plan III Psoty jesiennego wiatru.doc

(71 KB) Pobierz
III Psoty jesiennego wiatru

 

 

III   Psoty 

jesiennego 

      wiatru

 

Poniedziałek: Co tak wieje?

 

Obserwacja pogody za oknem, próby odszukania dowodów na istnienie wiatru (poruszające się listki na drzewach, szumy wiatru itd.); dziecko swobodnie wypowie się na temat dzisiejszej aury, poszerzy zasób słownictwa o nowe wyrazy i pozna przysłowia dotyczące późnej jesieni.

·  „ Wieje wiatr” – ćwiczenia oddechowe, dmuchanie na lekkie zabawki z różną siłą; kształcenie umiejętności prawidłowego sposobu oddychania; dziecko ćwiczy siłę własnego wydmuchu przez dmuchanie delikatne, mocno lub urywanymi dmuchnięciami na zabawkę, wie że należy brać wdech – nosem, a wydech – ustami.

·  Ćwiczenia poranne wg zestawu własnego – wprowadzenie.

 

II  Prezentacja alfabetu – przypomnienie litery „E, e”; dziecko wyróżnia tą literę w swojej wizytówce i każdą zaznacza kuleczką

z plasteliny; dziecko wie jaki ma kształt litera „e” i „E”, potrafi odszukać i policzyć wskazaną literę, próbuje odnaleźć i policzyć wszystkie „e”, „E” w napisach umieszczonych w sali.

·     Zapoznanie z literą „ę”- dziecko utrwala wizualnie i dźwiękowo tą literę. Nauczyciel mówi różne zdania, np. Widzę Oliwię itd.; dziecko dostrzega, że wszystkie imiona dziewczynek mogą mieć literę „ę”, dziecko próbuje podawać przykłady zdań.

·    „Wiatr”- wysłuchanie wiersza B. Szurowskiej i rozmowa na jego temat, ćwiczenia doskonalące pamięć; dziecko potrafi uważnie wysłuchać utworu literackiego, rozumie i wyraża własnymi słowami treść wiersza z zachowaniem kolejności wydarzeń, potrafi powiedzieć w jaki sposób możemy przekonać się o obecności wiatru, poznaje jaki może być wiatr.

·  „Wietrzyk, wiatr, wicher”- zabawa ruchowa ze zmianą dynamiki; dziecko reaguje na zmianę tempa w muzyce.

·  Ćwiczenia gimnastyczne wg zestawu XI „Razem z jesienią”

    K. Wlaźnik; dziecko potrafi bezpiecznie biegać w rozsypce 

    i właściwie reagować na  polecenia nauczyciela.

·  „Zabawy z wiatrem” – wyjście do ogrodu przedszkolnego – obserwacja kołyszących się na gałęziach liści, trzymanych w ręce chusteczek – dziecko poszukuje odpowiedzi na pytania, Kto poruszył chusteczki? Skąd się bierze wiatr?

·  Zabawa ruchowa „ Jesienny wiatr”- orient.- porządk.

 

III   Zabawa ruchowa „ Omiń kałużę” – z elementem przeskoku.

·  Zagadki słuchowe „Jesienna pogoda” – odgłosy deszczu i wiatru; dziecko potrafi rozpoznać dźwięk odtwarzany z płyty CD, wie jakie wydaje odgłosy, potrafi je naśladować.

·  Praca z „Kajecikiem” cz.1, s. 37- rozwiązanie plątaninki „Jesienny spacer”; dziecko potrafi wykonać polecenia nauczyciela; potrafi odnaleźć odpowiednią drogę w plątanince, potrafi przeliczyć dziewczynki i psy.

 

 

 

Wtorek: Wietrzyk – psotnik.

 

„Zagadki”- rozwiązywanie i układanie zagadek dotyczących zjawisk atmosferycznych właściwych dla okresy późnej jesieni (mgła, wiatr, wichura, deszcz, szron); dziecko potrafi rozwiązać

i samodzielnie ułożyć zagadkę o wybranym zjawisku atmosferycznym, potrafi podporządkować nazwę zjawiska do odpowiedniego obrazka.

·  Burza mózgów „ Jak wywołać wiatr?” – rozwijanie twórczego myślenia; dziecko potrafi przekazać grupie swoje pomysły, potrafi porównać zachowanie się lekkich przedmiotów, przy użyciu urządzeń wytwarzających wiatr (suszarki, wentylatora, odkurzacza).

 

II Prezentacja kolejnej litery alfabetu „F, f” - rozwiązywanie zagadek  z literą „F”. Zabawa ruchowa „Gdzie jest „F, f”; dzieci poruszają się w rytm melodii, na przerwę w muzyce odszukują w sali litery F, f.

·                     Zabawa dydaktycznaZnajdź wyrazy z literą  f”; dziecko wie jak wygląda ta litera, potrafi wyszukać kilka wyrazów zawierających literę f.

·                     Nauka piosenki „ Wietrzyku – psotniku”- osłuchanie się z melodią  i słowami piosenki; dziecko potrafi wypowiedzieć się na temat treści piosenki, poznaje słowa i melodię piosenki, potrafi określić tempo  i nastrój utworu.

·  Zabawa inscenizacyjna przy tej piosence „Dwa wiatry” – aktywizowanie wyobraźni dziecka; dziecko potrafi samodzielnie wymyślić do piosenki ruchy obrazujące jej treść, odzwierciedla muzykę ruchem zgodnie z tempem piosenki..

·  „Psotny wietrzyk” – zabawa ruchowa przy piosence, ćwiczenie refleksu, uważnego spostrzegania; dziecko potrafi zareagować na przerwę w muzyce, wymyślić i odtworzyć pozę oraz zabawną minę pokazaną przez kolegę.

·  Zabawa muzyczna „Wiatr dyrygent”- z wykorzystaniem nietypowych instrumentów perkusyjnych; dziecko potrafi grać na instrumentach, wie na czym polega praca dyrygenta, podporządkowuje się jemu, słucha jego poleceń wyrażanych ruchem (jeśli dłonie dyrygenta są blisko siebie- dziecko gra cicho).

·  „Wiatrem malowane”- rozdmuchiwanie farby – zabawa z plamą; dziecko potrafi namalować rozwodnioną farbą pień oraz konary drzewa jesiennego stosując różne narzędzia: pędzel, rurkę.

·  Zabawa ruchowa „ Jak wiatr” – z elementem rzutu.

 

III  Zabawa ruchowa „Drzewa i wiatr” – orientacyjno – porządkowa.

·  Ćwiczenia artykulacyjne „Jesienny wiatr”- usprawnianie mięśni warg w formie zabawy; dmuchanie w arkusze papieru, w puste butelki,  gwizdki, kawałki folii w celu uzyskania efektów podobnych do odgłosu wiejącego wiatru.

·  Zabawa słowna „Dokończ”- dopowiadanie rozpoczętego przez nauczyciela zdania typu „Jestem wiatrem i potrafię...”, „ W czasie deszczu można....”; dziecko potrafi dokończyć rozpoczęte zdanie.

 

 

 

 

Środa: Wiatraki i wiatraczki.

 

I   Powtórzenie piosenki „Wietrzyku – psotniku”; dziecko próbuje odtworzyć zapamiętaną melodię i tekst, próbuje zaśpiewać piosenkę sam, w duecie oraz z pomocą całej grupy.

·      „Wiatraki i wiatraczki”- oglądanie różnych rodzajów wiatraków

     ( dziecięce, wiatraczek elektryczny, ilustracje wiatraków różnego typu, ilustrację elektrowni wiatrowej); dziecko potrafi wypowiedzieć się na temat ilustracji, porównać wielkość i kształt wiatraków, poznaje na jakiej zasadzie działa dziecięcy wiatraczek a na jakiej wiatrak elektryczny.

 

II   Prezentacja kolejnej litery alfabetu- G, g. Zabawa „Poszukiwanie na ilustracji tego, co ma w swojej nazwie głoskę G”; dziecko wie, jak wygląda litera  „ G, g”,  rozpoznaje ją na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje. Malowanie farbą szablonu litery G, g.

·      Teatrzyk cieni do opowiadania T. Fiutowskiej pt. „Wiatrak

       i ptaki” – poznanie sposobów wykorzystania przez człowieka energii wiatru i zastosowanie wiatraków, dziecko dowiadują się do czego służą wiatraki ( dawniej np. do mielenia zboża, dziś do wytwarzania prądu, do prognozowania pogody).

·      Zabawa dydaktyczna „Gdzie jest wiatraczek?”- porozumiewanie się co do miejsca zajmowanego w przestrzeni, korzystanie z doświadczeń zgromadzonych w trakcie kształtowania schematu własnego ciała i świadomego poruszania się w otoczeniu, zgodnie z podanymi kierunkami; dziecko rozumie sens zabawy, utrwala pojęcia „lewa – prawa, w lewo – w prawo, potrafi odszukać wiatraczek według słownych wskazówek nauczyciela.

·      Zabawa ze śpiewem „Ługi - bugi”; dziecko potrafi poruszać się

      w przestrzeni, bierze udział w zabawie kołowej, potrafi pokazać  

      lewą rączkę, lewą nóżkę itd.

·      „Ja i moja sala” – wdrażanie dzieci do wyrażania w rysunku swojej wiedzy o relacjach „ja i przestrzeń”; dziecko rozróżnia lewą stronę od prawej, potrafi powiedzieć co widzi u góry, co po prawej stronie, po lewej, na dole i potrafi narysować to co widzi, po wskazanej przez nauczyciela stronie.

·      Ćwiczenia gimnastyczne wg zestawu XI „Razem z jesienią”

      K. Wlaźnik; dziecko potrafi bezpiecznie poruszać się po sali.

·      Zabawa ruchowa „ Wiatraki i wiatr” – bieżna.

 

III Zabawa ruchowa „Powódź” – z elementem spinania się.

·      Ćwiczenie graficzne typu „Połącz kropki”- dokończenie rysowania obrazka przedstawiającego wiatrak; dziecko potrafi rysować po wykropkowanym śladzie, określa powstały kształt, koloruje go wybranym kolorem.

·  „Wiatraczek” – konstruowanie prostych wiatraczków; dziecko potrafi zrobić wiatraczek z kolorowego papieru, dba o estetykę wykonania pracy.

 

 

 

Piątek: Co potrafi wiatr?

 

Zabawa dydaktyczna „Co wiatr strącił z drzewa?”- wychwytywanie  i układanie rytmicznie powtarzających się sekwencji z jesiennych okazów przyrody; dziecko potrafi skupić uwagę na rytmie, wychwycić powtarzające się elementy, potrafi zastąpić rytm ułożony z liczmanów rytmem z dźwięków lub ruchów.

·      „Papierowy wachlarz”- wykonanie z papieru wg wzoru; dziecko potrafi właściwie złożyć papier (w harmonijkę), skleić, ozdobić

      i wypróbować.

 

II  Prezentacja litery alfabetu „H, h”; dziecko utrwala ją wizualnie

i dźwiękowo, szuka jej w swoim imieniu.

Zabawa „Znajdź słowo”- dziecko potrafi odszukać w sali, wśród rozwieszonych napisów, taki sam wyraz jaki wylosował, potrafi porównać te wyrazy, powiedzieć gdzie znajduje się litera „H, h”

(na początku wyrazu, w środku, na końcu). Kolorowanie szablonu litery „H, h” kredkami ołówkowymi; dziecko utrwala sobie wygląd tej litery, potrafi poprawić kontury i wykolorować literę.

·  Rozmowa kierowana zainspirowana wierszem „ Jak wygląda wiatr?” D. Wawiłow – wypowiedzi na temat pozytywnych skutków działania wiatru (rozsiewa nasiona, uruchamia wiatraki, popycha łodzie i żaglówki) i negatywnych

( zniszczone wichurą lasy, domy, zerwane linie energetyczne), oparte na obserwacji otaczającego świata; dziecko potrafi wypowiedzieć się na temat utworu , poznaje różne rodzaje wiatru

i ich skutki.

·  Zabawa dydaktyczna „Co robi wiatr?”- wybieranie spośród ilustracji tych, które przedstawiają sposoby wykorzystania siły wiatru; dziecko poznaje, że siłę wiatru można przetworzyć

   i wykorzystać w elektrowniach wiatrowych, wachlarzach,

   żaglówkach, szybowcach.

·  Ćwiczenia gimnastyczne wg zestawu XI „Razem z jesienią” K. Wlaźnik-; dziecko potrafi poruszać się bezkolizyjnie.

·  Zabawa badawczo – ruchowa w ogrodzie „Skąd wieje wiatr?”- sprawdzanie siły i kierunku wiatru za pomocą wstążek na patyku; dziecko poznaje zachowanie się wstążek na wietrze, potrafi wypowiedzieć się własnymi słowami na temat tego zjawiska.

·  Zabawa ruchowa „Po wąskiej dróżce” – z elementem równowagi.

 

III  Zabawa ruchowa „Słońce świeci – pada deszcz” – orientacyjno – porządkowa.

·      Zabawa naśladowcza „Gazety na wietrze”- odtworzenie ruchem ciała i gazetą - siły oraz rodzaju wiatru; dziecko wie jak może zachować się gazeta pod wpływem lekkiego wiatru i pod wpływem wichury, potrafi wymyślić ruch odpowiednio do rodzaju wiatru (poruszanie w dół, w górę, na boki, zataczanie kół przed sobą, nad głową, kołysanie, przekładanie z ręki do ręki), pozostałe dzieci naśladują ruchy wiatru.

·      Powtórzenie wiersza „Odlot bocianów” – dziecko potrafi wyrecytować zapamiętany fragment wiersza samodzielnie,

      w duecie i z całą grupą.

 

 

 

Czwartek: Kolorowe latawce.

 

Składanie w całość obrazka pociętego na części przedstawiającego „Jesienny wietrzyk”; ćwiczenie spostrzegawczości; dziecko potrafi złożyć obrazek w sensowną całość, nadaje nazwę zjawisku znajdującemu się na tym rysunku, określa barwę obrazka.

·      Zabawa rozwijająca myślenie „Dokończ zdanie”- przekazywanie sobie piłeczki wraz z dokańczaniem rozpoczętego przez nauczyciela zdania (np. Lubię wiatr, bo..., Nie lubię wiatru, bo...); dziecko potrafi sensownie dokończyć zdanie.

 

II  Słuchanie opowiadania „ Latawiec”- rozmowa na temat utworu, układanie zakończenia historii; doskonalenie umiejętności uważnego słuchania oraz rozwijanie kreatywnego myślenia; dziecko potrafi własnymi słowami opowiedzieć treść utworu, potrafi wymyślić nowe przygody bohaterów opowiadania.

·      Prezentacja kolejnej litery alfabetu „I, i”.

    Zabawa „Szukaj litery”- dziecko uczy się litery przez   obserwację, potrafi odszukać, wśród napisów na kartonikach, umieszczonych w sali wyrazy  z literą „I, i”, każdą tą literę zaznacza kuleczką, odszukuje ją w imieniu , potrafi wykleić jej graficzny obraz plastelina.

·      Zabawa z elementem muzycznym„Latawce”- dziecko potrafi swobodnie poruszać się pośród latawców, potrafi słuchać poleceń nauczyciela, zareagować na przerwę w muzyce i wymyślić wyraz rozpoczynający się na literę umieszczoną na latawcu.

·      Zabawa z głoskami „Wymień nazwę” –w kole z piłką; dziecko które złapie piłkę, słucha jaką głoskę wymienia nauczycielka, wymienia nazwę przedmiotu rozpoczynającą się na daną literą (nauczycielka wykorzystuje wszystkie poznane dotąd litery).

·      Praca z „Kajecikiem” cz. 1, s. 36 „ Kolorowe latawce”- uzupełnianie latawców odpowiednimi fragmentami oraz pokolorowanie ogonów wg podanego rytmu, doskonalenie syntezy wzrokowej oraz umiejętności wychwytywania regularności; dziecko potrafi dostrzec różnego rodzaju regularności, potrafi przykleić fragment latawca we właściwym miejscu, potrafi ozdobić latawiec kontynuując regularne kolorowanie.

·      „Latawiec” – praca plastyczno – konstrukcyjna; działanie

     w zespołach; dziecko potrafi współpracować w grupie i z pomocą nauczyciela skonstruować latawiec, potrafi go ozdobić.

·      Zabawa ruchowa „Jeże na spacerze” – z elementem czworakowania.

 

III   Zabawa ruchowa „Berek” – z elementem biegu.

·      Ćwiczenia oddechowe „Jesienne drzewko”; doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz umiejętności kontrolowania własnego oddechu; dziecko potrafi przenieść listki za pomocą słomki i ułożyć je na konturach drzewa.

·      „Co potrafi wiatr?- rysowanie kredkami ołówkowymi, rozwijanie wyobraźni; dziecko potrafi zgodnie ze swoimi wiadomościami wykonać rysunek.

·      „Puszczanie latawca” – zabawa ruchowa w ogrodzie; dziecko poszerza swoją wiedzę o środowisku przyrodniczym przez obserwację i doświadczenia, potrafi współpracować w grupie.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin