zachomikować, wydrukować!!!!!!!!.doc

(235 KB) Pobierz
Malowanie na cukrze

Malowanie na cukrze

Opracowanie: Maria Wrana  

Na tackę wysypujemy cukier najlepiej gruboziarnisty i rozprowadzamy go w taki sposób aby równomiernie pokrył całą powierzchnię. Z brystolu wycinamy szablon o określonym kształcie (n.p jabłko, gruszka, serce, parasol). Szablon smarujemy dokładnie klejem i posmarowaną stroną kładziemy na powierzchni cukru. Po wyschnięciu powierzchnię pokrywamy farbami plakatowymi.

 

 

znalezionych: 2, strona 1 z 1

 

 

 

 

 

TEMAT: Ta straszna złość

Autor: Ewa Baranowska  

CEL OGÓLNY: Wyrażanie złości za pomocą środków plastycznych
CELE SCZEGÓŁOWE: poznanie przyczyn powstawania złości oraz wyrabianie umiejętności radzenia sobie z nią. Przedstawianie złości w sposób symboliczny. Poznanie techniki collage.
FORMA: indywidualna, grupowa
METODA: czynna i słowna
POMOCE: kartki papieru, kredki, klej


Inspiracją dla mnie było ćwiczenie zaczerpnięte z książki W. Karolaka: Rysunek w arteterapii pod hasłem: Emocje. Co Cię denerwuje? Co Cię uspokaja? Poziom zajęcia dostosowałam odpowiednio do grupy wiekowej.

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1. Dzieci zajmują miejsca przy stoliku. Przed każdym dzieckiem leży biała kartka papieru.
Prowadząca zwraca się do dzieci:
- Pomyśl o tym co cię złości. Teraz weź jedną lub więcej kredek i narysuj swoją złość. Rysuj kreski dowolnym kolorem. Zrób to tak jak czujesz.

2.Po skończonej pracy nauczycielka ponownie zwraca się do dzieci.
- Teraz każdy podrze swoją "złość" na drobne kawałki - dzieci wykonują zadanie.
- Nasza złość została zniszczona. Z kawałków układamy coś, co sprawi, że się uspokoimy. Niech każdy stworzy jeden pozytywny obraz.

Notatka nauczyciela: W pracach przeważał kolor: czerwony, niebieski, czarny. Ruchy dłoni dzieci podczas tworzenia pracy były: dynamiczne, ostre. Powstające kreski: przerywane, koliste, ciągłe, przecinające się.

 

 

TEMAT: Moja mama w przedszkolu

Autor: Jadwiga Murakowska  

Scenariusz zajęć otwartych wraz z montażem poetycko - muzycznym z okazji "Dnia Matki"

Grupa wiekowa: 6-latki
Krąg tematyczny: święta i uroczystości.

Cele ogólne:
   kształtowanie sensu przynależności do rodziny - powinności dziecka wobec najbliższych;
   kształtowanie umiejętności redagowania wypowiedzi na podstawie zdjęć, rysunków i własnych obserwacji;
   wdrażanie do uważnego słuchania innych;
   wdrażanie do właściwego odbioru czytanego tekstu;
   kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanego utworu literackiego;
   rozwijanie wyobraźni i umiejętności odgrywania ról teatralnych;
   budzenie szacunku dla rodziców, kształtowanie właściwych postaw.

Cele operacyjne - dziecko:
   uważnie słucha utworów literackich;
   potrafi wypowiadać się na różne tematy, na podstawie wysłuchanego utworu;
   opowiada, co może zrobić dla swojej mamy;
   potrafi wskazać różnice pomiędzy rysunkami;
   umie odczytać imię mamy i taty;
   potrafi przedstawić swoją mamę;
   odgrywa swoją rolę w przedstawieniu pt.: "Klasowy koncert";
   wyszukuje różne określenia używane zamiennie zamiast wyrazu mama;
   potrafi określić, które z wyrazów nie pasują do pozostałych i umie wytłumaczyć, co oznaczają i kiedy ich używamy (matka, macocha);
   aktywnie uczestniczy w zajęciach i zabawach konkursowych przygotowanych z okazji święta.

Metody pracy:
   czynności praktyczne;
   dyskusje;
   zabawy;
   pokaz;
   praca z tekstem.

Formy organizacyjne:
   zbiorowa;
   indywidualna.

Środki dydaktyczne:
   dekoracja sali - tematyczna;
   upominki;
   portrety mam (wykonane farbą przez dzieci wcześniej);
   wystawka zdjęć;
   napisy, wyrazy na kartach (imiona mam i ojców);
   tekst Cztery kuleczki dla mateczki (Marian Orłoń);
   wiersze i piosenki związane z tematem zajęć;
   rysunki - obrazki przedstawiające mamy.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

I. Czynności porządkowe

1. Przygotowanie do zajęć.

2. Wykonanie upominków dla mam: kwiat w wodzie:
- przygotowanie materiałów;
- dzieci wykonują z plasteliny kwiat, który zamykają w słoiczku, posypują brokatem i zalewają wodą;
- porządkowanie miejsc pracy;

3. Zabawy ruchowe przy muzyce - ćwiczenia piosenek z części artystycznej (próba).

4. Przerwa śniadaniowa:
- przygotowanie do śniadania;
- śniadanie;
- czynności porządkowe;

5. Oczekiwanie na zaproszonych gości (panią dyrektor, mamy).
- dzieci witają gości, wskazują miejsca wyznaczone dla każdej mamy.

II. Rozpoczęcie zajęć głównych

1. Powitanie gości i zaproszenie na uroczystą lekcję.

2. Przywitanie dzieci z nauczycielem - rymowanka:

Wszyscy są - witamy was
na główne zajęcia przyszedł czas
jestem ja, jesteś ty
raz, dwa, trzy.

3. Wprowadzenie do tematu zajęć:

a) Rozmowa kierowana (propozycja):

Nauczyciel:
- czy wiecie, dlaczego zaprosiliśmy dziś do szkoły mamy?

Dzieci:
- bo obchodzimy święto mam.

Nauczyciel:
- dlaczego obchodzimy takie święto?

Dzieci:
- bo mama jest ważna, najważniejsza.

b) Na sznureczkach zawieszone są karteczki z imionami mam i tatusiów. Dzieci odczytują i odpinają imiona swoich rodziców:
- nauczyciel pomaga, dzieci wykonują zadanie;
- każde dziecko odczytuje imiona i przedstawia mamę;

4. Prezentacja mam (przykład):
a) Moja mama ma na imię Monika, jej mąż - mój tata to Marek, mama jest blondynką, dziś ubrana jest w brązową bluzeczkę.
Dziecko wskazuje mamę, którą pozostałe dzieci witają brawami.

b) Rozmowa kierowana (elementy dyskusji), nauczyciel dziękuje dzieciom za przedstawienie mam i rozpoczyna rozmowę z dziećmi (mamy obserwują zajęcia).
- Poznaliśmy wszystkie mamy, czy potraficie powiedzieć, jakie one są?
- Czym zajmują się, gdzie pracują?
- Czy możecie i potraficie pomagać swoim mamom?
- Kto z was ma jakieś obowiązki w domu?
- Jak sądzicie, czy wychowanie dzieci to łatwa sprawa?
(dzieci wypowiadają się na podane pytania, nauczyciel wspiera je zachęcając do wypowiedzi spontanicznych).

5. Prezentacja planszy

a). Nauczyciel odsłania planszę, na której widnieją dwa portrety kobiet. Jeden przedstawia kobietę - piękną, zadbaną, uśmiechniętą. Drugi portret to kobieta smutna, zaniedbana.

b). Nauczyciel proponuje dzieciom porównanie kobiet i podzielenie się wrażeniami.

c). Dzieci wskazują różnice i podobieństwa - wypowiedzi dzieci (szczere).

6. Praca z tekstem

a) Czytanie tekstu przez nauczyciela, pt. "Cztery kuleczki dla mateczki" (Marian Orłoń).

b) Analiza tekstu - rozmowa kierowana lub indywidualne wypowiedzi dzieci.
Ocena zachowania bohaterki opowiadania.

c) Dzieci otrzymują kartki z napisami TAK oraz NIE, nauczyciel zadaje pytania związane z treścią a dzieci odpowiadają za pomocą kartek.

d) Nauczyciel ocenia aktywność dzieci (ocena słowna).

7. Plansza tematyczna.

a) Nauczyciel odsłania tablicę. Na styropianie jest przyczepiona łodyga od kwiatka, brakuje płatków

b) Dzieci odczytują napisy i układają duży kwiat z wyrazów:
- mama;
- mamusia;
- mateńka;
- mamcia;
- mamunia;
- mamuś;

c). Dzieci wyjaśniają słowa: matka, macocha - nie umieszczają na tablicy. Wyrazy te stanowią odpadnięte płatki.

8. Dzieci ofiarują kwiat wszystkim mamom i zapraszają na program telewizyjny. Nauczyciel poleca dziecku "włączyć telewizor".

9. Program artystyczny (dzieci występują "w telewizorze"- atrapie).

DZIECKO I
Dzień dobry państwu - Małgosia Sobczyńska. Tu program I TV. Zapraszam na ważne informacje. Dziś 25 maja. Pamiętajmy, jutro wielki dzień, wielka data 26maja - Dzień Mamy. A teraz pogoda na jutro, ale najpierw przerwa na reklamy.

DZIECKO II
Tu prognoza pogody dla regionu Koła. Temperatura 20 - 25' C, niebo pogodne, dzień słoneczny, bezwietrzny. Wymarzona pogoda na święto Mamy. Zamiast parasola bukiet kwiatów weźmy z sobą. Dziękuję. Dla programu I TV mówiła Oliwia Pochylska.

DZIECKO III
Tu telewizja Polsat. Za chwilę przenosimy się do Szkoły Podstawowej w Chodowie, skąd nadamy dla państwa transmisję z uroczystości Dnia Matki. Właśnie przedszkolaki przygotowują się do koncertu. Zapraszamy na program z cyklu "Dziecko potrafi", życzymy wielu wrażeń: Halo, halo łączymy się z Chodowem.

Dzieci w grupie recytują wiersz Życzenia:

To dla was drogie mamy
Słońce wstaje, co dzień rano
To dla was wstaje zorza.
To dla was szumią morza.
To dla was tańczy świerszcz.
Dla was jest ten dzień!

DZIECKO IV
Wiersz Delegatka:

Jestem małą delegatką,
Lecz nie umiem mówić gładko.
Pani tutaj mnie wybrała,
Żebym mamy powitała.

Wszystko wam tu pokażemy, to co umiemy.
Lecz gdyby nam się coś nie udało,
A wam coś nie podobało,
To idąc do domu
Psss...nie mówcie o tym nikomu!

Piosenka, pt.: Portret ("Wesoła Szkoła")

DZIECKO V
Wiersz Maj:

Maj - to życie, maj - to kwiaty
Bzy, konwalie, róże, bratki
Maj w uczucia tak bogaty
Maj to także święto Matki.

Maj to miesiąc najpiękniejszy
Taki świeży i pachnący
Tobie mamo go oddaję
By ten dzień był najcudniejszy.

DZIECKO VI

Kiedy jeżdżę, biegam w koło,
Mama śmieje się wesoło.
Mówi do mnie - Mój koteczku,
ptaszku drogi, mój pieseczku,
Żabko mała, mrówko miła,
Żebyś mi się nie zmęczyła...

Ja od dzisiaj mamę wielką
Będę nazywała pchełką,
Będę moją mamę słodką
Nazywała ptaszkiem, kotką,
Listkiem, kwiatkiem, słońcem złotym,
No i buzi dam jej przy tym.

DZIECKO VII i VIII
Wiersz Moja mama:

Moja mam - czarodziejka
Swym figlarnym okiem zerka
I uśmiecha ciągle się
Przy niej nigdy nie jest źle.

Na kolano me rozbite
Zna sposoby znakomite,
By odpędzić złego ducha,
Tu popuka, tam podmucha.

I przed snem opowie bajkę,
Lub zanuci kołysankę
Zaraz sen przychodzi już,
A z nim ogród pełen róż.

Moja mama czarodziejka
Co figlarnym okiem zerka
Wyczaruje piękny świat
Jest z czarami za pan brat.

Piosenka pt. Moja mama umie wszystko ("Nowa Era")

DZIECKO IX

Zamiotłem pokój, wytarłem kurze
A teraz tobie mamo usłużę,
Jesteś zmęczona, odpocznij sobie,
Ja podwieczorek dla ciebie zrobię.

Moja mamo ukochana,
Chcę do Ciebie na kolana,
Chcę uściskać cię za szyję,
Niech nam mama sto lat żyje!

DZIECKO X
Wiersz Niech mama się rozchmurzy

Niech mama się rozchmurzy,
bo ja już jestem duży,
Pomogę mamie ile sił.
Naprawdę się postaram
od dzisiaj i od zaraz,
By chleb na stole zawsze był.

Niech mama się rozchmurzy,
choć pokój się zakurzył,
to wytrę ścierką cały kurz,
Wyniosę na dwór śmieci,
Jak inne duże dzieci,
I w domu będzie czysto już.

Mamusiu otrzyj łezki,
sweterek włóż niebieski.
I zobacz jaki ładny mamy dzieci,
I zrób wesołą minkę,
bo jestem twoim synkiem
I bardzo, bardzo kocham cię.

DZIECKO XI
Wiersz Dużo jest roboty

Dużo jest roboty co dzień,
w domu w polu i w ogrodzie,
lecz choć jestem jeszcze mała,
będę mamie pomagała.

Umiem zamieść już podłogę
Kurze też pościerać mogę,
Żeby ładnie było w domu,
wstawię kwiaty do wazonu.

Jak to dobrze, że swą pracą
Już się mogę przydać na coś.
Oj dziękuję matuś miła,
żeś mnie pracy nauczyła.

Piosenka pt. Gospodarz ("Wesoła Szkoła")

DZIECKO XII
Wiersz ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin