TEMATY KOMPLEKSOWE
Do pracy wychowawczo – dydaktycznej
z dziećmi – 5 – letnimi
na miesiąc Marzec 2010
1. Egzotyczni znajomi biedronki Loli.
2. Hodowla czterolatka.
3. Żegnaj zimo – witaj wiosno.
4. Wielkanoc czterolatka.
EGZOTYCZNI ZNAJOMI BIEDRONKI LOLI
Cel główny: Poszerzenie wiadomości dotyczących zwierząt – zapoznanie się z wyglądem, sposobem odżywiania
i miejscem występowania zwierząt egzotycznych. Rozbudzenie zainteresowania się przyrodą.
Sytuacja edukacyjna
Obszar edukacji
Przewidywane rezultaty
Uwagi
Data realizacji
Zwierzęta egzotyczne – nazywanie i oglądanie zwierząt żyjących dziko, wskazywanie różnic pomiędzy nimi;
· zabawa ruchowo – naśladowcza Spotkanie,
· rozwiązywanie zagadek słowno –obrazkowych,
· kolorowanie konturów obrazków zwierząt egzotycznych.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 22 według przewodnika doskonalących
sprawność ruchową – koordynacja ruchowa
Edukacja językowa
Sfera rozwoju ruchowego
Dziecko:
· rozpoznaje i nazywa wybrane zwierzęta egzotyczne,
· wskazuje różnice między nimi,
· doskonali sprawności manulane,
· kontroluje własne ruchy,
· przestrzega zasad bezpiecznej zabawy,
01.03.
2010
całego ciała; przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy.
Słuchanie opowiadania Lola w zoo;
· pogadanka na temat opowiadania,
· wyciągnięcie morału z opowiadania,
· zabawa: Powiedz dlaczego mnie lubisz?
Rozmowa na temat wyglądu zoo na podstawie ilustracji;
· omówienie sposobu zachowania podczas wizyty w zoo,
· pogadanka na temat: Co to jest płot?,
· budowanie płotów z klocków; porównywanie wyglądu: długie, krótkie, wysokie,
· zabawa ruchowa W środku – na zewnątrz.
Mieszkania dla zwierząt – oglądanie ilustracji zwierząt (zając, mysz, biedronka);
· ułożenie w porządku od najmniejszego do największego,
· łączenie kwadratów malejących rozmiarów z trzeba coraz mniejszymi zwierzętami,
Edukacja językowa,
Edukacja matematyczna
· słucha uważnie opowiadania,
· potrafi podzielić się swoimi spostrzeżeniami,
· rozumie konieczność zachowania ostrożności podczas wizyty w zoo,
· buduje wysokie i niskie płoty,
· nazywa poszczególne zwierzęta, porównuje ich wielkość,
· potrafi połączyć kwadraty (mieszkania) malejących rozmiarów z trzema coraz mniejszymi kwadratami,
02.03.
03.03.
· zabawa ruchowa: Zwierzątka do domu,
· projektowanie domków dla zwierząt.
Zabawy przy piosence Cztery zielone słonie;
· próby śpiewania refrenu,
· prezentacja bębenka – opowiadanie nauczyciele połączone z wybijaniem rytmu przez dzieci.
W morskich głębinach – zabawy z chustą animacyjną (duże fale, małe fale, nurkowanie;
· segregowanie obrazków zwierząt według kryterium: żyjące w wodzie, nie żyjące w wodzie,
· wyszukiwanie cech wspólnych zwierząt żyjących w wodzie,
· zabawa ruchowa Rekin i rybki,
· rysowanie po śladzie i kolorowanie rekina.
Rysowanie zwierząt egzotycznych kredkami pastelowymi. Zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy wyglądu zwierząt. Zachowanie odpowiednich proporcji.
Edukacja muzyczna
Edukacja plastyczna
· porządkuje kwadraty od najmniejszego do największego,
· słucha piosenki i próbuje powtórzyć refren,
· opisuje wygląd bębenka,
· rytmicznie porusza się po sali,
· dzieli obrazki ze zwierzętami na dwie grupy,
· właściwie rozumie pojęcie ryby,
· rozwija sprawności manualne oraz koordynację wzrokowo – ruchową poprzez rysowanie po śladzie i kolorowanie,
· poprawnie trzyma kredkę w ręce,
· zachowuje odpowiednie proporcje,
04.03.
Prawda czy fałszu? – zabawa dydaktyczna, ocenianie usłyszanych informacji o zwierzętach egzotycznych;
· porządkowanie obrazków ze względu na miejsce, w którym żyją przedstawione na nich zwierzęta,
· poznanie charakterystycznych cech: sawanny, pustyni, dżungli,
· układanie puzzli, tworzenie słownika obrazowo – wyrazowego.
Zwierzątko – lepienie z masy solnej dowolnego zwierzęcia egzotycznego, rozwijanie współpracy ręki i oka.
...
flek