Przestrzenie terapeutyczne w dramie.pdf

(217 KB) Pobierz
R O Z D Z I A Ł II
34
Monika JUST
Uniwersytet Łódzki
PRZESTRZENIE TERAPEUTYCZNE DRAMY
W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Wprowadzenie
Współczesny świat nie znosi zastoju i stagnacji. Dlatego uzasadnione jest rosnące
zainteresowanie nauczycieli poszukiwaniem nowych form pracy z dzieckiem, takich, które
byłyby bliskie uczniom i jednocześnie możliwe do wykorzystania w procesie nauczania i
wychowania.
We współczesnych koncepcjach kształcenia zintegrowanego, bardzo podmiotowo
traktujących dziecko, szczególny nacisk kładzie się na rozwój jego własnej wielostronnej
aktywności. Zmierza się do tego, by dziecko uczyło się formułować i przeżywać problemy
w sytuacjach rzeczywistych, by rodzące się w nim pytania, wątpliwości i rozterki mogły być
rozwiązywane poprzez aktywne działanie, tworzenie, eksperymentowanie.
Jedną z metod pracy pedagogicznej sprzyjającej rozwojowi aktywności intelektualnej i
emocjonalnej jest drama. Metoda ta stosowana jest coraz powszechniej w praktyce
edukacyjnej w wielu krajach. Rozwija się nie tylko w Europie (Czechy, Holandia, Niemcy,
Polska, Francja), ale także poza nią (Stany Zjednoczone, Kanada), znajdując zastosowanie
w nauczaniu na niemal wszystkich kontynentach. 1
Problematyka dramy w edukacji podejmowana jest w wielu publikacjach zwartych i
artykułach, niemniej za istotne uznać należy bliższe przyjrzenia się dramie jako metodzie
pracy nauczyciela pod kątem jej walorów terapeutycznych.
Niniejsze rozważania mają, zatem na celu próbę odpowiedzi na następujące pytania:
Czy i w jakim celu pracować dramą ? Jakimi metodami i formami dramy można posługiwać
się, aby pomóc uczniom w zdobywaniu określonych umiejętności ? Jak pomóc dzieciom w
doskonaleniu siebie, nie ograniczając zarazem ich samodzielności i nie wyręczając ich, ale
jednocześnie chroniąc przed ryzykownymi doświadczeniami osobistymi ? Pytania te wydają
się być szczególnie ważne dzisiaj, w czasach, kiedy zdewaluowały się podstawowe
wartości, w sytuacji życia podlegającego permanentnej zmianie. Przy braku osadzenia w
sztywnych ramach zasad uniwersalnych dzieci nie zawsze potrafią odnaleźć się w
rzeczywistości społecznej, w środowisku szkolnym, określić, co jest dobre, a co złe, jakich
dokonać wyborów, co odrzucić, a co zaakceptować bądź przyjąć z pokorą, gdzie szukać
wzorców czy też ideałów. Zagrożeń czyhających na dzieci i młodzież w kontekście
ponowoczesności jest coraz więcej, stąd też, jak sądzę, warto pokusić się o poszukiwanie
nowych rozwiązań, które ów stan i jego skutki mogą łagodzić. A jednym z nich wydaje się
być właśnie wymiar terapeutyczny dramy.
Czym jest drama?
Drama jest sposobem wyrażania świata za pomocą działania. Jest metodą
pedagogiczną, w której improwizacje nauczyciela i uczniów pozwalają kreować
rzeczywistość. Opiera się na naturalnej skłonności człowieka do naśladownictwa i zabawy
1 Potwierdzają to dane z Międzynarodowej Konferencji Badawczej Dramy w Edukacji i Edukacyjnego Teatru,
zorganizowanej w kwietniu 1995 roku w Exeter (Anglia - Kornwalia), przez Wydział Dramy Uniwersytetu w
Exeter.
12641511.004.png
35
oraz umiejętności życia fikcją. Drama nawiązuje bezpośrednio do idei prezentowanej przez
Johna Deweya i jego koncepcji Nowego Wychowania, a także do Nowoczesnej Szkoły
Francuskiej Technik Freineta. Istotą Nowego Wychowania było uzależnienie zasad, treści i
metod kształcenia od właściwości psychicznych dziecka, od jego potrzeby działania,
zabawy i ekspresji twórczej.
Słowo „drama” pochodzi od greckiego drao, tzn. „działam, usiłuję”. W języku
greckim używany był również wyraz drama dla oznaczania czynności lub akcji. Podstawą
dramy jest fikcja, wyobrażeniowa sytuacja, która powstaje, gdy kilka osób we wspólnej
przestrzeni przedstawia coś, co nie jest w danym czasie obecne, używając jako środków
wyrazu swoich ciał i głosów. 2 Oznacza to, że w trakcie jej realizacji tworzy się sytuacje
społeczne, stanowiące możliwe odwzorowanie potencjalnej rzeczywistości. Przed
uczestnikiem tego rodzaju aktywności twórczej staje zadanie wczucia się w postać, by
działać, a nie grać. Istotą jest, więc autentyczne i głębokie zaangażowanie w kreowaną
rzeczywistość. Jest to sytuacja, w której dziecko, poprzez własną wielostronną aktywność,
uczy się rozwiązywać problemy rzeczywiste i naturalne. Umowna fikcja dramy pozwala na
wewnętrzne „otwarcie się” jej uczestników, sprzyjając poznawaniu i rozwijaniu ich
własnych możliwości. Służyć może, zatem doskonale realizacji celu nadrzędnego, jakim
jest rozwój człowieka poprzez dokonywanie się w nim pozytywnych zmian. Dzięki użyciu
dramy można „bezboleśnie” zmienić złe nawyki w zachowaniu uczniów i uwrażliwić na
problemy otaczającego świata. 3 Nie bez przyczyny, zatem Brian Way (1995), klasyk w
dziedzinie dramy, określił ją „ćwiczeniem życia”. Stworzył on system wychowania dzieci i
młodzieży oparty właśnie na dramie, która polega na improwizacji angażującej ruch i gest,
mowę, myśl i emocje. 4 Rola pedagoga ogranicza się do inspirowania treści improwizacji
oraz dyskretnej i życzliwej pomocy w budowaniu przez uczniów poczucia własnej
odrębności, wiary w siebie i harmonii współistnienia z otoczeniem.
W zależności od tego, jaki cel stawiamy przed dramą, może ona spełniać różne
funkcje: edukacyjną, wychowawczą, artystyczną, czy też terapeutyczną.
Pisząc o dramie w tym tekście mam na myśli każdą formę wyrazu emocji, myśli i
wyobraźni, tworzącą określony artefakt w działaniu i wynikającą ze stymulacji określonym
jej tematem.
Psychodrama
Zgłębiając literaturę przedmiotu spotykamy się również z terminem „psychodrama”,
wyrażeniem składającym się z dwu wyrazów greckich: psyche i drama. W dosłownym
tłumaczeniu psychodrama oznacza „działanie duszy”, czyli uruchamianie ludzkich treści
duchowych w kierunku kogoś lub czegoś. Rezultatem owego działania jest dające się
obserwować zachowanie. Psychodrama daje człowiekowi szansę wytłumaczenia sobie
własnej, bezpośredniej sytuacji życiowej. 5
Psychodrama jest metodą psychoterapeutyczną polegającą na wyrażaniu, odtwarzaniu
i przeżywaniu przez pacjenta w formie dramatycznej jego własnych konfliktów. Jest metodą
rozpoznawania i leczenia zaburzeń psychicznych. 6 W improwizowanych scenach partnerami
pacjenta są ludzie związani z nim w życiu codziennym, często członkowie rodziny,
2 K. Pankowska: Drama - zabawa i myślenie. Warszawa 1990
3 M.A. Szymańska: Drama w nauczaniu początkowym. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela . Łódź 1996
4 B. Way: Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży . Warszawa 1995
5 E. Roine: Psychodrama. O tym, jak grać główną rolę w swoim życiu. Opole 1994, s. 27
6 E. Sobol (red.): Słownik wyrazów obcych. Warszawa 1999
12641511.005.png
36
przyjaciele lub osoby występujące w ich rolach. Jest metodą terapii, która stawia sobie za
cel redukcję napięcia poprzez działanie. Spełnia rolę stymulującą, pobudzającą do
łatwiejszego wyrażania emocji, wchodzenia w żywe międzyludzkie interakcje. Można
wyróżnić kilka określonych funkcji, które spełnia psychodrama: uwolnienie
nagromadzonych napięć i emocji, ujawnienie konfliktów i problemów emocjonalnych,
zmiana zachowania poprzez granie ról. Poszczególne funkcje, występując równocześnie,
mogą nachodzić na siebie, do czego z reguły w ich wielowymiarowości dochodzi.
Pionierem i twórcą teatru terapeutycznego stał się w 1920 roku wiedeński lekarz Jakob
Levy Moreno. Oparta na antropologii, dziecięca psychodrama Moreno za najważniejsze
zadanie traktuje wspomaganie ekspresyjnej, kreatywnej osobowości i nie ogranicza się
tylko do leczenia zaburzeń. Próbuje także wspierać i rozwijać spontaniczność i kreatywność
dziecka. Ponieważ w zabawie symbolicznej wyjątkowo wyraźnie manifestuje się dziecięca
zdolność twórczego myślenia i działania, ma ona szczególne znaczenie dla psychodramy
dziecięcej.
Drama a psychodrama
Dokonując rozróżnienia, zauważyć trzeba, że zakres stosowania dramy i psychodramy
przedstawia się następująco: drama odnosi się do tego, co dzieje się między ludźmi
(ilustruje problemy i konflikty interpersonalne) a psychodrama do tego, co dzieje się w
każdym z nich (naświetla problemy intrapersonalne). W pierwszej metodzie uczestnicy
mają szansę na dowolność wyboru ról, mogą naśladować zaobserwowane sytuacje, osoby i
ich przeżycia. W drugiej muszą mówić o sobie i swoich odczuciach.
Znaczenie technik dramowych polega na tym, że dają szansę na mówienie o sobie „nie
wprost”, pozwalając jednocześnie na przyjrzenie się sobie i innym. Drama uruchamia nie
tylko to, co jest na zewnątrz, ale i wewnątrz osoby przyjmującej określoną rolę.
Przytaczając myśl Jana Tatarowicza - „(...) nie o ruch fizyczny w dramie chodzi, lecz o
ruch psychiczny (...)”. 7 Ważne jest więc przede wszystkim to, by dziecko zrozumiało, że są
takie pytania w życiu, na które nikt, za wyjątkiem niego samego, nie odpowie i nie jest w
stanie tego uczynić. Trzeba także zaznaczyć, że - w przeciwieństwie do dramy -
psychodrama wnika głęboko w przeszłość, sięgając aż do wczesnych doświadczeń
życiowych.
Walory gier dramowych - wybrane techniki dramy
W terapii zaburzeń zachowania u dzieci powszechnie propagowana jest terapia
poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju grach i zabawach. 8 Szczególnym rodzajem są gry
dramowe, gdzie udaje się powiązać pracę nad zagadnieniami społecznymi i procesami
integracyjnymi z aktywnością jednostki. We wszystkich formach dramy nacisk kładzie się
na przeżywanie i doświadczanie.
Drama ze względu na swój charakter i specyfikę, wydaje się być metodą szczególnie
adekwatną w pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, gdzie jednym z założeń
metodycznych jest poznawanie świata przez zabawę. Szczególnie ważny jest ładunek
7 J. Tatarowicz: Drama a psychodrama na przykładzie zajęć o nieuchronności śmierci . W: Drama. Poradnik dla
nauczycieli i wychowawców. Zeszyt 29/1999, s. 16
8 Zob.: D.Ch. Weston, M.S. Weston: 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję
emocjonalną dziecka . Warszawa 1998; M. Piszczek: Terapia zabawą. Terapia przez sztukę . Warszawa 1997;
W.K. Vopel: Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, cz. I-IV . Kielce 1999; J. Jastrząb: Gry i zabawy w
terapii pedagogicznej . Warszawa 1990; Grupa bawi się i pracuje. Zbiór gier i ćwiczeń psychologicznych.
Warszawa 1994
12641511.006.png
37
emocjonalny tej metody, stymulujący wyobraźnię i wpływający na trwałość poznawanych
treści. Dziecko próbujące się porozumieć poprzez dramę, przekazuje nam prawdę o sobie.
Schemat dydaktycznego postępowania w zakresie dramy jest analogiczny do ogólnie
przyjętych schematów zajęć szkolnych i przedstawia się następująco:
- wprowadzenie przez nauczyciela, elementy zaciekawiające, inspirujące
(opowiadanie, zdarzenie, sytuacja wyjściowa inicjująca fikcję dramatyczną),
- przygotowanie uczestników do wejścia w role w formie różnych technik
(rozmowy, dyskusje, scenariusz sytuacji, charakteryzowanie i rozpisywanie ról),
- „odegranie ról” przez uczestników (przedstawienie efektów pracy),
- omówienie pracy uczniów (wspólna analiza i wartościowanie wykonywanych
ćwiczeń, pytania, rozmowy, komentarze).
Nauczyciel posługujący się dramą jako metodą terapeutyczną, może stosować różne
techniki, poczynając od prostych ćwiczeń i doświadczeń, poprzez wprawki dramatyczne
(ćwiczenia intonacyjne, ruchowe, mimiczne), ćwiczenia dramowe (np. zmień zakończenie
opowiadania, wywiad), „stop-klatki”, „gry”, „rzeźby”, „obrazy”, kończąc na strategiach
związanych z wchodzeniem w role. Nie można tu pominąć prostych ćwiczeń,
aktywizujących proces rozwoju pięciu podstawowych zmysłów: słuchu, wzroku, dotyku,
smaku i węchu dla lepszego kontaktu i zrozumienia świata. Bardziej skomplikowane
techniki dramowe zawierają takie ćwiczenia (elementy procesu dramy), jak: list, pamiętnik,
dziennik, mapę, plan, kostium, rysunek, ćwiczenia głosowe, film i jego rodzaje, „żywe
obrazy”, „rzeźbę” i jej warianty, inscenizację i improwizację, wywiad, rozmowę. 9 Punktem
wyjścia ćwiczeń dramowych można uczynić pojęcia ogólne (miłość, tolerancja, ekologia),
scenariusz, wiersz, muzykę i inne dźwięki, notatkę, przeżycia zapamiętane przez
uczestników.
Poniżej przedstawiono kilka zdjęć prezentujących przykładowe ćwiczenia dramowe:
9 Aby zobrazować możliwości wykorzystania dramy w nauczaniu zintegrowanym, można posłużyć się
klasyfikacją dramy wg Gawina Boltona, przedstawioną przez Halinę Machulską na łamach czasopisma Drama.
Poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Zeszyt 1/1991, zeszyt 3/1992. Szerzej na temat istoty ćwiczeń
dramowych H. Machulska pisała też w tekście: Drama - zabawa, nauka i wychowanie, w pracy: E. Olimkiewicz
(red.): Warsztaty edukacji twórczej. Wrocław 2001
12641511.007.png
38
Fotografia nr 1. Stop-klatka: To daje radość!
Fotografia nr 2. Rzeźba: Warzywniak.
12641511.001.png 12641511.002.png 12641511.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin