Ochrona konsumenta - wyk+éady I.doc

(132 KB) Pobierz

Konsument – osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej związanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Rozwój ochrony konsumenta ma związek z:

- wzrost zamożności ludności;

- wzrost aspiracji społecznych;

- niebezpieczne lub wadliwe wyroby;

- nieuczciwe praktyki handlowe.

1960r-utworzono Międzynarodową Organizację Związków Konsumenckich.

15 marca – Światowy Dzień Konsumenta (Kennedy)

Przedst. 4 prawa

- prawo do bezpieczeństwa

- do rzetelnej informacji

- wyboru

- do reprezentacji.

Rezolucja z  1975r.

- prawo di och. Zdrowia i bezpieczeństwa;

-  prawo do och. interesów ekonomicznych;

- prawo do prawo do rekompensaty(prawo do dochodzeń roszczeń)

- prawo do inf. i edu.

- prawo do reprezentacji;

2 nowe prawa: zapewnienie podst. potrzeb – żywnościowych; prawo do życia w czystym środowisku.

Reguła 4C (4K)

 

Reguła 4C

Reguła 4K

Produkt

costamer

korzyści

Cena

cost

koszty

Dystrybucja

convienience

komfort

Promocja

comunication

komunikacja

 

 

 

Produkt

Szanse

Zagrożenia

- lepsze dostosowanie produkcji do potrzeb różnych segmentów nabywców;

- pozorne nowości;

- świadome obniżanie żywotności produktów;

- dywersyfikacja asortymentu podaży towarów;

- nieprzejrzystość rynku;

Cena

- niższe ceny;

- triki cenowe;

- kupowanie pod wpływem promocji cenowej ilości przekraczającej rzeczywiste potrzeby konsumenta;

Dystrybucja

- pełniejsze dostosowanie dystrybucji do potrzeb konsumenta;

- zbyt wielu pośredników;

- zbyt duża marża handlowa;

Promocja

- pełniejsza informacja o produktach, dystrybucji  i środkach promocji

- nadmierna ilości reklam;

- agresywność i nieuczciwość reklam;

- promocja skłania do zakupu produktu niepotrzebnego;

 

Art. 68: istotnym warunkiem integracji gosp. Polski z WE jest zbliżenie istniejącego i przyszłego ustawodawstwa Polski do ustawodawstwa WE.

Art. 69: zasady konkurencji; przepisy i normy techniczne; och. konsumenta;

Konstytucja RP: Art. 75: władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniem zagrażającym ich zdrowiu, prywatności, bezpieczeństwa oraz przed nieuczciwymi praktykami handlowymi.

Rola konsumenta na rynki

- adresat działalności promocyjnej przedsiębiorstwa;

- nabywca produkcyjnych dóbr lub świadczonych usług;

- użytkownik nabytych towarów;

Płaszczyzny realizacji polityki konsumenckiej:

- legislacyjna;

- instytucjonalna;

- inspekcyjno – kontrolna;

-- sądowa;

- informacyjno – edukacyjna;

Podstawowe problemy och. konsumenta w Polsce:

- brak regulacji prawnych w wielu istotnych dla konsumentów dziedzinach;

-niedostosowanie istniejących norm prawnych do wymogów gosp. rynkowej;

- słaba pozycja negocjacyjna konsumentów;

- nierzetelna, wprowadzająca w błąd reklama;

Źródła informacji marketingowej:

-personalne;

- marketingowe np. reklamy, promocja;

- publiczne (Internet, telewizja);

- osobiste;

Źródła powszechnie obowiązującego prawa polskiego:

- konstytucja;

- ustawy;

- ratyfikowane umowy międzynarodowe;

- rozporządzenia;

- akty prawa miejscowego;

Dziennik Ustaw:

- ustawy;

- rozporządzenia;

- ratyfikowane umowy międzynarodowe;

- obwieszczenia;

- uchwały organów ustawodawczych;

- orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego;

Źródła prawa w UE:

Dorobek prawny WE:

- postanowienia traktatowe;

- deklaracje i reakcje przyjęte przez organy  wspólnot;

- umowy międzynarodowe zawarte pomiędzy UE i państwami trzecimi;

- ustawodawstwo wynikające ze stosowania traktatów oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości WE i Sądu Pierwszej Instancji;

- umowy państw członkowskich WE dotyczące działalności wspólnotowej;

Źródła prawa wspólnotowego:

- Pierwotne prawo wspólnotowe ( np. traktaty założycielskie);

- Wtórne prawo wspólnotowe: rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zlecenia, opinie;

Kryterium adresata:

- do państwa członkowskiego -> dyrektywa;

- do jednego czy wielu adresatów indowy -> decyzja;

- ogólnie w sposób abstrakcyjny do wszystkich - > rozporządzenie;

Kryterium oddziaływania:

- obowiązuje we wszystkich częściach

-> rozporządzenie

-> decyzja;

- obowiązującego w odniesieniu do konkretnego rezultatu -> dyrektywy;

- nieobowiązująco, jako polityczne wytyczenie celu albo zwykłe wypowiedzenie poglądu -> zlecenie

-> opinie;

Rozporządzenie:

- charakter wspólnotowy;

- bezpośrednia moc wiążąca ( nie wymagają transformacji na krajowy system prawny);

- na przepisy rozporządzeń można się powoływać na równi przepisami prawa krajowego;

- w życie wchodzi jednocześnie we wszystkich państwach członkowskich UE;

Dyrektywy:

- akt normatywny o charakterze obowiązkowym i ogólnym;

- nie zawiera norm prawnych, wymaga jedynie od adresatów by podjęli oni konieczne środki do osiągnięcia określonego w dyrektywie celu;

- z dyrektyw nie wynikają bezpośrednio prawa i obowiązki dla obywateli i państw członkowskich, ma to miejsce dopiero po wdrożeniu tych aktów prawnych do systemu prawa krajowego;

Dyrektywa

- adresat dyrektywy ma swobodę wyboru form i metod;

- adresatem dyrektywy są państwa członkowskie (rządy i parlamenty);

- istnieje termin realizacji dyrektywy (wdrożenie jej systemu prawa krajowego);

Decyzja

- nie ma działanie ogólnego;

- adresat -> konkretne podmioty i sytuacje;

- nie wywołuje skutków erga omnis;

- używana do rozstrzygania sporów;

- jej wykonanie odbywa się zgodnie z procedurą kraju adresata;

- obowiązuje automatycznie;

Ustawa z dn. 7.10.1999r. o języku polskim:

Obowiązek używania j. polskiego dotyczy w szczególności:

- nazewnictwa towarów i usług;

- ofert, warunków gwarancji, faktur, rachunków, pokwitowań;

- ostrzeżeń i inf. do konsumentów, wymagania podstawowe innych przepisów;

- instrukcji obsługi;

- informacji on właściwościach towarów i usług;

- obowiązek używania języka polskiego w informacjach o właściwościach  towarów i usług dotyczy też reklam;

- obcojęzyczne opisy towarów i usług oraz obcojęzyczne oferty, ostrzenia i inf. dla konsumentów wymagane na podstawie innych przepisów, muszą jednocześnie sporządzone w polskiej wersji języków;

Zastrzeżenie:

- nie wymagają opisu w j. pol. ostrzeżenia i inf. dla konsumentów wymagane na podstawie innych przepisów, instrukcje ob. oraz inf. o właściwościach towarów, jeżeli są wyrażone w powszechnie zrozumiałej formie graficznej;

- jeżeli formie graficznej towarzyszu opis to opis ten powinien być w j. pol.;

Przepisy te nie dotyczą:

- nazw własnych;

- obcojęzycznych dzienników, czasopism, książek, oraz programów komputerowych, z wyjątkiem ich opisów i instrukcji;

- działalności dydaktycznej i naukowej szkół wyższych, szkół i klas z obcym językiem wykładanym lub dwujęzycznym, nauczycielskich kolegiów j. obcych, a także nauczania innych przedmiotów, jeżeli jest zgodne z prawami szczegółowymi;

- twórczości naukowej i artystycznej;

- zwyczajowo stosowanej terminologii naukowej i techn.

- znaków towarowych, nazw handlowych oraz oznaczeń pochodzenia towarów, usług;

- norm wprowadzonych w j. oryginału zgodnie z przepisami o normalizacji;

Kontrola:

Inspekcja Handlowa; Państwowa Inspekcja Pracy; Urząd ochrony konkurencji i konsumentów(1996); Powiatowy, miejski rzecznik konsumentów;

Ustawa z dn.16.02.2007r. o och. konkurencji i konsumentów;

Zakres działania Prezesa Urzędu (UOKiK):

- sprawowanie kontroli przestrzegania przez przedsiębiorców przepisów ustawy;

- wydawanie decyzji w sprawach:

*praktyk ograniczających konkurencję;

*koncentracji lub podziału przedsiębiorców;

*praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów;

- prowadzenie badań stanu koncentracji gospodarki oraz zachowań rynkowych przedsiębiorców;

UOKiK:

- przygotowywanie projektów rządowych programów rozwoju konkurencji oraz projektów rządowej polityki konsumenckiej;

- współpraca z krajowymi i międzynarodowymi organami i organizacjami do których zakres działania należy ochrona konkurencji i konsumentów;

- opracowywanie i przekładanie Radzie Ministrów projektów aktów prawnych dotyczących och. k i k

- przekładanie RM okresowych sprawozdań z realizacji rządowych prog. rozwoju k i polityki konsumenckiej;

- występowanie do przedsiębiorców i związków przedsiębiorców w spr. och. praw i interesów konsumentów;

- współpraca z organami samorządu terytorialnego w zakresie wynikającym z rządowej polityki konsumenckiej;

- inicjowanie badań  towarów wykonywanych przez organizacje konsumenckie;

- opracowywanie i wydawanie publikacji oraz programów edu. popularyzujących wiedzę o och. k i k;

- realizacja zobowiązań międzynarodowych RP w zakresie wspólnoty i wymianu inf. w spr. och. kik oraz pomocy pub.;

- gromadzenie i upowszechnienie orzecznictwa w spr. z zakresu och. k ik;

- wykonywanie innych zadań określonych w ust. lub ustawach odrębnych;

Dyrektor UOKiK : Marek Niechciał;

Departamenty:

- D. Prawny i Orzecznictwa Europejskiego;

- D. Ochrony Konkurencji;

- D. Analizy Rynku:

- D. Monitorowania Pomocy Publicznej;

- D. Polityki Konsumenckiej;

- D. Nadzoru Rynku;

- D. Współpracy z Zagranica i Komunikacji Społecznej;

- D. Środków Pomocowych Budżetu i Administracji;

- Senatorów Prezesa UOKiK;

 

 

Delegatury:

Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Poznań, Warszawa, Wrocław;

Zadania w dziedzinie och. interesów konsumentów wykonują również:

- samorządy terytorialne;

- org. konsumenckie;

- inne instytucje, do których statutowych lub ustawowych zadań należy o...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin