Czesław Jarosz, Egzaminowanie zewnętrzne uczniów z niepełnosprawnością umysłową....pdf

(240 KB) Pobierz
untitled
Czesław Jarosz, Egzaminowanie zewnętrzne uczniów z niepełnosprawnością umysłową...
Czesław Jarosz
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
Egzaminowanie zewnętrzne uczniów
z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim
a możliwości spełniania standardów wymagań
egzaminacyjnych wg deklaracji nauczycieli szkół
specjalnych i ogólnodostępnych
Wstęp
Do znaczących zdobyczy cywilizowanego świata należy zaliczyć włączenie
osób niepełnosprawnych do systemu edukacji, chociaż należy przyznać, że
ów proces nie nastąpił bezwarunkowo. Otóż w ramach ogólnego nurtu edu-
kacyjnego wyodrębniono tzw. „system szkolnictwa specjalnego”, uznając go za
najwłaściwszy dla tych osób, zważywszy na ich specyfi czne potrzeby. Stąd „spe-
cyfi czne” placówki oświatowe, „specyfi czne” postrzeganie niepełnosprawnych
przez pryzmat ich niedoskonałości i „specyfi czne” metody nauczania ponieważ,
to w jaki sposób człowiek funkcjonuje, jest w znacznym stopniu zdeterminowa-
ne przez rodzaj dysfunkcji.
Dziś, bogatsi o nowe doświadczenia, wiemy, że właściwszą od ówczesnych,
segregacyjnych teorii jest idea postrzegania osoby niepełnosprawnej jako au-
tonomicznej jednostki, o wielkich możliwościach rozwijania swego potencjału
i o tożsamym naszemu świecie wartości (Giryński 1996). Szczególnego wymia-
ru nabierają powyższe konstatacje w przypadku osób z niepełnosprawnością
umysłową, budząc wiarę w to, „że można przekraczać to, co wydaje się nie do
przekroczenia, że można i należy wychodzić poza stereotypy w poszukiwaniu
szans rozwojowych dla osób z upośledzeniem umysłowym i że rozwój jest
możliwy niezależnie do stopnia niepełnosprawności” (Głodkowska 1999).
Mimo tego pięknego przesłania, mimo ogromnego wysiłku intelektualnego
i praktycznego nauczycieli oraz wychowawców polska rzeczywistość edukacyj-
495
wydawnictwo_kor_ok.indd 495
19-09-2006 19:52:54
93873881.002.png
D. Diagnostyka edukacyjna – egzaminy
na osób niepełnosprawnych jest jeszcze, niestety, bliższa edukacji segregacyjnej
niż integracyjnej, włączającej.
Z danych GUS wynika, że w roku szkolnym 2003/2004 funkcjonowało
779 szkół podstawowych i 813 gimnazjów specjalnych, do których uczęszczało
odpowiednio 37733 i 38794 uczniów niepełnosprawnych (na podstawie – GUS
Oświata i wychowanie w roku szkolnym 1999/2000-2003/2004).
Zmiany w sposobie rozumienia zjawiska niepełnosprawności i postrzega-
nia człowieka niepełnosprawnego wpłynęły także na sposób widzenia związ-
ków między systemem oddziaływań o charakterze edukacyjnym a procesem
rehabilitacji.
Znaczące zmiany w zakresie rehabilitacji jednostek z upośledzeniem
umysłowym nastąpiły po drugiej wojnie światowej, kiedy to stworzono szerszą
perspektywę widzenia rehabilitacji niepełnosprawnych umysłowo (por. Grze-
gorzewska 1964, Dziedzic 1970, Hulek 1977, Jankowski 1975, Kępiński 1973,
Lipkowski 1981, Sękowska 1982, Kowalik 1989, Głodkowska 2002, 2003). Proces
rehabilitacji nie jest działalnością wyizolowaną w ramach funkcjonowania
społeczeństw, ponieważ łączą go bardzo trwałe więzi z innymi formami dzia-
łalności społecznej – system oświaty, służba zdrowia, opieka społeczna, tradycja
i drogi rozwoju społecznego w zakresie postrzegania osób niepełnosprawnych
(Maciarz 1985). Autorka, pisząc o rehabilitacji, wymienia jej główne kierunki
oddziaływania (Rys. 1.)
stan
psychofizyczny
potrzeby
proces nauczania
i uczenia się
Jednostka
możliwości
ograniczenia
warunki socjalne
Środowisko
rodzinne
warunki materialne
wizerunek
Społeczeństwo
warunki
socjoekonomiczne
wsparcie
psychosocjalne
warunki oświatowe
Otoczenie
bariery
Rys. 1. Główne kierunki rehabilitacji. Opracowanie własne na podstawie A. Maciarz 1985.
496
wydawnictwo_kor_ok.indd 496
19-09-2006 19:52:54
93873881.003.png
Czesław Jarosz, Egzaminowanie zewnętrzne uczniów z niepełnosprawnością umysłową...
Bazując na wiedzy dotyczącej osoby niesprawnej umysłowo w zakresie jej
stanu psychofi zycznego, potrzeb, możliwości i ograniczeń, projektuje się od-
powiednio do indywidualnego zróżnicowania proces nauczania i uczenia się.
Działania środowiska rodzinnego, społeczeństwa i otoczenia fi zycznego wy-
znaczają tzw. proces wsparcia psychosocjalnego (Maciarz 1985). Aby zapewnić
powodzenie oddziaływań usprawniających w stosunku do niepełnosprawnych
umysłowo, należy kierować się zasadą, że „wszyscy, którzy stale mają do czy-
nienia z osobami niepełnosprawnymi, muszą nauczyć się być nauczycielami
(kiedy posiadasz najlepsze dane, możesz podejmować najlepsze decyzje)”
(Lovaas 1993). Rehabilitacja, jako zorganizowany proces nabywania przez
jednostki upośledzone sprawności fi zycznych, psychicznych, społecznych
i zawodowych, pozwala na wyposażanie niepełnosprawnych w wiadomości,
umiejętności i nawyki, których celem jest włączenie się w nurt życia społecz-
nego i uniezależnienie się od otoczenia w czynnościach życia społecznego
(Lindyberg, Jurkowski 1996). Poza tym, większość upośledzonych umysłowo
przy zastosowaniu specjalnego wychowania i szkolenia może osiągnąć samo-
dzielność, a nawet zdolność do utrzymywania się w wieku dojrzałym (Zabłocki
2003). Sami niepełnosprawni coraz częściej podejmują aktywne formy działań
mających na celu obronę swoich praw i w efekcie zmianę ich społecznego wize-
runku zamiast wyuczonej, społecznej bezradności. (Gustavsson, Zakrzewska-
Manterys 1997). To dzięki wieloletniemu, międzypokoleniowemu procesowi
społecznego dialogu na temat osób niepełnosprawnych intelektualnie możemy
mówić o ich autonomii oraz integracji społecznej (Dykcik 2001). R. Ossowski
stwierdza, że fundamentalną ideą nowej strategii i koncepcji rehabilitacji staje
się nadzieja na integrację osób niepełnosprawnych ze społeczeństwem, postu-
lat wartościowego ich uczestnictwa w życiu rodzinnym, sąsiedzkim, lokalnej
społeczności. Integracja jako cel i metoda rehabilitacji jest drogą do zmiany
ich rzeczywistego losu (Ossowski 1999). K. Błeszyńska wymienia dwa głów-
ne podejścia charakteryzujące instytucje funkcjonujące w ramach systemu
rehabilitacji.
Dokonując analizy schematu 2 nie ma wątpliwości, co do znaczącej roli
edukacji specjalnej w systemie rehabilitacji. Widoczna jest współzależność
obu podejść (horyzontalnego i wertykalnego), a usprawnienia o charakterze
edukacyjnym „towarzyszą” osobie niepełnosprawnej w ciągu całego jej życia.
Wymaga to konieczności zróżnicowania zakresu pomocy nie tylko w zależności
od rodzaju i stopnia niepełnosprawności, ale również od okresu rozwojowego,
w którym dana osoba się znajduje (Błeszyńska 2001). W zakresie rehabilitacji
osób niepełnosprawnych intelektualnie R. Luckasson formułuje pięć założeń
mających niezwykle istotne znaczenie przy opracowywaniu indywidualnie do-
branych programów wsparcia tych osób:
497
wydawnictwo_kor_ok.indd 497
19-09-2006 19:52:54
93873881.004.png
D. Diagnostyka edukacyjna – egzaminy
Placówki opieki i rehabilitacji medycznej
(DPS, lecznictwo zamknięte, otwarte, poradnie,
ośrodki rehabilitacyjne)
Podejście horyzontalne
Placówki wychowania, oświaty i poradnictwa (domy
dziecka, placówki kształcenia ogólnego, zawodowego,
poradnie psychologiczno-pedagogiczne)
Placówki służb socjalnych, służb pracy, zakłady
usługowe, produkcyjne
Ośrodki kuratoryjne, placówki penitencjarne
Okres wczesnego dzieciństwa (wczesna interwencja,
wspieranie rozwoju społecznego, pedagogizacja
rodziców, opieka)
Okres młodszy szkolny (kształcenie adekwatne do
możliwości dziecka i rodziny, stymulowanie rozwoju
społecznego, psychicznego, duchowego, wychowanie
zdrowotne)
Podejście wertykalne
Okres dorastania (przygotowanie do życia w rodzinie,
umiejętność radzenia sobie z własną
niepełnosprawnością, poradnictwo i kształcenie
zawodowe, uczestnictwo społeczne, niezależność
osobista)
Okres dorosłości (kwalifikacje, reorientacja
zawodowa, życie osobiste, rodzinne, społeczne)
Okres starości (poradnictwo osobiste, rodzinne,
aktywność fizyczna, psychiczna, społeczna,
niezależność,opieka)
Rys. 2. Główne podejścia charakteryzujące instytucje funkcjonujące w ramach systemu rehabili-
tacji. Opracowanie własne na podstawie K. Błeszyńska, 2001.
1. opóźnienie umysłowe jest efektem współdziałania między umiejęt-
nościami osoby niepełnosprawnej a naturą wymagań środowiska,
w którym funkcjonuje dana osoba, stąd wsparcie należy projektować
na podstawie indywidualnych potrzeb stosownie do okoliczności,
2. potrzeby w zakresie wsparcia zmieniają się, więc istnieje konieczność
elastycznego podejścia do zmieniających się okoliczności i okresowego
sprawdzania trafności wsparcia,
3. planowanie zakresu wsparcia powinno uwzględniać najistotniejsze
potrzeby ze względu na autonomię i społeczną integrację osoby ocze-
kującej wsparcia (hierarchia potrzeb),
498
wydawnictwo_kor_ok.indd 498
19-09-2006 19:52:54
93873881.005.png
Czesław Jarosz, Egzaminowanie zewnętrzne uczniów z niepełnosprawnością umysłową...
4. członkowie zespołu planującego zakres wsparcia powinni precyzyjnie
określić strukturę różnych źródeł wsparcia, cele, funkcje każdego typu
wsparcia, jak też ich intensywność,
5. skuteczność systemu wsparcia będzie większa, jeśli uwzględni się in-
dywidualny kontekst kulturowy, etniczny, lingwistyczny i ekonomiczny
osób niepełnosprawnych (Luckasson 1992).
Rozpoznając ich potrzeby oraz możliwości, należy projektować wsparcie
rozumiane jako „zasoby i indywidualne strategie niezbędne do kształtowania
rozwoju, uczenia się, zainteresowań i warunkujące osobistą pomyślność osoby
z upośledzeniem umysłowym”. W zakresie zdolności intelektualnych zauważa się
wyraźną sugestię autorów, aby w pracy z osobami z niepełnosprawnością inte-
lektualną jedynym wyznacznikiem nie był poziom ilorazu inteligencji a nasilenie
i zakres zapotrzebowania na wsparcie u danej osoby. (AAMR 2002). Tematykę
rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie, akcentując potrzebę dosto-
sowania wymagań edukacyjnych do możliwości osób z niepełnosprawnością
intelektualną, przedstawia w swoich pracach J. Głodkowska (Rys. 3.).
zróżnicowany proces zgodny
z możliwościami,
ograniczeniami, siłami i
słabościami poprzedzony
rzetelną diagnozą
troska o jakość życia i
poczucie pomyślności
życiowej osoby
z niepełnosprawnością
intelektualną
przywracanie jednostkom
maksymalnej sprawności
fizycznej, psychicznej i
społecznej
REHABILITACJA OSÓB
NIEPEŁNOSPRAWNYCH
INTELEKTUALNIE
przygotowywanie do
samodzielnego życia,
stwarzanie odpowiednich
warunków do prawidłowego
funkcjonowania
umożliwienie spełniania zadań
rozwojowych (od wczesnego
dzieciństwa do późnej
uznawanie znaczenia wieku
chronologicznego
i „praktykowanie życia”,
poczucia godności, autonomii,
tożsamości, podmiotowości
Rys. 3. Rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie. Opracowanie własne na podstawie
Głodkowska 2002.
Niezbędnym warunkiem powodzenia złożonego procesu rehabilitacji jest
rozpoznawanie sił rozwojowych i możliwości osoby z upośledzeniem umy-
słowym. Edukacja specjalna traktowana jest jako istotny element rehabilitacji,
a efektywność działań usprawniających w znacznej mierze zależy od najpeł-
niejszego wykorzystania umiejętności uczenia się osoby niepełnosprawnej
(Błeszyńska 2001). O wzajemnej zależności między kształceniem specjalnym
a rehabilitacją pisze Cz. Kosakowski: „W koncepcjach postrzegania kształcenia
specjalnego przez UNESCO nadrzędnym staje się kształcenie, rewalidacja (re-
habilitacja) natomiast jawi się tu jako owo wzbogacenie procesu kształcenia,
będące zarazem gwarantem jego skuteczności” (Cz. Kosakowski 2003).
499
wydawnictwo_kor_ok.indd 499
19-09-2006 19:52:55
93873881.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin