Brophy.docx

(414 KB) Pobierz

Motywowanie uczniów do nauki

 

 

 

 

Christianowi Thomasowi Speierowi

U.SI&H

Jere Brophy

 

Wydawnictwo  Naukowe  PWN

Warszawa   2002

 

Tłumacz

KRZYSZTOF KRUSZEWSKI

 

Projekt graficzny okładki Karolina Lijklema

Redaktor Barbara Dmowska

Redaktor techniczny Teresa Skrzypkowska

 

 

 

ISBN 83-01-13655-3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści

Od tłumacza     9

Przedmowa     13

 

Rozdział 1. Motywacja uczniów z perspektywy nauczyciela     15

Kształtowanie się poglądów na motywację         17

Behawioralne teorie wzmocnienia          17

Teorie potrze    18

Teorie celów        19

Teorie motywacji wewnętrznej        21

Motywacja na lekcji      24

Motywacja do uczenia się jako cel nauczyciela       25

Pobudzanie i uspołecznianie motywacji do uczenia się       27

Motywacja według modelu oczekiwanie - wartość      28

Struktura książki        31

Podsumowanie       32

                                                                                               

Rozdział 2. Formowanie wspólnoty dydaktycznej     34

Nauczaj atrakcyjnie       35

Kierowanie autorytatywne i wychowanie uczniów       36

Atrakcyjny sposób komunikowania      37

Skieruj uczniów na indywidualne i wspólne cele uczenia się  38

Ukierunkowanie na naukę      39

Na pierwszym planie cele uczenia się         39

Zastosowanie teorii celu - program TARGET       40

Dwie nauczycielki - dwa style motywowania              43

Laura Hirsh     43

Rachel Dewey       45

Porównanie       47

Nauczaj tego, co istotne; ucz tak, by uczniowie uznali, że warto się tego nauczyć   48

Planowanie skierowane na cel      48

Adaptacja materiałów dydaktycznych      49

Pogłębianie idei węzłowych         50

Idee węzłowe w procesie dydaktycznym     52

Rzeczywista aktywność                  54

Uczenie się ze zrozumieniem     54

Podsumowanie       56

 

Rozdział 3. Wiara uczniów we własne możliwości     58  

Wczesne badania nad wyborem zadań i stanowieniem celów w sytuacjach wykonawczych    59

Wczesne badania nad wyborem celów     60

Ukryte teorie zdolności   61

Atrybucja przyczynowa  63

Poczucie własnej skuteczności    65

Motywacyjne znaczenie oczekiwań - synteza    66

Potrafię uczyć się i nauczyć   68

Program, czyli zaplanowany sukces   69

Nauczanie, czyli uczniowie stanowią cele, oceniają swoje postępy i uświadamiają sobie zależność praca wynik     70

Ocenianie: sensowna informacja zwrotna zamiast stopni i porównywania z kolegami    75

Podsumowanie      80

 

Rozdział 4. Zniechęceni uczniowie: jak przywrócić im wiarę w siebie i chęć do nauki    82

Motywowanie słabych uczniów     83

Metody pomagania uczniom słabym   83

Wnioski ze Studium Strategii Nauczycielskich     86

Słabi uczniowie konkluzja   87

Reedukacja uczniów z syndromem porażki    88

Metody pomagania uczniom z syndromem porażki   92

Wnioski ze Studium Strategii Nauczycielskich    96

Uczniowie z syndromem porażki – konkluzja    97

Odzwyczajanie uczniów od celów popisowych i nadmiernej ochrony dobrego samopoczucia    98

Metody redukcji zainteresowania ochroną dobrego samopoczucia    99

Uczniowie z potrzebą ochrony dobrego samopoczucia - konkluzja  100

Reedukacja uczniów słabych, choć pilnych     101

Metody postępowania z pilnymi uczniami bez osiągnięć      102

Wnioski ze Studium Strategii Nauczycielskich      104

Uczniowie bez osiągnięć – konkluzja        105

Ogólne wnioski     106

Podsumowanie    106

 

Rozdział 5. Zachęty zewnętrzne    108

Motywacyjne znaczenie wartości      108

Nagrody w powszechnym mniemaniu      109

Korzystanie ze źródeł motywacji zewnętrznej      110

Nagradzanie uczniów za dobre wyniki       114

Kiedy nagradzać       115

Jak nagradzać       116

Skuteczne pochwały    116

Kieruj uwagę na praktyczną użyteczność materiału nauczania   119

Okazjonalnie dopuszczaj do dobrze przemyślanej rywalizacji   121

Praca grupowa    122

Ogólne wnioski   124

Podsumowanie    126

 

Rozdział 6. Nawiązywanie do motywacji wewnętrznej uczniów  127

Pojęcie motywacji wewnętrznej      128

Stopniowe nakładanie motywacji wewnętrznej na zewnętrzne regulatory postępowania     130

Autonomia, kompetencja i włączenie jako fundament motywacji wewnętrznej             131

Reakcja na uczniowską potrzebę niezależności    131    

Nakłaniaj do samodzielnej nauki        132

Pozwól uczniom wybierać            132

Reakcja na uczniowską potrzebę kompetencji   134

Aktywność i natychmiastowa informacja zwrotna    135

Elementy gry i zabawy    136

Zapożyczenia z badań nad charakterystykami zawodowymi    138

Reakcja na uczniowską potrzebę włączenia    140

Współpraca między uczniami    141

Czyste formy uczenia się we współpracy         141 

Przystosowanie procesu dydaktycznego do zainteresowań uczniów        144

Wzbogacanie tradycyjnych schematów dydaktycznych w celu zwiększenia ładunku motywacji wewnętrznej    145 

Połączone zasady motywacji wewnętrznej        150

Alfabetyzacja motywacyjna   150

Metoda projektów       152

Strategie motywacyjne z nauczycielskiej praktyki             153

Ogólne wnioski    157 

Podsumowanie    158

 

Rozdział 7. Wzbudzanie motywacji do nauki   160

Motywacja do nauki      160      

Pojęcia pokrewne            162

Kształtowanie motywacji do nauki jako dyspozycji ogólnej        166 

Nauczyciel jako wzór         166

Komunikowanie właściwych oczekiwań i atrybucji           168

Zmniejszanie napięcia           169

Pobudzanie motywacji do nauki w konkretnych sytuacjach dydaktycznych           170

Strategie kształtowania uczniowskich oczekiwań wobec uczenia się  170          

Zawsze z zapałem           170

Niekiedy z pasją               171

Strategie wywoływania motywacji do nauki           172

Wzbudź zaciekawienie lub wywołaj napięcie          173         

Wzbudź dysonans lub konflikt poznawczy            175

Przekształć materiał abstrakcyjny w osobisty, konkretny, znajomy      178         

Wzbudź zainteresowanie zadaniem lub przychylność              180

Skłoń uczniów do wytworzenia własnej motywacji do nauki            181

Metody dydaktycznego przybliżania             182

Podaj cele i organizujące zapowiedzi           183

Planuj lekcje z nastawieniem na idee podstawowe              186

Demonstruj, jak myśli się nad zadaniem i rozwiązuje problemy         189

Wzbudź świadomość metapoznawczą i wywołaj kontrolę nad strategiami uczenia się      189

Wyrabiaj umiejętności samodzielnego uczenia się    191            

Ucz sposobów kontroli wolicjonalnej      194

Ogólne wnioski       196

Podsumowanie  196

 

Rozdział 8. Socjalizacja uczniów niezainteresowanych i zniechęconych  198

Kontrakty i systemy zachęt    199

Bliski kontakt z uczniem      200

Odkryj, czym interesuje się uczeń, i buduj na tym    202

Wyrabiaj i podtrzymuj pozytywne postawy wobec nauki szkolnej    204

Żeby uczenie się dawało więcej radości i satysfakcji          206 

Kształtowanie motywacji do nauki u uczniów apatycznych    210

Ogólne wnioski     214

Podsumowanie        215

 

Rozdział 9. Uwzględnianie różnic we wzorcach motywacji       216

Teorie różnic grupowych i indywidualnych     217

Przystosowywanie się do uczniowskich upodobań    218

Zależność i niezależność od pola        219

Różnice w stylu uczenia się   220

Zmiany we wzorcach motywacyjnych uczniów zależne od wieku    225

Klasy pierwsze     227

Zmiany w zainteresowaniach      227

Program i metody nauczania     228

Różnice związane z płcią     229

Różnice środowiskowe      232

Przezwyciężanie presji grupy rówieśniczej       236

Ogólne wnioski    238

Podsumowanie    239

 

Rozdział 10. Patrząc przed i za siebie: cele motywacyjne

w planowaniu i realizacji procesu dydaktycznego          241

Kategorie systemu TARGET          242

Model Kellera            242

Model Wlodkowskiego        244

Wykorzystanie zasad omówionych w książce      245

Wszelkie czynności dydaktyczne: co wziąć pod rozwagę        247

Czynności słuchania i czytania: co wziąć pod rozwagę           248

Czynności wymagające aktywnego udziału ucznia: co wziąć pod rozwagę      248

Jak utrzymać motywację do nauczania         249

Podsumowanie       253

 

 

 

 

 

 

 

 

Od tłumacza

 

[...] skarga „ino oni nie chcom chcieć" rozbrzmiewa nadal: ciężkim westchnieniem w pokojach nauczycielskich i niekiedy pasją irytacji w salach szkolnych jako oskarżenie o czarną niewdzięczność rzucane w uczniowskie twarze [...] Każdy przedmiot ma takie swoje podstawy, które człowiekowi mogą się przydać nie tylko do krzyżówek. Przedkładanie motywacji krzyżówkowej jako uzasadnienia dla wysiłku uczniów to uchybienie uczniowskiej godności i dociekliwości, podobnie jak nauczanie ze względu na wymagania jakiegoś, zawsze dla nich abstrakcyjnego „programu". Zjawiskiem zadziwiającym jest natomiast to, że nauczyciel zainteresowany, wręcz zafascynowany przedmiotem ma najmniejsze problemy z wyjaśnieniem, dlaczego jest on tak istotny i dla jakich racji znajomość jego jest nieodzowna. Uczniowie w swej nieświadomości są skłonni uznać wartość „wiedzy bezinteresownej", wiedzy dla niej samej, jeśli widzą, że nauczyciel podziela tę ich wiarę i zapał.

Słowa te pochodzą z bagateli przygotowanej dla potrzeb pewnego seminarium. Ich autorką jest studentka Uniwersytetu Warszawskiego Teresa Mazan, wciąż bardziej uczennica niż nauczycielka, osoba z wręcz przykładowo rozwiniętą motywacją do nauki. Świetnie więc wie, co mówi. Cytat ten doskonale wprowadza w klimat książki Brophy'ego.

Brophy jest przekonany, że ludzie będą się uczyć, najwięcej i najbardziej wszechstronnie, jeśli za sensowne uznają to wszystko, czego mają się nauczyć, a co tworzy materiał zmiany, jaka ma się w nich pod wpływem uczenia dokonać: skoro będą się chcieli nauczyć, będą się chcieli uczyć. Sprawić, żeby uczniowie chcieli się uczyć, to dopiero połowa prawdziwie pedagogicznego przedsięwzięcia. Druga...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin