0018 KOPCZEWSKI.pdf

(105 KB) Pobierz
R O Z D Z I A Ł II
155
Marian KOPCZEWSKI
Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE ELEMENTEM
SYSTEMU BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO PAŃSTWA
Wstęp
W Polskiej Strategii Bezpieczeństwa Narodowego RP z 2007 roku, czytamy:
„Nadrzędnym celem działań państwa w dziedzinie bezpieczeństwa wewnętrznego
jest utrzymanie zdolności do reagowania - odpowiednio do zaistniałej sytuacji –
w przypadku wystąpienia zagrożeń bezpieczeństwa publicznego oraz bezpieczeń-
stwa powszechnego, związanych z ochrona porządku prawnego, życia i zdrowia
obywateli oraz majątku narodowego przed bezprawnymi działaniami oraz skutkami
klęsk żywiołowych, katastrof naturalnych i awarii technicznych.
Osiągniecie tego celu wymaga tworzenia spójnych przepisów prawnych,
kształtowania postaw społecznych, doskonalenia działalności wszystkich podmio-
tów państwowych i społecznych, których aktywność związana jest z bezpieczeń-
stwem wewnętrznym państwa. Będzie to możliwe poprzez zwiększenie efektywno-
ści działania administracji publicznej oraz systematyczne podnoszenie poziomu
profesjonalizmu funkcjonariuszy i pracowników instytucji państwowych realizują-
cych zadania w tej sferze funkcjonowania państwa, a także upowszechnianie wie-
dzy o zagrożeniach bezpieczeństwa wewnętrznego państwa.
Wszelkie działania w zakresie zapewnienia odpowiedniego, akceptowanego
przez społeczeństwo, poziomu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa winny być
skierowane na realizacje zadań w zakresie wdrożenia systemu zarządzania kryzy-
sowego, budowy Systemu Ochrony Ludności poprzez zapewnienie funkcjonowania
Systemu Ostrzegania i Alarmowania Ludności oraz Zintegrowanego Systemu Ra-
towniczego, a także integracji i konsolidacji z działaniami NATO, UE i ONZ oraz
innych organizacji międzynarodowych, których Polska, bądź polskie instytucje
państwowe są członkiem. Pierwszy z nich dotyczy budowy nowoczesnego zinte-
growanego systemu zarządzania kryzysowego. Drugi – integracji i konsolidacji
z działaniami NATO i UE oraz innych organizacji międzynarodowych, których Pol-
ska, bądź polskie instytucje państwowe są członkiem”.
Problematyka zarządzania kryzysowego w systemie bezpieczeństwa
Zarządzanie kryzysowe rozwijało się na bazie doświadczeń wielu pokoleń. Od
zarania dziejów człowiek był narażony na niebezpieczeństwa w wymiarze jednost-
kowym, lokalnym, narodowym oraz międzynarodowym. Od lat też prowadzono
badania procesów zarządzania w sytuacjach trudnych – eksperymentalnych. To
pozwoliło obecnie na ukierunkowanie prac związanych ze zwiększeniem wskaźni-
ków bezpieczeństwa
Zarządzanie kryzysowe 1 – „ ...to działalność organów administracji publicznej
będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na
zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi
kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia
1 Ustawa z dnia 26.04.2007 r. o zarządzaniu kryzysowym , Dz. U. Nr 89, poz. 590, art. 2.
643074634.003.png
 
156
sytuacji kryzysowych oraz na odtwarzaniu infrastruktury lub przywróceniu jej pier-
wotnego charakteru.
W sytuacji wystąpienia zagrożenia, zarządzanie kryzysowe obejmuje (rys.1)
kształtowanie i kontrolowanie jego przebiegu w drodze zaplanowanych działań,
które zapewniałyby zminimalizowanie strat i właściwy poziom bezpieczeństwa,
a także odbudowę po katastrofie.
Uwzględniając możliwe przedsięwzięcia, wyodrębniono dwa etapy zarządza-
nia kryzysowego: przed – i po wystąpieniu zagrożenia.
Pierwszy etap – planowanie występuje w fazie zapobiegania i przygotowania.
Etap ten obejmuje całokształt działalności wszystkich szczebli władzy publicznej,
organizacji pozarządowych, mediów, kierownictw zakładów pracy i innych podmio-
tów prawa, których działania mają wpływ na warunki życia ludności i kształtowanie
jej otoczenia przed wystąpieniem zagrożenia w dowolnej formie, wykraczającego
parametrami poza granicę zagrożeń standartowych. W skrajnych sytuacjach istnie-
je możliwość uruchomienia procedur kryzysowych.
Faza zapobiegania obejmuje:
- stałe monitorowanie zjawisk mogących stanowić źródło zagrożeń;
- bilansowanie dostępnych zasobów;
- udział w opracowywaniu i egzekwowaniu przepisów wydanych przez wła-
ściwy organ.
PRZYGOTOWANIE
REAGOWANIE
ZAPOBIEGANIE
KATASTROFA
ODBUDOWA
Rysunek nr 1 . Fazy systemu zarządzania kryzysowego
Źródło: opracowanie własne.
Faza przygotowania obejmuje:
- opracowywanie i uzgadnianie planów i procedur reagowania;
- tworzenie niezbędnych do działania warunków organizacyjnych, kadro-
wych, logistycznych i finansowych;
- organizację systemów łączności oraz ostrzegania i alarmowania;
- zapewnienie ciągłości funkcjonowania systemu kierowania podległymi si-
łami i środkami;
- szkolenie i doskonalenie organizacji działań.
Drugi etap – realizacyjny – ma miejsce w momencie wykrycia zbliżającego się
zagrożenia lub jego wystąpienia. Reagowanie kryzysowe ma miejsce wówczas,
gdy zagrożenie przekracza granice standardowe. Tylko taka sytuacja upoważnia
do uruchomienia dodatkowych sił lub procedur kryzysowych. Etap ten rozpoczyna
643074634.004.png
157
się wszczęciem działań pozarutynowych, a kończy się przywróceniem normalnych
warunków życia. Ten etap obejmuje dwie fazy: reagowania i odbudowy. Faza r e-
agowania jest bezpośrednią reakcją na zaistniałą lub oczekiwaną sytuację, która
stanowi lub może stanowić zagrożenie dla obiektów infrastruktury państwa, 2 ludno-
ści, jej mienia lub środowiska naturalnego. Faza reagowania jest specyficzna, po-
nieważ wszelkie uchybienia procedurom, każdy błąd powoduje określone skutki
i nie ma czasu na powtarzanie czynności. Działania w tej fazie odbywają się
w warunkach spontanicznej reakcji poszkodowanych ludzi. Stąd też faza reagowa-
nia powinna obejmować możliwe warianty zachowań i metody ich analizowania.
Niezwykle ważne jest, aby plany były osadzone w realiach.
Powinny one obejmować:
- wszczęcie odpowiednich procedur przewidzianych w planie reagowania
kryzysowego, stosownie do występującego zagrożenia, w tym skierowanie
odpowiednich sił i środków;
- kierowanie i koordynacja wszelkimi poczynaniami sił ratunkowych, aż do
ustania przyczyn, które spowodowały powstanie zagrożenia.
Faza odbudowy rozpoczyna się w trakcie reagowania. Istotą tej fazy jest za-
pewnienie poszkodowanej ludności pomocy socjalnej i psychologicznej, w tym:
- minimalnego standardu życia w tym trudnym dla niej okresie – tylko w fazie
ratowania, względnie przez krótki okres czasu, np. po katastrofie (schro-
nienie, jedzenie, woda pitna, ubranie, pieniądze, itp.);
- wsparcia psychologicznego dla wszystkich, których dotknęła katastrofa
(podejmowania za poszkodowanych decyzji, dawać praktyczne rady, wsłu-
chiwać się w ich uczucia i zapewnić bliską fizyczną obecność, stworzyć
bezpieczną i opiekuńczą atmosferę, itp.);
- pełnej i profesjonalnej pomocy w odbudowie lub budowie nowej bezpiecz-
nej rzeczywistości;
- odtworzenie i uzupełnienie zasobów (sił i środków biorących udział w akcji
ratowniczej);
- sporządzenie analiz i raportów z przeprowadzonych działań i sformułowa-
nie wniosków;
- ewentualna modyfikacja planów i procedur reagowania oraz programów
szkolenia.
W tym wszystkim, ważną sprawą jest ciągłe monitorowanie i analizowanie
rozwoju sytuacji po wystąpieniu jakiegokolwiek zagrożenia związanego ze zdarze-
niami krytycznymi 3 oraz szacowanie szkód fizycznych powstałych w wyniku jego
wystąpienia. Te szacunki i inne informacje pozwolą określić tempo, rodzaj, wiel-
kość, przebieg reakcji człowieka na sytuację traumatyczną i zakres pomocy oraz
zaplanować wysiłek odbudowy i zakres prac minimalizujących straty w przyszłości.
Ogólne założenia systemu zarządzania kryzysowego w NATO, UE
i w Polsce
Rozwój sytuacji polityczno-społecznej na świecie i pojawienie się szeregu no-
wych, niespotykanych dotąd zagrożeń wymusiło konieczność opracowania nowego
2 Ibidem, art. 3.
3 Jest sytuacja, w której znajdują się osoby, wywołująca silne reakcje emocjonalne (stres dysfunkcjonal-
ny, kumulujący, pourazowy), np. zabite dzieci, przenoszenie zwłok, utrata całego dobytku, niepowo-
dzenie akcji, bezradność, itd.
643074634.005.png
 
158
sojuszniczego systemu reagowania kryzysowego. Na szczycie NATO w Waszyng-
tonie w roku 1999 stwierdzono, iż dotychczasowe narzędzia reagowania kryzyso-
wego nie są adekwatne do ryzyka zagrożeń i wyzwań, z którymi trzeba będzie się
zmierzyć.
W związku z powyższym, w sierpniu 2001 roku, Rada Północnoatlantycka za-
twierdziła wytyczne polityki obronnej Sojuszu, 4 które przewidują utworzenie jednoli-
tego, w pełni zintegrowanego Systemu Reagowania Kryzysowego NATO (NATO
Crisis Response System – NCRS).
Zasadniczym celem NCRS jest zapewnienie Sojuszowi zbioru opcji i środków
do sprawnego zarządzania i właściwej reakcji na zagrożenia kryzysowe. Ponadto
system ma na celu poprawę zdolności kolektywnego reagowania Sojuszu w sytu-
acjach kryzysowych za pomocą szerokiego spektrum środków. Zawarte w nim
środki oraz procedury ich wdrażania, umożliwiają reagowanie w odpowiednim cza-
sie i w skoordynowany sposób stosownie do zaistniałej sytuacji kryzysowej lub
zagrożenia.
System Reagowania Kryzysowego NATO został zatwierdzony przez Radę
Północnoatlantycką 30 września 2005 roku.
Jednym z istotnych założeń zapewniających właściwe funkcjonowanie sojusz-
niczego systemu, jest jego ujęcie w narodowych systemach. W związku z powyż-
szym, każde państwo członkowskie zobowiązane zostało do dostosowania swoich
narodowych systemów do wymogów i ustaleń zawartych w Systemie Reagowania
Kryzysowego NATO.
W związku z przekształceniem Systemu Pogotowia NATO w System Reago-
wania Kryzysowego NATO 5 w naszym kraju trwa transformacja Narodowego Sys-
temu Pogotowia Obronnego (NSPO) 6 w Narodowy System Pogotowia Kryzysowe-
go (NSPK).
W kraju tę problematykę normuje Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP 7
oraz Polityczno-Strategiczna Dyrektywa Obronna RP 8 .
Na podstawie powyższych dokumentów ustanowiono Narodowy System Po-
gotowia Kryzysowego (NSPK), 9 obejmujący pięć zasadniczych komponentów,
w tym:
- opcje zapobiegania we wszystkich sytuacjach kryzysowych;
- środki reagowania kryzysowego;
- przeciwdziałanie zaskoczeniu i agresji;
4 C-M (2001) 63, NCRS: Wytyczne dot. polityki
5 R. Jakubczak, J. Flis: Bezpieczeństwo narodowe Polski w XXI wieku. Wyzwania strategiczne. War-
szawa 2006, s. 256; zob. szerzej: Z. Piątek: Procedury i przedsięwzięcia systemu reagowania kryzy-
sowego . Warszawa 2005
6 NSPO jest to zespół zasad, procedur i przedsięwzięć realizowanych w ramach systemu obronności
państwa, w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa kryzysem lub wojną, ma-
jący na celu zapewnienie adekwatnego do potrzeb reagowania na te zagrożenia; zob: R. Jakubczak,
J. Flis: Bezpieczeństwo narodowe..., op. cit., s. 256.
7 Zaakceptowana przez Radę Ministrów 22.07.2003 r. i zatwierdzona przez Prezydenta RP w dniu
8 września 2003 r.
8 Postanowienie Prezydenta RP z dnia 12.03.2004 r. o wydaniu Polityczno-Strategicznej Dyrektywy
Obronnej Rzeczypospolitej Polskiej (M. P. Nr 16, poz. 255), także zob.: art. 4a ust. 1 pkt 2 ustawy
z dnia 21.11.1967 r. o powszechnym obowiązku obrony RP (Dz. U. Z 2004 r. Nr 241, poz. 2416,
z późn. zm. w Dz. U. z 2004 r. Nr 277, poz. 2742, z 2005 r. Nr 180, poz. 1496 oraz z 2006 r. Nr 104,
poz. 708 i 711 i Nr 220, poz. 1600.
9 Ustawa z dnia 26.04.007 r. o zarządzaniu…, op. cit., art. 3.5.
643074634.001.png
159
- stopnie alarmowe.
Przedsięwzięcia NSPK zostały zawarte w „Wykazie przedsięwzięć i procedur
uruchamiania Narodowego Systemu Pogotowia Kryzysowego”. Na podstawie usta-
leń zawartych we wspomnianej dyrektywie, poszczególne działy administracji rzą-
dowej zobowiązane zostały do uszczegółowienia zadań realizowanych w ramach
NSPK.
W Polsce w roku 2007 zostało utworzone Rządowe Centrum Bezpieczeństwa
do współpracy z komórkami i jednostkami organizacyjnymi NATO i UE oraz innych
organizacji międzynarodowych . 10
W Unii Europejskiej – fundamenty pod wspólną politykę UE w dziedzinie
ochrony cywilnej położyło spotkanie ministerialne w 1985 roku. Od tego czasu
w Unii przyjęto szereg rezolucji związanych generalnie z bezpieczeństwem lud-
ności cywilnej:
- o wdrażaniu współpracy społeczeństw w zakresie ochrony cywilnej
z 25.06.1987 r.;
- o nowych trendach współpracy społeczeństw w dziedzinie ochrony cywilnej
z 13.02.1989 r.;
- o współpracy społeczeństw w zakresie ochrony cywilnej z 23.11.1990 r.;
- o doskonaleniu wzajemnej pomocy między państwami członkowskimi
w przypadku katastrofy naturalnej lub technologicznej z 08.02.1991 r.;
- o wzmocnieniu współpracy społeczeństw w zakresie ochrony cywilnej
z 31.10.1994 r.
W dniu 29 lipca 1991 roku Rada Unii Europejskiej przyjęła decyzję w sprawie
wdrożenia jednego europejskiego alarmowego numeru telefonicznego – 112.
Powyższe rezolucje mają na celu zdynamizowanie procesów budowy kom-
patybilnych systemów bezpieczeństwa w krajach członkowskich. Narodowe syste-
my ochrony cywilnej noszą już jednak różne nazwy (gotowości cywilnej, gotowości
kryzysowej, bezpieczeństwa cywilnego, zintegrowanych systemów zarządzania
kryzysowego i ochrony cywilnej). Na czele tych struktur stoją dyrektorzy generalni,
po wspólnych spotkaniach, to oni nadają ton doskonaleniu struktur, techniki, zadań
i procedur w zakresie standardów bezpieczeństwa ludności cywilnej w każdych,
nawet ekstremalnych warunkach. Od roku 1996 w Unii były podejmowane działa-
nia i wysiłki na rzecz przygotowania kandydatów do Unii Europejskiej.
Aktualnie w UE akcentuje się następujące problemy z zakresu ochrony cy-
wilnej:
- zapobieganie i zwalczanie skutków katastrof, klęsk żywiołowych oraz ak-
tów terroru;
- doskonalenie współpracy z międzynarodowymi ośrodkami nauki, naucza-
nia i szkolenia;
- prowadzenie regularnych spotkań dyrektorów generalnych;
- prowadzenie intensywnych akcji informacyjnych i edukacyjnych w spra-
wach samoochrony (pomóż sobie sam);
- wprowadzanie nowych projektów (załącznik 6), technik i procedur w dzie-
dzinie bezpieczeństwa ludności.
W systemach bezpieczeństwa państw UE – dominują następując zasady:
10 Ibidem, art. 10 i 11
643074634.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin