instrukcja kontroli ruchu osobowo materiałowego.doc

(70 KB) Pobierz
Instrukcja

              INSTRUKCJA kontroli ruchu osobowo - materiałowego              - 5 -

Instrukcja

kontroli ruchu osobowo-materiałowego w siedzibie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

              [podajemy pełne dane obiektu ]

 

I. 

Postanowienia ogólne.

 

1.              Kontrola ruchu osobowego i materiałowego w obiekcie [nazwa] ma na celu zachowanie porządku publicznego i bezpieczeństwa mienia znajdującego się w tym obiekcie.

 

2.               Ilekroć w instrukcji jest mowa o: 

obiekcie  - [podajemy pełne dane obiektu gdzie sprawujemy ochronę],

 

pracownikach - należy przez to rozumieć osoby zatrudnione w obiekcie [podajemy pełną nazwę konkretnego obiektu],

 

osobach z zewnątrz - należy przez to rozumieć interesantów/klientów przybyłych do obiektu [nazwa],
oraz osoby wykonujące usługi na rzecz obiektu,

 

przedmiotach i materiałach - należy przez to rozumieć środki trwałe i przedmioty nietrwałe oraz wszelkie
inne materiały, stanowiące własność obiektu jak i wszelkie przedmioty i materiały wwożone lub wywożone
z terenu obiektu,

 

godzinach pracy - należy przez to rozumieć czas pracy obiektu,

 

godzinach obsługi klientów - należy przez to rozumieć czas pracy dla obiektu,

 

3.               W obiekcie ustalono następujące strefy dostępności:

 

strefa I                   - ogólnodostępna dla klientów i interesantów - obrys zielony na szkicu sytuacyjnym.

 

strefa II              - dostępna dla pracowników oddziału oraz klientów pod nadzorem pracowników  obiektu lub pracowników ochrony - obrys niebieski na szkicu sytuacyjnym.

 

strefa III              - dostępna tylko dla imiennie i funkcyjnie wymienionych pracowników pracujących w tych pomieszczeniach - obrys czerwony. Po godzinach pracy cała posesja jest strefą III, dostępną
tylko dla aktualnie pracujących w tej strefie pracowników, posiadających upoważnienie Administratora Obiektu lub jego Zastępcy.

 

4.              Wstęp do pomieszczeń strefy I w czasie godzin pracy podlega obserwacji i rejestracji przez pracowników ochrony za pośrednictwem systemu nadzoru telewizyjnego.

 

Wstęp klientów do pomieszczeń biurowych odbywa się wyłącznie w godzinach pracy obiektu.

Przyjmuje się, że czas zakończenia pracy dla pracowników następuje wraz z rozliczeniem dnia operacyjnego. Przy wchodzeniu i wychodzeniu z obiektu, pracowników obowiązuje zasada korzystania
z wejścia służbowego.

 

5.              Wstęp klientów do pomieszczeń strefy II w czasie godzin pracy odbywa się pod kontrolą i w obecności zatrudnionych tam pracowników.

 

6.              Wstęp i przebywanie w pomieszczeniach specjalnych strefy III pracowników obiektu, a także osób
z zewnątrz, odbywa się za zgodą pisemną Dyrektora obiektu lub jego Zastępcy i tylko w obecności:

 

a -  w pomieszczeniu skarbcowym, pomieszczeniu skarbników - obu skarbników,

b -  w pomieszczeniu rozładunkowym transportów wartości - skarbnika,

c -   w kasach - kasjera,

d -  na stanowisku monitoringu - pracownika ochrony pełniącego służbę,

f -   w archiwum - pracownika archiwum,

g -  w pomieszczeniu informatyka i serwerowni - informatyka,

h -  w pomieszczeniu technicznym - specjalisty obiektowego,

i  -  w magazynie uzbrojenia - Szefa Ochrony.

 

7.              Ścisłej kontroli i ewidencji podlega wstęp oraz przebywanie pracowników i osób z zewnątrz w obiekcie  po godzinach pracy.

 

8.              W celu umożliwienia pozostania lub wstępu do obiektu po godzinach pracy - pracowników lub osób
z zewnątrz - zainteresowana komórka organizacyjna sporządza jednorazowe zlecenie imienne lub
wykaz imienny. Wstęp i przebywanie w pomieszczeniach specjalnych wymienionych w ust. 6 odbywa się 
z zachowaniem wymogów w nim określonych.

 

9.               Do podpisywania w/w dokumentów upoważniony jest Administrator Obiektu lub jego Zastępca,
lub osoba upoważniona przez Administratora. Dokumenty te przekazuje się pracownikowi ochrony.

Po zakończeniu pracy przez osoby wymienione w zleceniu imiennym, pracownik ochrony wypuszcza
te osoby wejściem służbowym, a następnie kontroluje pomieszczenia, w których odbywała się praca.

 

10.              Pracownik ochrony pełniący służbę na posterunku w wartowni ma obowiązek wpisania do rejestru odpowiednich danych osób przebywających w obiekcie po godzinach pracy.

 

11.              Prawo wstępu i przebywania po godzinach pracy w obiekcie bez dokumentów wymienionych
w ust.9 mają:

*         Administrator Obiektu,

*         Zastępca Administratora Obiektu,

*         Osoba odpowiedzialna z ramienia Administratora Obiektu za stan ochrony,

*         Pracownicy ochrony pełniący służbę,

*         Szef Ochrony,

 

12.               Administrator Obiektu lub jego Zastępca mogą ustnie wyrazić zgodę na przebywanie po godzinach pracy w obiekcie osób przybyłych w celu likwidacji awarii urządzeń energetycznych, wodociągowych lub c. o.

 

13.               Prawo wstępu i przebywania po godzinach pracy obiektu, za okazaniem legitymacji służbowej posiadają:

członkowie Zarządu, pracownicy Departamentu Bezpieczeństwa posiadający upoważnienie do kontroli funkcjonariusze Policji, wezwani do zaistniałego zdarzenia.

O przybyciu takiej osoby na teren obiektu pracownik ochrony powiadamia Administratora Obiektu jego Zastępcę i towarzyszy tej osobie do chwili przybycia osoby powiadomionej.

 

14.              Osoby nie będące pracownikami obiektu, które są zatrudnione przy pracach konserwatorskich, sprzątaniu winny posiadać umieszczone na widocznym miejscu imienne identyfikatory.

 

15.              Zwiedzanie oraz fotografowanie i filmowanie, wykonywanie szkiców i rysunków obiektów i urządzeń znajdujących się na terenie całego obiektu może odbywać się jedynie za zgodą Administratora Obiektu lub jego Zastępcy.

 

16.              O organizowaniu narady z udziałem osób spoza obiektu (wymagającej wzmocnienia ochrony) należy pisemnie powiadomić Szefa Ochrony

 

II.

Postanowienia organizacyjno-porządkowe

 

1.              Pracownicy obiektu poza godzinami otwarcia obiektu wchodzą/wychodzą do/z obiektu wejściem służbowym, przy użyciu systemu wideodomofonowego.

 

2.               Godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy dla poszczególnych komórek i stanowisk określa zarządzenie Administratora Obiektu w sprawie czasu pracy.

 

3.               Otwarcie wejścia głównego dla klientów następuje o godz. .... od poniedziałku do piątku, po  [podajemy jakie czynności muszą wykonać pracownicy obiektu chronionego]. Drzwi otwiera pracownik ochrony po potwierdzeniu gotowości przez [podajemy funkcję osoby/ lub zastępującej go osoby].

 

4.               Pracownicy obiektu przemieszczają się w strefach przy użyciu kart chipowych lub indywidualnych kodów osobistych, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.

 

5.               Klienci i inni interesanci obiektu wpuszczani są do sekretariatu i innych pomieszczeń biurowych zlokalizowanych w budynku:

przez pracownika obsługi sekretariatu, przy użyciu systemu wideodomofonowego, po uprzednim ustaleniu tożsamości i celu wejścia, lub doprowadzani są przez innego pracownika obiektu lub pracownika ochrony.

 

6.               Zamknięcie wejścia głównego dla klientów następuje o godz. ..... od poniedziałku do piątku. Drzwi do obiektu zamyka pracownik ochrony.

 

7.               Pracownicy powinni opuścić teren obiektu po zakończeniu [podajemy, jakie czynności muszą wykonać]. Przebywanie na terenie obiektu po rozliczeniu dnia dozwolone jest wyłącznie z zachowaniem zasad określonych w pkt. od 7 do 10 części I niniejszej instrukcji.

 

8.               Drzwi do pomieszczeń służbowych obiektu zamykane są przez pracowników obiektu. Pracownik ochrony osobiście sprawdza ich zamkniecie w czasie wykonywanego obchodu.

 

9.               Po opuszczeniu pomieszczeń obiektu przez wszystkich pracowników, pracownik ochrony pełniący służbę na sali operacyjnej sprawdza czy wszyscy klienci i pracownicy [oprócz tych, którzy zlecenie imienne przekazali na wartownię] opuścili pomieszczenia obiektu, a następnie kontroluje i sprawdza:

*         wyłączenie z sieci wszystkich urządzeń elektrycznych nie pracujących w cyklu ciągłym oraz zgodnie
z zaleceniami użytkowników,

*         zamknięcie okien i drzwi w pomieszczeniach obiektu,

*         prawidłowe działanie instalacji wodno-kanalizacyjnej,

*         czy zostały zamknięte wszystkie okna,

 

10.              Pracownik pełniący służbę na posterunku monitoringu sprawdza za pomocą wskazań SWN i TVU
czy wszyscy pracownicy opuścili strefę II i III.

 

11.              Sposób przechowywania wszelkich kluczy i ich duplikatów określa instrukcja wydawania
i przechowywania kluczy w obiekcie.

 

12.W razie zauważenia przez pracownika obiektu, że w budynku lub na terenie posesji znajduje się osoba, której zachowanie i miejsce pobytu nie wskazuje na to, że załatwia sprawy związane z działalnością obiektu, należy powiadomić o tym pracownika ochrony.

 

13.               Na terenie zabrania się:

*         prowadzenia akwizycji,

*         wprowadzania do pomieszczeń wewnętrznych rowerów i innych pojazdów jednośladowych, psów kotów i innych zwierząt,

*         wnoszenia substancji i materiałów niebezpiecznych,

*         wnoszenia i spożywania napojów alkoholowych,

*         palenia tytoniu na terenie całego obiektu z wyjątkiem miejsc specjalnie do tego wyznaczonych,

 

14.               Pracownik ochrony stan faktyczny i stwierdzone uchybienia odnotowuje w Książce Służby.

 

III. 

Dokumenty występujące w kontroli ruchu osobowego i materiałowego

oraz zasady ich wydawania i wykorzystywania.

  

 

1.               Pracownicy oraz osoby z zewnątrz, którym wydano dokumenty upoważniające do wejścia/wyjścia  na/z terenu obiektu  oraz do wnoszenia/wynoszenia, wwożenia/wywożenia składników majątkowych obowiązani są chronić te dokumenty przed zgubieniem, kradzieżą lub zniszczeniem.

 

2.               Zabrania się odstępowania tych dokumentów osobom trzecim.

 

3.               Pracownicy i osoby z zewnątrz przebywający na terenie obiektu obowiązani są stale nosić w widocznym miejscu identyfikatory.

 

4.               O utracie dokumentów, o których mowa w p. 1 należy niezwłocznie powiadomić wystawiającego dokument, który natychmiast unieważnia uprawnienia.

 

5.               W obiekcie obowiązują następujące rodzaje dokumentów:

*         zlecenie imienne,

*         wykaz imienny,

*         przepustka materiałowa,             

 

6. Pracownicy obiektu wchodzą przy pomocy kart elektronicznych (chipowych) do poszczególnych pomieszczeń obiektu chronionych kontrolą dostępu zgodnie z nadanymi uprawnieniami przez Administratora Obiektu.

 

7.               Rejestr wydanych kart elektronicznych (chipowych) prowadzi wyznaczony pracownik w obiekcie.

 

8.               Kart elektronicznych (chipowych) nie wolno odstępować innym osobom. O zagubieniu lub zniszczeniu karty należy natychmiast powiadomić pracownika prowadzącego rejestr wydanych kart.

 

9.               Zlecenie imienne uprawnia do wstępu na teren obiektu i przebywania w wyznaczonych pomieszczeniach w czasie określonym w zleceniu. Do podpisywania zlecenia upoważniony jest Administrator Obiektu lub jego Zastępca. Zlecenia imienne doręcza się pracownikowi ochrony przed zakończeniem godzin pracy.

 

10.               Wykaz imienny uprawnia osoby z zewnątrz do wstępu na teren obiektu i przebywania w wyznaczonych pomieszczeniach. Wykaz imienny sporządza się dla osób zarówno w czasie, jak i po godzinach pracy banku. Wykaz imienny doręcza się pracownikowi ochrony przed wejściem osoby z zewnątrz do pomieszczeń obiektu.

 

IV.

Zasady postępowania przy wnoszeniu na teren obiektu przedmiotów

i materiałów oraz ich wynoszeniu.

 

Postanowienia ogólne:

 

1.               ilekroć dalej mówi się „administracja”, należy przez to rozumieć Stanowisko . . . . . . . . . . . . . . w obiekcie,

 

2.               podstawą wniesienia materiałów, przedmiotów na teren obiektu oraz wyniesienia/wywiezienia z terenu  jest „przepustka materiałowa” . Wyjątek stanowią dostawcy przywożący materiały i przedmioty na zamówienie administracji,

 

3.               drukami „przepustka materiałowa” zwanymi dalej „przepustkami” dysponuje administracja,

 

4.                przepustka musi być wypełniona w 2 egzemplarzach,

 

5.               pracownicy ochrony dokonują stosownych kontroli przedmiotów, materiałów wyszczególnionych na przepustkach,

 

Wnoszenie przedmiotów, materiałów będących własnością firm obcych wykonawców prac remontowych, konserwacyjnych.

 

1.              administracja wydaje osobie zainteresowanej przepustkę opatrując ją odpowiednim numerem oraz dużą literą „P” oznaczającą „ wniesienie”,

 

2.              osoba zainteresowana wniesieniem na teren obiektu materiałów, przedmiotów wypełnia przepustkę
w 2 egzemplarzach,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin