mgr Mariola Kryszak
mgr Mariola Dobek
Bydgoszcz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCHW KLASIE DRUGIEJ
Temat dnia: Piękno wiosennych kwiatów
Przedmiot: edukacja polonistyczno - środowiskowa
Temat zajęć: Układanie zdań na temat „Kwiatów na działce” na podstawie ilustracji i własnych obserwacji. Budowa kwiatu.
Zagadnienia programowe:
Swobodne wypowiadanie się na tematy bliskie dzieciom. Ciche czytanie ze zrozumieniem prostych tekstów. Porządkowanie zdań w rozsypankach zdaniowych. Indywidualne pisanie zdań na określony temat. Pisanie wybranych wyrazów z „ó, ż i rz” niewymiennym. Części składowe kwiatu: kielich, płatki korony, pręcik, słupek. Czynniki warunkujące rozwój roślin.
Cele operacyjne:
Wiadomości:
Kat. A: zapamiętanie wiadomości
uczeń zna, wie:
w nazwy kilku wiosennych kwiatów;
w ogólny wygląd kilku wiosennych kwiatów;
w zna budowę kwiatu i potrafi wskazać jego elementy składowe;
w potrafi wypowiadać się w formie zdań na określony temat.
Kat. B: zrozumienie wiadomości
uczeń rozumie:
w rozumie pojęcie „kwiaty chronione”;
w potrafi wskazać na ilustracji poznane rośliny chronione;
w rozumie i potrafi wyjaśnić zjawiska zachodzące wiosną w przyrodzie;
w rozumie przeczytane polecenia i potrafi je samodzielnie wykonać;
Umiejętności:
uczeń potrafi:
w wypowiadać się w rozwiniętej i uporządkowanej formie;
w uzupełnić luki w zdaniach;
w ułożyć zdania opisujące działkę;
w przyporządkować wyrazy do danej zasady ortograficzne;
w opisać ustnie wygląd kwiatka;
w umie posługiwać się lupą i zna jej zastosowanie.
w wykonać zadania według pisemnej instrukcji;
w poprawnie zapisać wyrazy z trudnością ortograficzną;
w potrafi samodzielnie opisać budowę nieznanego kwiatka i wyjaśnić proces zapylania.
Cel wychowawczy:
w uczeń potrafi współdziałać w grupie;
w uczeń wykazuje postawę wzajemnej pomocy;
w uczeń docenia piękno pierwszych wiosennych kwiatów;
w uczeń rozumie potrzebę ochrony przyrody;
w uczeń podejmuje działania proekologiczne;
Metody : rozmowa, pokaz, obserwacja, praktyczne działanie.
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna jednolita i zróżnicowana.
Środki dydaktyczne: plansze z rebusami, ilustracje kwiatów, naturalne okazy kwiatów, kartki z nazwami kwiatów, koperty z szyframi, plansza przedstawia-jąca projekt działki, różne gatunki kwiatów ozdobnych wyciętez papieru, teksty z lukami, lupy,
Tok zajęć:
1. Zapoznanie z tematem zajęć.
Rozmowa na temat kwiatów chronionych, które uczniowie poznali na wcześniejszych zajęciach.
U: Wymieniają kwiaty, które objęte są ochroną (zawilec, krokus, przebiśnieg, konwalia).
2. Rozwiązywanie rebusów.
N: Pokazuje rebusy wykonane na dużych planszach.
U: Rozwiązują rebus i odpowiedź zapisują na kartce.
(tulipan)
U: Podaje rozwiązanie – tulipan.
Na tablicy(części boczne zamknięte) wiszą plansze kwiatów – bez podpisu. Po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi przez ucznia nauczyciel „otwiera tablicę”.
Na stole stoją wazony i kosze z naturalnymi okazami kwiatów oraz koszyk, w którym umieszczono kartki z nazwami kwiatów.
STOKROTKA
NARCYZ
ŻONKIL - NARCYZ
BRATEK - FIOŁEK
U: Wybiera z koszyka odpowiednią kartkę z nazwą kwiatka i umieszcza ją pod ilustracją. Następnie wskazuje naturalny okaz i określa, jakiego są koloru tulipany umieszczonew wazonie.
U: Rozwiązują kolejny rebus i tak jak poprzednio:
- umieszczają pod ilustracją napis;
- wybierają naturalny okaz.
(narcyz)
3. Rozwiązywanie zaszyfrowanych nazw kwiatów.
Uczniowie pracują w czterech poziomach.
Polecenie:
Ułóż liczby od najmniejszej do największej. Zapisz otrzymane hasło.
85
63
74
34
100
54
93
42
69
T
K
O
S
I
R
Hasło: (stokrotki)
73
33
53
83
maryla20