Krzysztof Czekaj - Labirynty współczesnego społeczeństwa.pdf

(2175 KB) Pobierz
Krzysztof Czekaj - Labirynty wspó³czesnego spo³eczeñstwa
122625869.001.png
Spis treści
Wprowadzenie ................................................................. 3
4.1. Co to jest przestępstwo i przestępczość? ...........70
4.2. Przestępczość i statystyka kryminalna ................76
Rozdział I .......................................................................... 6
4.3. Przestępczość dorosłych .....................................79
1.1. Jednostka – wartości – normy społeczne.............. 8
4.4. Przestępczość nieletnich .....................................82
1.2. Od konformizmu do sankcji społecznych............ 12
4.5. Przestępczość W społeczeństwie transformacji..84
1.3. Systemy kontroli w społeczeństwie .................... 15
4.6. Główne pojęcia i terminy ....................................85
1.4. Od kultury do kontrkultury społeczeństwa......... 16
4.7. Forum ..................................................................86
1.5. Główne pojęcia i terminy .................................... 18
4.8. Zalecana literatura ..............................................86
1.6. Forum.................................................................. 18
Rozdział V .......................................................................87
1.7. Zalecana literatura .............................................. 18
5.1. Mechanizmy i konsekwencje zmian społecznych87
Rozdział II ....................................................................... 19
5.2. Przejawy problemów społecznych w okresie
transformacji społeczeństwa .....................................90
2.1. Trzy oblicza społeczeństwa ................................. 19
2.2. Społeczeństwo jako organizm............................. 22
5.2.1. Bezrobocie ...................................................90
2.3. Społeczeństwo lako pole walki ........................... 24
5.2.2. Ubóstwo.......................................................98
2.4. Społeczeństwo jako teatr.................................... 26
5.2.3. Mniejszości i uchodźcy...............................107
2.5. Mechanizmy powstawania problemów
społecznych................................................................ 29
5.3 Podsumowanie...................................................111
5.4. Główne pojęcia i terminy ..................................112
2.6. Mechanizmy rozpoznawania problemów
społecznych................................................................ 32
5.5. Forum ................................................................112
5.6. Zalecana literatura ............................................113
2.8. Podsumowanie ................................................... 35
5.7. Bibliografia ........................................................113
2.9. Główne pojęcia i terminy .................................... 36
Rozdział VI ....................................................................114
2.10. Forum................................................................ 36
6.1. Rodzina – jej funkcje i dysfunkcje .....................114
2.11. Zalecana literatura ............................................ 37
6.2. Przeobrażenia rodziny polskiej: od normy do
rodziny patologicznej ...............................................119
2.12. Bibliografia ........................................................ 37
Rozdział III ...................................................................... 38
6.3. Zewnętrzne i wewnętrzne problemy społeczne w
procesach dezorganizacji rodziny ............................122
3.1. Co to jest dewiacja? ............................................ 38
3.1.1. Jednostka jako źródło dewiacji .................... 40
6.4. Główne pojęcia i terminy ..................................126
6.5. Forum ................................................................126
3.1.2. Społeczeństwo jako źródło dewiacji ............ 43
3.2. Wybrane przejawy zachowań dewiacyjnych ...... 50
6.6. Zalecana literatura ............................................126
3.2.1. Uzależnienia (alkoholizm i narkomania) ...... 50
Rozdział VII ...................................................................127
3.2.2. Choroby psychiczne ..................................... 59
7.1. Problemy ochrony środowiska..........................127
3.2.3. Dewiacje seksualne...................................... 63
7.2. Zdrowie i opieka zdrowotna..............................131
3.3. Podsumowanie ................................................... 67
7.3. Niepełnosprawność jako problem społeczny....134
3.4. Główne pojęcia i terminy .................................... 67
7.4. Podsumowanie..................................................137
3.5. Forum.................................................................. 67
7.5. Główne pojęcia i terminy ..................................137
3.6. Zalecana literatura .............................................. 68
7.6. Forum ................................................................137
Rozdział IV ...................................................................... 69
7.7. Zalecana literatura ............................................138
Rozdział I
Krzysztof Czekaj
Od wartości i norm społecznych do kontrkultury
Rozdział II
Krzysztof Gorlach
Społeczne mechanizmy genezy i identyfikacji problemów społecznych
Rozdział III
Małgorzata Leśniak
Jednostka – dewiacja – społeczeństwo
Rozdział IV
Krzysztof Czekaj
Społeczna konstrukcja przestępstwa i przestępczości
Rozdział V
Krzysztof Gerlach
Zmiana społeczna a problemy społeczne
Rozdział VI
Krzysztof Czekaj
Dezorganizacja rodziny w zmieniającym się społeczeństwie
Rozdział VII
Małgorzata Leśniak
Zagrożenia środowiska naturalnego i społecznego
Wprowadzenie
Droga do podręcznika...
Europejska Wspólnota, akceptując wniosek Polski o przyszłe przyjęcie w jej struktury, przedstawiła
wiele wymagań formalno-strukturalno-prawnych, od których realizacji zależy pomyślne zakończenie
tego niezwykle złożonego procesu. Jednym z jego istotnych elementów jest dostosowanie struktur
instytucji państwowych tak, by mogły one bez problemów współpracować z analogicznymi organami
krajów wspólnoty. Do struktur tych zalicza się służby socjalne państwa. Dziedzina ta w Polsce w
zasadzie musi być i jest budowana od podstaw. Służby socjalne państw Europejskiej Wspólnoty to
nowoczesne i funkcjonalne organizmy, których filarami są wykwalifikowane kadry pracowników
socjalnych o różnych specjalnościach. Dla potrzeb edukacji tej istotnej grupy zawodowej pracują nie
tylko ośrodki akademickie* ale także różnego rodzaju centra treningowe, edukacyjne i praktyczne.
Rezultaty tej pracy to wyszkolone i profesjonalne służby socjalne oraz sporo najróżniejszego rodzaju
materiałów edukacyjnych. Są wśród nich tradycyjne podręczniki, przewodniki czy poradniki, a także,
obecne nieomal w każdej gałęzi kształcenia, materiały audiowizualne oraz coraz częściej stosowane
wszelkiego rodzaju multimedialne programy komputerowe. Mają one służyć pomocą pracownikom
socjalnym oraz wszystkim adeptom studiów pracy socjalnej, nauczycielom i trenerom tego zawodu.
Definicja pracy socjalnej zawiera w swojej treści powołanie do służby człowiekowi w potrzebie.
Potrzeba opracowania podręcznika na temat problemów społecznych, dewiacji i przestępczości,
wynikająca z „Dokumentacji programowej kształcenia do zawodu: pracownik socjalny", a także brak
tego typu publikacji na rynku polskim oraz własne doświadczenia badawcze i dydaktyczne autorów
sprawiły, że podjęliśmy to bardzo trudne, ale ekscytujące wyzwanie.
Rozpoznanie, analiza i rozwiązywanie różnych problemów społecznych odbywa się w rzeczywistości
społecznej na podstawie skumulowanej wiedzy z najróżnorodniejszych dziedzin i dyscyplin nauki. Jedną
z najistotniejszych i pomocnych w tym procesie eksplanacji jest wiedza z zakresu socjologii. W
szczególności istotna jest ta jej część, która dostarcza wiadomości o różnych wariantach wyjaśnień co
do działania człowieka w grupie społecznej, wpływu środowiska społecznego na kreowanie i
modyfikowanie zachowań i działań jednostki, czy też mechanizmów życia społecznego. Tego typu
orientacja autorów wynikała także z ich, być może błędnego, przekonania, że to właśnie socjologia
odgrywa ważną rolę we współczesnej cywilizacji.
Podręcznik ten jest próbą systematyzacji pojęć, zagadnień i teorii dotyczących problemów społecznych,
dewiacji i przestępczości. Trudno jest sobie wyobrazić analizę tych zagadnień bez wykorzystania
dorobku socjologii. I choć autorzy podręcznika sięgają w swoich refleksjach po dorobek innych dziedzin
nauki, czynią to w stopniu znikomym. Nie oznacza to jednak wcale pomniejszania rangi tego typu
refleksji, będącej znaczącym, ale jednak uzupełniającym elementem przekazanej tu wiedzy, która ma
zdecydowanie charakter socjologiczny
Podręcznik nasz, oprócz uporządkowania pojęć, zagadnień i stanowisk teoretycznych wobec zjawisk
budzących na co dzień zróżnicowane emocje społeczeństwa czy niejednokrotnie w tak zadziwiających
formach przedstawianych przez środki masowego przekazu, ma za zadanie uświadomić, że są one
integralną częścią ludzkiej egzystencji i rzeczywistości społecznej. Co więcej, problemy społeczne,
zjawiska dewiacji i przestępczości spełniają istotną rolę – funkcję „barometru" stanu stabilizacji
społeczeństwa. Ich wzrost świadczy o zachodzących zmianach w społeczeństwie lub potrzebie tych
zmian. Oprócz tego istotnego celu opracowanie nasze ma służyć wypełnieniu i innych, istotnych,
zamierzeń. Można do nich zaliczyć zaznajomienie czytelnika z podstawowymi zagadnieniami
dotyczącymi problemów społecznych, mechanizmów ich powstawania, kształtowania i rozwiązywania,
a także przygotowanie do – w miarę samodzielnych – studiów i działań badawczo-analitycznych.
Układ pracy
Edukacja profesjonalnych, odpowiadających europejskim standardom, służb socjalnych w Polsce
wymaga zaopatrzenia wszystkich zainteresowanych uczestników tego procesu w odpowiednie
materiały dydaktyczne. I dlatego pisząc nasze opracowanie, staraliśmy się, oprócz wykorzystania
polskich źródeł, czerpać także ze sprawdzonych w dydaktycznym procesie zachodnich podręczników,
dotyczących problemów społecznych, socjologii dewiacji i przestępczości.
W pracy, złożonej z siedmiu części, chcieliśmy zawrzeć podstawowe zagadnienia dotyczące problemów
społecznych, socjologii dewiacji i przestępczości. Pisząc o negatywnych przejawach życia społecznego
należy, choć w zarysie, przedstawić ogólne pojęcia i stanowiska teoretyczne dotyczące społeczeństwa
w stanie równowagi. Temu zagadnieniu służą dwa pierwsze rozdziały. Wprowadzają one podstawowe
pojęcia dotyczące wartości, norm społecznych, systemów sankcji społecznych, systemów kontroli
społecznych, tyczące spraw i problemów tak jednostki konformistycznej, jak i uczestnika ruchu
kontrkulturowego. Te jednostkowe i zbiorowe zachowania analizowane są w kontekście mechanizmów
porządku społecznego i sposobów ujęcia społeczeństwa, które funkcjonują we współczesnej socjologii.
Wyróżnienie trzech podstawowych koncepcji oglądu społeczeństwa wprowadza tym samym różne
określenia przyczyn problemów społecznych. Mechanizmom powstawania, rozpoznawania i klasyfikacji
problemów społecznych jest poświęcona istotna część drugiego rozdziału pracy. Obydwa te rozdziały
przygotowują czytelnika do szczegółowych analiz zawartych w dalszych częściach pracy.
W rozdziale trzecim i czwartym odnajdujemy pogłębioną, wielopłaszczyznową analizę zagadnień
dewiacji i przestępczości. Określeniu dewiacji, jej źródłom, tak jednostkowym, jak i społecznym, oraz
szczegółowemu nakreśleniu głównych stanowisk teoretycznych poświęcono znaczną część trzeciego
rozdziału naszej pracy. Wprowadzenie ogólnych pojęć dotyczących dewiacji jednostki oraz
usytuowanie ich w najbardziej znanych teoriach wyjaśniających te zachowania umożliwia omówienie
wybranych przejawów tych zachowań Jak choćby tylko uzależnienie od alkoholu i narkotyków czy też
choroby psychiczne i dewiacje seksualne. Jako kontynuacja refleksji nad dewiacją następuje omówienie
zagadnień przestępstwa i przestępczości. Charakterystyka pojęć oraz ważkiej teorii zróżnicowanych
powiązań poprzedza ogólną analizę statystyk, a także przestępczości dorosłych i nieletnich w Polsce.
Rozdział czwarty kończą refleksje dotyczące przestępczości w społeczeństwie transformacji
systemowej. Uwagi te są zaledwie wprowadzeniem do następnego rozdziału, który szczegółowo
wyjaśnia problemy społeczne okresu zmiany społecznej.
W rozdziale piątym odnajdujemy nie tylko określenie, czym jest zmiana społeczna, jak kształtują się jej
czynniki i mechanizmy, ale także konsekwencje i przejawy tych przeobrażeń. Wśród szczegółowo
analizowanych, tak w kontekście polskim, jak i międzynarodowym, przejawów problemów społecznych
znalazły się: bezrobocie, ubóstwo, bezdomność, mniejszości, uchodźcy.
Kontynuując omówienie problemów społecznych okresu transformacji systemowej przedstawiono w
rozdziale szóstym zagadnienie dezorganizacji rodziny polskiej. Po charakterystyce funkcji i dysfunkcji
rodziny omawiane są główne problemy, jakie są jej udziałem w czasie gwałtownej zmiany społecznej,
ze szczególnym uwzględnieniem rodziny patologicznej.
Refleksje nad zagrożeniami środowiska naturalnego oraz środowiska społecznego wypełniają rozdział
siódmy. Scharakteryzowano w nim pokrótce problemy ochrony środowiska w Polsce. Podjęto także
problematykę zdrowia i opieki zdrowotnej, a także wciąż narastający problem społeczny, jakim jest
najszerzej rozumiana niepełnosprawność.
Jak korzystać z podręcznika
Podręcznik ten jest przeznaczony dla kandydatów do zawodu pracownika socjalnego i w zamyśle ma
służyć słuchaczom studiów pomaturalnych, jak też może być źródłem pomocniczym dla studentów
trzyletnich studiów licencjackich w specjalności praca socjalna. Staraliśmy się zawrzeć w nim większość
podstawowych pojęć i stanowisk teoretycznych, umożliwiających, na elementarnym poziomie, rozpo-
znawać, analizować, określać podstawowe problemy społeczne, zjawiska dewiacji i przestępczości. I
dlatego każdy rozdział, choć różny w swej zawartości, ma podobną konstrukcję. Po wprowadzeniu
głównych pojęć i omówieniu stanowisk teoretycznych, następuje analiza zjawisk i problemów, których
dotyczy dany rozdział. Każdy rozdział jest zakończony zebraniem wprowadzonych głównych pojęć i
terminów, jak też stosowną literaturą, która może być pomocna przy przygotowywaniu zajęć
dydaktycznych. Zajęcia dydaktyczne z zakresu problemów społecznych nie powinny mieć innej formy
niż aktywizująca. Dlatego należy podzielić słuchaczy na małe zespoły zadaniowe (pięć-sześć osób),
które będą opracowywać poszczególne problemy i kwestie, sprecyzowane w tych częściach rozdziałów,
które nazwano „forum". Forum wymiany wiadomości, informacji, przemyśleń, ale także obaw i
indywidualnych problemów może sprawić, że zostaną zrealizowane cele metodyczne przedmiotu.
Podczas zajęć należy korzystać nie tylko z naszego podręcznika, lecz także z możliwie szerokiego
spektrum pomocy i środków audiowizualnych. Jak wykazały doświadczenia autorów prowadzących
zajęcia dydaktyczne z tej dziedziny, praca z grupami zadaniowymi, jak też zaangażowanie środków
audiowizualnych znacznie przyczynia się do podniesienia efektywności nauczania i studiowania tych
trudnych i niejednokrotnie drażliwych problemów społecznych. Poza oczywistymi rezultatami –
osiągnięciem wymaganego poziomu wiadomości, zajęcia tego typu mogą i powinny przyczynić się do
rozbudzenia inicjatyw społecznych słuchaczy i studentów, co jest szczególnie pożądane w zawodzie
pracownika socjalnego.
Podziękowania
Autorzy podręcznika pragną wyrazić słowa uznania i podziękowania za wszelką okazaną pomoc i
życzliwość, jakiej doznali w trudnym procesie tworzenia tego podręcznika od wielu osób, przede
wszystkim profesorom: Ewie Marynowicz-Hetka (UŁ), Kazimierze Wódz (U.Ś1.), Krzysztofowi
Frysztackiemu (UJ), Jackowi Wodzowi (U.SI.). Ich cenne uwagi, słowa krytyki, konsultacje i poświęcony
czas oraz wsparcie w trudnych chwilach doprowadziły do nadania opracowaniu tej właśnie formy.
Za wszystkie niedociągnięcia i ewentualne błędy ponoszą jednak odpowiedzialność wyłącznie autorzy
podręcznika.
Autorzy
Zgłoś jeśli naruszono regulamin