Czego mozna dowiedziec sie z rysunkow dziecka.doc

(103 KB) Pobierz
Czego można dowiedzieć się z rysunków dziecka

Czego można dowiedzieć się z rysunków dziecka?


              Twórczość plastyczna wyrasta z potrzeb psychicznych dziecka. Jest ona dla niego najczęściej rodzajem zabawy, czynności sprawiającej przyjemność. Najnowsze i nieco starsze badania psychologiczne pokazują jednak, że prace plastyczne niosą również ze sobą wiele informacji o ich autorze. Na podstawie analizy rysunków dziecka możemy wiele powiedzieć na temat dominujących cech jego osobowości, na temat jego inteligencji, zainteresowań.

Za pomocą rysunku dziecko wyraża swoje myśli, przeżycia, emocje. Młodsze dzieci nie wszystko potrafią lub chcą komunikować swoim rodzicom czy nauczycielom. Rysunek może stać się pomocą w rozmowie o świecie dziecięcych uczuć. Może też stać się dla dorosłych cennym źródłem informacji o dziecku. Jest on bowiem swoistym dokumentem życia uczuciowego jego autora.

Różne elementy rysunku zawierają w sobie informacje o dziecku, które go wykonało. Wiedzę tę czerpać możemy zarówno z tematyki rysunku (jeśli jest to praca dowolna), jak i z tego, jak został on wykonany.

Temat swobodnego rysunku jest zwykle tym wskaźnikiem, po którym poznaje się stan emocjonalny dziecka. W ich treści bowiem występują zawsze pewne symbole. I tak na przykład słońce jest u wszystkich wyrazem wesołości, dom – symbolem bezpieczeństwa. W pracach dzieci nie mających problemów emocjonalnych pojawiają się często drzewa, kwiaty i stół. Ich prace są radosne i dynamiczne. Prace dzieci agresywnych natomiast przedstawiają najczęściej sceny bójki, walki i zranienia. Częste jest występowanie zwierząt agresywnych. Mają one wielkie zęby i długie pazury. Jeśli rysunek przedstawia jakieś otoczenie, często są to domy bez kominów i bez drzwi.

   Treść prac plastycznych dzieci może wyrażać również lęk, smutek, zły nastrój. Może także wskazywać na depresję i samotność. W rysunkach tych dzieci odnajduje  się zwykle pewne powtarzające się znaki emocjonalne: ziemię (silnie zaznaczone podłoże)  - wyrażającą poczucie samotności, zagrożenia i potrzebę oparcia,  wiatr – jako oznakę niepokoju. Autorzy badający symbolikę prac plastycznych zauważyli także częste pojawianie się w rysunkach dzieci lękliwych szaf, kredensów, starych mebli.

Oznak stanu uczuciowego dziecka doszukiwać możemy się nie tylko w treści, ale i w sposobie wykonania pracy plastycznej. Zwraca się tu zwykle uwagę na zagospodarowanie kartki, rozmieszczenie i wielkość przedstawianych elementów, na kolorystykę oraz na charakter kreski. Przeprowadzono na ten temat wiele badań psychologicznych.

Uważa się, że położenie głównego elementu przedstawionego na rysunku oraz zagospodarowanie miejsca na kartce wiele mówi o emocjach dziecka. Umieszczenie na środku najważniejszej osoby lub rzeczy, która została narysowana jest oznaką spokoju wewnętrznego i poczucia bezpieczeństwa. Dzieci lękliwe, z poczuciem mniejszej wartości zużytkowują jedynie część kartki, rysują wszystko bardzo małe, szczególnie postacie ludzkie. Inaczej wygląda to w pracach dzieci o podwyższonym stopniu agresywności. Dzieci te rysują wszystko duże (powyżej 10 cm) lub bardzo duże. Postacie lub przedmioty zajmują często całą kartkę lub się na niej nie mieszczą.

Ważnych informacji dostarczać może także kolorystyka pracy. Liczne występowanie kolorów mówi o bogatej emocjonalności, zaś brak kolorów, posługiwanie się tylko jedną barwą, zwłaszcza szarą, może wskazywać na przeżywany niepokój. Rysunki dzieci lękliwych są mniej żywe, blade lub ciemne. Podwyższona agresywność natomiast ujawnia się przez częste używanie zestawień kolorów czerwonego i czarnego w połączeniu z dużym naciskiem kredki. Kolory są tu często intensywne i często jaskrawe.

                 Na koniec chciałabym zwrócić jeszcze uwagę na sposób posługiwania się kreską. Analiza sposobu rysowania również dostarczyć może nam informacji. Zwraca się ty przede wszystkim uwagę na rozmiar i siłę kreski. Silny nacisk kredki, powodujący czasem aż odciśnięcie na drugą stronę, mówi zwykle o silnym napięciu, odwadze, czasem gwałtowności. Słaby nacisk jest oznaką nieśmiałości, łagodności, czasem nerwicy lub niepokoju.

Prace plastyczne, jak widać, mogą być cennym źródłem informacji o dziecku. Warto przyglądać się rysunkom dzieci i rozmawiać z nimi o tym, co narysowały. Wyciąganie  wszelkich wniosków, zwłaszcza poważnych na temat problemów dziecka powinno być jednak ostrożne i zawsze poparte innymi metodami uzyskiwania informacji. Umiejętność interpretowania rysunków wymaga bowiem wprawy i wiedzy psychologicznej.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin