Tokarskic.pdf

(78 KB) Pobierz
Tokarskic.doc
DOWODZENIE JEDNOSTKAMI POLICJI
W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH.
Henryk TOKARSKI 1
I. Wprowadzenie
1. Pojęcie i zakres „bezpieczeństwa wewnętrznego”.
Bezpieczeństwo wewnętrzne może być rozpatrywane na różnych poziomach oraz w
różnych zakresach i aspektach – m.in.:
1) z punktu widzenia praw jednostki (obywatela): czego ma prawo oczekiwać jednostka od
państwa, środowiska, pracodawcy i w miejscu pracy, w szkole, w rodzinie itd. – aby czuć
się bezpiecznie; jest to bezpieczeństwoindywidualne jednostki (bezpieczeństwo osobiste,
personalne) Niniejsze rozważania nie dotyczą „zewnętrznego (militarnego)
bezpieczeństwa” państwa. Świadomie pozostawiono je poza zakresem tego opracowania,
bowiem zarządzanie kryzysowe dotyczy zagrożeń pozamilitarnych.
2) z punktu widzenia praw społeczeństwa: czego społeczeństwo ma prawo oczekiwać od
państwa, aby (jako zbiorowość) czuć się bezpiecznie; jest to bezpieczeństwo zbiorowe
obywateli,
3) z punktu widzenia konstytucyjnych obowiązków państwa wobec narodu, społeczności
lokalnych i każdego obywatela (bezpieczeństwo krajowe, lokalne i indywidualne) .
O tym jak szeroki i urozmaicony jest zakres pojęcia „bezpieczeństwo”, świadczy
różnorodność kontekstów pojęciowych w jakich ono występuje 2
.
2. Podstawowe rodzaje bezpieczeństwa (państwowego, lokalnego i
społecznego).
Spośród wielu rodzajów bezpieczeństwa wewnętrznego, istotnych z punktu widzenia
państwa, społeczeństwa i obywateli, jako ważniejsze można wymienić m.in.:
1) bezpieczeństwo publiczne:
- w miejscu zamieszkania, pracy i nauki,
- w miejscach publicznych (parki, place, ulice),
- zgromadzeń, manifestacji, imprez masowych,
- w sytuacjach katastrof i klęsk żywiołowych.
2) bezpieczeństwo gospodarcze (ekonomiczno-finansowe).
3) bezpieczeństwo ekologiczne (środowiska naturalnego),
4) bezpieczeństwo energetyczne państwa,
5) bezpieczeństwo komunikacyjne,
6) bezpieczeństwo transportowe,
7) bezpieczeństwo aprowizacyjne ,
8) bezpieczeństwo zdrowotne, w tym m.in.: epidemiologiczne, oraz powszechność i równość
dostępu oraz nowoczesność i koszt świadczeń medycznych.
1 gen. Henryk Tokarski, Wyższa Szkoła Informatyki, Zarządzania i Administracji w Warszawie.
2 H. Kołecki. Przemiany i perspektywy straży miejskich i gminnych w ochronie porządku i bezpieczeństwa
publicznego. Materiały konferencyjne. Kazimierz Rajchel (red.). str. 85-86.
9) bezpieczeństwo socjalne, w tym m.in.: sytuacja materialna bezdomnych, bezrobotnych,
emerytów i rencistów,
10) bezpieczeństwo naukowe, w tym m.in.: udział nakładów na naukę w PKB ,
wynagrodzenia pracowników nauki, odpływ kadry naukowej za granicę,
11) bezpieczeństwo edukacyjne, w tym m.in.: dostępność (intelektualna i ekonomiczna) szkół
różnych stopni, dla młodzieży ze środowisk i rodzin patologii, bezrobocia i biedy itp.,
12) bezpieczeństwo kulturalne, w tym m.in.: treści, formy oraz poziom dostępności
ekonomicznej twórczości kulturalnej dla społeczeństwa,
13) bezpieczeństwo światopoglądowe, religijne, wyznaniowe, rasowe i odmienności
seksualnych – w tym m.in.: swoboda ich wyboru i manifestowania,
14) bezpieczeństwo mniejszości: narodowościowych, wyznaniowych, itp., w tym m.in.:
wolność zrzeszania się, możliwość zgromadzeń, spotkań i manifestacji, wolność
medialna,
15) bezpieczeństwo polityczne, partyjne: legalność i swoboda działania ugrupowań
politycznych,
16) bezpieczeństwo antyterrorystyczne, w tym m.in.: diagnoza zagrożeń, wieloaspektowe
przygotowanie organizacyjno-techniczne i funkcjonalne,
17) bezpieczeństwo funkcjonowania organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości, w tym
m.in.: wolne od nacisków politycznych, partyjnych i medialnych oraz od korupcji, wolne
od powiązań ze światem przestępczym 3 .
3. Aspekty zagrożeń bezpieczeństwa wewnętrznego (w tym– publicznego).
Każde z wymienionych wyżej rodzajów bezpieczeństwa może ulec zagrożeniu i
wobec tego, dla zapewnienia normalnego funkcjonowania kraju i obywateli, każde z nich
musi być wyprzedzająco odpowiednio zagwarantowane – przez odpowiednie podmioty.
Mogą to być to m.in. następujące aspekty:
1) karny: materialny, procesowy,
2) kryminologiczny (w tym: wiktymologiczny),
3) kryminalistyczny,
4) administracyjny,
5) medyczny (biologiczny, antropologiczny),
6) psychiatryczny,
7) psychologiczny,
8) socjologiczny,
9) kulturowy,
10) ekonomiczny,
11) organizacyjny,
12) techniczny,
13) historyczny,
14) polityczny,
15) międzynarodowy,
16) wiele innych, zależnych od rodzaju zagrożenia. 4
4. Podmioty odpowiedzialne za zapewnienie bezpieczeństwa wewnętrznego.
Zgodnie z treścią art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. Nr 30, poz.
179, z późn. zm.) podmiotem, ustawowo zobowiązanym do „ochrony bezpieczeństwa
obywateli oraz do utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego” – jest Policja.
3 Tamże. Str. 86-87.
4 Tamże. Str. 88-89
Oczywiste jest, że chodzi tu o bezpieczeństwo obywateli oraz bezpieczeństwo i
porządek publiczny w tradycyjnym, klasycznym rozumieniu tych pojęć. Współczesne
państwo, wolne od patologii i dysfunkcjonalności, w dobie zagrożeń i kataklizmów
globalnych, ma obowiązek zapewnić narodowi, społeczności lokalnym i poszczególnym
obywatelom, ochronę przed każdym zagrożeniem każdego bezpieczeństwa (każdym rodzajem
niebezpieczeństwa), wymienionym wcześniej w punkcie 3. Takie szerokie pojmowanie
bezpieczeństwa publicznego, przyjmowane jest w większości krajów UE. Banalnie oczywiste
jest także to, że realizacja tego obowiązku państwa nie może spoczywać tylko na Policji czy
ABW. Liczba i rodzaj podmiotów, które powinny być zaangażowane w zapewnienie danego
bezpieczeństwa i ograniczenie jego zagrożenia, zależy od jego rodzaju chronionego dobra i
grożącego mu niebezpieczeństwa. Podstawowymi podmiotami, na których spoczywa
omawiane tu zadanie, są odpowiednie ogniwa administracji centralnej i samorządowej .
Do zapewnienia szeroko rozumianego porządku publicznego, powołane są także
wyspecjalizowane służby ratunkowe , m.in. takie jak:
1) Państwowa Straż Pożarna,
2) Medyczne Służby Ratownicze,
3) Lotnicza Służba Ratownicza,
4) Służba Ratownictwa Chemicznego,
5) Straż Graniczna,
6) Obrona Cywilna Kraju,
7) Górskie Pogotowie Ratunkowe,
8) Wodne Pogotowie Ratunkowe,
9) Państwowa Inspekcja Sanitarna,
10) Państwowa Inspekcja Weterynaryjna
11) inne.
II. Bezpieczeństwo publiczne w sytuacjach kryzysowych.
1. Ochrona bezpieczeństwa wewnętrznego jako element misji administracji
publicznej .
Misja administracji publicznej wiąże się z organizowaniem życia społecznego i
gospodarczego w państwie. W tym zakresie są formułowane cele związane z realizacją
działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego kraju.
Art. 146 ust. 1 Konstytucji stanowi, iż Rada Ministrów prowadzi politykę wewnętrzną
i zagraniczną Rzeczypospolitej Polskiej. To sformułowanie oznacza dążenie ustrojodawcy nie
tylko do silnego uwypuklenia pierwszoplanowej roli tego organu w sprawach polityki
państwa, ale też dążenie do stanowczego eliminowania konkurencyjności ośrodków
kierujących bieżącą polityką państwa. 5 Warunkuje to podsystem celów, zadań i wartości. Nie
mniej ważne są stwierdzenia zawarte w art. 146 ust. 4 pkt 7 i 8, zgodnie z którymi Rada
Ministrów zapewnia bezpieczeństwo wewnętrzne państwa oraz porządek publiczny i
zapewnia bezpieczeństwo zewnętrzne państwa. 6
Biorąc pod uwagę, iż Rada Ministrów jako organ władzy wykonawczej posiada
uprawnienia w zakresie bieżącego prowadzenia polityki państwa, należą do niej wszystkie
sprawy polityki państwa nie zastrzeżone dla innych organów państwowych i samorządu
5 J. S. Langrod, Instytucje prawa administracyjnego. Zarys części ogólnej (reprint), Wyd. Zakamycze 2003,
s.34.
6 S. Wrzosek, Bezpieczeństwo wewnętrzne we współczesnym państwie. (Praca Zbiorowa) Politechnika
Rzeszowska. Rzeszów 2008 s. 26-27.
terytorialnego. 7 Takie usytuowanie omawianego organu sprawia, iż musi on w hierarchii
swoich celów uwzględniać kwestie wewnętrznego zagrożenia stabilizacji państwa.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 Ustawy z 4 września 1997 r. o działach administracji
rządowej, dział spraw wewnętrznych związany z ochroną wewnętrznego bezpieczeństwa
państwa obejmuje sprawy:
- ochrony i bezpieczeństwa publicznego,
- ochrony granic państwa, kontroli ruchu granicznego i cudzoziemców oraz koordynacji
działań związanych z polityką migracyjną państwa,
- zarządzania kryzysowego,
- obrony cywilnej,
- ochrony przeciwpożarowej,
- przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających
bezpieczeństwu powszechnemu,
- nadzoru nad ratownictwem górskim i morskim,
- obywatelstwa,
- ewidencji ludności, dowodów osobistych i paszportów,
- rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imion i nazwisk. 8
2. Pojęcie zarządzania kryzysowego.
Wcześniejsze uwagi nie dotyczą zagrożeń bezpieczeństwa publicznego, powstającego
w sytuacjach kryzysowych np. katastrof i klęsk żywiołowych oraz zamachów
terrorystycznych. W takich przypadkach tradycyjne łużby i ich standardowe działania są
mało przydatne.
Zgodnie ze spotykaną w literaturze przedmiotu oraz zawartą w Ustawie z dnia 26
kwietnia 2007 r. O zarządzaniu kryzysowym definiują zarządzanie kryzysowe jako
działalność organów administracji publicznej, będąca elementem kierowania
bezpieczeństwem narodowym, polegająca na:
- zapobieganiu sytuacjom kryzysowym;
- przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań;
- reagowaniu w przypadku wystąpienia, sytuacji kryzysowych;
- odtwarzaniu infrastruktury lub przywracaniu jej pierwotnego charakteru.
Natomiast przez sytuację kryzysową myśl cytowanej ustawy, rozumie się sytuację,
będącą następstwem zagrożenia i prowadzącą w konsekwencji do zerwania lub znacznego
naruszenia więzów społecznych przy równoczesnym, poważnym zakłóceniu w
funkcjonowaniu instytucji publicznych, jednak w takim stopniu, że użyte środki niezbędne do
zapewnienia lub przywrócenia bezpieczeństwa nie uzasadniają wprowadzenia żadnego ze
stanów nadzwyczajnych, o których mowa w art. 228 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej. 9
Zarządzanie kryzysowe polega również na zapobieganiu i zwalczaniu stanów,
wywołanych czynem, popełnionym w celu spowodowania masowej paniki lub zmuszenia
organu władzy lub administracji publicznej Rzeczypospolitej Polskiej lub innego państwa
albo organizacji międzynarodowej, do podjęcia lub zaniechania określonych czynności albo w
celu wywołania poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu Rzeczypospolitej Polskiej lub innego
państwa albo organizacji międzynarodowej, a także groźbą popełnienia takiego czynu.
7 Z. Łuniewska, B. Jaworska - Dębska, R. Michalska Badziak, E. Olejniczak – Szałowska, M. Stahl. Prawo
administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2002, s. 243.
8 S. Wrzosek, Bezpieczeństwo wewnętrzne we współczesnym państwie. (Praca Zbiorowa) Politechnika
Rzeszowska. Rzeszów 2008 str. 26-27.
9 Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, Dz. U. 07.89.590.
Zgodnie z. Ustawą dnia 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym,
zarządzanie kryzysowe, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej sprawuje Rada Ministrów a
w przypadkach niecierpiących zwłoki Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji z
obowiązkiem niezwłocznego zawiadomienia o swoich działaniach Prezesa Rady Ministrów.
Przy Radzie Ministrów, jako jej organ opiniodawczo – doradczy tworzy się Rządowy Zespół
Zarządzania Kryzysowego właściwy w sprawach inicjowania i koordynowania działań
podejmowanych w zakresie zarządzania kryzysowego. 10
Obsługę Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów i Zespołu w sprawach zarządzania
kryzysowego zapewnia Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, którym kieruje Dyrektor
Centrum. Do zadań „Centrum” należy – planowanie cywilne oraz monitorowanie
potencjalnych zagrożeń. 11
Natomiast ministrowie i centralne organy administracji rządowej według postanowień
ustawy, do których należą sprawy związane z zapewnieniem bezpieczeństwa zewnętrznego,
wewnętrznego, w tym ochrony ludności, lub gospodarczych podstaw państwa, u urzędach
zapewniających ich obsługę, tworzą centra zarządzania kryzysowego. 12
Na szczeblu wojewódzkim organem właściwym w sprawach zarządzania
kryzysowego jest wojewoda. Jego organem pomocniczym wojewódzki zespół zarządzania
kryzysowego a obsługą wojewódzkie centrum zarządzania kryzysowego. 13
Odpowiednio na szczeblu powiatu organem właściwym w sprawach zarządzania
kryzysowego jest starosta, wykonujący powyższe zadania przy pomocy powiatowego zespołu
zarządzania kryzysowego. 14
Na terenie gminy organem odpowiedzialnym za zarządzanie kryzysowe jest: wójt,
burmistrz, prezydent miasta a organem pomocniczym odpowiednio: wójta, burmistrza,
prezydenta – gminny zespół zarządzania kryzysowego. Organ ten może w celu zapewnienia
realizacji zadań tworzyć gminne (miejskie) centra zarządzania kryzysowego. 15
3. Rola Policji w sytuacjach kryzysowych.
Wśród wielu zadań państwa, wobec obywateli jest ich ochrona przed zagrożeniami
wynikającymi ze skutków jakie niesie z sobą rozwój cywilizacyjny i społeczny a także prawa
natury.
Zaliczyć do nich należy takie zdarzenia jak:
- powodzie i inne anomalia meteorologiczne;
- katastrofy techniczne;
- katastrofy komunikacyjne;
- katastrofy ekologiczne;
- akty przestępcze a zwłaszcza terroryzmu.
Aby sprawnie zapobiegać tego rodzaju zdarzeniom i ich skutkom powinien
funkcjonować w państwie sprawny system reagowania i zarządzania kryzysowego.
W Polsce za zakres bezpieczeństwa wewnętrznego, zawierającego się w pojęciu tzw.
niemilitarnych zagrożeń politycznych, gospodarczych, cywilizacyjnych, przestępczych i
powodowanych siłami natury odpowiada Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Organ ten odpowiada za realizację polityki państwa w zakresie bezpieczeństwa i
porządku publicznego oraz sprawuje cywilny nadzór między innymi nad Policja.
10 Tamże.
11 Tamże.
12 Tamże.
13 Tamże.
14 Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, Dz. U. 07.89.590.
15 Tamże.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin