SYTUACJE EDUKACYJNE
OBSZARY EDUKACJI
PRZEWIDYWANE REZULTATY
SPOSTRZEŻENIA
I UWAGI
DATA
PONIEDZIAŁEK
Moja miejscowość
1. „Kącik regionalny” – zorganizowanie wystawy. Rozbudzanie zainteresowania własną miejscowością. „Z domu do domu” – zabawa ruchowa.
2. „Moja miejscowość – praca z obrazkiem połączona z pracą plastyczną „Pocztówka z mojej miejscowości”. Poznanie budowli, pomników, miejsc pamięci oraz herbu własnej miejscowości.
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych wg K. Wlaźnik.
„Spacer w pobliżu przedszkola” – poznanie najbliższej okolicy, budzenie przywiązania do własnej miejscowości.
3. „Znam swój adres” – zabawa dydaktyczna. Poznanie pojęcia adres. Sprawdzenie, które dzieci znają swój adres. „Dzieci w domkach – dzieci na spacerze” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
WTOREK
Polska – mój kraj
1. Porównujemy długości – zabawa dydaktyczna. Porównywanie długości: krótsza, dłuższa, tej samej długości. „Spacer krętą uliczką” – zabawa ruchowa.
2. „Legenda o Lechu i Orle Białym” – słuchanie utworu Hanny Dobrowolskiej połączone z rysowaniem ilustracji do utworu. Poznanie legendy
4
5
9
15
13
14
Dziecko:
· zna charakterystyczne
budowle, pomniki, miejsca pamięci narodowej swojego miasta,
· odzwierciedla w formie
plastycznej własną wiedzę i spostrzeżenia,
· sprawnie biega z
zachowaniem podstawowych zasad bezpieczeństwa,
· zna pojęcie adres,
· zna legendę powstania
państwa polskiego,
· zna mapę Polski i znaczenie
kolorów na mapie,
· wskazuje na mapie własna
o powstaniu państwa polskiego. Poznanie godła Polski. Odzwierciedlenie w formie plastycznej zapamiętanych treści utworu.
„Zamek” – praca z obrazkiem połączona z wykonaniem ćwiczenia graficznego „Zamek”. Poznanie zamku – budowli architektonicznej. Globalne czytanie wyrazu zamek. Poznanie obrazu graficznego głoski z – litery z,Z. Różnicowanie trzech wielkości. „Cztery pociągi” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
3. Oglądanie mapy Polski – poznanie mapy Polski i znaczenia kolorów na mapie. Wskazywanie na mapie własnej miejscowości.
ŚRODA
Polska – moja ojczyzna
1. „Domino” – gra dydaktyczna. Próby określenia liczby oczek bez konieczności liczenia.
„Budujemy wierze” – zabawa ruchowa.
2.Słuchanie wiersza Czesława Janczarskiego „Barwy ojczyste” połączone z wykonaniem zadania w kartach. Utrwalenie pojęcia flaga, godło, kraj, ojczyzna, wyjaśnienie czym jest flaga, godło dla Polski, Polaków, mówimy językiem polskim. Globalne czytanie wyrazu flaga.
„Flaga Polski” – praca plastyczna. Utrwalenie znajomości barw flagi Polski.
Spacer w okolicy przedszkola.
3. „Mazurek Dąbrowskiego” – wysłuchanie hymnu narodowego we właściwej postawie, nauka pierwszej zwrotki hymnu.
8
miejscowość,
· rozumie wieloznaczność
wyrazu zamek,
· czyta globalnie wyrazy
związane z tematem,
· porównuje oraz stopniuje
długości,
plastycznej zapamiętane treści utworu literackiego,
· określa liczbę oczek na kostce
bez konieczności liczenia,
· zna symbole narodowe: godło
Polski, flagę i hymn,
· doskonali sprawności
manualne,
· wie, że mieszka w Polsce i jest
Polakiem, mówi po polsku,
CZWARTEK
Znamy Kraków
1. „Schody” – zabawy konstrukcyjne. Budowanie konstrukcji z klocków drewnianych. Doskonalenie liczenia.
2. Zajęcia umuzykalniające przy pianinie – słuchanie piosenki „Krakowiaczek jeden”; określenie jej charakteru, tempa, nauka kroków krakowiaka, taniec do piosenki w parach po kole, wyjaśnienie jakim rodzajem tańca jest krakowiak, oglądanie ilustracji stroju krakowskiego.
Rozmowa podparta ilustracjami na temat zabytków Krakowa: zwrócenie uwagi na ich nazwy i wygląd: Zamek Królewski – Wawel, Brama Floriańska, Barbakan, Sukiennice, Kościół Mariacki.
3. Ćwiczenia koncentracji uwagi i rysowanie zgodnie z opisem słownym. Ilustrowanie treści wiersza A. Kamieńskiej „Pan Dymek”. Zabawa ruchowa „Po równiutkiej dróżce”.
PIĄTEK
Warszawa – stolica Polski
1. „Zabytki Warszawy” – oglądanie albumów. Rozbudzanie zainteresowania książką jako źródłem wiedzy. Budzenie uczuć patriotycznych. „Cicho – głośno” – zabawa ruchowa.
2. „Warszawska Syrenka” – słuchanie piosenki połączone z pracą plastyczną „Herb Warszawy”. Zapoznanie ze łowami i melodią. Poznanie herbu
Warszawy oraz ważnych budowli i zabytków.
10
· buduje konstrukcję z klocków,
· posługuje się nazwami
liczebników porządkowych,
· wykona krok krakowiaka
(cwał),
· wie, że jest to taniec
narodowy,
· wie jak wygląda strój
krakowski,
· zna ważne budowle i zabytki
Krakowa,
· rysuje zgodnie z instrukcją
słowną,
· interesuje się książką jako
źródłem wiedzy,
· zna herb Warszawy, ważne
budowle i zabytki Warszawy,
· zna i śpiewa piosenkę,
· używa nazw figur
geometrycznych i kolorów,
· koloruje według kodu barw,
Poznanie pojęcia stolica.
„Zamek z figur geometrycznych” – praca z obrazkiem połączona z wykonaniem ćwiczenia graficznego „Zamek”. Posługiwanie się nazwami figur geometrycznych i kolorów. Rozpoznawanie litery z, Z. Kolorowanie według kodu barw.
3. „Zamek” – zabawa konstrukcyjna. Kształtowanie wyobraźni przestrzennej. „Śniadanie dla króla” – zabawa z elementami równowagi.
· kalkuje proste obrazki,
· przestrzega ustalonych zasad
dotyczących treści zabawy,
· sprawnie i dokładnie
wykonuje ćwiczenia gimnastyczne,
...
flek