Badanie orientacyjne suchu.doc

(25 KB) Pobierz
Badanie orientacyjne słuchu

Badanie orientacyjne słuchu

 

Wg D. Borkowskiej-Gaertig, Metody orientacyjnego badania słuchu u małych dzieci opracowane i wystandaryzowane w Instytucie Matki i Dziecka, opublikowane w: G. Lindner „Podstawy audiologii pedagogicznej” PWN W-wa 1976r.

 

◄  Próba przeznaczona do badania dzieci powyżej 6rż

-          badamy oddzielnie ucho prawe i lewe z odległości ok. 5 m zasłaniając usta

-          poleca się powtarzać usłyszane wyrazy

-          powyżej 5 nieprawidłowych powtórzeń należy skierować dziecko na audiometryczne badanie słuchu oraz do laryngologa

-          pamiętaj, że pewne zniekształcenia wyrazów przy powtarzaniu ich przez dziecko mogą wynikać z nieprawidłowej wymowy, a nie z niedosłuchu

 

Lista wyrazów do badania słuchu:

 

« ucho prawe – Krysia, dziewięć, sala, lato, chłopak, pole

« ucho lewe – Kazia, dziesięć, drzewo, tata, lampa, kotek

 

Zestaw kontrolny do badania słuchu:

 

« ucho prawe – Stasia, siedem, klasa, mama, domek, okno

« ucho lewe -  Jadzia, dziewięć, szkoła, góra, Tomek, głowa

 

◄   Próba przeznaczona do badania dla dzieci od 3 do 5rż

-          badamy oddzielnie ucho lewe i prawe z odległości 3m

-          poleca się dziecku pokazać przedmiot, obrazek lub część ciała

-          prawidłowe pokazanie 4 lub 5 desygnatów świadczy o dobrym słuchu

 

Lista wyrazów do badania słuchu:

« ucho prawe – podaj lalkę, podaj misia, podaj auto, podaj klocek

« ucho lewe – podaj kubek, podaj talerz, podaj łyżkę, podaj nożyk, podaj grzebień

 

Zestaw kontrolny:

« ucho prawe – pokaż nos, pokaz ucho, pokaz oko, pokaż włoski, pokaż ząbki

« ucho lewe – pokaz rękę, pokaż nogę, pokaż brzuszek, pokaż głowę, pokaż palec

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Badanie orientacyjne mowy

 

Badamy wymowę głosek przez powtarzanie przez dziecko następujących zdań:

 

Lista zdań                                                                                    zwróć uwagę na wymowę

1. Ela lubi lody                                                                                    e, u, o, i, y, l, d

2. Kotek pije mleko                                                                                    k, t, j, pi

3. Po łące biegają zające                                                                      ą, c, z, ł, p, pi

4. Na gałęzi siedzi dzięcioł                                                                      ę, ł, n, g, si, zi, ci, dzi

5. Krowa gryzie trawę                                                                      r, w, g

6. Na krzaczku wiszą czerwone porzeczki                            sz, ż, cz, grupy spółgłoskowe

7. Na półce stoją zabawki                                                                      c, s, z, ki, grupy spółgłoskowe

 

♣ uwaga:

-          jeśli zauważysz, że dziecko wymawia nieprawidłowo jedną lub więcej głosek i stan ten nie odpowiada wymaganiom poprawności artykulacji właściwej dla wieku dziecka, skieruj dziecko do logopedy

-          pamiętaj, że mowa dziecka 6-letniego powinna być pod względem artykulacyjnym w pełni ukształtowana, lecz także o tym, że ok. 25% dzieci w tym wieku mówi nadal niepoprawnie

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin