DrogaDoWtajemniczenia.rtf

(917 KB) Pobierz

                                                                      RUDOLF STEINER

 

                                                        DROGA DO WTAJEMNICZENIA

 

                                                        Wyboru dokonał i wstępem opatrzył

                                                                                    Jerzy Prokopiuk

 

                                                                                    Przełożyli

                                          Tomasz Mazurkiewicz, Jerzy Prokopiuk

                                                                      oraz W.Wolański i H.K.

 

                                                                      Rebis Poznań 2000

 

SPIS TREŚCI

Jerzy Prokopiuk: Droga do wtajemniczenia - rdzeń antropozofii Rudolfa Steinera

Teozofia

Ścieżka poznania

Jak uzyskać poznanie wyższych światów?

Warunki

Wewnętrzny spokój

Stopnie wtajemniczenia

Praktyczne wskazówki

Warunki tajemnego wyszkolenia

O kilku skutkach wtajemniczenia

Zmiany zachodzące w snach ucznia wiedzy tajemnej

Osiągniecie ciągłości świadomości

Rozszczepienie osobowości w czasie duchowego wy-

szkolenia

Strażnik progu

Życie i śmierć. Wielki strażnik progu

Wiedza tajemna

Poznanie wyższych światów

Stopnie wyższego poznania

Naukowość antropozofii

Antropozofia jako ścisłe badanie dziedziny duchowej

Czy antropozofia jest fantastyką?

Jedna z dróg ku samopoznaniu człowieka

Medytacja pierwsza

Medytacja druga

Medytacja trzecia

Medytacja czwarta

Medytacja piąta

Medytacja szósta

Próg świata duchowego

O zaufaniu, jakie można mieć do myślenia, i o duszy myślącej. O medytacji

O poznaniu świata duchowego

O poczuciu “ja" i zdolności duszy ludzkiej do miłości, a także o ich relacji do świata żywiołów

O “prawdziwym -ja-" człowieka

Uwagi na temat tego, jak mają się opisy przedstawione

w niniejszej książce do opisów w mojej   Teozofii i Wiedzy tajemnej w zarysie

Wskazówki dotyczące ezoterycznego szkolenia

Wymagania ogólne, jakie musi postawić sobie każdy kto chce poddać się rozwojowi okultnemu

Medytacje szczególne

Maksymy na dni tygodnia

Medytacje dzienne

Varia

Bibliografia polskich przekładów dzieł Rudolfa Steinera

JERZY PROKOPIUK

DROGA DO WTAJEMNICZENIA -

RDZEŃ ANTROPOZOFII

RUDOLFA STEINERA

Profesor Marii Ziemskiej -Grand Dame antropozofii polskiej

Rudolf Steiner - jeden z największych inicjowa­nych Europy (obok Plotyna, Mistrza Eckharta i Jako-ba Boehmego), twórca antropozofii - urodził się 27 lutego 1861 roku w Kraljevacu (ówczesne Austro--Węgry, dziś Chorwacja). Po studiach na Politechnice Wiedeńskiej w latach 1879-1884 (obok przedmio­tów matematyczno-fizycznych i biologicznych stu­diował tam także przedmioty humanistyczne wykła­dane przez takich filozofów, jak Franz Brentano i Ro­bert Zimmermann, i germanistę Karla-Juliusa Schröe-ra), jako dwudziestolatek Steiner otrzymał zaprosze­nie do komitetu redakcyjnego zbiorowego wydania pism J. W. Goethego; w tym charakterze opracował jego przyrodnicze pisma (Goethes naturwissenschaft­liche Schriften, 1884-1897).

W 1886 roku Steiner wydał swą pierwszą pracę pt. Grundlinien einer Erkenntnistheorie der Goetheschen Weltanschauung. Przeniósłszy się w 1890 roku do Niemiec, do Weimaru, został stałym współpracow­nikiem Archiwum Goethego i Schillera i opracował przyrodnicze pisma Goethego w ramach jubileuszo­wego wydania dzieł poety. Tam też poznał takich uczonych, jak biolog-darwinista Ernst Haeckel, fizyk Hermann Helmholtz, historyk Heinrich von Treitsch-ke i historyk kultury Hermann Grimm. W 1891 roku

Steiner doktoryzuje się z filozofii w Rostocku u Hein-richa von Steina; jego praca doktorska nosi tytuł Die Grundfrage der Erkenntnistheorie mit besonderer Rücksicht auf Fichtes Wissenschaftslehre i w rok póź­niej zostaje wydana pt. Wahrheit und Wissenschaft. W 1894 roku Steiner opublikował swą główną pracę filozoficzną Die Philosophie der Freiheit. Owocem jego pracy w Archiwum Nietzschego w Naum-burgu jest rozprawa Friedrich Nietzsche, ein Kämpfer gegen seine Zeit, 1895. W 1897 roku Steiner przeniósł się do Berlina, gdzie w latach 1898-1900 wydawał wraz z poetą O. E. Hartlebenem Magazin für Literatur oraz Dramaturgische Blätter. Tamże działa w Wol­nym Towarzystwie Literackim, w kręgu “Die Kom­menden", we Freie Hochschule i w Giordano-Bruno Bund. W tym okresie przyjaźnił się z teoretykiem anarchizmu Johnem Henrym Mackayem. W '1899 roku poślubił Annę Eunicke-Schultz (zm. w 1911). W latach 1899-1904 Steiner wykładał w socjaldemo­kratycznej Szkole dla Robotników (wśród jego słu­chaczy znajdowała się Róża Luxemburg). W1900 roku rozpoczął serię wykładów w ramach “Biblioteki Teo-zoficznej" w domu hrabiostwa von Brockdorff-Rant-zau. W tym samym roku wydał dwie prace poświę­cone Haecklowi. W 1901 roku Steiner wygłosił serię wykładów pt. Christentum als mystische Tatsache oraz cykl wykładów pt. Von Buddha zu Christus. (Jest to okres Chrystusowego przełomu w życiu Steinera; w tym czasie spotyka także jednego z “Niewidzialnych Różokrzyżowców" - był to, być może, Saint-Germain.) W 1902 roku Steiner wstąpił do Towarzystwa Teozoficznego, założonego przez Helenę Bławacką, i objął stanowisko sekretarza generalnego jego nie­mieckiej sekcji (zastrzegając sobie prawo głoszenia własnych poglądów). Wtedy też rozpoczął wydawa­nie czasopism Lucifer (później Lucifer-Gnosis). Do najważniejszych cykli wykładów z jego “teozoficz-nego" okresu należą: Goethe als Theosoph, DasLukas-

-Evangelium, Das Matthäus-Evangelium, Das Johan­nes-Evangelium, Das Markus-Evangelium, Der Orient im Lichte des Okzidents, Die Offenbarungen des Kar­ma, Die Mission einzelner Volksseelen, Die Geheim­nisse der biblischen Schöpfungsgeschichte, Der Chri­stus-Impuls..., Das Leben zwischen dem Tode und der neuen Geburt, Die Bhagavadgita und die Paulus-

-Briefe. W tym okresie trwa przyjaźń Steinera z wy­bitnym poetą Christianem Morgensternem (zm. 1913). W 1910 roku Steiner wystawił w Monachium swe pierwsze misterium Die Pforte der Einweihung; trzy dalsze: Die Prüfung der Seele, Der Hüter der Schwelle i Der Seelen Envacbenwystewiono w latach 1911-1913. W1911 roku Steiner przemawiał na Międzynarodowym Kongresie Filozoficznym w Bolonii; dyskusję podjął z nim Wincenty Lutosławski. W 1912 roku Steiner za­inaugurował nowy rodzaj sztuki - eurytmię (sztukę “widzialnego słowa" i “widzialnego śpiewu"). W 1905 roku Steiner został wolnomularzem w ramach “nie-ortodoksyjnego" ezoterycznego rytu Memphis-Misra-im (w ostatniej fazie linii: John Yarker, Karl Kellner, Theodor Reuss) i osiągnął w nim najwyższy, 96. sto­pień wtajemniczenia. Wystąpił z masonerii w 1914 roku. Wskutek sporu z kierownictwem Towarzystwa Teozoficznego na tle tzw. afery Krisznamurtiego (Annie Besant i Leadbeater ogłosili go “drugim wcieleniem Chrystusa") Steiner opuścił szeregi Towarzystwa i 23 lutego 1913 roku założył Towarzystwo Antropozoficz­ne; od 1914 roku jego siedzibą jest Domach koło Ba­zylei (Szwajcaria). Tam też rozpoczęła się wówczas budowa - według planów Steinera - pierwszego (drewnianego) Goetheanum, centrum nowo powsta­łego Towarzystwa i (od 1921 r.) Wolnej Wszechnicy Wiedzy Duchowej; w nim też staje rzeźba Steinera przedstawiająca Chrystusa w walce z Lucyferem i Ary-manem. W latach 1914-1923 Steiner mieszkał na przemian w Domach i w Berlinie, zrazu inspirując Towarzystwo Antropozoficzne, a następnie nim kie-

rując, wydając swe książki i ogromne corpus wykła­dowe {ca 6000 wykładów - publikowanych do dziś -na wszystkie tematy wiedzy i życia). W 1914 roku Steiner poślubia Marię von Sivers, współtwórczynię eurytmii i antropozoficznej sztuki aktorskiej. Na ten okres przypada bliski związek Steinera z wielkim poetą rosyjskim Andriejem Biełym. W okresie woj­ny 1914-1918 Steiner prowadził intensywną działal­ność na rzecz pokoju {Aufruf an das deutsche Volk und an die Kulturwelt). Wtedy to i bezpośrednio po wojnie Steiner dał impuls dwu kolejnym antropozo-ficznym  Tochterbewegungen: pedagogice waldorfskiej (od fabryki Waldorf-Astoria, w której z inicjaty­wy jej właściciela Emila Molta powstała pierwsza szkoła steinerowska dla dzieci i młodzieży) i rucho­wi “trójpodziału organizmu społecznego". W1922 roku z inicjatywy grupy pastorów protestanckich z Frie-drłchem Rittelmeyerem na czele i przy współpracy Steinera powstaje ruch odnowy chrześcijaństwa -Christengemeinschaft (Społeczność   Chrześcijan). W latach 1922-1924 Steiner dał bodziec do powsta­nia zarówno antropozoficznej medycyny (specjal­ność: leczenie raka wyciągiem z jemioły pn. iscador), jak i farmacji, pedagogiki specjalnej oraz rolnictwa biodynamicznego; jego czołowymi współpracowni­...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin