Program terapeutyczny - indywidualny.doc

(30 KB) Pobierz
JAKUB KUCZYŃSKI

Program pracy terapeutycznej pobyt dzienny WRZESIEŃ 2006

(każdy z programów jest dostosowany do najważniejszych potrzeb dziecka)

 

JAKUB K.

 

Zalecenia psychologa:

 

Przede wszystkim należy pamiętać że:

- ćwiczenia w programie mają być zabawą, która jest dla dziecka wesoła i przyjemna

-dorosły jest uczestnikiem zabawy, a nie nauczycielem

-żeby zwiększyć koncentrację dziecka w zabawie pamiętajmy o modulacji głosem, uściskach, zachwytach, pracy na wielkich wyrazistych emocjach  ( tak radości jak i niezadowolenia)

 

 

W wolnych chwilach będziemy pracować z dzieckiem nad stymulacją zmysłów. Kuba rośnie i dostarczanie im w miarę regularnie bodźców pozwoli mu się oswoić z nowymi rzeczami i czynnościami w ich życiu. 

 

Stymulacja dotyku:

 

-zabawy w wodzie zimnej i ciepłej: przelewanie wody, chlapanie, zbieranie wody gąbką i wyciskanie jej

-zabawy w kaszy, fasoli, grochu, soli: przesypywanie rękami z większego pojemnika do mniejszego, szukanie w materiałach sypkich koralików, małych klocków

 

Stymulacja smaku:

 

-pozwalamy dziecku próbować niewielkich ilości różnych smaków np.: miód, rodzynki, lizanie słonych krakersów, cytryna, gorzka herbata

 

Stymulacja węchu:

-olejki zapachowe, olejki do ciasta, różne produkty spożywcze

 

 

 

Stymulacja słuchowa:

-słuchanie dźwięków muzyki o różnym natężeniu- w ten prosty sposób można sprawdzać czy u Kubusia próg tolerancji na dźwięki zmienia się

-zachęcanie dziecka do wydawania dźwięków poprzez naśladownictwo. Można czytać dziecku bajkę, w której występują różne zwierzęta i głośno naśladować ich głosy, próbować powtarzać z dzieckiem. Ale uwaga podczas czytania nie należy wyrywkowo sprawdzać dziecka czy zapamiętało głosy. Próbować raczej wspólnie z dzieckiem je naśladować. W innej sytuacji możemy sprawdzić jego pamięć, ale podczas czytania staramy się tego nie robić.

-szukanie źródła dźwięku- chowamy pozytywkę, jakąś grającą zabawkę i zachęcamy dziecko do poszukiwań. Na początku pokazujemy dziecku gdzie chowamy zabawkę, przykrywamy ją i próbujemy odszukać.

-zabawy w wytwarzanie dźwięków- stukanie w różne przedmioty (powinny to być zawsze te same rzeczy, aby dziecko nie zaczęło przenosić zabawy na wszystkie dostępne przedmioty w domu), gniecenie gazet

Stymulacja wzroku:

-rozpoznawanie znanych przedmiotów, zwierząt, obrazków.

-wkładanie przedmiotów o różnych kształtach do pudełek z wyciętymi wzorami kształtów- pudełka powinny być stabilne a otwory duże, tal aby Kuba był w stanie włożyć tam np. klocek

-różnicowanie przedmiotów według kształtów: układanie „pociągów” z klocków, małej wieży z magnetycznych klocków 

  

1)   Ćwiczenia usprawniające motoryką

-zaciskanie i otwieranie dłoni, na początku robimy to wspólnie z dzieckiem, z czasem można delikatnie sprawdzać czy dziecko nas naśladuje

-lepienie, gniecenie różnych faktur, zabawy w masie solnej. Można próbować formować kuleczki rękami dziecka, wałki, ugniatać całą dłonią Kuby, wciskać w plastyczną masę koraliki, guziczki i prosić o wyciągnięcie

-malowanie całą dłonią, odbijanie dłoni

-zamalowywanie dużych powierzchni dłońmi, z czasem można ćwiczyć zamalowywanie ograniczonej powierzchni ( np. namalowane koło, drzewo itp.)

Zamalowywanie lustra, szyby. Najlepiej kolorową farbą, pianką do golenia czy  kiślem.

 

Zalecenia fizjoterapeuty:

 

-siad klęczny z wałkiem między nogami, w celu zapobiegania przykurczom w stawach kończyn dolnych, nieprawidłowemu ustawianiu i obciążani stóp,

-praca nad stabilizacją tułowia, w każdej pozycji dążyć do aktywnej pracy antygrawitacyjnej mięśni posturalnych,

-chwyt manipulacja, pod kontrolą wzroku w linii środkowej ciała

-motywowanie do przyjmowania pozycji wyższych, czworacznej i klęku obunóż przy podwyższeniu 9 stolik, wałek ), z wykorzystaniem pchania kończyn górnych.

 

Zalecenia logopedy:

 

1.Stymulacja funkcji pierwotnych jamy ustnej:

-stymulacja prawidłowego połykania,

-kontrola postawy w trakcie spożywania posiłków,

-kontrola warg.

2.Usprawnianie aparatu artykulacyjnego poprzez:

-stymulacja funkcji pierwotnych jamy ustnej,

-stymulacja prioproceptywno-dotykowa,

-stymulacja ograniczająca niekontrolowane ślinienie się.

3. Wprowadzenie do alternatywnych sposobów komunikacji przy pomocy prostych słów.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin