zabawa kołowa, naśladuje ruchy demonstrowane przez nauczyciela.
11. „Wyjście do ogrodu przedszkolnego”- rysowanie kolorową kredą na asfalcie, dbałość o estetykę swojego ubrania.
12. „Zabawki uciekły półeczki”- zabawa ortofoniczna; ćwiczenie mięsni narządów mowy na zgłoskach: „hop, kic, wrr, hau, bum”.
13. „Wesołe melodie”- zabawa przy muzyce tanecznej, tworzenie własnych układów tanecznych.
14. Zabawy ulubioną zabawką, dzielenie się bardziej atrakcyjnymi zabawkami.
TEMAT DNIA: Fartuszek dyżurnego.
1. Zabawy stolikowe- zgłaszanie usterek w zabawkach nauczycielce.
2. „Zadania dyżurnego”- oglądanie kolorowych ilustracji, rozróżnia pozytywne i negatywne zachowania dzieci na obrazku.
3. Ćwiczenia poranne nr 2.
4. „Fartuszek dyżurnego”- nalepianie plasteliny i kolorowanie pastelami sylwety fartuszka, ugniatanie i rozcieranie kawałków plasteliny, próby zachowania estetyki pracy.
5. „Dyżurny w ogrodzie”- spacer do ogrodu przedszkolnego, zapoznanie z miejscem przechowywania zabawek do piasku, pomoc dyżurnych przy dzieleniu zabawkami.
6. „Pilnujemy również porządku w łazience”- mycie samodzielnie rąk zgodnie z kolejnymi etapami.
7. „Dyżur”- słuchanie wiersza I. Salach, dalsze zapoznawanie dzieci z obowiązkami dyżurnych, wdrażanie do nowych obowiązków w sali.
8. „Zabawki na placu zabaw” - bezpieczne korzystanie ze sprzętu stałego.
9. „Z kieszeni fartuszka” -zabawa ortofoniczna, ćwiczenie: mięśni narządów mowy na zgłoskach puch szur, zzz, wrr.
10. „Wróć do swojego koła”- ćwiczenie reakcji na przerwy w muzyce w zabawie, kształcenie spostrzegawczości słuchowej.
11. „Wesołe i smutne sprawy”- zabawa pantomimiczna; rozwijanie umiejętności przedstawiania uczuć w formie niewerbalnej.
12. Zabawy w małych grupach- zwracanie uwagi na umiejętności organizacyjne dzieci, wdrażanie do zgodnej i bezkonfliktowej zabawy.
TEMAT DNIA: Średniak to najlepszy pomocnik.
1. Zabawy w ulubionym kąciku zabaw, informowanie nauczyciela o chęci zabawy w kąciku tematycznym, szanowanie wyboru kolegów.
2. „Posprzątajmy”- zabawa orientacyjno- porządkowa, reagowanie na sygnał słowny, podnoszenie i rzucanie przyboru do określonego celu.
3. „Każdy się postara” – słuchanie opowiadania ilustrowanego pacynką, zapoznanie z rolą osoby dorosłej jako pomocnika w rozwiązywaniu problemów, wdrażanie do uważnego słuchania opowiadania.
4. Ćwiczenia poranne nr 2.
5. „Zajączki”- zapoznanie ze słowami i melodią nowej piosenki, nauka pierwszej zwrotki piosenki, określa charakter muzyki (wesoła, skoczna), przytupywanie do akompaniamentu.
6. „Zajączki rysują” - rysowanie na kartkach na temat dowolny, prawidłowe trzymanie kredki.
7. „Idziemy na świeże powietrze”- spacer alejkami ogrodu przedszkolnego, nie oddalanie się od gr...
Wiciu9116