Schulz -opowiadania.doc

(32 KB) Pobierz
B

B. Schulz: Opowiadania. Wybór esejów i listów[1].

 

-          po dacie debiutu żył jeszcze 9 lat,

-          biografia – monotonna, mało urozmaicona. Schulz – Żyd z kresowego miasteczka,

-          urodzony 12.07.1892 w Drohobyczu,

-          1902 – zaczyna edukację w gimnazjum im. Cesarza Franciszka Józefa,

-          wątły, nieśmiały (stąd – kompleks niższości i masochizm, poczucie wyobcowania),

-          1910 – zdał maturę z wyróżnieniem, idzie na studia architektoniczne na Politechnikę Lwowską, w 1913 roku przerwał,

-          rysował, w Xiędze bałwochwalczej (cykl grafik) – masochistyczny hymn na cześć kobiecości, triumfującej nad brzydotą i pokracznością facetów,

-          uczy rysunku, robót ręcznych i matematyki,

-          w 1930 roku spotkał w domu Witkacego Deborę Vogel,

-          kontakt z Nałkowską – ona lubi młodych pisarzy, matkuje im i nie tylko :>,

-          1936 – opowiadania (Wiosna, Jesień, Republika marzeń),

-          wiosna 1933 poznał przyszłą narzeczoną, panią J[…], katoliczkę. Wystąpił dla niej z gminy żydowskiej, ale nie chciał przyjąć chrztu – rozeszli się w 1937 roku,

-          próbował napisać powieść Mesjasz,

-          ostatnie opowiadania -  1938 Kometa i Ojczyzna,

-          lato 1941 – przeniesiony do getta,

-          w przeddzień planowanego wyzwolenia został zastrzelony przez Karla Gunthera – 19.11.1942

 

Twórczość literacka:

-          2 tomy opowiadań i 4 opowieści, razem – 30 tekstów. Miejsce akcji – miasteczko, idealny Drohobycz, narrator i bohater ma cechy autora,

-          bohater opowiada nie o zdarzeniach, a o własnej inicjacji, w tej samej mierze świat poznaje co  kreuje,

-          w Sklepach cynamonowych – najważniejszy jest ojciec. W Sanatorium pod Klepsydrą – już Józef, bohater dramatu dojrzewania. 3 ostatnie opowieści – bohater – Józef – jest starcem,

-          jako krytyk – Schulz nie był bezstronny, nie był obiektywny. Reprezentował nurt personalistyczny w krytyce – ważna sytuacja egzystencjalna bohaterów, ich psychika, a nie rozważania nad strukturą utworów,

-          w listach jawi się jako człowiek dobry, w twórczości plastycznej – mroczny,

-          w rysunkach przeważają masochistyczne motywy, Witkacy wpisuje Schulza w nurt demonologii,

-          grafiki wizualizują obsesje,

-          język: modelowany, bogaty, ekscentryczny. Ważne jest nie bogactwo słownictwa, a sposób użycia wyrazów,

-          s. XXXIII Bogactwo słownika, rozwinięte szeregi epitetów i przenośni nie są więc tylko wybujałym zdobnictwem (…) budują natomiast szczególnego typu siatkę słowną, estetyka przepełnienia,

-          w metaforyce – rządzi zasada zmieszania sfer (tu: dążność do animizacji / personifikacji przedmiotów martwych lub abstraktów i animalizacja człowieka, martwe ożywa, żywe – jak rzeźba),

-          intelektualizacja stylu, długie wywody i opisy (w narracji), mało dialogów, te, które są – przekształcają się w monologi z biernymi słuchaczami, styl wypowiedzi – emocjonalny i zrytmizowany, wewnętrznie udramatyzowany,

-          obrazy układają się wokół 1) rzeczywistości fizycznej, społecznie sprawdzalnej, 2) osobistej wyobraźni narratora – bohatera, świat ma charakter konfliktowy,

-          interesuje Schulza ukryty sens i emocjonalny walor świata,

-          obrazowanie odwołuje się do mechaniki marzeń sennych, w każdej chwili może się coś zmienić,

-          opozycja Dom-Kosmos – dom to schronienia, miejsca z wytyczonymi granicami,

-          symbolika środka – perspektywa centralna,

-          czas historyczny – zawsze na drugim planie, najważniejsza jest pora roku,

-          s. LII na przestrzeni życiowego cyklu bohaterowie Schulza po wielokroć przeżywają w rocznej miniaturze mitologię własnego dojrzewania, starości i śmierci,

-          labirynt – pojawia się często (miasto w nocy, mieszkanie, dom bohatera itp.), rozrasta się czasami na przykład obejmując ciało człowieka i jego psychikę, czy niebo. Nie uznaje granic. W tradycji motywu labiryntu: Mircea Eliade – labirynt ma chronić środek - miejsce święte à symbol ciernistej drogi do prawdy i świętości, inne koncepcje – w centrum labiryntu tkwi niejasne niebezpieczeństwo, labirynt jako kobiece narządy rodne, wędrówki po korytarzach – znaczenie erotyczne,

-          bohater – Józef – chciałby być filozofem i artystą – najpierw przygląda się światu, potem – marzenia i sny na jawie,

-          manekin (s. LXIII) – każda rzecz, której aktywność ludzkiego umysłu nadała znaczenie i miejsce w porządku wszechrzeczy; świat raz stworzony przez Boga u Jakuba (Traktat o manekinach) nabrzmiewa nieustanną demiurgią wtórną,

-          człowiek u Schulza – rozdwojony wewnętrznie, niepełny, niedostateczny, chce poznać świat, tajemnicę Bytu, ale za krótko żyje. Chce naśladować Boga w kreowaniu a tworzy niedoskonałe odbitki,

-          błądzenie – ma wydźwięk erotyczny i metafizyczny,

-          tajemnicze są dla bohatera kobiety,

-          odebranie głębszego znaczenia ruchom zbiorowym,

-          w pojmowaniu mitu zbliża się do Tomasza Manna. Mit – pewna historia, fabuła, której początki gubią się w powrocie dziejów. Może funkcjonować w różnych czasach i kulturach. Schulz splata wątki biblijne z aluzjami do mitologii. Elementy mitologiczne są na różnych poziomach znaczeniowych tekstu – w fabule, masce / kostiumie postaci, w języku narracji – przez aluzje do biblijnego stylu. Tworzy nowe mity na podobieństwo starych. Mit Księgi – mit węzłowy. Nie chodzi o fizycznie istniejący tekst. Księga każdego odsyła do jednej idei – idei przedustawnego ładu i idei jedności świata i  umysłu. Foliał stanie się księgą gdy dzięki niemu rzeczywistość objawi się jednostce jako pewien porządek,

-          dla Józefa Biblia to skażony apokryf. Księga – prototyp mitów i literatury, lustro, w którym przegląda się ludzka istota,

-          ironia Schulza – równoważona przez entuzjazm,

-          wpływy potencjalne – literacka atmosfera Lwowa i Wiednia, świadomość schyłku epoki, skłonność do fantastyki i oniryzmu, groteska, poetyka dysonansu. Wpływy Rilkego, Kafki, Manna,

-          s. XCI – Kafka jest piewcą totalnego wyobcowania jednostki i metafizycznej rozpaczy – Schulz przeciwnie: właśnie literaturą próbuje zwalczyć alienację i zrekonstruować uniwersalny porządek świata,

-          czerpał z Junga, Bergsona (nieskończona dynamika świata nie poddająca się intelektualnym formułom), Nietzschego, z romantyzmu (bunt przeciw porządkowi świata, mityzacja rzeczywistości, metafizyka przyrody)

 

 


[1] Jak nie mam bibliografii, to znaczy, że to jest ksero wstępu od K.K.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin