Scenariusz31.doc

(43 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 31

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5-6 letnich do programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 31

 

TEMAT: Wiem co będzie dalej?

ZAGADNIENIE: Rytmy i rytmiczna organizacja czasu.

 

1.”Na dzień dobry!

§     „ Czy jesteś z nami?- zabawa integracyjna

CEL: integracja grupy przez powitanie każdego uczestnika zabawy,

JAK? Dziecko mówi swoje imię a my odpowiadamy , piosenka nr3 cz. I „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz

 

         Czy Bartek  jest dziś z nami                            -śpiewają  wszystkie dzieci

                     Tak jestem dzisiaj za wami .                            - śpiewa dziecko

                     O Bartek jest dziś z nami !                            - wszyscy śpiewają

         Witamy go brawami !                                          - wszyscy klaszczą  w ręce

 

§         „Rymowanie słów” – zabawa orientacyjo-porządkowa

CEL: rozwijanie inwencji twórczej, pomysłowości

JAK? Zabawa polega na wymyślaniu rymów do wyrazów. Zabawę rozpoczyna nauczyciel, który mówi wyraz np. domek – prosi dzieci o wymyślenie rymu do tego wyrazu np. Tomek,  i rzuca piłkę do dziecka, które wymyśliło rym:

Burza- kałuża, włosy – kłosy, wata – krata itp.

 

2Prawa ręka”

§         Maszerują dzieci drogą”- zabawa ruchowa z piosenką M. Bogdanowicz cz. II  nr 6

„W co się bawić z dziećmi . Piosenki i zabawy. Ciało i przestrzeń

CEL:  utrwalenie kierunków w prawo i w lewo, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej

JAK? dzieci maszerują po obwodzie koła jeden za drugim  do słów piosenki nr 6

cz. II  „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy; Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

Maszerują dzieci drogą ,                             /marsz po obwodzie koła w prawo

raz dwa trzy                                                        /klaszczą rytmicznie w ręce

Prawą nogą, lewą nogą

Raz dwa, trzy                                                        j.w.

A nad drogą  słonko świeci

I uśmiecha się do dzieci                             /pokazujemy słonko-ręce wysoko nad głową

Raz, dwa ,raz, dwa, trzy!                            / klaszczą w ręce

 

Maszerują dzieci drogą                             /marsz po obwodzie koła w lewą stronę

Raz, dwa, trzy                                                / klaszczą rytmicznie w ręce

Prawą nogą , lewą nogą

Raz ,dwa ,trzy                                                        / j.w

Naprzód zuchy , naprzód śmiało

Będzie przygód tu niemało                             / pokazujemy dzieci , kolegów

Raz, dwa, raz, dwa, trzy                            / klaszczą rytmicznie w ręce

 

3.„Ile? Tyle”

§         „ Wiem co będzie dalej? – zabawa w układanie rytmów

CEL:  układanie rytmów z figur geometrycznych, wychwytywanie regularności w układanych szlaczkach i kontynuowanie ich dostrzeżonych regularności

JAK? praca w grupach 2 osobowych, dzieci otrzymują koszyczki z klockami ( po 10 drewnianych i 10 plastikowych  )układają wg dostrzeżonej regularności na dywanikach,

1)     wspólnie przeliczamy klocki

2)     układamy rytm: np. 2 plastikowe i 2 drewniane itp.

 

§         „Teraz tak a dalej jak? – zabawa logarytmiczna

CEL: kodowanie regularności rytmicznych w układankach , wyliczankach, przedstawianie ich w różny sposób

JAK? Nauczyciel umawia się z dziećmi, że „bębenek –x” to klocki drewniane, „grzechotka - /” to klocki plastikowe

1)   dzieci układają rytm np. xxx /  lub ///xx lub x / x /

2)     wyklaskiwanie ułożonych rytmów: aaa x    aa xx aa  aaa x aaa x itp.

 

 

4.„Ważny wyraz” – zabawa artykulacyjna

CEL: wdrażanie do prawidłowej wymowy , rozwijanie słuchu fonematycznego, wyodrębnianie wyrazów zdaniu

JAK? Prowadzący prosi dzieci o dokończenie zdań , następnie wspólnie przeliczają wyrazy w zdaniu

 

Lata osa koło ….nosa.

Radują się dzieci, gdy słonko mocno….świeci.

Za chwilę zakwitną żółte …..żonkile.

Drzew koronę zdobią pączki… zielone.

Piękna i radosna idzie do nas …wiosna.

 

 

5.Ćwiczenia  grafomotoryczne

CEL: kodowanie rytmu na papierze, rozwijanie małej motoryki

JAK? Dzieci otrzymują pasek papieru z zaznaczonym rytmem ( /\/\ 000 /\/\ 000) uzupełniają samodzielnie, lub  karta nr II-7

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

 

POMOCE;

1.      piosenka

2.      piłeczka

3.      klocki

4.      karty pracy

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin