Scenariusz37 6l.doc

(39 KB) Pobierz
Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 6 letnich do programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 37

 

TEMAT: Sprawnie dodaję i odejmuję

ZAGADNIENIE: Układanie i rozwiązywanie zadań z treścią. Zapisywanie czynności

                               matematycznych w sposób dostępny dla sześciolatków.

 

1.Na dzień dobry!

§         „ Dzień dobry – zabawa integracyjna

Cel: zdyscyplinowanie gruby, zachęcenie do wspólnej zabawy

JAK? Dzieci stoją w kole  i śpiewają piosenkę  nr 61 cz. I  „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Dzień dobry, dzień dobry wam,

Pięknie witamy się.

Podajmy sobie ręce obie, dzień dobry, dzień dobry wam. 2x

 

Dzieci podają sobie obie ręce i kłaniają się.

 

§         „Jak się nazywasz” – zabawa integracyjna

CEL: wytworzenie miłej atmosfery do zabawy, utrwalenie imienia i nazwiska

JAK? Dzieci siedzą w kręgu i zwracają się do dziecka zgodnie z piosenką  nr 25 cz. I „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Jak się nazywasz, my ciebie pytamy?                            /dzieci zwracają się do wybranego dziecka

Nazywam się  …Wojtek Kowalski                            /odpowiada dziecko

Ty jesteś Wojtek Kowalski                                          / wszystkie dzieci powtarzają za  

                                                                                dzieckiem

My ci zaklaskamy!                                          / klaszczą w ręce

W zabawie zwracamy uwagę na prawidłowe wypowiadanie imienia i nazwiska dziecka.

 

2.„Prawa ręka

§         Pingwin” – zabawa  przy piosence 

CEL: doskonalenie prawej ręki, doskonalenie orientacji w schemacie ciała

JAK? Dzieci wykonują ruchy zgodnie z treścią   piosenki nr 69 cz. II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy :Ciało i przestrzeń oprac. Marta Bogdanowicz

O, jak przyjemnie i jak wesoło                            /maszerują gęsiego w koło , z rękoma ułożonymi   

                                                                na ramionach osoby idącej przed nim

W pingwina bawić

się, się, się                                                        / wykonują obunóż 3 skoki w przód

Raz nóżka prawa, raz nóżka lewa,              / wysuwają nogi w bok

Do przodu, do tyłu                                          /wykonują  obunóż skok w przód i w tył

i raz , dwa, trzy.                                                        / wykonują obunóż 3 skoki w miejscu

 

Można zabawę powtórzyć kilka razy

 

3.„Ile? Tyle

§         „ Potrafię liczyć różne przedmioty” – zabawa słowno-  logiczna

CEL: liczenie przedmiotów, wskazywanie liczebników porządkowych np. ten jest pierwszy , drugi itp., zapisywanie obliczeń rachunkowych

JAK? Przygotowujemy liczmany dla każdego dziecka po10 (lub inne przedmioty do liczenia). Pamiętamy, że najpierw pracujemy na zastępnikach a potem układamy zapis liczbowy

1)     wspólnie układamy zadania na dodawanie

np. Na półce stało 5 lalek i 2 misie. Ile było zabawek?

5+2=7

Było 7 zabawek.

2) wspólnie układamy zadania na odejmowanie

Np. W koszyku było 10 jabłek. Kasia zjadła 4 jabłka a Jacek kilka. W koszyku zostały 2 jabłka . Ile jabłek zjadł Jacek?

10- 4= 6

6-2=4

Jacek zjadł też 4 jabłka.

 

§         „Wiem , ile to jest? - zabawa słowno-  logiczna

CEL: wdrażanie dzieci do dokładnego wykonywania poleceń i kierowania uwagi zgodnie z poleceniem nauczyciela

      JAK?

1)     Dzielimy  dzieci na 4 osobowe grupy, każda grupa otrzymuje 2 kostki go gry, komplet kart liczbowych ze znakami

2)     Dziecko rzuca dwoma kostkami, układa działanie

Np. 5>3 , 2<7, 3=3 itp

 

    4. „Ważny wyraz” – zabawa słuchowo –artykulacyjna

    CEL: rozróżnianie głosek syczących, kształtowanie koordynacji słuchowo- ruchowej

    JAK:  prowadzący przedstawia dzieciom ilustracje i napisy zwierząt: wąż, mucha, konik

    polny, umawia się z dziećmi, że jak zobaczą obrazek wydają dźwięki  i naśladują dane

    zwierzę

a)      wąż pełza - sssssssssss

b)     mucha fruwa - zzzzzzzzzz

c)      konik polny - cyk, cyk, cyk

    

5. Ćwiczenia grafomotoryczne-

CEL: rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

JAK? każde dziecko otrzymuje kartkę nr II-13

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

POMOCE             

1.      Piosenki

2.      liczmany, karty liczbowe

3.      kostki do gry

4.      ilustracje

5.      karty pracy

wąż

 

mucha

 

 

konik polny

 

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin