W_poszukiwaniu_swiatla_wposwi.pdf

(3328 KB) Pobierz
W poszukiwaniu światła
W poszukiwaniu œwiat³a
Autor: Corry DeLaan
T³umaczenie: Mariusz Kalata
ISBN: 978-83-246-2709-7
Stimmung fotografisch einfangen
Format: 200x230, stron: 208
ZnajdŸ dobre œwiat³o o ka¿dej porze dnia i roku!
• Jak znaleŸæ œwiat³o o ka¿dej porze dnia?
• Jak fotografowaæ we mgle?
• Jak wykorzystaæ technikê HDR?
Obecnie do fotografii mo¿na podejœæ na dwa sposoby. Mo¿na traktowaæ j¹ jako
dziecinnie prost¹ zabawê — wyceluj i naciœnij guzik — ale mo¿na te¿ spróbowaæ j¹
zg³êbiæ. Zastanowiæ siê, na jakiej zasadzie dzia³a oraz jak wydobyæ z fotografowanej
rzeczywistoœci piêkno, dynamikê oraz intensywnoœæ. Ta publikacja skupia siê na drugiej
ze wspomnianych metod. Dowiesz siê z niej, w jaki sposób znaleŸæ w³aœciwe œwiat³o,
Ÿród³o fotografii, aby Twoje zdjêcie by³o niepowtarzalne i jedyne w swoim rodzaju!
W tej niesamowitej ksi¹¿ce autorka zabierze Ciê w podró¿, w trakcie której nauczysz siê
fotografowaæ o ka¿dej porze: o poranku, we mgle, wieczorem, noc¹, a tak¿e zim¹
oraz w innych warunkach pogodowych. Jednak na samym pocz¹tku poznasz sekrety
udanych zdjêæ — zasadê trójpodzia³u, wykorzystanie linii prowadz¹cych spojrzenie
oraz budowê ramy zdjêcia. Ponadto dowiesz siê, jak wykorzystaæ technikê HDR
do uzyskiwania zapieraj¹cych dech w piersiach zdjêæ oraz jakie zalety kryje fotografia
czarno-bia³a. Na sam koniec dotrzesz do tajników pracy w cyfrowej ciemni — autorka
przedstawi Ci program Adobe Photoshop. Ksi¹¿ka ta jest idealn¹ pozycj¹ dla wszystkich
osób interesuj¹cych siê fotografi¹ oraz dla tych, które chc¹ wydobyæ jeszcze wiêcej
piêkna ze swoich zdjêæ!
• Wykorzystanie zasady trójpodzia³u
• Zastosowanie linii prowadz¹cych spojrzenie
• Ogniskowe
• Izolowanie motywu, wykorzystanie g³êbi ostroœci
• Fotografowanie w po³udnie
• Robienie zdjêæ noc¹
• Ukrywanie i ujawnianie rzeczywistoœci — zdjêcia we mgle
• Fotografia czarno-bia³a
• Wykorzystanie techniki HDR
• Korekta zdjêæ — Adobe Photoshop
Dziêki tej ksi¹¿ce bêdziesz robiæ piêkne zdjêcia
w ka¿dych warunkach pogodowych!
608401075.005.png 608401075.006.png 608401075.007.png
608401075.008.png
6 Robieniezdjęćnocą
97
Miasta nocą
99
Nocny krajobraz
104
7 Zima
107
Na przedgórzu Alp
108
Nieopodal Irschenberg
113
Pomiędzy Murnau a Kochel
116
Nowa scena
119
W grupie
124
8 Mgła
129
Ukrywanie i ujawnianie rzeczywistości
130
Czerwona mgła
134
Delikatne barwy podczas mgły
135
Krajobrazy monochromatyczne
138
Niezwykły poranek na przedgórzu Alp
140
9 Pogodaijejprzejawy
149
Fotografowanie podczas burzy
150
Zjawiska pogodowe
161
10 Fotograiaczarno‑biała
175
Czerń i biel, czyli abstrakcja
176
Czarno‑białe krajobrazy
177
Ograniczenie do tego, co najważniejsze
182
Eksperymenty w czerni i bieli
189
Atrakcyjne szarości
191
11 Odrobinatechniki
193
Stosowanie iltra połówkowego szarego
194
Praca na warstwach Photoshopa
195
HDRI — poszerzanie zakresu dynamiki
204
608401075.002.png 608401075.003.png
wiatło poranka
Ambitny fotoamator, który chciałby malować światłem obrazy natury, po-
winien wstawać z łóżka skoro świt. Światło jest bowiem najpiękniejsze tuż
przed wschodem słońca. Nie jest już wtedy bardzo ciemno i dominują ciepłe
odcienie kolorystyczne. Czas przed wschodem słońca nazywany jest także
„niebieską godziną”.
Fotografowanie o poranku wymaga jednak największego poświęce-
nia. Wczesne wstawanie, często po krótkiej nocy, nie jest rzeczą łatwą. Dla
fotografa oznacza to wędrówkę w ciemności bez pewności, czy trud i jazda
w dane miejsce okażą się warte zachodu i przyniosą owoc w postaci udanego
zdjęcia.
Aby możliwie najbardziej zredukować liczbę nieudanych wypraw, na-
leży obserwować pogodę oraz być wyczulonym na jej zmiany. Pomocne będą
w tym prognozy podawane w radiu i telewizji. Lokalna prognoza pogody
z reguły okazuje się bardziej trafna niż prognoza dla całego kraju.
Szczególnie piękne i intensywne barwy można dostrzec przede wszyst-
kim przy ustępującej lub nadchodzącej niepogodzie. W dni pogodne o wiele
rzadziej można spotkać intensywne pod względem kolorystycznym wschody
i zachody słońca. Rozpromienione słońce oraz błękitne niebo bez choćby po-
jedynczej chmurki przez cały dzień, a niekiedy nawet przez kilka dni z rzędu,
nie są zapowiedzią udanych zdjęć. Przeciwnie — kolory i nastroje w te dni są
zazwyczaj monotonne i nużące.
Światło i kolory są o wiele bardziej interesujące, jeśli na niebie obecne są
chmury, a nisko zawieszone słońce zanurza je w odcieniach czerwieni i i oletu.
Jeśli chmury te układają się w ciekawe struktury lub formacje, tworzące np.
diagonalę, warunki dla wykonania nastrojowego zdjęcia wschodu słońca są
optymalne.
608401075.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin