TEMATY KOMPLEKSOWE
Do pracy wychowawczo – dydaktycznej
z dziećmi 4 – 5 – letnimi
na miesiąc Październik 2009
1. Z wizytą w sadzie.
2. Jesień na działce.
3. Kolorowa jesień czterolatka.
4. Przygotowanie zwierząt do zimy.
Z WIZYTĄ W SADZIE
Cel główny: Poznawanie darów jesieni. Kształtowanie nawyków prozdrowotnych.
Sytuacja edukacyjna
Obszar edukacji
Przewidywane rezultaty
Data realizacji
Uwagi
Opowiadanie E. Szelburg - Zarębiny: O jabłuszku i Ogrodowym Ludku;
· oglądanie jabłek w koszyku, dotykanie, przeliczanie
· rozmowa na temat treści opowiadania
· próby inscenizowania treści opowiadania
Lepienie z masy solnej na temat „Jabłuszko”;
· formowanie prac nie tylko palcami, ale i dłonią
· malowanie osuszonych jabłuszek
Edukacja językowa
Edukacja plastyczna
Dziecko:
· odpowiada na pytania dotyczące opowiadania
· estetycznie wykonuje pracę plastyczną i doprowadza ją do końca
05.10.
2009
Zabawy przy piosence: Pac, gruszka do fartuszka;
· rozmowa na temat treści piosenki
· zabawa z tekstem
Zabawa dydaktyczna; Koszyki z owocami
· umiejętne segregowanie owoców wg rodzaju kształtu i wielkości;
· przeliczanie owoców w koszykach; utrwalenie cyfr w zakresie liczby 6;
· rozróżnianie wielkości i posługiwanie się słowami ją określającymi: duży – większy, mały – mniejszy
Nauka wiersza: Przyszła jesień, sł.
J. Hilchen,
· ruchowa interpretacja wiersza
· nauka wiersza fragmentami, metodą ze słuchu
Malowanie farbami plakatowymi na temat Koszyk z owocami;
Edukacja muzyczna
Edukacja matematyczna
· potrafi ilustrować ruchem treść piosenki
· liczy w zakresie 6
· potrafi recytować wiersz
· staranne wykonywanie pracy zgodnie z wcześniej ustaloną techniką
06.10.
07.10.
08.10.
· zapoznanie z wyglądem i kształtem
· próby plastycznego odzwierciedlania oglądanej kompozycji
· eksperymentowanie kolorem tworząc barwy pochodne
Robimy kompoty;
· zapoznanie z kolejnymi etapami pracy przy wykonaniu przetworów, okazjonalne rozwiązywanie zagadek o owocach
Spacer do sadu;
· obserwacja ludzi zajmujących się jesiennymi pracami w sadzie
· rozpoznawanie owoców po dotyku i smaku
Wysłuchanie wiersza L. Krzemienieckiej Jesienią;
· pogadanka na temat darów jesieni,
Edukacja przyrodniczo – zdrowotna
· poznaje efekt łączenia kolorów (powstaje nowy kolor),
· wypowiadanie się na temat własnej twórczości
· potrafi zrobić kompot
· wie, jak wygląda sad w okresie jesieni
· przestrzega ustalonych zasad dotyczących zachowania bezpieczeństwa podczas spacerów
· słucha uważnie wiersz,
· potrafi podzielić się swoimi spostrzeżeniami,
09.10.
· wypowiadanie się z własnymi doświadczeniami.
Kto powie? – wysłuchanie wiersza M. Czerkowskiej;
· Zapamiętanie nazw owoców i ich liczby,
· Włożenie do odpowiednich koszyków właściwej liczby: jabłek, gruszek, śliwek,
· Udzielenie odpowiedzi na pytanie Ile?
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 4 (przewodnik str. 25-26)
...
flek