Nasze potrzeby i ich znaczenie. Konspekt na godzinę wychowawczą w kl. V
( Uczymy rozpoznawać się swoje potrzeby)Zadania dydaktyczno-wychowawcze-celem jest rozpoznanie swoich potrzeb i ich znaczenia-rozwijanie myślenia twórczegoCel ogólny: Rozumienia znaczenia potrzeb i umiejętność rozpoznawania swoich. Cele operacyjne: Uczeń potrafi: -wytłumaczyć- co to jest-potrzeba?-potrafi wymienić swoje potrzeby-stworzyć hierarchię ważnych potrzeb-uzasadnić swoje zdanie w dyskusjiCel wychowawczy: wdrażanie dzieci do zgodnego współdziałania w grupie, wzajemnego, wzajemnego komunikowania się i wzajemnego zrozumienia Cel poznawczy: Poznanie swoich potrzeb i potrzeb innych ludzi – kolegów, rozumienie znaczenia ich zaspokajania. Cel kształcący: Podnoszenie poziomu samoakceptacji, motywowanie mało aktywnych uczniów, podnoszenie ich samooceny.Forma Pracy: indywidualna, warsztatowaMetoda: ProblemowaTOK ZAJĘĆ1. Przywitanie dzieci zapoznanie ich z tematem lekcji CZĘŚĆ WŁAŚCIWA1. Próba wspólnego tworzenia definicji „potrzeby”- Podać przykłady potrzeb innych istoto np. zwierząt .2. Wspólne stworzenie listy wszystkich potrzeb ludzi - Rozdanie karteczek dla wszystkich uczniów(praca samodzielna) i przyczepianie ich do tablicy – tłumaczenie swoich potrzeb. 3. Podział uczniów na cztery grupy :- grupy mają za zadanie wspólnie ustalić i napisać na planszach : nasze wspólne potrzeby. \ | /------ Nasze potrzeby ------/ | \- Omówienie – lider grupy przedstawia główne potrzeby grupy.4. Ćwiczenia dla grup – potrzeba wzajemnego zrozumienia – zaufania „grupowe chodzenie”- Grupy tworzą ”wężyki” tzw. – pociąg. Wszyscy mają zamknięte oczy, osoba pierwsza prowadzi grupę po klasie. - omówienie 5. Ćwiczenie – Potrzeba zrozumienia - Wybrana losowo osoba z grupy dostaje schemat rysunku geometrycznego. Jej zadaniem jest słownie przekazać dokładną informacje, jak należy go rysować „krok po kroku”. Uczniowie rysują- Podsumowanie : Czy instrukcje były jasne ? Czy brak zrozumienia wpływa na ich zachowanie?PODSUMOWANIE ZAJĘĆOmówienie z uczniami problemu wzajemnego zrozumienia i zaufania w klasie.- uczeń - uczeń- uczeń - nauczycielMusi wystąpić wzajemne zrozumienie i zaufanie w grupie(klasa).3.CZĘŚĆ KOŃCOWAUczniowie siedzą w kręgu, każdy ma za zadanie dokończyć podane zdanie:„Podczas tych zajęć nauczyłem się że ...........................” .
Iwa.4