Wykorzystywanie teorii błędów do opracowywania pomiarów geodezyjnych.pdf

(553 KB) Pobierz
Technik_geodeta_311[10]_Z1.07_u
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Leszek Wiatr
Wykorzystywanie teorii błędów do opracowywania
pomiarów geodezyjnych 311[10].Z1.07
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
385564531.006.png 385564531.007.png 385564531.008.png 385564531.009.png
Recenzenci:
dr inŜ. BoŜena Wasielewska
mgr inŜ. Sylwia Mikulska
Opracowanie redakcyjne:
mgr inŜ. Barbara Kapruziak
Konsultacja:
mgr Małgorzata Sienna
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[10].Z1.07
„Wykorzystywanie teorii błędów do opracowywania wyników pomiarów geodezyjnych”,
zawartej w modułowym programie nauczania dla zawodu technik geodeta.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
385564531.001.png
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Wykorzystywanie teorii błędów do opracowywania wyników pomiarów
7
4.1.1. Materiał nauczania
7
4.1.2. Pytania sprawdzające
27
4.1.3. Ćwiczenia
27
4.1.4. Sprawdzian postępów
28
4.2. Wyrównanie metodą pośredniczącą
29
4.2.1. Materiał nauczania
29
4.2.2. Pytania sprawdzające
50
4.2.3. Ćwiczenia
50
4.2.4. Sprawdzian postępów
51
4.3. Wyrównanie spostrzeŜeń metodą warunkową
52
4.3.1. Materiał nauczania
52
4.3.2. Pytania sprawdzające
60
4.3.3. Ćwiczenia
61
4.3.4. Sprawdzian postępów
62
5. Sprawdzian osiągnięć
63
6. Literatura
68
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
3. Cele kształcenia
7
385564531.002.png
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy o wykorzystaniu teorii błędów do
opracowywania wyników pomiarów geodezyjnych.
W poradniku znajdziesz:
-
wymagania wstępne, czyli wykaz umiejętności jakie powinieneś mieć juŜ ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
-
cele kształcenia, czyli wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy
z poradnikiem,
-
materiał nauczania, czyli wiadomości teoretyczne niezbędne do opanowania treści
jednostki modułowej,
-
zestaw pytań, abyś mógł sprawdzić, czy juŜ opanowałeś określone treści,
-
ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
-
sprawdzian postępów i osiągnięć - przykładowy zestaw zadań. Zaliczenie testu
potwierdzi opanowanie materiału całej jednostki modułowej.
Wykorzystanie teorii błędów jest zagadnieniem sprawiającym trudności w zrozumieniu
i opanowaniu materiału przez przyszłych geodetów. W związku z tym, przy omawianiu
poszczególnych zagadnień, w poradniku zastosowano szereg róŜnorodnych przykładów, aby
wprowadzić Cię na właściwy tok myślenia.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
385564531.003.png
311[10].Z1
Mapa sytuacyjno-wysokościowa
311[10].Z1.01
Stosowanie instrumentów geodezyjnych
311[10].Z1.02
Opracowywanie mapy sytuacyjnej
311[10].Z1.03
Aktualizacja mapy sytuacyjnej na podstawie
pomiarów terenowych
311[10].Z1.04
Opracowywanie przekrojów podłuŜnych
i poprzecznych
311[10].Z1.05
Wykonywanie mapy warstwicowej
311[10].Z1.06
Stosowanie rachunku współrzędnych
w obliczeniach geodezyjnych
311[10].Z1.07
Wykorzystywanie teorii błędów do
opracowywania pomiarów geodezyjnych
311[10].Z1.08
Projektowanie, pomiar i wyrównanie
szczegółowej osnowy geodezyjnej
311[10].Z1.09
Wykonywanie pomiarów sytuacyjnych
i sytuacyjno-wysokościowych
311[10].Z1.10
Sporządzenie mapy
sytuacyjno-wysokościowej na podstawie
pomiarów terenowych
311[10].Z1.11
Stosowanie technologii GPS w pomiarach
geodezyjnych
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
385564531.004.png 385564531.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin