TEMATY KOMPLEKSOWE
Do pracy wychowawczo – dydaktycznej
z dziećmi 4 – 5 – letnimi
na miesiąc Luty 2010
1. Lola i jej bajki.
2. Lola na balu w przedszkolu.
3. Zimowe zabawy.
4. Czterolatek aktorem.
LOLA I JEJ BAJKI
Cel główny: Wprowadzenie dzieci w fantastyczny świat bajek. Odróżnianie świata realnego od świata
fantastycznego. Rozwijanie mowy.
Sytuacja edukacyjna
Obszar edukacji
Przewidywane rezultaty
Data realizacji
Uwagi
Zabawa edukacyjna Moje bajki:
· rozpoznawanie fragmentów ilustracji ze znanych dzieciom bajek,
· słuchanie fragmentów bajek i odgadywanie ich tytułów,
· układanie puzzli o tematyce bajkowej,
· rozpoznawanie rekwizytów pasujących do znanych postaci bajkowych.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 20 według przewodnika doskonalących wyczucie równowagi, kształtujących właściwą postawę ciała; przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy.
Edukacja językowa
Sfera rozwoju ruchowego
Dziecko:
· wyodrębnia postacie oraz wydarzenia z bajek,
· doskonali wyczucie równowagi,
· kształci właściwą postawę ciała,
01.02.
2010
Słuchanie bajki czytanej przez nauczyciela pt. O rybaku i złotej rybce przy akompaniamencie muzyki relaksacyjnej:
· rozmowa kierowana na temat bajki, próby odgadnięcia motta,
· układanie historyjki obrazkowej (4 elementy) dotyczącej treści usłyszanej bajki,
· zabawa badawcza Rybki,
Praca plastyczna Królestwo Złotej Rybki:
· stworzenie podwodnego świata przy pomocy materiału plastycznego,
· wyklejanie kawałkami materiału tęczowej rybki.
Słuchanie fragmentu bajki Czerwony Kapturek:
· pogadanka na temat bajki,
· dzielenie bohaterów na dobrych i złych,
· prezentacja na obrazkach głównych bohaterów z tej bajki
Edukacja plastyczna
· potrafi uważnie wysłuchać treści bajki,
· umie ułożyć obrazki dotyczące treści bajki według właściwej kolejności,
· zna kilka przedmiotów, które pływają w wodzie,
· wie jak korzystać z materiału plastycznego, posługuje się pędzlem, farbami, klejem,
· rozumie, że nie powinno rozmawiać z nieznajomymi,
· przestrzega zakazów i nakazów rodziców,
02.02.
03.02.
· zabawa ruchowa Kto idzie?, reagowanie ruchem na zmianę akompaniamentu.
Słuchanie piosenki Książeczki bajeczki;
· omówienie treści pierwszej zwrotki,
· wspólne zabawy i śpiewanie przy muzyce,
· zagadki słowne dotyczące bajek.
Winda wjeżdża do sali, ale nie ma w niej Czytusia;
· wspólne poszukiwanie Czytusia ukrytego w Sali,
· pogadanka z Czytusiem: „Dlaczego się ukrył?”, „Czy czegoś się boi?”
· wprowadzenie do tematyki baśni Braci Grimm pt. Wilk i koźlęta, prezentowanie baśni przez nauczyciela.
Spacer do pobliskiej biblioteki. Rozmowa z pracownikiem na temat książek, pomieszczenia. Zachęcenie dzieci do obcowania ze światem bajek.
Edukacja muzyczna
Sfera rozwoju społecznego
· zna treść piosenki,
· umie zaśpiewać refren
· podejmuje dyskusję na temat treści bajki,
· wypowiada się na temat utworu
· wie, że należy zachować, ostrożność gdy jest samo w domu,
· przestrzega zasad właściwego korzystania z książek
04.02.
Słuchanie fragmentu bajki Królewna Śnieżka ilustrowanej obrazkami;
· pogadanka na temat wiersza, przeniesienie sytuacji bajkowej na sytuacje z codziennego życia,
...
flek