Temat: CELE I METODY CZYTANIA.
Cele:
§ Zapoznanie uczniów z różnymi metodami czytania
§ Zwrócenie uwagi na funkcje czytania
§ Zachęcanie uczniów do doskonalenia czytania.
Środki dydaktyczne:
§ Tablice: prędkość cichego czytania w języku polskim, schemat ruchu oczu podczas czytania, schemat ilustrujący złe nawyki czytelnicze związane z pracą oczu, schemat ruchu oczu efektywnego czytelnika, złe nawyki czytelnicze, metody czytania, czytanie materiałów nietekstowych.
§ Rysunki do ćwiczeń: proste ćwiczenie oczu, trening wzroku, trening szybkiego ogarniania liczb i liter, piramidy – ćwiczenie kąta widzenia, trening zatrzymywania oczu – ćwiczenie wstępne, trening zatrzymywania oczu – ćwiczenie właściwe.
Metoda: słowno-oglądowo, podająca, aktywizująca
Tok zajęć:
1. Określenie celu zajęć.
2. Wprowadzenie – krótka pogadanka o czytaniu.
3. Omówienie funkcji czytania.
4. Omówienie sposobów uczenia się z książek – etapy pracy z tekstem.
5. Omówienie celów i metod czytania.
6. Zapoznanie uczniów ze sposobami przyspieszającymi czytanie.
7. Omówienie złych nawyków czytelniczych.
8. Podsumowanie zajęć.
Iwa.4