Jak rozpoznać imiesłów przymiotnikowy(1).pdf

(671 KB) Pobierz
gazeta.dvi
Jak rozpoznać imiesłów przymiotnikowy?
Aleksandra Stawiszyńska
Scenariusz lekcji dla VI klasy
(czas realizacji – 1 lekcja)
Pomysł na lekcję polega na tym, by poka-
zać uczniom, jak wykorzystując swoją wiedzę
(wynikającą zarówno z obserwacji świata, jak
i z podstawowego kursu gramatyki), można ła-
two rozpoznać imiesłowy przymiotnikowe.
Imiesłowy są formą, która sprawia uczniom
problemy. Dlaczego tak się je nazywa? Czy to
jeszcze czasowniki, skoro ani nie odpowiadają
na pytania czasownika, ani się nie podporząd-
kowują jego formom fleksyjnym? Jak odróżnić
je od przymiotników i przysłówków? Krótko
mówiąc, imiesłowy wprowadzają w uczniowskie
głowy zamęt. Jak bez zbędnych komplikacji po-
móc uczniom zdobyć wiedzę o imiesłowach?
Oto propozycja lekcji wprowadzającej umiejęt-
ność rozpoznawania i klasyfikowania imiesło-
wów przymiotnikowych.
Coś z imienia, coś ze słowa,
o imiesłowie rozmowa
Temat, a raczej tytuł lekcji w formie dwuwier-
sza, powinien zainteresować uczniów (na ko-
lejnych lekcjach moi uczniowie dopominali się
o podobne tematy, czasem sami podawali swo-
je propozycje). Jednak najistotniejsze jest to,
że dzięki tak sformułowanemu tematowi lek-
cji uczniowie mają szansę zapamiętać budowę
słowotwórczą nowego dla nich wyrazu.
Znaczenie „imion” i „słów”
– oswajanie nowego pojęcia
Lekcję rozpoczynamy od pytania: Co znaczy
wyraz „imię”? Pojęcie zapisujemy na tablicy.
Uczniowie dążą do sformułowania definicji te-
go znaczenia wyrazu, które jest im znane. Po-
nieważ zadanie wcale nie jest łatwe, można
zapytać uczniów o to, do jakiego źródła się
odwołają, chcąc znaleźć definicję wyrazu, a na-
stępnie umożliwić im skorzystanie ze słownika.
Na tablicy i w zeszytach zapisujemy definicję
(zaproponowaną przez uczniów lub zaczerp-
niętą ze słownika).
Wyjaśniamy, że wyraz ten ma jeszcze inne zna-
czenie: nazywa grupę wyrazów odmieniających
się przez przypadki lub stopniujących się. Uzu-
pełniamy zapis na tablicy i w zeszytach. Rysuje-
my na tablicy tabelę (podajemy tylko nagłów-
ki!). Uczniowie, odwołując się do zdobytej już
wiedzy, sami ustalają, które części mowy zalicza
się do imion.
22
Dokument pochodzi ze strony www.gwo.pl
143533316.005.png 143533316.006.png
scenariusze
Tabela po uzupełnieniu wygląda następująco:
Możemy zapytać, czy któryś z uczniów nie jest
głodny lub spragniony. Zapewne ktoś taki się
znajdzie, zatem pozwalamy mu się posilić. Jeśli
nie pozwalamy uczniom na co dzień na takie
zachowania, nietypowa sytuacja i związane z nią
działania zostaną przez uczniów lepiej zapamię-
tane. Pytamy uczniów: „Co robi X?”. Zwracamy
uwagę uczniów na to, że w czynność (załóżmy:
jedzenie) zaangażowany jest zarówno uczeń,
jakito,coonje(np.jabłko).Teraz,niezależ-
nie od swoich umiejętności, byle z poczuciem
humoru, rysujemy sytuację jedzenia na tabli-
cy (uczniowie – w zeszytach). Rysunek może
wyglądać na przykład tak:
Nazwa
części
mowy
Odmienia
się przez
przypadki
Stopniuje
się
rzeczownik
+
przymiotnik
+
+
liczebnik
+
przysłówek
+
Odwołujemy się też do budowy słowotwór-
czej znanych już uczniom pojęć („zaimek” –
„za imię”, „przyimek” – „przy imieniu”), dzię-
ki czemu uczniowie mogą sobie uświadomić,
że zastosowań pojęcia „imię” w gramatyce jest
więcej. Ci z moich uczniów, którzy zapamiętali
tę klasyfikację (pamiętajmy o tym, że to wiedza
dodatkowa, ponadprogramowa, mająca służyć
tylko zrozumieniu zagadnienia), nie mieli też
problemów ze wskazywaniem, które części mo-
wy można zastąpić zaimkiem.
Następnie definiujemy wyraz „słowo”, tym ra-
zem podając jako drugie znaczenie „czasownik”
(dziś w słownikach odnotowywane z określe-
niem przestarzałe ).
Nie powinno teraz uczniom sprawić trudno-
ści zrozumienie, że wyrazy zaliczane do grupy
imiesłowów będą miały – zgodnie ze swoją
nazwą – cechy zarówno „imion”, jak i „słów”.
Odświeżenie rozumienia pojęć „czynny”
i„bierny”
Żeby nazwy typów imiesłowów przymiotniko-
wych nie były odczuwane jako obce pojęcia
gramatyczne, znów odwołujemy się do wiedzy
uczniów, prosząc ich o wyjaśnienie (poparte za-
pisem na tablicy i w zeszycie) wyrazów „czyn-
ny” i „bierny” – można to zrobić, dopisując sy-
nonimy. Warto zaznaczyć antonimiczność tych
pojęć.
Rozpoznawanie
Kolejnym etapem lekcji jest wykształcenie
umiejętności rozpoznawania imiesłowów przy-
miotnikowych.
Prosimy uczniów o określenie osoby ze wzglę-
du na czynność, którą wykonuje. W razie trud-
ności parafrazujemy: „Ten, kto je, to jest ktoś
(jaki?)...”.Dopisujemywyraz(zpytaniem)na
tablicy. Analogicznie postępujemy z „tym, co
jest (jakie?) jedzone ”. Uzupełniamy zapis przy
rysunku, który teraz będzie wyglądał tak:
Odwołując się do poprzedniego etapu dzia-
łań, pytamy uczniów, co w tej czynności jest
„czynne”, a co „bierne”. Uczniowie powinni bez
dokończenie na str. 26
23
Dokument pochodzi ze strony www.gwo.pl
143533316.007.png 143533316.008.png 143533316.001.png
scenariusze
trudu udzielić nam odpowiedzi, a my możemy
uzupełnić nietypową notatkę na tablicy:
nych) i wsparcia w działaniach uczniów słab-
szych.
Wszystkie wcześniejsze działania dają nam szan-
sę oparcia krótkiego, podsumowującego wykła-
du na tym, co jest już znane. Wskazujemy, że
wyrazy określające „jedzący” i „jedzone” odpo-
wiadają na pytania przymiotnika (imienia) i jed-
nocześnie mają związek z czynnością (słowem).
Stąd ich nazwa: IMIESŁOWY PRZYMIOTNIKOWE
(zapisujemy na tablicy). Uzasadniamy ich po-
dział na dwie grupy: te, które określają osoby
lub przedmioty aktywne, nazywamy CZYNNYMI ,
a te, które nazywają cechę czegoś, co podlega
czynności – BIERNYMI .
Ostatecznie notatka na tablicy i w zeszytach
uczniowskich wygląda tak:
Fleksja
Uczniowie sprawdzają, czy imiesłowy przymiot-
nikowe, podobnie jak przymiotniki, odmieniają
się przez przypadki, liczby i rodzaje oraz czy się
stopniują. W tym celu każdy uczeń indywidual-
nie analizuje cztery imiesłowy: dwa wspólne dla
całej klasy („jedzący”, „jedzony”) i dwa utwo-
rzone przez siebie, a następnie zapisuje w ze-
szycie wniosek (niezbędne jest oczywiście jego
sprawdzenie i ewentualne skorygowanie po wy-
konaniu ćwiczenia przez wszystkich uczniów).
Zakończenie
By sprawdzić raz jeszcze umiejętność rozpo-
znawania imiesłowów przymiotnikowych (bez
wbijania do głowy „-ny”, „-na”, „-ne”, „-ty”, „-ta”,
„-te”. . .), proponujemy uczniom zabawę w „Ko-
ta ministra”. Siadamy, tworząc krąg (ale jeśli
warunki na to nie pozwolą, uczniowie zostają
w ławkach), i po kolei nadajemy kotu ministra
cechy wyrażone imiesłowami przymiotnikowy-
mi, np. „Kot ministra jest siedzący ”, „Kot mi-
nistra jest karmiony ”, „Kot ministra jest mru-
czący ” itd. Jeżeli ćwiczenie będzie przebiegać
sprawnie, możemy je utrudnić, prosząc o po-
dawanie cech wyrażonych tylko imiesłowami
przymiotnikowymi czynnymi (np. „Kot ministra
jest fruwający ”, „Kot ministra jest jedzący ”)
albo wyrażonych tylko imiesłowami przymiot-
nikowymi biernymi (np. „Kot ministra jest gła-
skany ”, „Kot ministra jest ukryty ”), albo nazy-
wanie cech wyrażonych imiesłowami przymiot-
nikowymi czynnymi i biernymi, ale rozpoczy-
nającymi się tą samą literą – losujemy ją w do-
wolny sposób (np. „Kot ministra jest myty ”,
„Kot ministra jest myślący ”) itd.
Ponieważ jest to ćwiczenie twórczego myśle-
nia, usprawniające płynność słowną, które tym
razem służy przede wszystkim do sprawdzenia
umiejętności rozpoznawania w zasobie słownic-
twa imiesłowów przymiotnikowych, nie zwra-
cajmy uwagi na związek logiczny między wy-
razem „kot” a podanym określeniem, jeśli tyl-
ko nie przekracza ono granic dobrego smaku.
Udanej zabawy!
Sprawdzenie rozumienia
Żeby sprawdzić rozumienie tematu i utrwa-
lić związane z nim umiejętności, prosimy
uczniów o narysowanie i opisanie za pomo-
cą imiesłowów przymiotnikowych zapropono-
wanej przez nich sytuacji (praca indywidualna,
notatka w zeszycie). Czas poświęcony przez
uczniów na wykonanie tego zadania jest cenny
również dla nauczyciela, który ma możliwość
kontrolowania prawidłowości wykonania pracy
(tworzenie poprawnych konstrukcji gramatycz-
26
Dokument pochodzi ze strony www.gwo.pl
143533316.002.png 143533316.003.png 143533316.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin