Noc_w_obiektywie_Kreatywna_fotografia_nocwob.pdf

(5257 KB) Pobierz
Noc w obiektywie. Kreatywna fotografia
608397255.003.png
Idź do
Kreatywna fotografia
• Spis treści
T³umaczenie: Joanna Pasek
ISBN: 978-83-246-2701-1
Tytu³ orygina³u : Creative Night: Digital
Format: 200 × 230, stron: 240
Katalog książek
Dostrze¿ barwy nocy i naucz siê je fotografowaæ
Twój koszyk
Jak ustawiaæ ekspozycjê w ekstremalnych warunkach oœwietleniowych?
Jak zwiêkszyæ dynamikê tonaln¹ nocnych obrazów?
Jak uchwyciæ œlady ruchu gwiazd?
Jeœli chcesz wyruszyæ na nocne ³owy, aby zdobyæ wspania³e zdjêcia, musisz siê
doskonale przygotowaæ. Powinieneœ zadbaæ o w³asne bezpieczeñstwo i odpowiedni
sprzêt oraz posiadaæ okreœlone umiejêtnoœci. Uprawianie nocnej fotografii wi¹¿e siê bowiem
z pewnymi utrudnieniami, które nie wystêpuj¹ przy wykonywaniu zdjêæ w ci¹gu dnia.
W tej ksi¹¿ce znajdziesz pe³en pakiet niezbêdnych informacji, pocz¹wszy od doboru
odpowiedniego aparatu, a na obróbce komputerowej nocnych fotografii skoñczywszy.
W ksi¹¿ce „Noc w obiektywie. Kreatywna fotografia” znajdziesz instrukcje i porady
ilustrowane niezwyk³ymi zdjêciami autora, które poprowadz¹ Ciê przez tajemnicze
krajobrazy nocnego miasta. Dziêki temu podrêcznikowi dowiesz siê, jak najlepiej wybraæ
temat zdjêcia i twórczo skomponowaæ obraz, jak dobraæ odpowiedni sprzêt i w jaki
sposób go u¿ywaæ, a tak¿e jakie techniki fotograficzne stosowaæ, pracuj¹c w ciemnoœci.
Nauczysz siê tak ustawiaæ ostroœæ i ekspozycjê, aby zarejestrowaæ wspania³e barwy
nocy, a potem udoskonaliæ fotografie na swoim komputerze.
Ró¿ne techniki fotografowania noc¹
Aparaty i sprzêt
Oœwietlenie zdjêæ nocnych
Nocne ekspozycje
Tryby ¿arówki
Fotografie budynków
Panoramy miast
Komputerowe usuwanie szumu
£¹czenie obrazów w Photoshopie
Programowanie interwalometru
Odkryj wspania³y i tajemniczy œwiat nocnej fotografii
Cennik i informacje
o nowościach
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
© Helion 1991–2010
Noc w obiektywie.
608397255.004.png 608397255.005.png
Spis treści
8 Wstęp
10 Nocne życie
12 Zalety nocnej fotograii
16 Rodzaje nocnej fotograii
18 Planowanie nocnych zdjęć
22 Wymogi bezpieczeństwa
24 Aparaty do nocnej fotograii
26 Statywy
30 Zasilanie
34 Obiektywy
36 Ustawianie ostrości w nocy
40 Ręczne ustawianie ekspozycji
44 Tryb Bulb
46 Nocne ekspozycje
50 Czas migawki
54 Otwarcie przesłony
56 ISO
58 Histogram naświetlenia w nocnej fotograii
62 Malowanie światłem
128 Zwykłe przedmioty
130 Zwiększanie dynamiki tonalnej
136 Noc w bieli i czerni
142 Samotne przestrzenie nocy
144 Wolność nocy
146 Księżycowe krajobrazy
150 Noc jak dzień
156 Nocne niebo
160 Nocny pejzaż
168 Kwiaty nocy
170 Głębiny późnej nocy
172 Długie naświetlanie w nocy
176 Ograniczanie szumu
178 Komputerowe usuwanie szumu
184 Fotografowanie śladów gwiazd
190 Nocna muzyka
192 Łączenie śladów gwiazd
194 Czym jest łączenie obrazów
208 Programy do łączenia obrazów
210 Łączenie obrazów w Photoshopie
68 Kolory nocy
70 Nocne panoramy miast
76 Budynki nocą
82 Mosty i odbicia w wodzie
88 Krajobrazy industrialne
92 Światło i ruch w nocy
102 Fotografowanie oceanu
108 Mgła w nocy
114 Chmury
120 Fotografowanie księżyca
126 Noc w domu
226 Programowanie interwalometru
234 Przydatne strony internetowe i inne źródła
236 Słowniczek
238 Skorowidz
7
608397255.006.png
 
Abstrakcja wiarygodna
Wykorzystanie techniki polegającej na tym, iż
oglądający sami doszukują się konkretu ukry‑
tego w niejednoznacznej kompozycji, jest
bardzo efektywne. (Przykładami jej użycia są
zdjęcia gałek u drzwi na stronach 120 – 121).
Kluczem jest tworzenie abstrakcji częścio‑
wych, które są osadzone w rzeczywistości.
W przypadku tego typu zdjęć niekoniecznie
istotne jest to, aby motyw przedstawiony
na zdjęciu był rozpoznawalny. Jednocześ‑
nie oglądający musi zrozumieć, że jest on
prawdziwy.
To ugruntowuje abstrakcję, czyniąc ją wia‑
rygodną, i prezentuje możliwość stworzenia
zachwycającego i magicznego obrazu, który
nie wywołuje u oglądającego tego rodzaju
nieprzyjemnych odczuć, jakich doświadcza
ktoś, kto zjadł za dużo tłustych potraw.
Jednakże czasami sama abstrakcja stwarza
większe możliwości kompozycyjne niż co‑
kolwiek, co można znaleźć w „prawdziwym
świecie”. (Przykłady znajdziesz na stronach
122 – 127). W jaki sposób można rozwiązać
tę pozorną sprzeczność pomiędzy natural‑
nym pragnieniem zgłębienia znaczenia obra‑
zu i przyjemnością, jaką wyzwala oglądanie
abstrakcji?
To zdjęcie powstało w Marin Civic Center w San Rafael w Kalifornii. Budynek został zapro‑
jektowany przez sławnego architekta Franka Lloyda Wrighta i był jednym z jego ostatnich
wielkich projektów. Użycie obiektywu rybie oko pozwala na wyabstrahowanie łuku, jaki
tworzy przestrzeń w środku pomiędzy schodami, w gruncie rzeczy dzięki wykorzystaniu triku
optycznego, co zmienia fotograię, mogącą być ujęciem architektury, w wiarygodną abstrakcję.
Cyfrowerybieoko10,5mm,5s,f/22,ISO100,statyw
128 Kompozycja zdjęć. Kreatywna fotograia
608397255.001.png
 
A oto inne zdjęcie z Marin Civic Center Franka Lloyda Wrighta. W przeciwieństwie do zdjęcia z poprzed‑
niej strony, które wyraźnie obrazuje spojrzenie w dół schodów, tutaj możesz nie być w stanie określić, czy
jest to ujęcie skierowane w górę schodów. Wielu oglądających potrzebuje chwili, aby dostrzec konkret
w tej częściowej abstrakcji. Zdjęcie może podobać się zarówno jako obraz architektury, jak i wiarygodna
abstrakcja.
15mm,10s,f/22,ISO,statyw
Puść wodze wyobraźni
129
608397255.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin