Mapy książekProces sporządzania notatek z książek dzieli się na dwie części -przygotowania i zastosowania. W obrębie każdej z nich wyróżniamy 4etapy. Przygotowanie1. Obejrzenie książki - narysowanie centralnego obrazu mapy (10 minut).Zanim zaczniesz czytać książkę, ważne jest abyś ją...pooglądał. Przyjrzyj się okładce, spisowi treści. Przekartkujksiążkę. Następnie zacznij rysować mapę, oczywiście od centralnego obrazu.Jeśli znajdziesz w książce rysunek, który jakoś szczególniezapadnie Ci w pamięć, możesz użyć go jako centralnego obrazu w swojejmapie. Spis treści może być pomocny w sporządzeniu głównychgałęzi mapy.Rozpoczynając tworzenie mapy myśli na tak wczesnym etapie, dajesz swojemuumysłowi punkt odniesienia i tworzysz strukturę, w ramach którejbędziesz integrować wiedzę z książki.2. Ustalenie czasu przeznaczonego na naukę i jej zakresu (5 minut). W zależności od tego w jakim celu czytasz książkę, o czym ona jest ijaki jest Twój dotychczasowy poziom wiedzy na temat poruszanych w niejzagadnień, ustal, ile czasu poświęcisz na całe zadanie, ile naposzczególne części. 3. Narysowanie mapy swojej dotychczasowej wiedzy z dziedziny, o którejtraktuje książka (10 minut).Odłóż książkę i szkic mapy, którą zacząłeś tworzyć.Weź nową kartkę papieru i naszkicuj na niej mapę, w której zawrzeszswoją dotychczasową wiedzę na temat, którego dotyczy książka.Dzięki temu wielu ludzi z zaskoczeniem przekonuje się, jak duży jest ichdotychczasowy poziom wiedzy. Poza tym ta czynność ma jeszcze innązaletę - uruchamia schemat związany z danym zagadnieniem oraz uruchamiasystem pamięci gotowy przyjąć nowe informacje. Ponadto pozwala nazidentyfikowanie obszarów kompetencji i luk w Twojej wiedzy. Zauważyszteż na co warto zwrócić szczególną uwagę. 4. Określenie i spisanie w postaci mapy swoich celów i oczekiwań (5minut).Możesz dokonać tego albo uzupełniając nakreśloną wcześniej mapę(np. dopisując uwagi innym kolorem) albo sporządzając nową mapęmyśli, na której zawrzesz swoje cele i oczekiwania. Zapisuj pytania, naktóre chcesz znaleźć odpowiedź, obszary wiedzy, które chcesz lepiejpoznać bądź umiejętności, które chcesz posiąść. Mapa taka jest dobrą motywacją do dalszych poszukiwań, wywołuje"głód wiedzy", a poza tym ułatwi Ci zwrócenie uwagi na informacjenajbardziej dla Ciebie istotne. Zastosowanie5. Ogólny przegląd książki - dodanie głównych ramion mapy.6. Przeglądanie wstępne - pierwszy i drugi poziom.7. Przeglądanie uzupełniające - wpisanie szczegółów mapy.8. Przeglądanie końcowe - dokończenie tworzenia mapy. Możesz rysować mapę w miarę czytania książki bądź zaznaczać wksiążce najważniejsze według Ciebie fragmenty i nakreślić mapęmyśli po ukończeniu lektury. Obydwa sposoby są równie dobrze i to odCiebie zależy, który wybierzesz.Sporządzanie mapy w trakcie czytania przypomina "konwersację" z autorem.Mapa taka będzie rozrastać się w miarę jak będziesz zagłębiaćsię w książkę. Umożliwi Ci to kontrolowanie stopnia zrozumieniatekstu oraz subtelne modyfikowanie kąta, pod którym zgłębiaszinformacje.Sporządzenie mapy dopiero po przeczytaniu książki to tworzenie jejdopiero, gdy zrozumiesz całość materiału, wszystkie powiązania izależności pomiędzy poszczególnymi wątkami i zagadnieniami. Taka mapabędzie z reguły lepiej zorganizowana i bardziej przejrzysta. Raczej niebędzie wymagała przedredagowania. Pamiętaj, że przy sporządzaniu notatek z książki nie chodzi oprzepisywanie myśli autora, tylko o zintegrowanie nowych informacji wzrozumiałej i przystępnej dla Ciebie formie. Bardzo istotna jest Twojainterpretacja materiału. Dobrze jest, gdy mapa zawiera Twoje komentarze,myśli i twórcze odkrycia wynikające z lektury. Dla odróżnienia odmyśli autora zapisuj je innym kolorem. Mapy sporządzane na podstawie wykładów, wideo, komputera, filmówTworzenie takich map jest bardzo podobne do map z książek z tym, żetrudniej pozwolić sobie na luksus w postaci przeskakiwania do różnychczęści tekstu. Dlatego bardzo ważne jest, by przed przystąpieniem dosporządzania mapy znać ogólny zarys tematu wykładu.Zanim rozpocznie się wykład czy film, narysuj centralny obrazek mapy i jaknajwięcej je głównych ramion. Jeśli masz możliwość naszkicujbłyskawicznie mapę Twojej dotychczasowej wiedzy na ten temat, by lepiejprzygotować się na przyswajanie nowych informacji. W trakcie wykładu lub filmu stopniowo uzupełniaj mapę. W razie potrzebymodyfikuj jej strukturę. Uwzględnij własne komentarze i uwagi dotyczącetego, co widzisz i słyszysz. Zapisz je innym kolorem. Przeglądanie map myśliPrzy powtarzaniu materiału zamiast biernego odczytywania sporządzonychwcześniej map, dobrze jest zacząć od naszkicowania mapy z materiału,który już pamiętasz. Dzięki temu przekonasz się, że jesteś wstanie przypomnieć sobie materiał bez żadnej pomocy. Późniejoczywiście porównaj mapę "powtórkową" z tą sporządzonąwcześniej. Dodaj konieczne poprawki i uzupełnienia.Według T. Buzana najlepsze rezultaty dają powtórki w następującychodstępach czasowych:po upływie 10 minut (na przeglądanie poświęć 10 minut)po 24 godzinach (2 - 4 minuty na powtarzanie)po tygodniu (2 minuty)po miesiącu (2 minuty)po upływie 6 miesięcy (2 minuty)po roku (2 minuty)
edudako