Dykcik Władysław (red.) - Pedagogika specjalna.doc

(3045 KB) Pobierz

UNIWERSYTET IM. ADAMA MICKIEWICZA W POZNANIU

PEDAGOGIKA   SPECJALNA

Praca zbiorowa pod redakcją

władysława dykcika

Wydanie II

poszerzone i uaktualnione

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POZNAŃ 2001

 

 

Spis treści

 

Wstęp                     

Informacja o autorach              …………………………………………………      

Część l

WPROWADZENIE W PRZEDMIOT PEDAGOGIKI SPECJALNEJ JAKO NAUKI

(Władysław Dykcik)

1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność,                                    kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans ... ………………………………………………………………………………………………  

2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka              ………………………………………………….    

2.1.         Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku              ………………………………………………….             

2.2.         Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych              ………………………………………………….             

2.3.         Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty              ………………………………………………….             

2.4.         Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki ... ………………………………………………………….             

2.5.         Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy .... ……………………………………………………………             

2.6.         Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej norma­lizacji  ………………………………………………             

3.              Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki, edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych……             

3.1.              Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim…………………………..                   

3.2.         Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspe­ktywie światowej i europejskiej……………………….                        

3.3.         Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ              ………………………………...

3.4.              Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie………………………………                

4.              Współczesne cele rozwoju pedagogiki specjalnej i strategie reform w edukacji   .... ……………………………………………………………     

4.1.         Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej    .... …………………………………………………………..             

4.2.         Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych……………………………………………………             

4.3.         Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody badawcze                   ……………………………………………………             

5.              Stare i nowe orientacje programowo-badawcze pedagogiki specjalnej wynikające z jej………………………………………………………..
społecznego zaangażowania              ……………………………………………………             

 

Część 2

TENDENCJE ROZWOJOWE PEDAGOGIKI SPECJALNEJ W ZAKRESIE OPIEKI, EDUKACJI I REHABILITACJI

Zakres i przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej (Władysław Dykcik)              ……………………………………………………             

1.      Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania                  ……………………………………………………             

2.      Specyfika programowo-metodyczna                  ……………………………………………………             

3.             Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepełnosprawnych w systemo­wym układzie ich potrzeb życiowych i

        społecznego wsparcia              ……………………………………………………             

Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego( Władysław Dykcik)                  ……………………………………………………             

1.     Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja              ……………………………………………………             

2.     Wielostronna stymulacja i uaktywnianie                   ……………………………………………………             

3.     Usprawnianie              ……………………………………………………             

      4. Korektura (korekcja, korygowanie)              ……………………………………………………             

5.    Kompensacja                  ……………………………………………………             

6.    Indywidualizacja              ……………………………………………………             

7.    Profilaktyka i prewencja              ……………………………………………………             

8.    Wspieranie i wspomaganie                   ……………………………………………………             

Bibliografia              ……………………………………………………             

Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku (Jan Pańczyk)                  ……………………………………………………             

1.   Rozwój pedagogiki specjalnej                   ……………………………………………………             

2.   Dokonania w latach 1970-1996              ……………………………………………………             

3.   Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi              ……………………………………………………

4.   Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku                  ……………………………………………………             

5.   Komu służy polska pedagogika specjalna?              ……………………………………………………             

6.   Słabości systemu kształcenia specjalnego                   ……………………………………………………             

7.   Oczekiwania i perspektywy              ……………………………………………………             

Bibliografia              ……………………………………………………             

Kształcenie pedagogów specjalnych (Jan Pańczyk)              ……………………………………………………             

1.   Wprowadzenie              ……………………………………………………             

2.   Osobowość pedagogów specjalnych                   ……………………………………………………             

3.   Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna              ……………………………………………………             

4.   Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna              ……………………………………………………             

Zakres studiów na kierunku pedagogika specjalna (Jan Pańczyk)                   ……………………………………………………             

Kształcenie specjalne w Polsce w końcu XX wieku (Jan Pańczyk)                   ……………………………………………………             

Część 3

SZCZEGÓŁOWE DZIEDZINY PEDAGOGIKI SPECJALNEJ

Pedagogika osób z lekkim upośledzeniem umysłowym (Janina Wyczesany)                   ……………………………………………………             

    Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umysłowym (Jolanta Lausch-Żuk) …………………………..             

    Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących -surdopedagogika (UrszH/aEc/cert)   …………………………………………………………….             

   Pedagogika niewidomych i niedowidzących (Roman Ossoivski…………………………………………………………………………………..             

  Pedagogika dzieci głuchoniewidomych (Tadeusz Majeioski)                   ………………………………………………………             

Pedagogika osób z niepełnosprawnością ruchową (Barbara Szychoiuia...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin