znaki drogowe scenariusz.doc

(576 KB) Pobierz
PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA

Scenariusz zajęć zintegrowanych

Konspekt opracowała mgr Alicja Filończyk

 

 

Temat zajęć:

 

Rozpoznajemy znaki drogowe w najbliższej okolicy.

 

Typ szkoły:

Szkoła podstawowa

Kl. III

 

Czas trwania:

Jeden dzień w kształceniu zintegrowanym.

 

Środki dydaktyczne:

Nożyczki, klej, zeszyty, karty pracy indywidualnej dla każdego ucznia:  - plansza z rozrysowanym algorytmem klasyfikowania znaków drogowych, - kartka z pustą tabelą do uzupełnienia, - plansza z fragmentami znaków drogowych do wycinania, - plansza z opisami znaków, - karty z eliminatką literową, - czysta kartka z bloku, - krążki w kolorze zielonym i czerwonym

 

Przygotowanie uczniów:

Przed przystąpieniem do zajęć uczniowie potrafią sprawnie rozpoznawać i nazywać proste figury geometryczne: koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt, wielobok. Rozpoznają i nazywają także wybrane znaki drogowe oraz znają zasady bezpiecznego poruszania się po drogach.

 

Przewidywane osiągnięcia uczniów po zakończeniu zajęć:

Uczeń:

-         zna zasady bezpiecznego poruszania się drogą bez chodnika,

-         reaguje na sygnały ruchu drogowego,

-         przechodzi przez jezdnię zgodnie z poznanymi zasadami,

-         nazywa i rozpoznaje określone znaki drogowe,

-         potrafi klasyfikować znaki drogowe według określonego algorytmu na: znaki zakazu, nakazu, informacyjne i ostrzegawcze

 

 



 

 

 

 

1)  Eliminatka literowa

W poziomych rzędach należy wykreślić literę „U”. Pozostałe litery, czytane poziomo utworzą rozwiązanie – temat zajęć.

 

 

R

U

O

Z

U

P

U

O

U

Z

U

N

A

U

J

U

E

U

M

U

Y

U

Z

N

U

A

U

K

U

I

D

R

U

O

G

U

O

U

W

E

 

Hasło: Rozpoznajemy znaki drogowe.

 

 

2)  Układanie znaków drogowych z rozsypanki.

Każdy uczeń otrzymuje kartę z fragmentami znaków drogowych (załącznik 1)[1]. Zadanie polega na powycinaniu znaków, ułożeniu ich poprawnie i przyklejeniu na czystą kartkę.

 

3)  Wycieczka po najbliższej okolicy w celu obserwacji drogi i ruchu drogowego:

a)    znaki drogowe w pobliżu szkoły

b)   chodnik i jezdnia

c)    barierki

d)   ruch drogowy (rodzaje pojazdów)

 

4)  Przechodzenie przez jezdnię w terenie.

 

Praktyczne przypomnienie pięciu zasad przechodzenia przez jezdnię. Przypomnienie zasady chodzenia drogą bez chodnika.

 

 

5)  Grupowanie znaków.

Uczniowie wycinają wcześniej ułożone znaki drogowe. Następnie  dostają plansze z rozrysowanym algorytmem klasyfikowania ich (algorytm rozdany dzieciom ma postać gry planszowej) (załącznik 2) oraz karty z tabelą do uzupełnienia (załącznik 3).

 

Treść rozwiązywanego problemu:

 

Zadaniem uczniów jest poklasyfikowanie znaków drogowych na znaki: zakazu, nakazu, informacyjne i ostrzegawcze.

 

Specyfikacja problemu polegającego na klasyfikowaniu znaków:

 

Ø    Dane: wszystkie znaki drogowe

Ø    Wynik: poprawnie wypełniona tabela z przyklejonymi znakami drogowymi poklasyfikowanymi na:

Þ  znaki nakazu

Þ  znaki zakazu

Þ  znaki informacyjne

Þ  znaki ostrzegawcze

 

Uwaga: Nauczyciel nie wprowadza uczniom pojęcia „algorytmu”. Może używać nazwy „gra planszowa”.

 

Opis wybranej metody rozwiązywania problemu:

 

Gra rozpoczyna się od położenia pierwszego znaku na polu „START”. Dalej należy postępować według instrukcji zawartych na planszy. W taki sposób uczniowie pogrupują wszystkie znaki i wkleją je w odpowiednie miejsca w tabeli.

              - 5 -


6)  Zabawa „Ruch uliczny”:

Nauczyciel wyznacza na podłodze jezdnię, chodniki, przejścia dla pieszych. Dzieli dzieci na dwie grupy: samochody i piesi. W momencie, gdy podnosi do góry zielony krążek samochody  ruszają i jadą po wytyczonej trasie. Kiedy nauczyciel podnosi w górę czerwony krążek samochody zatrzymują się (przed lub za przejściem dla pieszych), a piesi przechodzą przez jezdnię zgodnie z poznanymi zasadami.

 

7)  Podpisywanie znaków.

Uczniowie otrzymują karty z etykietami zawierającymi podpisy do klasyfikowanych znaków (załącznik 4). Należy te etykiety wyciąć i wkleić do tabeli przy odpowiednim znaku drogowym.

 

8)  Sprawdzenie oraz ocena poprawności wykonanego zadania.

Przewidywany efekt pracy (załącznik 5).

 

9)  Śpiewanie piosenki „Jak przechodzić przez ulicę”.

 

Ulicami pędzą sznury samochodów,

Jak przedostać można się na drugą stronę?

To pytanie nie jest wcale takie trudne,

Gdy choć trochę już przepisy znasz drogowe.

Kiedy chcesz przejść pewnie, sprawnie przez ulicę,

Musisz znaleźć taką zebrę czarno – białą,

A ta zebra to nie ładny miły zwierzak,

Tylko pasy na ulicy malowane.

                           

Refren:

                                          Jak przechodzić przez ulicę,

Każdy uczeń wie,

Przecież to jest takie proste,

Zapamiętaj, że:

Patrzysz w lewo, patrzysz w prawo,

Potem w lewo i,

Jeśli tylko droga wolna,

Śmiało możesz iść.

 

Popatrz w lewo, popatrz w prawo i znów w lewo,

Jeśli tylko wolna droga śmiało przechodź,

Ostrożności nigdy nie jest nazbyt wiele,

Więc rozważnym bądź na co dzień i gdy święto.

Bardzo dobrze, gdy posłuchasz mowy świateł,

Które płynnie regulują ruch uliczny,

Gdy czerwone światło świeci – stój i czekaj,

Gdy zielone, wtedy możesz iść bezpiecznie.

                           

Refren:

                                          Jak przechodzić...

 

 

               

10)        Praca domowa:

Narysować trzy wybrane znaki drogowe, które mijasz idąc ze szkoły do domu. Określić, czy są to znaki zakazu, nakazu, ostrzegawcze czy informacyjne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin