Kompetencje szkolnego polonisty 2, Warszawa 1997
Cz. I – Ku szkole otwartej
Czy zmiany sprzyjają edukacji?
Szkolne nauczanie polonistyczne winno w miarę harmonijnie łączyć rozwijanie językowych kompetencji i wiedzy uczniów z zapoznawaniem ich z kulturowo-literacką tradycją własną, a więc polską i innych narodów Europy, a także z najwybitniejszymi zjawiskami piśmiennictwa światowego.
W zakresie języka kształcenie ponadpodstawowe powinno obejmować zarówno rozwijanie umiejętności posługiwania się słowem w różnych sytuacjach, jak i przekazywanie wiedzy o naturze języka, jego możliwościach i ograniczeniach oraz o jego społecznym funkcjonowaniu. Ważną sprawą jest doskonalenie umiejętności jasnego mentowania, przekonywania, prowadzenia rozmowy, dyskusji , negocjacji.
Trzy równoległe i jednakowo ważne tory:
· Rozwijanie potrzeb i umiejętności lekturowych
· Kształtowanie i utrwalanie podstawowej wiedzy o dokonaniach przeszłości i jej twórcach
· Kształtowanie wiedzy o społecznej roli i zobowiązaniach literatury, o jej miejscu w życiu zbiorowości, wymogach kierowanych pod jej adresem (ble ble ble – przyp. mój)
Różnorodność stanie się wkrótce naturalnym i oczywistym składnikiem szkolnej rzeczywistości. Realizacja programu autorskiego wyzwala zarówno w uczniach, jak i rodzicach reakcje i postawy wspierające, wzmacniające proces uczenia się w klimacie wolności.
Reformę czas zacząć...
Nauczyciel ma prawo nie tylko do zmian
Musi wziąć odpowiedzialność za rozwój swoich uczniów
Chodzi o to, żeby zmieniać nie tyle materiał, ile sam proces kształcenia – by rzeczywiście podporządkować go pytaniu: Po co? W jakim celu czytam dany utwór?
Nauczyciel pojmowany jest jako twórcza indywidualność, którą doradca metodyczny chce pobudzać do innowacji, twórczej próby.
Program nauczania – wykładnia koncepcji pedagogicznej
W tradycji europejskiej program zawiera opis celów i wymagań, bardzo rzadko pojawia się jakiś konkret (utwór literacki).
Na pojęcie programu (curriculum) składa się:
· Cel (po co uczyć?)
· Droga do celu (jak uczyć i jak oceniać?)
· Środek realizacji tego celu (czego uczyć?)
Dobrze skonstruowany program powinno charakteryzować pięć cech
1. Zgodność z podstawą programową.
2. Wyrazistość koncepcji pedagogicznej.
3. Spójność programu.
4. Hierarchiczność składników
5. Metodyczność programu – przekład celów ogólnych na operacyjne.
Program autorski indywidualny może, a nawet powinien mieć wyraziste piętno oryginalności i indywidualności twórcy.
Program autorski powszechny powinien być bardziej wyważony, pozbawiony zbyt indywidualnych rysów.
· Nie da się pracować efektywnie bez planu
· Trzeba liczyć się z czasem, by rozumnie nim gospodarować
· Trzeba szukać powiązań między różnymi elementami treści
· Trzeba dobierać je ze względu na potrzeby uczniów danego zespołu i ze względu na założone cele
· Nie da się pracować z sensem według cudzego planu
Struktura nauki ma zhierarchizowany porządek przedmiotowy (Poetyka stosowana – od stylistyki, poprzez weryfikację, do genologii).
Struktura dydaktyczna stanowi zhierarchizowany system różnych powiązań – merytorycznych, dydaktycznych, psychologicznych , aksjologicznych – dokonywanych ze względu na podmiot (uczeń w danym wieku).
Właściwe czynności w układaniu planu mają trzy etapy:
· Ustalanie celów i hierarchii na podstawie rozpoznania potrzeb uczniów, dokumentów programowych, podręczników, zasobów pracowni itp.,
· Ustalenie struktury dydaktycznej, dobór materiału i podział treści na większe całości
· Wyliczenie godzin lekcyjnych, pisanie planu.
Pojęcia albo główne problemy
Materiał: lektura, teksty i konteksty
Ćwiczenia
Wymagania
Ten pierwszy jest osobistą własnością, zapisem służącym do przeprowadzenia konkretnej lekcji w konkretnej klasie. Jest tworem w pełni dookreślonym. Artykuł z kolei nie powinien jedynie powielać konspektu, lecz rysować zdecydowanie szersze perspektywy. I do tego niezbędna jest znajomość teorii dydaktycznej. Autor przekazując wiedzę wynikającą z doświadczenia, jakim była lekcja, dzieli się swymi wrażeniami i obserwacjami.
Dominantą prac jest dostarczanie w pierwszej kolejności zasad myślenia o istocie procesów kształcenia literackiego.
1. Wokół gramatyki, pragmatyki i wartościowania w języku
Teorii aksjologicznych jest wiele. Jednakże tym, co je łączy, jest tal lub inaczej rozumiane przeciwstawienie dobra i zła. Język zawiera nie tylko słownictwo nazywające wprost to, co „złe”, ale też całe klasy wyrazów o negatywnych i pozytywnych nacechowaniach wartościujących.
Czemu służy język wartości?
Wartość zakłada zawsze osobę wartościującą i przedmiot, a w rzeczywistości raczej cechę czy też cechy jakieś przedmiotu, które są wartościowane. Wartość kryje w sobie pojęcie dobra, antywartość pojęcie zła.
Istotne jest też, żeby odkrywać elementy wartościujące w metaforach i porównaniach.
Aksjologiczny stymulator odbioru
Język – jako instrument komunikacji dotyczącej w znacznej mierze wartości, wartościowania i ocen – dopiero w użyciach słów pozwala krystalizować się elementom wartościującym.
Retoryka – w rozumieniu aksjologicznym – jest przeciwstawiana autentycznym poglądom wartościowym np. filozoficznym ideom, wyważonej i konsekwentnej argumentacji.
Retoryka jako ars bene loquendi – orator podziwiany za kunszt krasomówstwa.
Retoryka jako sztuka prozy nieartystycznej (publicystyka, epistolografia, piśmiennictwo polityczne, konfesyjne.
Powinowactwa:
a) z logiką – podstawy semantyki logicznej, zasady konstruowania oraz logika erotetyczna, czyli logika pytań (i odpowiedzi);
b) z analizą literacką – przykład Wielkiej Improwizacji (argumentacja, obrażanie, figury retoryczne, apostrofy);
c) z kształceniem językowym – gramatyka.
Pragmalingwistyka – „słowa między ludźmi” (etykieta językowa itp.), umiejętność uczestnictwa w dialogu, dyskusji czy sporze.
Podział pojęć aksjologicznych mający zastosowanie w dydaktyce:
ostateczne
moralne
użytkowe
estetyczne
byt
życie
prawda
wolność
świętość
miłość
dzielność
uczciwość
grzeczność
tolerancja
pożytek
bogactwo
wiedza
władza
seks
piękno
ład
komizm
gust
moda
Język ocen, szczególnie ludzi młodych, na naszych oczach bezwładnieje. Źródłami takiego stanu rzeczy są: subkultura młodzieżowa – gorąca superlatywizacja, sprowadzona do wszechogarniającego stosowania formantu super/naj (w roku 2007 to chybiona uwaga – przyp. mój) oraz polityczna poprawność (słówko „inaczej” – kochający inaczej itp.)
Trzy zasady etyczne:
· „Nie chciej pokonać partnera”
· „Ni ukrywaj, lecz odkrywaj korzyści”
· „Uwzględnijcie interesy nieobecnych w negocjacjach”
Nie ma negocjacji bez wzajemnych ustępstw.
W języku dydaktyki:
„negocjacje” (negotiatio – handle hurtowy, działania... operacje bankowe) – termin, kierunek i koszty wycieczki klasowej, termin dużego sprawdzianu z przedmiotu.
(i kuźwa o tym koleś się rozpisuje na trzy strony – przyp. mój)
Stwierdzono na podstawie badań, że słownictwo w większym stopniu decyduje o zrozumiałości języka niż gramatyka.
Dla autora CAŁA tradycyjna gramatyka szkolna jest martwa. Poniżej siedem powodów:
· (Chomsky) gramatykę mamy wrodzoną, uwewnętrznioną w postaci kompetencji językowej;
· gramatykę mamy daną w języku, którym mówimy. Więc, skoro jest dana, nie ma co się nią zajmować;
· w codziennych kontaktach językowych nie zwraca się na nią uwagi;
· nauczyciele muszą ją znać, ale nie po to, by ją wpajać uczniowi, lecz by układać mu ćwiczenia w posługiwaniu się językiem;
· powszechne uczenie gramatyki nie udaje się ;
· gramatyka jako taka nie ma charakteru dydaktycznego
· brak zaplecza empirycznego.
Barbarzyńca w (szkolnym) ogrodzie
Glosa do poglądów zawartych w poprzednim artykule
Usunąć język polski z „języka polskiego”?
Jak wyżej
Dziecko, które przychodzi do szkoły, włada biegle językiem ojczystym – szkoła ma za zadanie i musi nauczyć operowania językiem w piśmie.
2. Podstawy lektury, interpretacji, wartościowania
W szkole obowiązywać winien nie porządek historii, lecz porządek interpretacji.
Lekcja polskiego pojęta jako wprowadzenie w tradycję.
Kształtowanie czegoś, co nazwać można licealną lub szkolną hermeneutyką – formowanie takich umiejętności, które pozwoliłyby czytać arcydzieła wchodzące bezpośrednio do szkolnego programu oraz inne.
Dostrzec człowieka. O szkolnej interpretacji tekstu literackiego
Hermeneutyka egzystencjalistyczna zwraca naszą uwagę na niezwykle istotne powiązanie, wręcz wzajemne przenikanie się kategorii bytu ludzkiego i kategorii języka.
Hermeneutyka Gadamerowska – rozmowa dwóch horyzontów: autora i odbiorcy.
Hermeneutyka personalistyczna – praźródłem języka, rozumienia, pojmowania, a także interpretacji jest osoba. Wchodzi ona w relacje z drugą osobą i ten kontakt jest warunkiem wszelakiego dialogu, dyskursu, komunikacji.
Sytuacja zderzeń bytów ludzkich:
1. Autor (świat autora) – czytelnik (interpretator)
2. Uczeń – nauczyciel
3. Uczeń – klasa
Dzieło nie jawi się jako twór posiadający jeden określony i z góry dany sens, lecz jako całość otwarta na różne odczytania. Każda interpretacja staje się kolejnym tekstem, który jest dziełem interpretatora.
Dzieło literackie jest swoistym przesłaniem człowieka do człowieka. Śladem twórcy, lecz i apelem do odbiorcy. Jest więc tym bardziej wartościowe, im bardziej ludzkie (Stefan Sawicki).
Kiedyś – przestrzenne centrum świata
Współcześnie – pamięć tradycji i wykorzenienie
Rodzina i rodzicielstwo to społeczne sacrum. Dom pozostaje miejscem samorealizacji, najbardziej autentyczną sferą tworzenia.
Rodzinę określa się jako zjawisko długiego trwania. Wówczas mówimy o więzach krwi, dziedzictwie, rodzie, pokoleniach.
Biografia czy biografistyka? (Z. Uryga)
Artykuł zawarty w książce Godziny polskiego – nie widzę sensu ponownego streszczania.
O potrzebie dystansu wobec metod intuicyjnych
O dramie
Metoda (forma) intuicyjna
W dydaktyce polonistycznej drama nie stanowi metody. Jest formą pracy w obrębie metody przekładu intersemiotycznego.
Wypowiedź gestualno-mimiczna stosowana na lekcjach języka polskiego powinna być rozumiana jako rodzaj gry z tekstem, do której podjęcia potrzebna jest nie emocjonalna, lecz intelektualna gotowość.
Stosowanie dramy tam, gdzie precyzyjniej formułuje myśl słowo, jest zabiegiem chybionym.
„Drama niejedno ma imię”
1. Psychodrama:
a) umiejętność badania (sądowania) prawdy za pomocą gry,
b) forma psychoterapii grupowej dla dzieci cierpiących na zahamowania, prowadzona...
konycynka