artterapia w pracy z dziećmi i młodzieża. Perspektywa rozwopjowa.pdf

(175 KB) Pobierz
04_stanko.p65
Psychiatria
PRACA POGLĄDOWA
tom 6, nr 2, 66–73
© Copyright 2009 Via Medica
ISSN 1732–9841
Maja Stańko
Zakład Psychologii Ogólnej i Psychodiagnostyki, Instytut Psychologii
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Arteterapia z dziećmi i młodzieżą
— perspektywa rozwojowa
Art therapy with children and adolescents
— the developmental perspective
Abstract
Art therapy is a form of psychological help which can support medical approach to treatment of mental disorders
in children and adolescents. A selection of art therapy interventions for children and adolescents is presented
from developmental psychopathology perspective. Psychiatry 2009; 6
Psychiatry 2009; 6 , 2
, 2 :
:: 66
666– 73
7 73
key words: children, adolescents, development, psychotherapy, art therapy
Wstęp
Arteterapia jest formą oddziaływania psychotera-
peutycznego, która może skutecznie wspomagać te-
rapię farmakologiczną zaburzeń psychicznych na
wszystkich etapach ich rozwoju [1]. Pełni ona róż-
ne funkcje, począwszy od diagnozy i terapii do ak-
tywizacji, rehabilitacji, relaksacji, a nawet profilak-
tyki zaburzeń psychicznych [1, 2]. Arteterapia jest
terminem niezwykle szerokim. Na potrzeby niniej-
szego artykułu przyjęto definicję arteterapii w jej
węższym znaczeniu, w którym traktowana jest jako
psychoterapia za pomocą sztuk plastycznych, pole-
gająca na wykorzystaniu technik plastycznych do
wyrażania i przepracowywania problemów oraz
trudności pacjenta [3]. U podłoża praktyki artetera-
peutycznej leżą teorie psychologiczne, takie jak na
przykład psychoanaliza lub podejście poznawczo-
behawioralne oraz przekonanie o tym, że proces
twórczy może mieć właściwości terapeutyczne oraz
rozwojowe. Osobą prowadzącą arteterapię jest pro-
fesjonalista, posiadający odpowiednie przygotowa-
nie oraz gruntowną wiedzę z zakresu sztuk plastycz-
nych, a także psychologii i psychoterapii. Nazywany
jest on „arteterapeutą” [2].
Arteterapia znajduje swoje zastosowanie zarówno
w leczeniu osób dorosłych, jak i w psychiatrii dzieci
i młodzieży. Praca terapeutyczna z dziećmi i nastola-
tkami różni się jednak od arteterapii z osobami do-
rosłymi. Aktywność plastyczna, która jest głównym
narzędziem arteterapii, zazwyczaj przychodzi łatwiej
dzieciom. Jak podaje Sikorski [4] rysunek tym lepiej
spełnia swoją funkcję, im młodszy jest jego autor.
Dorosłym (ale również młodzieży) często trudno jest
pokonać opór przed aktywnością plastyczną, koja-
rzoną z dziecinną zabawą. Natomiast większość dzie-
ci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym chęt-
nie podejmuje działania plastyczne. Spontaniczna
ekspresja treści w formie obrazu, często oparta na
zjawisku projekcji, jest dla nich łatwiejszym środkiem
komunikacji niż wyrażanie swoich przeżyć i uczuć
w sposób werbalny. W arteterapii z najmłodszymi
pacjentami możliwe jest, a często wręcz konieczne,
zastąpienie rozmowy ekspresją plastyczną [5]. Arte-
terapia ułatwia nawiązanie kontaktu oraz ustanowie-
nie relacji z terapeutą i dlatego jest bardzo warto-
ściowym narzędziem pracy diagnostycznej i terapeu-
tycznej w ramach psychiatrii rozwojowej [5, 6]. Jed-
nak ze względu na niejednorodność grupy dzieci
i młodzieży, prowadzenie arteterapii wymaga zwró-
cenia uwagi nie tylko na cechy indywidualne danej
Adres do korespondencji:
mgr Maja Stańko
ul. Kosynierska 3/3 60–241 Poznań
tel.: 600 360 453
66
www.psychiatria.viamedica.pl
Psychiatry 2009; 6
, 2
: :
6 66
773
Psychiatry 2009; 6
, 2
281305401.002.png
Maja Stańko, Arteterapia z dziećmi i młodzieżą
osoby oraz jej stan chorobowy, ale na to co najbar-
dziej ogólne — cechy charakterystyczne dla danego
etapu rozwoju pacjentów.
Celem niniejszego artykułu jest prezentacja wybra-
nych działań arteterapeutycznych z dziećmi i mło-
dzieżą w kontekście poszczególnych etapów rozwo-
ju psychicznego i fizycznego, co umożliwia ukazanie
ich w sposób szeroki i całościowy [7]. Orientacja na
temat potrzeb, czynników ryzyka, deficytów i zaso-
bów charakterystycznych dla danych faz rozwoju
i związanych z nimi zaburzeń jest bowiem jednym
z podstawowych wymagań skutecznej pomocy me-
dycznej i psychologicznej [8]. Poszczególne etapy
życia człowieka niosą ze sobą zmiany w różnych ob-
szarach funkcjonowania. Ich świadomość łącznie
z wiedzą na temat przebytych i aktualnych urazów
psychicznych ma istotny wpływ na realizację proce-
su diagnostycznego i terapeutycznego [9]. Prezento-
wane rozważania mają charakter problemowy. Wy-
brane działania arteterapeutyczne zostały uporząd-
kowane według kolejnych etapów rozwoju i omó-
wione w kontekście związanych z nimi kwestii. Zgod-
nie z podziałem cyklu życia na poszczególne etapy
rozwoju [10] refleksje na temat arteterapii z dziećmi
i młodzieżą rozpoczęto od omówienia zjawisk doty-
czących okresu niemowlęcego i poniemowlęcego. Na-
stępnie przedstawione zostały działania arteterapeu-
tyczne z uczestnikami z fazy wieku przedszkolnego
i szkolnego, a potem okresu dorastania.
trzeb fizjologicznych dziecka, ale również od możli-
wości nawiązania bliskiej więzi w jedną osobą. Za-
burzenia więzi w dzieciństwie (oznaczone w ICD-10
[ International Clasiffication of Diseases ] kodami F94.1,
F94.2) należą do zaburzeń psychicznych mających
swój początek w tym właśnie okresie rozwoju [12].
Problematyka prawidłowego i zaburzonego rozwo-
ju więzi przywiązaniowej należy do wiodących kon-
cepcji będących podłożem arteterapii [3].
Przywiązanie traktowane jest jako „swoista więź,
pomiędzy dzieckiem a jego najważniejszym opieku-
nem, długotrwały, emocjonalny związek z konkretną
osobą” [11]. Przywiązanie kształtuje się od momen-
tu narodzin do około 2,5 roku życia, w interakcji
z opiekunem. Rozwija się dzięki sygnałom wysyła-
nym przez dziecko, takim jak uśmiech lub płacz, które
są wyrazem jego stanu psychofizycznego, i reakcjom
opiekuna, który na przykład podaje dziecku pokarm.
Jeśli rodzic wielokrotnie odpowiada w sposób ade-
kwatny i trafnie zaspokaja potrzeby noworodka,
w dziecku wykształca się poczucie bezpieczeństwa.
Rodzaj sprawowania opieki przez opiekuna (np. do-
stępność v. odrzucenie) determinuje charakter prze-
konań dziecka na temat świata i siebie oraz kształtu-
je zdolność do regulacji emocji, które utrzymują się
we względnie stałej formie na późniejszych etapach
życia [8, 11]. Ainsworth wyróżnia podstawowe typy
przywiązania i dokonuje opisu funkcjonowania dzie-
ci prezentujących każdy z nich [11]. Dziecko o bez-
piecznym wzorcu przywiązania będzie zdolne do nie-
zależnego funkcjonowania w przyszłości, przy jed-
noczesnej umiejętności tworzenia bliskich relacji
z innymi. W przeciwieństwie do niego jest wzorzec
unikający wpływa na wytworzenie się postawy nie-
ufności i poczucia niskiej wartości w życiu dorosłym.
Podobnie, pozostałe dwa pozabezpieczne wzorce:
ambiwalentny i zdezorganizowany mogą prowadzić
między innymi do silnych lęków w kontaktach z in-
nymi, poczucia zagrożenia ze strony otoczenia oraz
poważnych trudnościach w funkcjonowaniu emocjo-
nalnym. Ustanowienie bezpiecznej relacji, dzięki któ-
rej dziecko może przeżyć, a następnie wzrastać i roz-
wijać się jest wspólnym zadaniem matki i dziecka bę-
dącego w okresie niemowlęcym. Gdy na drodze do
utworzenia i podtrzymana więzi pojawiają się prze-
szkody, w postaci lekceważenia podstawowych po-
trzeb psychofizycznych dziecka lub celowych urazów,
które prowadzą do zaburzeń psychicznych, potrzeb-
na jest profesjonalna interwencja z zewnątrz. Jedną
z form pomocy w takich sytuacjach jest arteterapia [7].
Powszechne jest przekonanie, że niemowlęta są zbyt
słabo rozwinięte, żeby korzystać z arteterapii [13].
Wiek niemowlęcy i poniemowlęcy
Wiek niemowlęcy i poniemowlęcy są określane jako
odrębne fazy rozwoju, które charakteryzują się od-
miennymi zjawiskami i procesami. Dlatego też każ-
dy z nich wymaga indywidualnej charakterystyki.
Wiek niemowlęcy rozpoczyna się w momencie naro-
dzin i trwa do 1. roku życia. Jest to okres bardzo
intensywnych przemian w każdej z czterech głów-
nych sfer funkcjonowania: fizycznej, emocjonalnej,
społecznej i poznawczej. Rozwój dziecka jest uzależ-
niony od otoczenia społecznego, które stanowi pod-
stawowe źródło zaspakajania potrzeb noworodka [9].
Jakość interakcji pomiędzy opiekunami (którymi naj-
częściej są rodzice) a niemowlęciem, warunkuje jego
funkcjonowanie. Według Barbary i Philipa Newma-
nów [11], do głównych zmian, jakie zachodzą w tym
okresie, należą rozwój inteligencji sensoryczno-mo-
torycznej, prymitywnej przyczynowości oraz stałości
przedmiotu. Na tym etapie tworzą się też fundamenty
relacji przywiązania oraz kompetencji komunikacyj-
nych i emocjonalnych. Ich prawidłowe ukształtowa-
nie uzależnione jest nie tylko od zaspokojenia po-
www.psychiatria.viamedica.pl
67
281305401.003.png
Psychiatria 2009, tom 6, nr 2
Mimo tego, że może się to wydawać niewykonalne,
prowadzenie arteterapii z udziałem niemowląt i dzieci
poniżej 3. roku życia jest prężnie rozwijającym się
obszarem arteterapii. Ponieważ funkcjonowanie nie-
mowląt zachodzi w diadzie dziecko–rodzic, w sesjach
arteterapeutycznych skierowanych na poprawę wa-
runków funkcjonowania małych dzieci biorą udział
również opiekunowie, przeważnie matki. W związ-
ku z trudnościami psychicznymi występującymi na
tym etapie rozwoju działania terapeutyczne koncen-
trują się najbardziej wokół poprawy relacji matka–
–dziecko [13]. Najczęściej przyjmują one formę zajęć
grupowych, opartych na działaniach plastycznych [5].
Taka forma arteterapii jest korzystna zarówno dla
dzieci, które, kontaktując się ze sobą, mają okazję
do naturalnego ćwiczenia kompetencji społecznych,
jak i dla matek, które mogą się wzajemnie wspierać
się i dzielić doświadczeniami macierzyńskimi. Poczu-
cie zrozumienia i wsparcia u opiekunów w sposób
pośredni kształtuje zmiany w relacji z dzieckiem. Hall
[13] opisuje arteterapię prowadzoną dla matek cier-
piących na depresję poporodową, niebędących
w stanie ostrego kryzysu. Jak podaje autorka, wspól-
na aktywność plastyczna w bezpiecznych warunkach
arteterapii budzi zainteresowanie oraz wzmacnia wię-
zi pomiędzy członkami rodziny. Dzieci w sposób au-
tomatyczny są zainteresowane działaniem razem
z matkami, na co te zwykle odpowiadają z entuzja-
zmem. Wspólne tworzenie sprzyja budowaniu gra-
nic, rozwojowi tożsamości oraz szacunku dla indy-
widualizmu drugiej osoby, na przykład poprzez do-
świadczanie przynależności. Jednocześnie wzmacnia
się więź matki z dzieckiem, oddzielając związek od
reszty świata. Powstałe prace plastyczne pozwalają
na „zatrzymanie” dobrych chwil w czasie i przywo-
łują pozytywne doświadczenia jeszcze przez długi
czas po spotkaniu.
W odniesieniu do koncepcji przywiązania, artetera-
pia jest okazją do częstych i bezpiecznych interakcji
niezbędnych do ustanowienia relacji, co sprzyja wzro-
stowi kompetencji w zaspokajaniu potrzeb fizjolo-
gicznych i psychologicznych dziecka. Na przykład
wspólne malowanie pozwala na ekspresję emocji
i lepsze wzajemne zrozumienie, nawet bez użycia
słów. Zajęcia stwarzają wiele okazji do bliskości fi-
zycznej, z którą może wiązać się więź duchowa. Ak-
tywność twórcza ma również wpływ na przemiany
o charakterze neurologicznym [13]. Od momentu na-
rodzenia część struktur mózgowych niemowlęcia
kształtuje się w toku interakcji z otoczeniem. Jeśli
noworodek doświadcza czułej opieki i miłości w kon-
taktach z otoczeniem, jego „mózg społeczny” rozwija
się, kładąc fundamenty pod rozwój wszystkich kom-
petencji. Natomiast u dziecka przebywającego w śro-
dowisku zdeprawowanym, w którym dominują prze-
moc i napięcie, rozwój mózgu jest zahamowany lub
podlega zniekształceniu, prowadząc do zaburzeń
w funkcjonowaniu [13]. Stymulacja poprzez aktyw-
ność twórczą oraz bliski kontakt z opiekunem, które
mają miejsce w arteterapii pełni funkcję wzmacnia-
jącą, a nawet naprawczą wobec uszkodzonych struk-
tur mózgowych i redukuje ryzyko powstania zabu-
rzeń psychicznych [13].
W arteterapii biorą udział również dzieci w wieku
poniemowlęcym, czyli od 1. do 3. roku życia. W tym
okresie następuje dynamiczny rozwój lokomocji
i funkcji motorycznych oraz posługiwania się języ-
kiem. Zdobyte kompetencje umożliwiają wzrost sa-
mokontroli w zakresie emocji oraz kontroli otocze-
nia. Jednocześnie następuje silny rozwój fantazji,
naturalna skłonność do tworzenia i zabawy [11].
Wszystkie te „zdobycze” leżą u źródeł tendencji do
aktywnej eksploracji otoczenia [14], która przyczy-
nia się do spontanicznego angażowania w działanie
podczas sesji arteterapeutycznych. Arteterapia jest
źródłem stymulacji oraz doskonałą okazją do eks-
ploracji w bezpiecznych warunkach. Sprzyja rozwo-
jowi więzi z opiekunem, poczucia bezpieczeństwa,
poczucia sprawstwa (posiadania kontroli nad wła-
snymi działaniami) oraz wszystkich wymienionych
wcześniej funkcji. Ma to szczególne znaczenie w pracy
z dziećmi pochodzącymi ze środowisk, w których na
co dzień doświadczają różnego rodzaju deficytów
i patologii, będących jedną z przyczyn zaburzeń psychicz-
nych. Podsumowując, arteterapia sprzyja budowaniu
twórczego porozumienia pomiędzy małymi dziećmi
oraz ich opiekunami oraz tworzeniu zasobów potrzeb-
nych do prawidłowego funkcjonowania i rozwoju.
Wiek przedszkolny
Konieczność spędzenia określonego czasu w ciągu
dnia poza domem przez dzieci w wieku przedszkol-
nym (4–5 lat) stanowi pierwszą poważną próbę od-
dzielenia się od rodziców i samodzielnego wejścia
w szerszy krąg kontaktów społecznych [15]. Ta zmia-
na pociąga za sobą rozwój w wielu obszarach. Rodzi-
ce małego przedszkolaka często obserwują u niego
wzrost śmiałości w kontakcie, rozwój komunikacji
i żywotności. W tym okresie kształtuje się pojęcie płci
oraz identyfikacja z rolą płciową [11]. Pojawiają się
pierwsze oznaki rozwoju moralnego, takie jak wyka-
zywanie się empatią i umiejętnością przyjęcia per-
spektywy innej osoby, a co za tym idzie — rozwój
sumienia. Zwiększony kontakt społeczny przyczynia
68
www.psychiatria.viamedica.pl
281305401.004.png
Maja Stańko, Arteterapia z dziećmi i młodzieżą
się w tym okresie do wzrostu intensywności zabaw
grupowych, często opartych na współpracy i fantazji.
Wraz ze zwiększonym doświadczeniem społeczno-
-emocjonalnym rozwija się również sfera poznaw-
cza maluchów. Dochodzi do odkrycia zasady stałoś-
ci, umiejętności klasyfikacji i kombinatoryki, czyli wy-
kształcenia operacji konkretnych [11].
Wszystkie nowo zdobyte umiejętności zwiększają
obszar możliwości oddziaływania poprzez artete-
rapię. Cztero- i pięciolatki zwykle z dużym entuzja-
zmem przyjmują propozycję podjęcia aktywności
plastycznej. Ponieważ arteterapia z perspektywy
dzieci w tym wieku jest postrzegana w kategoriach
zabawy, stanowi atrakcyjne narzędzie pracy tera-
peutycznej i diagnostycznej [5]. Dzięki przyrostowi
różnorodnych kompetencji są w stanie objąć zacho-
wanie własne oraz zachowanie innych osób pewną
refleksją i podjąć rozmowę z terapeutą na temat
kwestii, które mogą być przedmiotem sesji. Rozwój
we wszystkich opisanych obszarach może przebie-
gać u różnych dzieci w odmiennym tempie w zależ-
ności od czynników biologicznych i środowisko-
wych. W przypadku dzieci, które doświadczają trud-
ności w różnych sferach, przejawiają zaburzenia
emocjonalne, zaburzenia funkcjonowania społecz-
nego (oznaczone w ICD-10 kodami F93.0–F94.0)
lub pochodzą z grup ryzyka, arteterapia poprzez ak-
tywność plastyczną, połączoną z częściową komu-
nikacją werbalną w ramach relacji terapeutycznej,
wspomaga rozwój lub koryguje nieprawidłowości,
przyczyniając się na przykład do wzrostu poczucia
bezpieczeństwa i redukcji lęku.
ko zauważane przez społeczne otoczenie dziecka,
przez co po ustaleniu wstępnej diagnozy może się
ono stać uczestnikiem arteterapii.
Praca artetereapeutyczna z dziećmi w wieku szkolnym
może przyjmować rozmaite formy, w zależności od
trudności, zaburzeń i potrzeb dziecka. Najczęściej
opisywane w literaturze przypadki arteterapii z dzieć-
mi będącymi w tym okresie dotyczą: specyficznych
zaburzeń w rozwoju umiejętności szkolnych (ozna-
czone w ICD-10 kodami F.81.0–F81.2) zaburzeń
w relacjach społecznych, problemów rodzinnych (czyli
przemoc domowa, wykorzystywanie seksualne, roz-
wody, śmierć w rodzinie), zaburzeń zachowania i opo-
zycyjno-buntowniczych (oznaczone w ICD-10 koda-
mi F91.0–F91.3), zaburzeń odżywiania (oznaczone
w ICD-10 kodami F50.0, F50.2), fobii szkolnych, auty-
zmu, zespółu Aspergera, zespół nadpobudliwości psy-
choruchowej (ADHD, attention deficit hyperactivity di-
sorder ), niepełnosprawności oraz psychicznych kon-
sekwencji przewlekłych chorób somatycznych (w tym
tych nieuleczalnych) [7, 16]. Ponieważ często proble-
my te współwystępują, stosowane interwencje arte-
terapeutyczne mogą przebiegać w podobny sposób
oraz wykorzystywać te same metody.
W tym okresie poziom rozwoju w sferze poznawczej,
emocjonalnej, społecznej oraz moralnej, wpływa tak
silnie jak nigdy wcześniej na poczucie kompetencji
dziecka. Szczególny wpływ na samoocenę ma zdol-
ność do opanowania sprawności szkolnych (intelek-
tualnych i motorycznych), które są zaliczane do jed-
nego z głównych obszarów rozwoju w tym czasie [11].
Arteterapeuta pracujący z dzieckiem powinien więc
zwrócić uwagę nie tylko na objawy zaburzenia, ale
również na ich związek z innymi sferami funkcjono-
wania. Na przykład trudności w nauce mogą mieć
wpływ na zaniżenie ogólnej samooceny, wzrost agre-
sywności, powstawianie zaburzeń afektywnych, które
z kolei wpływają na trudności szkolne.
W zależności od problemów dziecka arteterapia przyj-
muje różne formy. Do najbardziej powszechnych
sposobów pracy należą terapia indywidualna oraz
terapia grupowa. Możliwe są również sesje, w któ-
rych bierze udział kilkoro dzieci, jednak terapeuta
pracuje z każdym z nich indywidualnie. Dużą warto-
ścią takiego rozwiązania jest możliwość obserwacji
nie tylko zachowania pojedynczych uczestników
w relacji z terapeutą, ale również stylu wzajemnych
interakcji dzieci. Zachowanie w kontakcie z rówie-
śnikami może być źródłem cennych informacji na te-
mat społecznego sposobu funkcjonowania każdego
z pacjentów. Bardzo ciekawym, aczkolwiek jeszcze
mało znanym w Polsce sposobem prowadzenia
Wiek szkolny
Okres szkolny obejmuje dzieci w wieku 6–12 lat. Jest
ostatnim etapem dzieciństwa w życiu człowieka,
a zarazem pierwszym krokiem ku dorosłości [15]. Ten
etap wiąże się z przyjęciem roli ucznia i dominacją
nowego rodzaju aktywności jaką jest nauka szkolna.
Z nowymi zadaniami rodzą się liczne zmiany w sfe-
rze poznawczej, emocjonalnej, społecznej oraz mo-
ralnej [11]. Większa ilość czasu w towarzystwie ró-
wieśników prowadzi do wzrostu wrażliwości na nor-
my, zasady społeczne, naciski i oczekiwania grupy.
Stopniowo rozwija się też zdolność do dostrzegania
różnych punktów widzenia. W tym okresie odmien-
ne sposoby w poziomie funkcjonowania różnych
dzieci zaczynają być szczególnie widoczne. Dziecko
przebywa w nowym środowisku, w którym jego za-
chowanie jest obserwowane przez liczne osoby: na-
uczycieli, innych uczniów czy rodziców. Odbieganie
od powszechnie uznanej normy jest względnie szyb-
www.psychiatria.viamedica.pl
69
281305401.005.png
Psychiatria 2009, tom 6, nr 2
arteterapii, jest włączanie do niej rodzeństwa [17]
oraz terapia rodzinna, w której oprócz dzieci biorą
udział również ich rodzice [18].
Jak wskazuje Boronska, pionierka terapii rodzeństw,
siostry i bracia są bardzo ważnymi postaciami dla więk-
szości osób. Już sama informacja o tym, że w rodzi-
nie ma się pojawić kolejne dziecko kształtuje psychikę
starszego rodzeństwa [17]. Siostry i bracia są dla sie-
bie towarzyszami, przyjaciółmi, a nawet rywalami [17].
Zazwyczaj doświadczają również poczucia wzajem-
nej odpowiedzialności. Patologiczne relacje pomiędzy
rodzeństwem, których przejawem jest między innymi
zaburzenie związane z rywalizacją w rodzeństwie
(F93.3), mogą mieć destrukcyjny wpływ na funkcjo-
nowanie dzieci [19]. Zdaniem Boronskiej arteterapia
z rodzeństwem pomaga w kształtowaniu samoregu-
lacji emocjonalnej pacjentów oraz ustanowieniu peł-
niejszych i zarazem łatwiejszych relacji między braćmi
i siostrami. Ma to szczególne znaczenie dla małych
pacjentów, którzy borykają się z doświadczeniami bólu
i straty, spowodowanymi rozpadem życia rodzinnego
i rodzinnymi patologiami. Arteterapia może pomóc
w zmianie szkodliwych wzorców odczuwania, myśle-
nia i zachowania, prowadzących do cierpienia psy-
chicznego pacjentów [17].
Prowadzenie arteterapii z rodzeństwem oraz przy
udziale rodziców znajduje powszechne zastosowa-
nie w przypadku zaburzeń okresu dzieciństwa i do-
rastania, takich jak zaburzenia odżywiania oraz za-
burzenia psychotyczne [18]. U podłoża obydwu spo-
sobów przeprowadzania terapii leży systemowy spo-
sób rozpatrywania pojawiających się u dziecka za-
burzeń. Zgodnie z nim, zaburzenie nie powstaje
w próżni, ale jest wynikiem problemów w relacjach
między członkami rodziny, w środowisku, w którym
wszystkie osoby wzajemnie na siebie wpływają.
W związku z tym zmiany w relacjach rodzinnych są
podstawą poprawy funkcjonowania tego członka
rodziny, którego stan jest powodem udziału w tera-
pii. Odmianą tego sposobu prowadzenia terapii jest
arteterapia multirodzinna, w której uczestniczy jed-
nocześnie kilka rodzin borykających się z podobnymi
trudnościami. Taka forma pozwala na wzajemne
uczenie się i wsparcie, co może redukować poczucie
izolacji u każdej z rodzin [18]. Okazja do interakcji
pomiędzy poszczególnymi członkami grup (matek
z matkami, ojców z ojcami, córek z córkami itd.), jest
okazją do dzielenia się doświadczeniem, udzielania
sobie pomocy i porad co do pozytywnych zmian
w życiu każdego z nich.
Ostatnią z prezentowanych form arteterapii z dzieć-
mi w wieku szkolnym jest arteterapia prowadzona
w klasie szkolnej z udziałem wszystkich uczniów oraz
nauczyciela/wychowawcy [20]. Ta forma zajęć nie jest
tożsama z terapią grupową czy zajęciami rozwojo-
wymi. Posiada ono swoją własną dynamikę oraz
specyficzny typ relacji między uczestnikami [20]. Klasa
szkolna może być miejscem bezpiecznym i lubianym
przez uczniów, ale może stać się również źródłem
lęków i konfliktów. Arteterapia prowadzona w kla-
sie szkolnej skupia się na zaburzonych relacjach po-
między uczniami, które często prowadzą do poja-
wienia się trudności psychicznych pojedynczych osób.
Najważniejszym elementem w tej formie arteterapii
jest koncentracja na tak zwanym „tu i teraz”, czyli
obserwacja i analiza relacji i zachowań w danej chwili.
Podczas sesji część czasu poświęcona jest na twór-
czość, lecz równie dużo energii przeznacza się na
dyskusję. Aktywność plastyczna dostarcza dzieciom
możliwości odsłonięcia się, uwolnienia od napięcia
i doświadczenia zrozumienia w komunikacji z inny-
mi [21]. Dyskusja nad pracami w odniesieniu ich do
relacji między uczniami jest o wiele bardziej rozwi-
nięta niż to miało miejsce w terapii z dziećmi na wcze-
śniejszych etapach rozwojowych. Warto zwrócić
uwagę na to, że postęp w rozwoju logicznego my-
ślenia w tym okresie [15] umożliwia przeprowadze-
nie pogłębionej dyskusji z terapeutą, ale jednocze-
śnie niesie ze sobą koszty w postaci obniżenia dzie-
cięcej spontaniczności podczas tworzenia, co jest
szczególnie widoczne u dzieci bliższych wiekiem okre-
sowi dorastania. W tej formie arteterapii (podobnie
jak w opisywanych wcześniej) może brać udział rów-
nież młodzież w wieku dorastania, o której mowa
będzie w części ostatniej.
Wiek dorastania
Okres dorastania obejmuje wiek od 10. do około 22.
roku życia, z umowną granicą w wieku 16 lat, która
dzieli ten czas na wczesne i późne dorastanie [22].
Ponieważ jest to okres przejściowy, w którym dziec-
ko pod każdym względem stopniowo zamienia się
w osobę dorosłą, zachodzą w nim przemiany we
wszystkich sferach funkcjonowania [22]. Najbardziej
widoczne dla młodego człowieka oraz jego otocze-
nia są przejawy dojrzewania fizycznego, takie jak
wzrost i zwiększenie masy ciała, dojrzewanie seksu-
alne i skok pokwitaniowy [11]. Zachodzi także roz-
wój emocjonalny, poznawczy (myślenie formalne)
oraz moralny [11]. Pojawia się wzrost autonomii
względem rodziców, która manifestuje się niezależ-
nością emocjonalną, fizyczną oraz pierwszymi ozna-
kami niezależności ekonomicznej [11]. Ze względu
na liczne zmiany jest to okres, w którym młody czło-
70
www.psychiatria.viamedica.pl
281305401.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin