114.pdf

(2820 KB) Pobierz
Tomasz Skierniewski
Diagnoza modelu zarządzania jakością
w administracji rządowej
Raport z I etapu badania
Warszawa, listopad 2008 r.
959216296.003.png 959216296.004.png
ISBN: 978-83-910638-0-4
© Copyright by Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
Spis treści
Spis skrótów ......................................................................................................................... 5
1. Wprowadzenie.................................................................................................................. 7
1.1. Charakterystyka Wykonawcy.................................................................................. 7
1.2. Krótki opis projektu „Poprawa zdolności zarządczych w urzędach
administracji rządowej”........................................................................................... 8
1.3. Opis zamówienia...................................................................................................... 9
2. Wprowadzenie do tematyki zarządzania jakością w organizacji............................. 11
2.1. Pojęcie jakości .......................................................................................................... 11
2.2. Istota zarządzania jakością ................................................................................... 13
2.3. Cel zarządzania jakością ........................................................................................ 17
3. Główne modele, zasady, metody i narzędzia zarządzania jakością stosowane
w Polsce w odniesieniu do administracji publicznej .................................................. 21
3.1. Modele zarządzania jakością ................................................................................. 21
3.1.1. CAF........................................................................................................................... 21
3.1.2. Program Rozwoju Instytucjonalnego ............................................................... 24
3.1.3. Systemy Zarządzania Jakością wg normy ISO................................................... 26
3.1.4. Model Doskonałości Europejskiej Fundacji ds. Zarządzania Jakością (EFQM) .. 28
3.2. Zasady zarządzania jakością ................................................................................ 30
3.2.1. Zasada Deminga (PDCA: ang.: Plan-Do-Check-Act, pl.: Zaplanuj-Wykonaj-
Sprawdź-Zastosuj)................................................................................................. 30
3.2.2. Zasada ciągłego doskonalenia procedur ........................................................... 35
3.2.3. Zasada „zero defektów” ....................................................................................... 35
3.2.4. Zasada pracy zespołowej..................................................................................... 37
3.,2.5. Inne ....................................................................................................................... 38
3.3. Metody zarządzania jakością ............................................................................... 38
3.3.1. QFD (ang. Quality Function Deployment, pol. Rozwinięcie Funkcji Jakości,
zw. też Domy Jakości)........................................................................................... 38
3.3.2. FMEA (ang. Failure Mode and Efect Alanysis, pl. Analiza przyczyn
i skutków wad) ...................................................................................................... 42
Diagnoza modelu zarządzania jakością w administracji rządowej
 
959216296.005.png
3.3.3. SKO (Statystyczna Kontrola Odbiorcza) ........................................................... 43
3.3.4. SPC (ang. Statistical Process Control, pl. Statystyczne Sterowanie Procesem) ..44
3.3.5. DOE (ang. Design Of Experiments, pl. Planowanie Eksperymentów).......... 45
3.3.6. BSC (ang. Balanced Scorecard), Strategiczna Karta Wyników,
Kompleksowa Karta Wyników, Zrównoważona Karta Wyników) ............... 45
3.4. Narzędzia zarządzania jakością.................................................................................. 48
3.4.1. Schemat blokowy.................................................................................................. 49
3.4.2. Diagram Ishikawy................................................................................................ 49
3.4.3. Diagram Pareto ..................................................................................................... 51
3.4.4. Histogram.............................................................................................................. 51
3.4.5. Arkusze kontrolne ............................................................................................... 52
3.4.6. Wykresy korelacji ................................................................................................ 53
3.4.7. Karty kontrolne .................................................................................................... 53
4. Przegląd problematyki zarządzania jakością w innych państwach, szczególnie
w krajach UE, w tym dominujące trendy w Europie .................................................... 55
5. Wyniki badania ..............................................................................................................61
5.1. Ankieta .....................................................................................................................61
5.2. Przebieg badania i jego wyniki ........................................................................... 62
5.2.1. Przebieg badania................................................................................................... 62
5.2.2. Wyniki badania.................................................................................................... 63
5.3. Charakterystyka polityki państwa wobec zarządzania jakością w urzędach
administracji rządowej – w świetle wyników badania ..................................... 101
6. Diagnoza kondycji urzędów administracji rządowej w zakresie zarządzania
jakością, w tym stosowane metody, instrumenty, zgłaszany zakres wsparcia,
potrzeby .........................................................................................................................107
7. Wstępne porównanie polskiej administracji rządowej z innymi państwami Unii
Europejskiej .................................................................................................................... 111
8. Wnioski i podsumowanie.............................................................................................113
9. Załączniki.......................................................................................................................117
Załącznik 1. Ankieta .................................................................................................... 119
Wybrana literatura ...........................................................................................................129
Diagnoza modelu zarządzania jakością w administracji rządowej
 
959216296.001.png
Spis skrótów
BSC ang. Balanced Scorecard, Strategiczna (Kompleksowa, Zrówno-
ważona) Karta Wyników
CAF RC ang. CAF Resources Centre, Centrum Zasobów CAF
CAF ang. Common Assessment Framework, Wspólna Metoda Oceny
CAWI ang. Computer Assisted Web Interviewing, kwestionariuszowe
wywiady internetowe.
DOE ang. Design Of Experiments, Planowanie Eksperymentów
EFQM ang. European Foundation of Quality Management, Europejska Fun-
dacja Zarządzania Jakością
EIPA ang. European Institute of Public Administration, Europejski
Instytut Administracji Publicznej
EUPAN ang. European Public Administration Network, Sieć UE ds. Admi-
nistracji Publicznej
FMEA ang. Failure Mode and Efect Analysis, Analiza przyczyn i skutków
wad
ISO ang. International Standard Organization
KPRM Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
MSWiA Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji
PDCA ang. Plan-Do-Check-Act, Zaplanuj–Wykonaj-Sprawdź-Zastosuj
PO KL Program Operacyjny Kapitał Ludzki
PRI Program Rozwoju Instytucjonalnego
QFD ang. Quality Function Deployment, Rozwinięcie Funkcji Jakości
(Domy Jakości)
QM ang. Quality Management, Zarządzanie Jakością
SKO Statystyczna Kontrola Odbiorcza
SPC Statystyczne Sterowanie Procesem
SZJ System Zarządzania Jakością
SzOP PO KL Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał
Ludzki
TQM ang. Total Quality Management, Kompleksowe Zarządzanie Jakoś-
cią
UE Unia Europejska
Diagnoza modelu zarządzania jakością w administracji rządowej
 
959216296.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin