las i jego mieszkańcy.pdf

(224 KB) Pobierz
Microsoft Word - zeszyt3-naucz_zintegr.doc
Nauczanie zintegrowane – konspekty
Las i jego mieszkańcy – powtórzenie
wiadomości
Elżbieta Kipa
Konspekt zajęć zintegrowanych
w klasie III
Data : 18.12.2003r.
Prowadząca : mgr Elżbieta Kipa
Ośrodek tematyczny : LAS NAS ZAUROCZYŁ
Temat dnia : Las i jego mieszkańcy – powtórzenie wiadomości
Zadania dydaktyczno – wychowawcze
EDUKACJA POLONISTYCZNA:
kształtowanie umiejętności budowania logicznej i poprawnej gramatycz-
nie wypowiedzi na określony temat,
układanie zdań wykrzyknikowych,
utrwalenie zasad pisowni „nie” z czasownikami,
kształtowanie umiejętności stosowania poznanych reguł ortograficznych
w praktyce.
EDUKACJA PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA:
doskonalenie umiejętności rozpoznawania roślin i zwierząt leśnych,
przyporządkowanie roślin leśnych do określonej warstwy lasu,
rozróżnianie typów lasów,
rozpoznawanie grzybów jadalnych i trujących,
przypomnienie zasad zachowania w lesie i zbierania grzybów,
rozpoznawanie odgłosów lasu i ich znaczenie dla człowieka,
uwrażliwienie na piękno przyrody.
53
Elżbieta Kipa – Las i jego mieszkańcy – powtórzenie wiadomości.
EDUKACJA MATEMATYCZNA:
utrwalenie dodawania i odejmowania sposobem pisemnym,
porządkowanie wyników działań od największego do najmniejszego.
EDUKACJA PLASTYCZNO – TECHNICZNA:
doskonalenie umiejętności składania papieru techniką orgiami,
komponowanie drzew liściastych i iglastych zgodnie z instrukcją,
umiejętność dobierania barw zgodnie z określoną porą roku.
EDUKACJA MUZYCZNA:
słuchanie odgłosów lasu,
rozpoznawanie dźwięków przyjaznych i hałasu.
Metody :
a. podające – pogadanka, wyjaśnienie,
b. problemowe aktywizujące – gry dydaktyczne,
c. eksponujące – pokaz multimedialny, film,
d. praktyczne – pokaz, ćwiczenia.
Formy pracy : zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne :
prezentacja multimedialna „Las i jego mieszkańcy”,
wiersz Wł. Ścisłowskiego pt. „Wycieczka”,
koszyk wiklinowy,
sylweta drzewa,
liście z rozpoczętymi zdaniami,
karty z działaniami matematycznymi i rozsypanką sylabową,
krzyżówka,
wyrazy z lukami – napisy,
instrumenty,
kółka i gotowe elementy do zajęć plastycznych,
kukiełka czarownicy,
odznaki „Przyjaciel lasu”.
54
CKPiDN w Mielcu – Zeszyty nauczycielskie – Nr3/2005
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie
2. Podanie tematu zajęć.
Rozwiązywanie działań pisemnych. Porządkowanie wyników od
największego do najmniejszego. Odczytanie hasła (Las i jego mieszkańcy).
1342 1796
1022
934 1379
1082
247
+ 739 + 295
+ 389
+ 285 + 278
- 265
+ 58
Las
i
je
go
miesz
kań
cy
3. Wycieczka po lesie – pokaz prezentacji multimedialnej – rośliny leśne.
4. Żywy obraz lasu.
Uczniowie uzupełniają wyrazy z lukami (nazwy roślin leśnych
z trudnościami ortograficznymi) i tworzą warstwy lasu:
drzewa – stoją
krzewy – wykonują przysiad
runo leśne – dzieci siedzą
5. Grzybobranie.
Ustalenie, co trzeba zabrać na grzybobranie (koszyk, atlas grzybów, nożyk)
i jakich zasad przestrzegać (nie wyrywać grzybni, zawsze zbierać znane
grzyby). Pokaz prezentacji multimedialnej.
6. Zbieranie grzybów.
Na tablicy sylweta koszyka, obok nazwy grzybów. Uczniowie przenoszą
nazwy grzybów jadalnych do koszyka, a trujących pozostawiają.
7. Rozwiązanie krzyżówki.
Praca indywidualna. Odczytanie hasła „Leśne zwierzęta”.
8. Multimedialna prezentacja przedstawicieli zwierząt leśnych.
9. Zagadki o zwierzętach leśnych.
Rozwiązywanie zagadek z prezentacji multimedialnej.
10. Znaczenie lasu.
Odczytanie i omówienie haseł ze slajdu „Co nam daje las?”.
11. Wiersz pt. „Wycieczka”
Wysłuchanie wiersza czytanego przez nauczyciela i jego analiza – wyszu-
kiwanie odpowiednich fragmentów:
- O czym należy pamiętać i jak postępować, aby zostać przyjacielem
lasu?
55
223177900.001.png
Elżbieta Kipa – Las i jego mieszkańcy – powtórzenie wiadomości.
- Czy bohaterów wiersza można zaliczyć do przyjaciół lasu?
12. Układanie zdań wykrzyknikowych: Czego nie wolno robić w lesie ?
Uczniowie otrzymują liście z kartonu z zaczętymi zdaniami. Po dopisaniu
zakończenia, odczytują je i przyklejają na sylwecie drzewa na tablicy.
Zwracamy uwagę na pisownię przeczenia „nie” z czasownikami.
13. Zabawa w rozpoznawanie odgłosów lasu.
Dzieci siedzą w kręgu, mają zamknięte oczy, słuchają odgłosów lasu.
Następnie bawią się w strojenie instrumentów. Uczniowie wykorzystują
instrumenty perkusyjne i naturalne. Zastanawiają się, jaki wpływ na nasz
organizm mają dźwięki przyjazne i hałas?
14. Bajka o wróżce lesie.
Nauczyciel trzymając kukiełkę czarownicy, opowiada jak wróżka
wyczarowała las.
Najpierw wypowiedziała zaklęcie: Ele – mele – lewa – niech wyrosną
drzewa!
I wyrosły sosny, jodły, świerki, modrzewie. Jaki las wyczarowała?
(iglasty)
Potem poszła w inne miejsce i znów wypowiedziała zaklęcie:
Ele – mele – lewa – niech wyrosną drzewa!
I wyrosły dęby, buki, brzozy. Jaki las wyczarowała? (liściasty)
Gdy znudziły się jej wyczarowane lasy, pomieszała drzewa i powstał
las (mieszany)
15. Prace plastyczne.
Las – technika origami na bazie koła – praca grupowa,
I grupa – las iglasty zimą,
II grupa – las mieszany jesienią,
III grupa –las ściasty latem.
W czasie pracy dzieci słychać cichą muzykę – śpiew ptaków.
16. Podsumowanie:
Znamy las i jego mieszkańców.
Wiemy, jak należy zachowywać się w lesie.
Otrzymujecie odznakę „Przyjaciel lasu”.
Literatura:
1. „Wesoła Szkoła” podręcznik do klasy III, WSiP
56
223177900.002.png
CKPiDN w Mielcu – Zeszyty nauczycielskie – Nr3/2005
2. „Wesoła Szkoła” karty pracy
3. Ryszard Więckowski „Ćwiczenia słownikowo – frazeologiczne i syntak-
tyczne w klasach początkowych”
4. „Drzewa – encyklopedia kieszonkowa”
5. Encyklopedia multimedialna PWN
6. Encyklopedia ptaków PWN
7. Biologia PWN
8. Encyklopedia przyrody OPTIMUS PASCAL
9. Encyklopedia zwierząt OPTIMUS PASCAL
Krzyżówka
Znaczenie haseł (wpisz w kolejnych wierszach od góry):
1. Chytry, rudy zwierz.
2. „Basia” z rudą kitą.
3. Ma rogi jak łopaty.
4. Mieszkanie myszy.
5. Ma kolce na grzbiecie.
6. Mała, szara, leśna, polna lub domowa.
7. Ma wielkie oczy, poluje w nocy.
8. Wielki, brunatny miś.
9. Leśny zwierz z wielkimi rogami.
57
223177900.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin