Temat: Ćwiczenia pisowni wyrazów z „ch” i „h”.
Cel główny: poznanie zasad pisowni wyrazów z „ch” i „h”
Cele operacyjne:
· usprawnia pracę
obu półkul mózgowych, przekracza środkową linię ciała;
· ćwiczy
umiejętność wypowiadania się;
· usprawnia grafomotorykę;
· kształci logiczne myślenie, kojarzenie;
· usprawnia koordynację wzrokowo-ruchową;
· ćwiczy pamięć wzrokową oraz słuchową.
Metody: słowna - praktycznego działania
Formy: zbiorowa - indywidualna - jednolita
Środki dydaktyczne: ortograficzne tablice ścienne, „Mistrz ortografii”, program komputerowy „Dyslektyk”
Przebieg zajęć:
· Gimnastyka mózgu P. Dennisona wg ćwiczeń zaprezentowanych przez uczniów;
· Rytualna rundka - wypowiedzi ustne: Jakiego rodzaju dźwięki lubisz?;
· Omówienie prac domowych;
· Powtórzenie zasad pisowni wyrazów z „ch” i „h”;
· „Mistrz ortografii” M. Iwanowicz: „Ćwiczę pisownię wyrazy z ch i h” s. 78 – 81:
- przyporządkowywanie zwierzętom odpowiednich wyrazów dźwiękonaśladowczych,- uzupełnianie zdań wyrazami dźwiękonaśladowczymi,- wypisywanie z wiersza pogrupowanych wyrazów z „ch” i „h”,- układanie zdań z podanymi wyrazami,- rozwiązywanie krzyżówki z nazwami zawodów,- łączenie rzeczowników z przymiotnikami, a następnie uzupełnianie nimi zdań,- uzupełnianie tabeli odpowiednimi wyrazami bliskoznacznymi z drugiej tabeli,- uzupełnianie zdań literami „ch” i „h”,
· Usprawnianie funkcji percepcyjnych przy komputerze
– pakiet „Dyslektyk”;
· Omówienie prac domowych.
Temat: Sprawdzian poprawności ortograficznej pisowni wyrazów z ”ó”.
Cel główny: sprawdzenie poprawności ortograficznej
· ćwiczy sprawność słuchowo-językową;
· ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową;
· usprawnia pamięć, logiczne myślenie;
· powtarza reguły ortograficzne, pisze poprawnie wyrazy z „ó”.
Środki dydaktyczne: ksero z zadaniami domowymi, ksero z Poradami dla ucznia dyslektycznego wg M. Bogdanowicz, zestaw PUSY, komputery
Część I (do 10 minut)
· Powitanie: rytualna Iskierka przyjaźni;
· Wypowiedzi ustne: Jak można sobie pomóc w nauce
?
· Powtórzenie wiadomości z poprzednich zajęć: przypomnienie poznanych reguł ortograficznych, omówienie prac domowych.
Część II (do 15 minut)
· Zabawa PUSY sprawdzająca pisownię wyrazów z „ó”;
· Trening ortograficzny przy komputerze
.
Część III (do 15 minut)
· Dyktando z zakresu pisowni wyrazów z „ó” wg zaleceń M. Bogdanowicz;
· Omówienie dyktanda.
Część IV (do 5 minut)
· Ćwiczenia ruchowe wg metody Dennisona - zestaw wspomagający przekraczanie środkowej linii ciała (szklanka wody, myślenie o „X”, ruchy naprzemienne, leniwe ósemki, słoń, oddychanie przeponowe, wahadło).
Część V (do 5 minut)
· Przedstawienie Porad dla ucznia dyslektycznego wg M. Bogdanowicz;
· Pożegnanie: Iskierka przyjaźni.
mpwjs