Ogólna wiedza o samolocie- baza pytań kursu PPL (A).doc

(166 KB) Pobierz

Ogólna wiedza o samolocie- baza pytań kursu PPL (A)

Q: 0511 Usterzenie ogonowe:

A)  Zapewnia stateczność i sterowność podłużną oraz kierunkową.
B)  Zapewnia sterowność kierunkową.
C)  Zapewnia sterowność podłużną.
D)  Zapewnia stateczność podłużną.
ANSWER: A


Q: 0512 Co mierzy prędkościomierz jako lotniczy przyrząd pokładowy?

A)  Prędkość lotu samolotu względem otaczających mas powietrza.
B)  Ciśnienie lotniska.
C)  Kurs samolotu.
D)  Wysokość lotu.
ANSWER: A


Q: 0513 Elementem pomiarowym (czułym) prędkościomierza jest:

A)  Różnicowa puszka membranowa
B)  Rurka Burdona
C)  Puszka aneroidowa
D)  Przepona gumowa
ANSWER: A


Q: 0514 Elementem pomiarowym (czułym) wysokościomierza jest:

A)  Puszka próżniowa aneroidowa.
B)  Przepona gumowa.
C)  Rurka Burdona.
D)  Różnicowa puszka membranowa.
ANSWER: A


Q: 0515 Hamowanie kołami podwozia jest:

A)  Hydrauliczne lub pneumatyczne.
B)  Pneumatyczno-elektryczne.
C)  Pneumatyczne.
D)  Elektryczne.
ANSWER: A


Q: 0516 Jakie ciśnienia doprowadzone są do prędkościomierza?

A)  Statyczne i całkowite.
B)  Dynamiczne i statyczne.
C)  Dynamiczne i całkowite.
D)  Całkowite.
ANSWER: A


Q: 0517 Jakie ciśnienie doprowadzane jest do wysokościomierza?

A)  Statyczne.
B)  Dynamiczne i statyczne.
C)  Całkowite i dynamiczne.
D)  Całkowite.
ANSWER: A


Q: 0518 Jakie parametry odczytujemy z wysokościomierza:

A)  Ciśnienie lotniska i wysokość lotu.
B)  Ciśnienie lotniska.
C)  Wysokość lotu.
D)  Wysokość lotniska.
ANSWER: A


Q: 0519 Kadłub konstrukcji półskorupowej składa się z:

A)  Wręgi, podłużnice, pokrycie.
B)  Dźwigary, wręgi, pokrycie.
C)  Wręgi, podłużnice, dźwigary.
D)  Pokrycie, podłużnice, dźwigary.
ANSWER: A


Q: 0520 Kadłub o konstrukcji skorupowej składa się z:

A)  Głównym elementem siłowym jest pokrycie – obecnie z laminatów – wzmocnione wręgami.
B)  Wręgi, podłużnice, pokrycie.
C)  Dźwigary, pokrycie, wręgi.
D)  Dźwigary, pokrycie, wypełniacz ulowy.
ANSWER: A


Q: 0521 Klapka odciążająca służy do:

A)  Zmniejszania sił działających na elementach układu sterowania.
B)  Wyważenia samolotu.
C)  Ułatwienia wychylenia klap.
D)  Zwiększenia stateczności samolotu.
ANSWER: A


Q: 0522 Kolory uchwytów i dźwigni w kabinie obsługiwanej przez pilota są:

A)  Barwy poszczególnych dźwigni i uchwytów są znormalizowane w zależności od przeznaczenia dźwigni.
B)  Barwy są dowolne.
C)  Barwy ustala konstruktor danego samolotu.
D)  Kolor dźwigni nie ma znaczenia.
ANSWER: A


Q: 0523 Kompensacja masowa (wyważenie masowe) jest:

A)  Stosowana do wyeliminowania drgań samowzbudnych lotek i sterów.
B)  Stosowana do wyeliminowania drgań klap.
C)  Stosowana do wyeliminowania drgań hamulca aerdynamicznego.
D)  Stosowana do wyeliminowania drgań sterów przy małych prędkościach.
ANSWER: A


Q: 0524 Lotki służą do:

A)  Sterowania przechyleniami samolotu względem jego osi podłużnej.
B)  Utrzymanie stateczności samolotu.
C)  Sterowalności podłużnej.
D)  Sterowalności kierunkowej.
ANSWER: A


Q: 0525 Na czym polega wychylenie różnicowe lotek:

A)  Lotki do góry wychylają się o większy kąt niż do dołu – przy skrzydłach o profilu niesymetrycznym
B)  Lotki wychylają się do dołu o większy kąt niż do góry
C)  Lotki do góry wychylają się o większy kat niż do dołu przy profilach skrzydeł symetrycznych
D)  Zależnie od zabudowy na skrzydle lewym lub prawym wychylają się różnie więcej lub mniej
ANSWER: A


Q: 0526 Przeznaczenie klap skrzydłowych:

A)  Zasadniczym przeznaczeniem klap jest zwiększenie współczynnika siły nośnej skrzydła
B)  Służą głównie jako hamulec aerodynamiczny
C)  Służą głównie do polepszenia efektywności
D)  Służą do sterowania przechyleniem w osi podłużnej samolotu
ANSWER: A


Q: 0527 Radiostacja w czasie nadawania ma możliwość:

A)  Samopodsłuchu
B)  Zmiany rodzaju modulacji.
C)  Zmiany ilości kanałów
D)  Wybrania częstotliwości powyżej 137MHz.
ANSWER: A


Q: 0528 Radiostacje lotnicze pracują:

A)  Systemem simpleks.
B)  Systemem dupleks.
C)  Systemem ogólnym.
D)  Inne.
ANSWER: A


Q: 0529 Układ „miękki“ sterowania mechanizmami sterowniczymi stanowi:

A)  Linki stalowe i układ rolek.
B)  Popychacze połączone z amortyzatorami gumowymi oraz dzwignie.
C)  Linki stalowe i popychacze oraz rolki.
D)  Popychacze z układem rolek.
ANSWER: A


Q: 0530 Układ „sztywny“ sterowania mechanizmami sterowniczymi stanowi:

A)  Popychacze sztywne z układem dźwigni.
B)  Popychacze sztywne i linki z układem rolek.
C)  Popychacze sztywne i linki z układem dźwigni.
D)  Linki w sztywnych rurkach i układ dźwigni.
ANSWER: A


Q: 0531 Co wskazuje amperomierz wychylony w prawo od zera?

A)  Prawidłową pracę prądnicy lub alternatora.
B)  Prawidłową pracę prędkościomierza.
C)  Prawidłową pracę sztucznego horyzontu.
D)  Prawidłową pracę obrotomierza.
ANSWER: A


Q: 0532 Agregaty silnikowe napędzane są:

A)  Od silnika poprzez skrzynkę napędów.
B)  Bezpośrednio od silnika.
C)  Od silnika poprzez reduktor główny.
D)  Od silników elektrycznych.
ANSWER: A


Q: 0533 Alternator zbudowany jest z:

A)  Prądnicy prądu przemiennego z układem prostowniczym.
B)  Przetwornicy trójfazowej.
C)  Przetwornicy jednofazowej. 
D)  Prądnicy prądu stałego.
ANSWER: A


Q: 0534 Automatyczny układ przeciw poślizgowy zabudowany jest i służy do:

A)  Nadajnik na każdym hamowanym kole podwozia głównego i przeciwdziała powstaniu poślizgu poprzez odpowiednie odhamowanie.
B)  Nadajnik na wybranym hamowanym kole podwozia głównego i całkowicie rozhamowuje wszystkie koła przy powstaniu poślizgu.
C)  Stosowane jest na kołach podwozia przedniego i zabezpiecza przed poślizgiem w czasie skrętu kołami.
D)  Zabudowane na podwoziu głównym i odhamowuje koła przed przyziemieniem.
ANSWER: A


Q: 0535 Blokada szumów (SQ) w radiostacji UKF służy do:

A)  Wyeliminowania szumów  w sygnale użytecznym. W skrajnym przypadku do wyłączenia toru odbiornika w radiostacji.
B)  Ograniczenia poziomu nadawanego sygnału
C)  Regulacji poziomu odebranego sygnału.
D)  Poprawienia modulacji sygnału.
ANSWER: A


Q: 0536 Blokowanie sterów i lotek ma na celu:

A)  Unieruchomienie organów sterowania na ziemi w czasie postoju samolotu.
B)  W czasie lotu poziomego.
C)  Stosowane tak w locie jak i w czasie postoju samolotu.
D)  Nie jest stosowane.
ANSWER: A


Q: 0537 Ciśnienie oleju mierzone jest:

A)  Na wejściu do silnika.
B)  W pompie oleju.
C)  W regulatorze ciśnienia oleju.
D)  We wtryskiwaczu.
ANSWER: A


Q: 0538 Co mierzy trójwskazówkowy kontroler parametrów silnika?

A)  Ciśnienie oleju, paliwa oraz temperaturę oleju.
B)  Ciśnienie oleju i ciśnienie paliwa.
C)  Ilość paliwa i temperaturę oleju.
D)  Ilość i ciśnienie paliwa.
ANSWER: A


Q: 0539 Co możemy odczytać z wysokościomierza?

A)  Wysokość lotu i ciśnienie lotniska.
B)  Prędkość lotu.
C)  Kurs lotu.
D)  Przechylenie samolotu.
ANSWER: A


Q: 0540 Co nazywamy pojemnością ogniwa?

A)  Ilość elektronów jaką można pobrać z ogniwa.
B)  Ilość jonów.
C)  Ilość ciepła.
D)  Ilość cząsteczek.
ANSWER: A


Q: 0541 Co nazywamy żyroskopem?

A)  Ciało obrotowe (wirnik) wirujące z dużą prędkością kątową dookoła osi symetrii, gdzie jeden z punktów ciała jest nieruchomy.
B)  Prędkość lotu.
C)  Wysokość lotu.
D)  Kurs lotu.
ANSWER: A


Q: 0542 Co określa busola magnetyczna?

A)  Kurs magnetyczny samolotu.
B)  Prędkość lotu.
C)  Prędkość kątową.
D)  Ciśnienie lotniska.
ANSWER: A


Q: 0543 Co stanowi nadajnik temperatury oleju w układzie trójwskazówkowego kontrolera parametrów silnika:

A)  Drut oporowy.
B)  Element magnetyczny.
C)  Dioda.
D)  Drut półprzewodnikowy.
ANSWER: A


Q: 0544 Co to jest współczynnik bezpieczeństwa konstrukcji lotniczej?

A)  Jest to wartość stosunku wytrzymałości doraźnej do dopuszczalnej. Wartości współczynników określane są w przepisach dotyczących budowy konstrukcji lotniczych i jest większa od 1.
B)  Jest to wartość stosunku wytrzymałości zmęczeniowej do dopuszczalnej określana przez konstruktora.
C)  Jest wartością stosunku wytrzymałości zmęczeniowej do doraźnej określanej przez nadzór lotniczy.
D)  Wartość współczynnika bezpieczeństwa określona jest przepisami lotniczymi dotyczącymi budowy i jest mniejsza od 1.
ANSWER: A


Q: 0545 Co wskazuje przyrząd zwany wariometrem?

A)  Prędkość pionową samolotu tzn. prędkość wznoszenia i opadania.
B)  Wysokość lotu.
C)  Kurs geograficzny.
D)  Kurs samolotu.
ANSWER: A


Q: 0546 Czy kompozyty np. z włókien węglowych, grafitowych, szklanych itp. – stosowane są w konstrukcjach lotniczych?

A)  Tak – jako elementy pokrycia i zbrojenia konstrukcji płatowca i silników.
B)  Nie są stosowane.
C)  Tylko jako elementy wyposażenia kabin.
D)  Tylko w konstrukcji silników lotniczych.
ANSWER: A


Q: 0547 Czy rozlanie paliwa w rejonie samolotu wpływa na jego bezpieczeństwo?

A)  Tak – należy przerwać wszelkie prace do czasu zneutralizowania zagrożenia przez kompetentne służby.
B)  Można miejsce rozlania zasypać piaskiem i kontynuować pracę.
C)  Nie wpływa to na zagrożenie bezpieczeństwa.
D)  Zaczekać z pracami przy samolocie do czasu odparowania paliwa.
ANSWER: A


Q: 0548 Czym zabezpieczane są obwody elektryczne na samolocie?

A)  Bezpiecznikami.
B)  Izolacją.
C)  Przekaźnikami. 
D)  Kablami.
ANSWER: A


Q: 0549 Czynnikiem wykonawczym w instalacji hamowania kołami podwozia głównego jest głównie:

A)  Płyn hydrauliczny lub powietrze.
B)  Układ elektryczny.
C)  Mechaniczny układ.
D)  Układ mechaniczno-elektryczny.
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin