zajecia_2_pomysl.pdf

(115 KB) Pobierz
Zajęcia_2_pomysł_na_bp
Zajęcianr2
Przedmiot:BiznesPlan
Temat:Twórczemyślenie,precyzowanieistotybiznesplanu,metodamind–mappingu
Omówieniezajęćprzezprowadzącego–przedstawieniemetodtwórczegomyślenia,omówienietabeliprecyzowaniacelu
biznesplanu,omówienierozwijaniapomysłunaprojektmetodąmindmappingu
Pracanazajęciachwgrupach:
·
precyzowaniepodmiotu,którymazostaćutworzony,
·
określeniecechpodmiotuiformydziałalności,
określeniepotrzebizasobówpodmiotu,
· twórczemyślenienadspecyfikąfirmy–metodaKASAlubburzamózgów,
·
strukturalizowaniecelubiznesplanu–precyzowanie–tabela
· rozwójihierarchizowaniecelubiznesplanu–metodamindmapping
Teoria
Istnieje kilka aplikacji psychologii twórczości w biznesie. Wybór konkretnej formy zaleŜy od potrzeb konkretnego
przedsiębiorstwaicelu,jakiemumaonasłuŜyć.
Treningtechniktwórczegomyśleniamanaceluprzedstawienieuczestnikomprocedurtwórczegorozwiązywaniaproblemów
ipodejmowaniadecyzji.Wtokuzajęć,osobyprowadząceuświadamiajągrupie„pułapkiintelektualne”wbudowanewsystem
myślenia,któreprowadządobłędówwrozumowaniuiobniŜająefektywnośćpracynadproblemem.Jednymzcelówtreningu
jest równieŜ wykształcenie u uczestników umiejętności odwoływania się do technik twórczego myślenia w sytuacjach
problemowych,posługiwaniesięnimiwswojejpracy.
Trening prezentuje mniejsze i większe techniki pracy twórczej oraz ćwiczenia podwyŜszające moŜliwość korzystania
ztwórczych zasobów jednostki i zespołu, przygotowujące do efektywnej pracy. Metody twórczego myślenia kształtują
równieŜumiejętnośćdoboruwłaściwejtechnikitwórczegomyśleniadokonkretnegoproblemu.
Sesjatwórczegomyślenia,jakwiększośćtreningówpsychologicznych,powinnyrozpoczynaćsięprezentacjączłonkówgrupy
oraz kontraktem, w którym ustala się zasady, jakie będą towarzyszyć wybranej metodzie przez cały okres trwania. Po
zapoznaniusięczłonkówgrupyzesobąiustaleniuregułpracy,rozpoczynasięczęśćmerytorycznatwórczegomyślenia.
Nie wszystkie warunki i sytuacje sprzyjają kreatywności. Dlatego waŜnym elementem sesji twórczego myślenia jest
zapoznanieuczestnikówzzasadamipracytwórczejjednostkiizespołu.NaleŜądonich:
• zasadaróŜnorodnościnaleŜydbaćoto,bywytwarzaćduŜąilośćróŜnorodnychpomysłów,bezwzględunato,czy
wszystkieokaŜąsięprzydatne
• zasadaodroczonegowartościowaniaczłowiekmanaturalnątendencjędonatychmiastowegoocenianiatego,co
stworzy.Abypowstałocośnowegoicennego,ocenamusizostaćodroczona.Dopieropoupływieczasu(np.poprzerwie)
wybierasiędobrepomysłyioceniaje.
• zasada racjonalnej irracjonalności w trakcie pracy wskazane jest swobodne korzystanie z intuicji, przeczuć,
spekulacjimyślowych,uczućorazosobistych,racjonalnienieuzasadnionychpreferencji
• zasadakompetentnejniekompetencjikaŜdymoŜerozwiązywaćnawettakieproblemy,naktórychsięniezna,pod
warunkiem,Ŝenaposzczególnychetapachpracyzostaniezapewnionakontrolaspecjalisty
• zasada ludyczności praca twórcza powinna przebiegać w klimacie humoru i zabawy. Kaufmann twierdził, Ŝe
„badanie,którestałosięnudneprawiezawszeokaŜesięjałowe”.
• zasada aktualności w trakcie pracy twórczej liczy się to, co „tu i teraz”. Dobrze jest na chwilę zapomnieć o
ograniczeniach i koniecznościach świata zewnętrznego. Takie podejście tworzy szansę dla wyobraźni, chociaŜ moŜe
równieŜbyćźródłemnierealistycznychpomysłów.
Wtrakciesesjitwórczegomyśleniapowinnybyćwykorzystywanezachowaniasprzyjającetwórczejpracygrupy(inicjowanie,
poszukiwanie informacji, wyraŜanie opinii, oferowanie informacji, precyzowanie, koordynowanie, podsumowywanie
itp.).Powinnosięunikaćdziałańzakłócającychefektywnądynamikępracy(agresywność,blokowanie,współzawodniczenie,
tendencyjnośćitp.).BardzowaŜnymelementemsesjijestkształcenieumiejętnościizachowań,sprzyjającychpracytwórczej
jednostkilubzespołu.Uzyskujesiętopoprzezserięćwiczeń,skoncentrowanychnanastępującychwaŜnychaspektachpracy
twórczej:
umiejętnośćskutecznegoporozumiewaniasięwerbalnegoipozawerbalnego
pozytywnyklimatpracy
umiejętnośćkojarzenianietypowychidei
metaforyzowanie
posługiwaniesięanalogią
dokonywanietransformacjinaróŜnegorodzajumateriałach.
FazaprzygotowującadosesjitwórczegomyśleniajestbardzowaŜnaiwarunkujewduŜymstopniusukcesidotarciedo
meritumprzedsięwzięcia.
1
·
umiejętnośćwspółdziałania
Wtrakciesesjizwykleprezentowaneićwiczonesątakietechnikitwórczegomyśleniajak:brainstormingimetodyopartena
burzymózgów(metodadelphi,philips,tablicaogłoszeń,pascal),synektykaorazinneformyopartenauŜyciu metaforyi
analogii (np. metoda zmiany ról), analiza morfologiczna, bisocjacja, technika góra dół i inne. Twórcze techniki słuŜą
rozwiązywaniuautentycznychproblemówczłonkówgrupy.Jesttopróbazastosowaniazdobytejwiedzywpraktyce.
Uczestnicy zwykle ze zdziwieniem zauwaŜają duŜą praktyczność zdobytych umiejętności. Z zaskoczeniem równieŜ
przyznają,Ŝebyliwstaniewykonywaćrzeczy,którychbysięnigdyniepodjęli.CzęśćznichwdraŜapomysływpraktyce.
Treningtwórczości
Trening twórczości jest swego rodzaju rozwinięciem treningu technik twórczego myślenia. Trwa kilka dni (zwykle około
tygodnia) i warto go powtórzyć po upływie kilku miesięcy. Zadaniem treningu twórczości jest zwiększenie moŜliwości
twórczychosób,biorącychudziałwzajęciach.DziękiduŜejilościczasumoŜliwejestprzećwiczeniewielu„palcówek”(czyli
ćwiczeń,usprawniającychumiejętnościwykorzystywanewkreatywnymmyśleniu)idokładnedoświadczenie„duŜych”technik
wraz z fazą oceny pomysłów i planów ich wdraŜania. Bezpośrednio po treningu uczestnicy odczuwają znaczny wzrost
swojegopotencjałutwórczego.Abyefekttenutrzymaćzalecasięzwykle„followup”,czylikolejne,zwyklekrótszesesje,
podtrzymująceuzyskanypoziomumiejętnościiusprawniającewykorzystanietechnik.
Rozwiązywanieproblemówwfirmie
Sesjatapoleganarozwiązywaniukonkretnychproblemówistniejącychwfirmieluborganizacji.MoŜetobyć,naprzykład,
wymyślenie modyfikacjiproduktu,którabyłabybardziejadekwatnadopotrzebklienta,stworzenienowejliniireklamowej,
sposobu kreowania określonego wizerunku firmy, określenie sposobu moŜliwie najefektywniejszej i najmniej kosztownej
restrukturyzacjiitp.Wceluwykonaniategotypuusługiwykorzystujesięprofesjonalnągrupętwórczegomyślenia.Powinna
składaćsięonazlidera(osobyprowadzącej)iwcześniejprzeszkolonychuczestników.WaŜnejest,abyosobywchodzącew
składgrupyznałytechnikitwórczegomyśleniaimiałyduŜedoświadczeniewpracytwórczej.Niejestnatomiastkonieczna
znajomośćdanejdziedzinywiedzy,zktórejpochodzirozwiązywanyproblem.
Inną formą realizowania tego samego celu rozwiązywania konkretnych problemów przedsiębiorstwa jest tworzenie
zespołówtwórczychwewnątrzfirmy.Wtymceluzewnętrznimoderatorzyprzeszkalająodpowiedniodobranyizorganizowany
zespół,rekrutującysięspośródstałychpracownikówfirmy.Sątozwykledynamicznezespołypięciolubsześcioosobowe.
Przechodząonedokładneszkolenie,trwająceokołorokuiobejmująceodkilkudokilkunastudwulubkilkudniowychsesji.Po
iwtrakcieszkoleniamoderatorzymonitorująprocesintegrowaniazespołuzcałąfirmą.Szkolenieczłonkówgrupypowinno
obejmować,oprócztechniktwórczegomyślenia,takŜebardzodokładnąanalizępodstawowychsposobówrozwiązywania
problemówwynalazczych,opisanychprzezAltszulera.Metodyteobejmująmiędzyinnymi:
• technikękompleksułączenieznanychjuŜczęściwnowecałości.Tametodazostaławykorzystanawbudowie
kombajnu,będącegopołączeniemŜniwiarkiimłockarni
• technikareintegracjikonstruowanienowegomechanizmuwoparciuoznanycentralnyelement.Sposóbten
uŜytyzostałwtworzeniumaszynydopisaniacentralnymelementembyładźwigniapołączonazczcionką
• technikaintegracjikoncentrującej takiełączenieelementów,któreeliminujeniektóre z nich,prowadzącdo
prostszych rozwiązań. Przykładem uŜycia tej techniki moŜe być przeniesienie spalania z kotła w maszynie parowej do
cylindrówwsilnikuspalinowymlubzastosowaniekołazapasowegojakozderzaka
• technika rozczłonkowania i eliminacji dzielenie procesu na drobniejsze elementy np. procesu pracy.
Poszczególne operacje mogą być przez to wykonywane przez odrębne osoby w sposób szybszy i precyzyjniejszy ze
względunastałewykonywanietegosamegoelementu
• technika analogii naśladowanie obiektów i mechanizmów przyrodniczych lub wcześniej stworzonych przez
innych ludzi, ale wykorzystywanych w odmiennych celach np. śmigło zostało stworzone na wzór spadających nosków
klonowych.
Dobór kandydatówdogrupytwórczejjestkilkugodzinnymprocesempołączonym z testami sytuacyjnymi.Pozwalatona
obserwację kandydata w wielu róŜnych sytuacjach. NaleŜy równieŜ dbać o to, by wybrani kandydaci byli wzajemnie
dopasowaniidopełnialisięwzakresieumiejętnościipreferencji.DlategoteŜzazwyczajzespółtakijestinterdyscyplinarny
iskładasięzosóboróŜnychprofesjachidoświadczeniachŜyciowych.Odsamegopoczątkuprocesutwórczegomyślenia,
członkowie zespołu rozwiązują praktyczne problemy swojego przedsiębiorstwa przy uŜyciu technik twórczego myślenia.
Sesjetwórczesączęstonagrywaneianalizowane.Poprzebyciuszkoleniazzakresutwórczegomyśleniazespółtwórczyjest
gotowy do samodzielnej pracy w przedsiębiorstwie i rozwiązywania specyficznych problemów firmy. Gordon, twórca
synektyki, twierdzi, Ŝe takie zespoły twórcze przynoszą swym instytucjom duŜe korzyści. Jest to potwierdzane przez
menedŜerówwfirm,zamawiającychtegotypuusługi.
Psychologiatwórczościznajdujecorazszerszezastosowaniewbiznesie.GospodarkarynkowastwarzanowemoŜliwości
iwyzwania, które mogą być z powodzeniem wykorzystywane przez przedsiębiorstwa za pośrednictwem specjalistów
wdziedzinie twórczego myślenia. Dobór odpowiedniego typu aplikacji stosowanej psychologii twórczości, leŜy w rękach
menedŜerówizaleŜyodtego,czemusłuŜyćmazamawianausługa.
Ciekawy i interesujący pomysł na biznes moŜe być wtedy przedmiotem biznes planu gdy jest dobrze przemyślany
iprzygotowany.
2
Biznesplanirolawplanowaniuuruchomieniaprzedsiębiorstwa
Rys.1.Operowaniebiznesplanemwuruchamianiudziałalnościgospodarczej
Źródło:opracowaniewłasnenapodstawie:ZbigniewPawlak:„Biznesplan”,POLTEXT,Warszawa2005,str.41
Motywacja
Potencjałbiznesowy
Pomysłnabiznes:
przedmiotdziałalności
rynekdocelowy
formawłasności
formaorganizacyjno
prawna
Biznesplan
Decyzjaouruchomieniu
Utworzeniefirmy
Prowadzeniefirmy
3
Czynnikiśrodowiskowe
213963614.001.png
Ćwiczenia–twórczemyślenie
Burzamózgów
Zdefiniujproblem
Powstrzymajsięodoceny,wyeliminujkrytykę
Pozwólsobienafantazjowanie,wyjdźpozaramyrozwiązaństandardowych
Twórzjaknajwięcejnowychpomysłów
Wykorzystujskojarzenia
Rejestrujpomysły,nieredaguj
Ćwiczenie
Rzuceniehasła,którestanowiprzedmiotburzymózgów
Rzucaniehasełnazasadzieskojarzeńsłownych–zapisywanienatablicy–niktniemoŜekomentowaćanireagować
Zakończeniepodawaniaskojarzeń
Grupowaniepowstałychskojarzeńtematycznie
Omawianiepowstałychgrupskojarzeń
Precyzowanieprzedmiotuburzymózgów
Myślenielateralne
Zmieniaj
Orientujsięnato,cojestinne
Uciekajodschematów
Wykonujświadomeprzeskoki
Doceniajprzypadkowerozwiązania
Szukajrozwiązańnajmniejprawdopodobnych
Ćwiczenie
Podaniehasłaprzezprowadzącegodyskusjanadodmiennościąrealizacji(wyjściepozaschemat–np.jakmyćzębybez
szczoteczki,albojakotworzyćwinobezkorkociąguitp.)
TechnikaKASA(kreatywny,analgografia,słowo,asocjacje)
Wybierzkluczowesłowoproblemu
Zapiszjenakartce
DokaŜdejzliter,szukajsłowazwiązanegozproblemem
Nietrzymajsiękolejności
Zadawajpytania,któredotycządopisanychsłów
Ćwiczeniewykonujsamlubwzespolezajmującymsięrozwiązaniemproblemu
Ćwiczenie
Napisaniepionowopomysłunaprojekt(jednowyrazowo)
Dopisywanieskojarzeńwktórychjestliterazhasłagłównego–niekonieczniewkolejności
MoŜliwekomentowaniedlaczego–zadawaniepytań–wyjaśnianie
Precyzowaniepoopisiepomysłu
P O P Y T
R E A L I Z A C J A
R O Z L I C Z A N I E
R O Z W Ó J
P I E N I Ą D Z E
K L I E N T
I N F R A S T R U K T U R A
4
213963614.002.png 213963614.003.png
Mindmapping(MM)
MM jest prostym i jednocześnie bardzo efektywnym narzędziem wspomagającym pracę tworzenia przedsięwzięcia np.
firmy. Ta kreatywna technika pozwala organizować informację w sposób nieliniowy, zapewniając swobodny i naturalny
przepływideiiumoŜliwiającłatwenimizarządzanieorazichzapis.
Stworzona w 1970 przez Tony’ego Buzana technika mind mappingu§ ułatwia rozwiązywanie problemów i zwiększa
efektywność procesu myślowego przez umoŜliwienie lewej półkuli sprawować nadzór i kontrolę, prawej pozostawiając
odkrywanie i twórczość. W lewej półkuli informacja podlega obróbce liniowej, logicznej i analitycznej. Tak korzystamy
zjęzyka,sekwencji,porządku,listihierarchii.Prawapółkulaodpowiadazamyśleniekreatywne,wizualizację,odbieranie
kolorów,obrazów,rytmów.TamlokalizujesięintuicjaiwyobraŜnia.
MindmapapozwalaprezentowaćstrukturępomysłuczyteŜproblemuzapomocąprostegoobrazu,naktórymorganizacja
myślijestczytelnaipełna.
„Gdymaszprzedoczamicałyobrazzagadnienia,zaczynaszspontanicznietworzyćwłasnepowiązania,którewcześniejnie
przyszłybycidogłowy”stwierdzaHobartSwan,pracownikMindJetLLC,firmytworzącejoprogramowanieMindManagerdo
tworzeniamindmap.
Ćwiczenie–stworzeniewłasnegoschematuprojektumetodąmindmappingu
Weźkartkępapieru
UłóŜjąpoziomo
Utwórzcentralnyobrazek–symbol
Umieśćgonaśrodkukartki
Rysujiopisuj
Twórzkonaryirozwijajjeodchodzącymigałązkami(przykładowekonarygłówneprzytworzeniufirmyto:
*jaimojedoświadczenie,wiedza,umiejętności,itp.
*działalność(przedmiot,rodzajdziałalności,lokalizacja,uwarunkowaniaprawne,procesy,kontrola,itp.)
*oferta(produkt,usługa,cechy,unikalność,odpowiedźnazapotrzebowanieklientów,rodzajisposóbtransakcji,
itp.)
*rynek(strukturarynku,konkurencja,klienci,dystrybucja,trendy,przewagakonkurencyjna,segmentyrynku,
barierywejścia,nowetechnologieitp.)
*marketing(promocja,sprzedaŜ,politykacenowa,badaniarynku,informacjarynkowa,róŜnicowanieoferty,
sprzedaŜ,prognozyitp.)
*zarządzanie(strukturaorganizacyjna,proceduryiprocesy,planowanie,organizowanie,motywowanie,
kontrolowanieitp.)
*kooperacja(wjakimobszarze?,zkim?,poco?,codajewspółpraca?Itp.)
*finanse(ilepieniędzy?,nacowydatkowanie?skądpozyskać?itp.)
*ryzyko(gdzienajwiększe?,jakie?,jakminimalizowaćryzyko?itp.)
*dokumentacja(jakiedokumentyprzygotować,jakieuzyskać;wpisdoewidencji,koncesje,zgody,urząd
skarbowy,ZUS,GUS,bank,urządpatentowy)
*środkitrwałe(jakiebędąpotrzebne)
*wyposaŜenie(jakiebędziepotrzebne)
Dodawajcorazbardziejszczegółowegałęzie
Wykorzystajprzyszczegółowymopisieprojektu(np.aspektmarketingowy)
Przykład–zaplanowanieurlopu
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin