1. Pojęcie kultury. Historia myśli antropologicznej. Miejsce badacza.
1) Człowiek i kultura, H.Rickert
· Różnica między kulturą a naturą:
- natura, czyli to co powstało samo z siebie, bez ingerencji człowieka, pozostawione,
- kultura, czyli to co pielęgnowane, kultywowane
· Przeciwieństwa kultura – natura nie należy utożsamiać z przeciwieństwem duch – ciało.
2) Kultura. Stefan Czarnowski
· Kultura jest dobrem zbiorowym i zbiorowym dorobkiem, owocem wysiłku pokoleń. O kulturze możemy mówić dopiero wtedy kiedy, odkrycie lub wynalazek jest zachowany i przekazywany z pokolenia na pokolenie.
· Jednostka nie może stworzyć kultury,.
· Kultura to nie tylko masa dóbr materialnych, ale także obyczaje, praktyki religijne, wartości, pojęcie o tym co dobre, a co złe.
· Bez dorobku kulturowego nie jesteśmy społeczeństwem, ale gromadą osobników jednego gatunku.
· Nie ma kultury tylko „duchowej”, zawsze ma ona jakiś związek rzeczywistością, objawia się w niej np. jako czyn, (nawet najbardziej abstrakcyjne pojęcia skojarzone są z wyobrażeniami wzrokowymi i słownymi.)
· Cywilizacja- najwyższy stopień kultury.
· Element dorobku społecznego to tylko taki, który jest dobrem dla wielu grup ludzkich (autor nie zalicza do nich np. gwar/ narzeczy językowych).
· Kultura jest zjawiskiem geograficznym. Jest zdolna rozszerzać się przestrzennie.
1) Bronisław Malinowski „Czym jest kultura?”
· Integralna całość, składająca się z dóbr konsumpcyjnych, praw, ludzkich idei i wytworów, wierzeń, zwyczajów. Łączy części materialne, ludzkie i duchowe. pomagający człowiekowi w rozwiązywaniu wielu problemów (ludzkie potrzeby). Taką definicję kultury Malinowski odnosi zarówno do kultur prostych, pierwotnych, jak i do bardziej złożonych i wyżej rozwiniętych.
· Teoria kultury oparta na biologii człowieka: kultura rodzi się z elementarnych potrzeb człowieka.
· Człowiek aby przeżyć wytwarza wokół siebie wtórne środowisko (zespół artefaktów – przedmioty sztucznie wytworzone przez człowieka, dzieło ludzkiej pracy)
· Wtórny determinizm ->
Zaspokajając elementarne/naturalne/podstawowe potrzeby (odżywianie, rozmnażanie, higiena) człowiek wytwarza wtórne/sztuczne środowisko – kulturę (jej poziom zależy od poziomu kulturowego społeczności, środowiska i efektywności pracy), następnie rodzą się nowe, wyższe – potrzeby kulturowe, które są nakładane na człowieka i społeczeństwo (tradycja kulturowa).
Symbolizm:
· Istotny składnik całego zorganizowania
· Istnieje od początku pojawienia się zachowania kulturowego
· Symbolizm jest modyfikacją pierwotnego organizmu, przekształca popęd fizjologiczny w wartość kulturową, przekazywaną z pokolenia na pokolenie, tworzącą tradycję
· Dziedzina symboliczna - słowna lub pisana instrukcja
· Sfera symboliczna ważna, aby poznać znaczenie próżnych rzeczy, bez znajomości symboli nie zrozumiemy innych ludzi, przesłania, znaczenia.
2. Historia myśli antropologicznej
· J.J. Rousseau Rozprawa o pochodzeniu nierówności między ludźmi – pierwszy manifest antropologii kultury
· „antropologia kultury to filozofia, która udała się w podróż” – Levi-Strauss
· Inicjatorzy antropologii: Lewis Henry Morgan „Historia rodu ludzkiego jedna jest w swym początku, jedna w doświadczeniu, jedna w postępie”, i Edward Burnett Taylor Podstawą bowiem tej budowli, jaką człowiek wznosi ponad przyrodą, są związki międzyludzkie, różne sposoby ich utrwalania. Podobnie Tylor stworzył projekt antropologii, który wiązał ze sobą socjalne i symboliczne aspekty kultury. Podtytuł jego głównego dzieła Badania rozwoju mitologii, filozofii, wiary, mowy, sztuki i zwyczajów jest często przypominany jako pierwsze określenie zakresowe antropologii. Jeśli wyjąć z niego słówko „rozwój” i dziś każdy mógłby się pod nim podpisać.
· Darwin i jego dzieło o ewolucji – postawa zoologiczna, etnocentryzm\
· Stanisław Brzozowski : „Człowiek nie jest dalszym ciągiem ewolucji, lecz zerwaniem wątku, przeciwstawieniem się mu”. „Człowiek nie mieści się ani logicznie, ani
empirycznie w porządku przyrody. Nie mieści się w nim logicznie, ponieważ teoria ewolucji jest wytworem tego samego umysłu, który w schemat swój chce włączyć. Nie daje się też w porządku przyrody umieścić empirycznie, ponieważ wytwarza świat, który przyrodniczym nie jest, lecz przeciw przyrodzie jest budowany lub nad nią nadbudowany. Ten świat nazywamy k u l t u r ą.”
· Bronisław Malinowski, Florian Znaniecki, Mircea Eliade, Ruth Benedict, Maria Ossowska
· Ideologizacja – tworzenie typów idealnych w odniesieniu do różnych kategorii antropologicznych np. typ apoliński i dionizyjski u Benedict
· Badania kultur wzięły się z fascynacji „pierwotnością”
· Odpowiedniki wyobraźni antropologicznej”: „człowiek pierwotny”, „kultura pierwotna”, „człowiek dziki” , pierwotne czyli co, co było przed-: przedcywilizacyjne, przedkulturowe, przedurbanizacyjne, przedindustrialne, przedpiśmienne, na początku nacechowanie negatywne, z czasem symboli tego, co utracone, „raj utracony” – sentymentalizacja
· Nieustanna oscylacja pmiędzy tym, co pierwotne, a tym, co wtórne
3. Miejsce badacza
· Malinowski postulował aby celem antropologa-badacza uczynić:
Ø uchwycenie poglądu tubylca na świat widziany jego oczyma, znalezienie typowych sposobów myślenia i odczuwania, i zrozumienie co się za nimi kryje
Ø ustalenie co jest normą, zwyczajem, powszechną regułą obowiązującą w badanej społeczności
Ø Badacz powinien zakładać stację badawczą w znacznej odległości od ośrodka kultury, z którą związany jest dany badacz
Ø Badacz powinien mówić w języku tubylców
Ø Badacz sam musi wypracować sobie osąd na temat badanej społeczności oraz metodologię badawczą, którą trzeba zastosować w danej sytuacji
Dylematy psychiczne i moralne badacza.
Ø Dylematy:
Ø 1) albo jesteśmy obserwatorem albo uczestnikiem
Ø 2) psychologiczne ( jest w trakcie badań ale tęskni za rodziną)
Ø 3) moralne
4. Teoria komunikacji
TEORIA KOMUNIKACJI
· Komunikowanie się to wzajemne przekazywanie informacji, umiejętności,
pojęć, idei, uczuć itp. za pomocą symboli tworzonych przez słowa, dźwięki,
obrazy czy dotyk
· Komunikowanie jest to proces , w którym ludzie dążą do dzielenia się
znaczeniami za pośrednictwem przekazywania symbolicznych komunikatów
· Komunikowanie jest to proces tworzenia znaczeń między dwojgiem lub
większą ilością osób
· Komunikowanie się jest wzajemnym oddziaływaniem społecznym za pomocą
komunikatów
· Komunikowanie się to doprowadzenie do wspólnego rozumienia określonych
Treści
KANAŁY KOMUNIKACJI
Ø Werbalny – komunikacja za pomocą słów, dźwięków stanowi 35 %
Ø Niewerbalny – komunikacja za pomocą sygnałów pozawerbalnych: języka
ciała, dotykowych, wizualnych, zapachowych stanowi 65 %
5. Teoria kultury opiera się na założeniu, że świat jest systemem, obejmującym wszystko i niepodzielnym. Można co najwyżej wyodrębnić w nim dogodne dla analizy podsystemy, pamiętając jednak, że w ramach całości zachodzi pomiędzy nimi wymiana energii i informacji. Kultura nie jest podsystemem świata - wyrosła w świecie jako jego świadomość, nadała mu strukturę, czynnie uczestniczy w jego przemianach i jest z nim tożsama. Podsystemami są natomiast różniące się pomiędzy sobą konkretne egzemplifikacje kultur, odróżniające się od siebie mitem dziejotwórczym, jako fundamentem właściwej im duchowości.
Wielorakość kultur – te same zjawiska są inaczej interpretowane przez różne kultury. Inaczej podchodzi się do roli kobiety w życiu społeczeństwa, do jej roli.
WZÓR KULTUROWY to mniej lub bardziej ustalony w zbiorowości sposób zachowania lub myślenia ( w innym znaczeniu to pewien znamienny dla danej zbiorowości układ cech kulturowych) Antropologa interesują nie tyle pojedyńcze elementy działania i myślenia jednostek ile stałe regularne zespoły działań i myśli ludzi na podstawie których można odtworzyć pewne zasady i reguły. Antropolog bada indywidualne działanie jako przejaw względnie stałych charakteryzujących daną zbiorowość układów zachowań przeżyć i wyobrażeń.
Wizja cywilizacji śródziemnomorskiej jak konstytuanty kultury polskiej europejskiej
· Greckie polis, demokracja ateńska dały podwaliny do stworzenia współczesnych sposobów rządzenia państwem.
· Ustrój oparty na trójpodziale władzy, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywatel
· Rzymska republika – idea przedstawicieli ludu; władza podzielona między różne instytucje; rządy prawa
· Filozofia, architektura – zasada złotego podziału do dziś wykorzystywana w architekturze i budownictwie
· Topos literacki, zabudowa miast
Czas linearny
Przełomowe znaczenie w pojawieniu się linearnego odczucia czasu miał judaizm, który jako pierwszy system światopoglądowy nie opisywał świata jako cyklicznego, a zaczął to robić jako zmierzający do pewnych zdarzeń w przyszłości (nadejście mesjasza, restauracja Domu Dawidowego, itp.).
Następnym takim przełomem było chrześcijaństwo, które ostatecznie wyprostowało czas w cywilizacji Zachodu, dzieląc go na ten przed przyjściem Jezusa Chrystusa i po nim, a także wyznaczając pewne zdarzenia docelowe: Sąd Ostateczny. (zob. Guriewicz)
Czas linearny może mieć różne swoje inwarianty, może być
· historyczny (kronikarski)
· teleologiczny
Przy czym może zawierać elementy jednego i drugiego rodzaju, w różnym natężeniu.
Występuje np. w społeczeństwach rolniczych, plemiennych, w starożytności, w plemionach barbarzyńskiej Europy we wczesnym średniowieczu, zanim przyjęły one chrześcijaństwo.
Czas cykliczny polega na tym, że jest postrzegany jako wciąż powracający cyklami zdarzeń na takiej zasadzie, jak pory roku. W takich społeczeństwach powszechnie uważa się, że czas zatacza koła, powracając rytmem pór roku i pojawiających się i odchodzących kolejnych pokoleń. (zob. Eliade)
Antropologia widowisk
W jej polu widzenia pozostają wszelkie działania performatywne: od życia codziennego – do sztuki teatru, od zabawy – do rytuału. Ale skupia ona swoją uwagę na widowiskach kulturowych. Pojęte jako instytucja kulturowa, powołana do symbolicznego wykonywania (formułowania, odgrywania i przeżywania) komentarzy metaspołecznych, widowiska kulturowe są ważną dziedziną funkcjonowania społeczeństwa, ponieważ – wskutek ich zaprogramowania w czasie i w przestrzeni, rytualnej, ludycznej i estetycznej organizacji oraz wymogu bezpośredniego i zbiorowego uczestnictwa – dokonują ześrodkowania się społeczeństwa na aktywnym podtrzymywaniu i redefiniowaniu tradycji
oraz na refleksji o społecznych więziach i komunikacji, refleksji przebiegającej w ramach komunikacji umożliwiającej za każdym razem odnowienie tych więzi
rytuał - posiada kilka znaczeń:- religijne lub magiczne czynności obrzędowe (połączone nierzadko ze swoistym słownictwem) związane zazwyczaj z ważnymi wydarzeniami;- powtarzanie czynności bezsensu, o charakterze obsesyjnym;- zachowanie stereotypowe, nie mające bezpośrednio charakteru przystosowawczego, mające na celu ochronę jednostki przed przezywaniem konfliktów wewnętrznych lub służące celom społecznym;np. staranne czyszczenie, napełnianie i zapalenie fajki, gładzenie dziobem piór przez ptaki w czasie zalotów.
RYTUAŁ
Stereotyp sekwencji działań, skomplikowanych gestów, słów i przedmiotów wyznaczanych do oddziaływania na istoty czy siły nadprzyrodzone, w imieniu uczestników, dla ich celów i interesów;
· niedopuszczalne są odstępstwa od ustalonego porządku i zamiennośćról,
· wszystkie czynności muszą być wykonane dokładnie, perfekcyjnie
· mogą być codzienne albo odświętne
zespół czynności z użyciem tradycyjnych rekwizytów (zwykle o charakterze symbolicznym) towarzyszący uroczystościom w danym kręgu o charakterze świeckim lub religijnym
Struktura obrzędów przejścia (etapy)
· wyłączania (separacji, wykluczania)pozbawianie roli,
· marginalizacji nadawanie tymczasowej roli (próba)
· włączania, agregacji nadawanie nowej roli
JĘZYK:
· Jest jego wytworem i środkiem realizacji i czynnikiem rozwoju
· Odzwierciedla on ludzkie postawy – nastawienie na kooperację, współdziałanie albo antagonizm Þ język prowadzi do budowania między ludźmi więzi lub barier.
· Język, kompetencja komunikacyjna jest kryterium przynależności do wspólnoty, do grupy
· W tej formie kultury nieznane jest pismo. Treść kulturową przekazuje się w drodze bezpośredniego przekazu ustnego, czyli przekazu oralnego.
· słowa nie istnieją tu w żadnej materialnej postaci - są zdarzeniami.
· Według Bronisława Malinowskiego, język w kulturach oralnych jest sposobem działania, a nie odpowiednikiem myśli.
· W takich społeczeństwach powszechnie wierzy się w moc słowa.
· W takim systemie kulturowy treści, które chcemy przekazać zostają wielokrotnie powtarzane. Jest to też jedyny sposób ich przekazu.
· Istotnym jest także fakt, że dąży się do przekazania danej treści w jak najmniej zmienionej formie.
· Jeśli nie powtarzamy jakichś treści, ulegają one zapomnieniu, a tym samym przepadają i niemożliwe jest już ich odnalezienie.
· Należy zaznaczyć, że w takiej kulturze struktura ludzkiego sposobu myślenia, podejście do czasu czy rzeczywistości jest zupełnie inna niż w społeczeństwach, których kultura opiera się jest na piśmie, a zwłaszcza na druku.
Estetyka wypowiedzi
Można ocenić wypowiedź i stwierdzić, czy dostarcza dodatnich wrażeń estetycznych, czy jest harmonijny, czy tez budzi negatywne odczucia, czy też wreszcie jest pojmowany jako neutralny pod tym względem.
· Oznacza typ kultury charakterystyczny dla nowoczesnych społeczeństw.
· Jej treści są adresowane do masowego odbiorcy, a charakteryzują się wysokim stopniem standaryzacji...
SunnyNight