PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ, OPIEKUŃCZEJ I DYDAKTYCZNEJ DLA GRUPY SZEŚCIOLATKÓW NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
1. Dary jesieni
2. Jesień
3. Kolory jesieni
4. Jesienny spacer
ZADANIA:
1. Poznajemy zmiany zachodzące w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku, koloryt jesieni, krótki dzień itp.
2. Potrafimy współdziałać przy zabawie podczas pracy zespołowej i zabawy w teatr
3. Poznajemy litery A, O, M, T, potrafimy zbudować model i schemat wyrazu, rozróżnić słuchowo samogłoski i spółgłoski.
4. Utrwalamy figury geometryczne, poznajemy liczby 2,3, tworzymy zbiory równo i nierównoliczne.
5. Dbamy aktywnie o swoje zdrowie poprzez gimnastykę codzienną, spacery, spożywanie naturalnych witamin w owocach i warzywach
Formy i rodzaje zajęć
Oczekiwane rezultaty
1. Ćwiczenia poranne nr5
2. Zabawy w kole; wprowadzenie „dwa kółeczka”
3. zabawy przy muzyce: improwizacje ruchowe przy muzyce relaksacyjnej
4. Ćwiczenia oddechowe z noskami klonowymi
5. Zabawa z piłkami: „zbijany”
6. Ćwiczenia ortofoniczne: „liście szeleszczą”, emisyjno-oddechowe: „apsik”
7. Zabawa ruchowa: „moja prawa strona jest wolna”
Dziecko:
Bawi się zgodnie
Reaguje na tempo muzyki
Bawi się tworzywem przyrodniczym
Doskonali wymowę głosek szeleszczących
1. Wprowadzenie liter: „a,A” w oparciu o wyraz „aparat” i wiersz W. Chotomskiej „A”, analiza i synteza wyrazów z „a”, zabawa dramowa: „rozmowa z psem”
2. „Dożynkowy teatrzyk” W. Chotomskiej, wyróżnienie warzyw-aktorów, organizacja sceny, podział ról
3. Wycieczka – obserwacja ogródków przydomowych, zrywanie astrów, rysowanie bukietu astrów po śladzie
4. Tworzenie zbiorów równolicznych i nierównolicznych „zbieramy owoce w sadzie”, porządkowanie figur geometrycznych według kształtu
5. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 4
6. Wykonanie słoneczników z bibuły, papieru i plasteliny, promieniste układanie płatków, wycinanie „łezki”
7. Lepienie z plasteliny koszyczka z darami jesieni
8. Nauka piosenki: „jarzynowa sałatka”, wprowadzenie tamburyna
Słucha wiersza czytanego ze zrozumieniem
Pamięta poznaną literę, śpiewa głoskę a
Jest twórcą i organizatorem przedstawienia
Umie zachować się w miejscu publicznym,
Tworzy poprawnie zbiory
Wykonuje ćwiczenia z przyrządem – szarfa
Potrafi wyciąć kształt z bibuły, formuje kulkę i wałeczek,
Pamięta tekst nowej piosenki
1. Ćwiczenia muzyczne kształcące orientację w przestrzeni
2. Wyliczanka melodyczno- rytmiczna
3. Zabawa muzyczna: suszymy grzyby
4. Zabawa orientacyjna: „co się zmieniło”
5. Zabawy komputerowe w programie Paint: kolorowanie obrazków, dorysowywanie własnych elementów
posługuje się pojęciem; prawo-lewo
rytmizuje tekst
wyodrębnia zmiany w otoczeniu
potrafi posługiwać się przybornikiem kolorów w programie
Jesień
1. Ćwiczenia poranne nr6
2. Zabawa muzyczna: „jesienne odgłosy”
3. Zabawa ruchowa: „sałatka owocowa”
4. Zabawa „poszedł Jarek na jarmarek”
5. Zabawy w kole: „szukam przyjaciela”
6. Zabawy przy muzyce ”lecą liście”
Poznaje i rozumie zasady zabaw
Stosuje się do nich
ćwiczy pamięć przy powtarzaniu członów zdania o Jarku
1. Wypowiedzi na temat zmian w przyrodzie związanych z jesienią w oparciu o wiersz D. Gellner „ja czekam”, wprowadzenie litery „M, m” w oparciu o wyraz mama
2. Zabawy z literką „m” – zagadki, rebusy obrazkowe,
3. Zabawa dydaktyczna: „skarby z worka” wprowadzenie liczby 2, wyszukiwanie par przedmiotów
4. Inscenizacja dożynkowa – opanowanie ruchu po scenie i gestykulacji
5. Wykonanie „witrażowych” owoców i warzyw, wycinanie „po śladzie” zaklejanie otworu bibułą
6. „jemy witaminy” wykonanie surówki jabłko- marchew
7. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 6
8. Zabawy inscenizacyjne i rytmiczne przy piosence „jarzynowa sałatka”, odróżnianie muzyki wysokiej i niskiej
Rozpoznaje litery m w tekście
Układa literę z patyków
Potrafi rozwiązać zagadki
Rozumie pojęcie para, parzysty
Pokazać wypowiadane zdania
Wykonać pracę według instrukcji
Zetrzeć owoc i warzywo na tarce
Zna zalety spożywania naturalnych witamin
1. Zabawa z komputerem: wprowadzenie gry „klik uczy czytać”
2. globalne czytanie wyrazów w słowniku
3. Ćwiczenia utrwalające poznane litery i liczby
4. Zabawa dramowa: „podwieczorek”
5. Analiza i synteza wyrazów „owoc, łodyga”, poznanie jadalnych części roślin
Ćwiczy analizę i syntezę głoskową
Potrafi samodzielnie wykonać zadanie
Umie zapamiętać ciąg wyrazów
Zna budowę roślin
Kolory jesieni
1. Ćwiczenia poranne nr7
2. Zabawa „natrętna osa”
3. Zabawy przy utworze: „Lot trzmiela’
4. Wyliczanka melodyczno- rytmiczna „echo”
5. Ćwiczenia wg Denisona
6. Zabawy rytmiczne przy muzyce
Potrafi określić kierunek poruszania się,
Potrafi modulować głos
Naśladować ruch
Wykonać różne rytmy
1. Wypowiedzi na temat wiersza A. Szmurły „Osa”, wprowadzenie litery „o,O” , czytanie tekstu wyrazowo- obrazkowego”
2. Słuchanie ciekawostek przyrodniczych z życia os z pozycji „Razem ze słonkiem”
3. Opowiadanie obrazka „Jesień w lesie”
4. Zabawy dydaktyczne utrwalające poznane liczby, zabawa: „wyścig owadów” zabawa dramowa: „co nam dała jesień”
5. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr7
6. Wykonanie przestrzennej formy grzyba muchomora, sklejanie walca i stożka
7. Wyklejanie kompozycji z nasion – kompozycja w kole
8. Zabawy inscenizacyjne przy piosence: „Muchomorek”
Potrafi zbudować model i schemat wyrazu
Rozpoznać literę o w tekście drukowanym
Uważnie słucha czytanych treści
Potrafi dostosować się do zasad gry
Wykonać ćwiczenia przy muzyce
Wykonać kompozycję zamkniętą
Naśladować ruchem słowa piosenki
1. Zabawy z komputerem: Paint i Klik uczy czytać
2. Rysowanie sylwetki osy po śladzie
3. Czytanie fragmentów „Kubusia puchatka”
4. Zabawa muzyczna „podaj dalej”
5. Wprowadzenie gry „piotruś”
Wykonać zadania w programie
Rysować po śladzie
Słuchać uważnie klasyki gatunku
Stosować się do zasad, dobierać w pary
Jesienny spacer
1. Ćwiczenia poranne nr 8
2. zabawa „sznureczki i supełki”
3. zabawa ruchowa z piłką, „moja prawa strona jest wolna”
4. Opowieść ruchowa: „Spacer z tatą”
5. Zabawy w kole: „Dwóm tańczyć się zachciało”
6. Zabawa przy muzyce: „rób tak jak ja”
7. Ćwiczenia ortofoniczne: śpiewamy sylaby
Dziecko potrafi:
Wykonać ruch ciała zgodnie z umownym znakiem
Naśladować różne czynności wykonywane podczas spaceru
Naśladować ruchy kolegi w określonym rytmie
Wybrzmiewać głoski
1. Rozmowa kierowana na temat ulubionych form spędzania wolnego czasu z rodzicami, wprowadzenie litery „t,T” w oparciu o wiersz „Spacer z tatą”
2. Spacer po parku – rozpoznawanie drzew, zbieranie liści na bukiety
...
kasiakan88