STER.pdf

(793 KB) Pobierz
FUNDACJA FALOCHRON
STER Szkolenie Trenerów Edukacyjnych i Rozwojowych
FUNDACJA FALOCHRON zaprasza na:
Program STER (Szkolenie Trenerów Edukacyjnych i Rozwojowych)
STER to kurs trenerski dla osób zainteresowanych prowadzeniem szkoleń w środowisku
szkolnym.
Szkolenie jest przeznaczone dla:
osób prowadzących szkolenia dla nauczycieli pragnących podnieść swoje kompetencje
w pracy z grupami,
trenerów,
nauczycieli,
pedagogów,
psychologów,
studentów kierunków społecznych tj. psychologia, pedagogika, socjologia lub
studentów innych kierunków, planujących podjęcie pracy jako nauczyciele
(w szkołach podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych).
ZAPOTRZEBOWANIE NA DZIAŁANIE TRENERÓW W OBSZARZE EDUKACJI:
W ostatnich latach rośnie popyt na szkolenia dla nauczycieli. Środowiska szkolne
mierzą się z wyzwaniami reformy edukacyjnej. Nowoczesny styl pracy z klasą wymaga od
nauczycieli stosowania metod aktywnych i warsztatowych, prowadzenia lekcji stymulujących
rozwój kompetencji kluczowych tj. umiejętności współpracy w zespole, przedsiębiorczości,
zdolności związanych z kreatywnością.
Nasilające się zjawiska przemocy w szkole wymagają od wychowawców i nauczycieli
umiejętności rozwiązywania konfliktów i systemowego rozumienia zjawisk grupowych oraz
umiejętności współpracy zespołowej w gronie pedagogicznym.
Same studia przygotowujące nauczycieli do prowadzenia zajęć przedmiotowych dają znikome
podstawy do sprostania tym wyzwaniom.
Ta sytuacja wiąże się ze wzrastającym zapotrzebowaniem na kompetentnych trenerów
edukacyjnych (pracujących w obszarze edukacji), zdolnych do przekazywania powyższych
umiejętności oraz przygotowanych do pracy ze szczególną grupą odbiorców, jaką są
nauczyciele.
KORZYŚCI DLA UCZESTNIKÓW PROGRAMU:
rozwinięcie świadomości zjawisk grupowych i umiejętności wpływania na nie,
radzenia sobie ze zjawiskami oporu – sposobów jego rozumienia i przezwyciężania,
zwiększenie wglądu we własne funkcjonowanie w grupach oraz rozwój kompetencji
społecznych,
czerpanie z wiedzy i doświadczeń płynących z wieloletniej zespołowej pracy
szkoleniowej z nauczycielami,
FUNDACJA FALOCHRON
Strona 1
151103125.004.png
STER Szkolenie Trenerów Edukacyjnych i Rozwojowych
zwiększenie rozumienia zjawisk zachodzących w grupach ludzi, ze szczególnym
uwzględnieniem grup w systemie szkolnym,
zwiększenie umiejętności interpersonalnych, pozwalających na skuteczne prowadzenie
szkoleń: przyjęcia postawy asertywnej, umiejętności przełamywania oporu
grupowego,
rozwinięcie umiejętności budowania kontaktu indywidualnego z osobami w
kryzysowych sytuacjach,
możliwość przygotowania własnych szkoleń pod superwizją,
rozwinięcie własnego stylu trenerskiego,
dostęp do specjalistycznych wykładów z zakresu twórczości, technik uczenia i
profilaktyki,
możliwość wzięcia udziału w inicjatywach szkoleniowych Fundacji Falochron.
Są to elementy niezwykle ważne zarówno w ramach prowadzenia szkoleń, jak również w
świadomym udziale w życiu szkoły oraz celnego i użytecznego rozumienia zachodzących w
nim zjawisk.
Fundacja Falochron – organizator programu – to nowopowstała organizacja pozarządowa,
skupiająca osoby o wieloletnim doświadczeniu pracy w różnych instytucjach: ośrodkach
profilaktyki, ośrodkach doskonalenia nauczycieli (ODN), szkołach, organizacjach
pozarządowych (NGO). Celem działania Fundacji jest zapobieganie przemocy oraz
budowanie społeczeństwa opartego na dialogu w polskich szkołach.
PROGRAM STER:
STER to 265-godzinny kurs trenerski przeznaczony dla osób prowadzących działalność
szkoleniową w obszarze edukacji i rozwoju kompetencji społecznych lub planujących taką
działalność.
Program ma na celu przygotowanie uczestników do pracy trenerskiej poprzez:
Doświadczenie uczestniczenia w grupie przechodzącej przez wszystkie fazy procesu
grupowego.
Rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, ról
grupowych, asertywności, przeciwdziałania agresji i zjawiskom patologicznym w
zespołach.
Stworzenie możliwości ćwiczenia własnych umiejętności trenerskich w specjalnie
opracowanej grze edukacyjnej.
Przygotowanie, przeprowadzenie oraz superwizja własnych warsztatów
skonstruowanych zgodnie z zasadami systemowego rozumienia budowania
szkolenia.
Określenie własnego potencjału trenerskiego podczas treningu osobistego stylu pracy
trenera.
FUNDACJA FALOCHRON
Strona 2
151103125.005.png
STER Szkolenie Trenerów Edukacyjnych i Rozwojowych
STER jest programem uprawniającym do uzyskania rekomendacji trenerskich
Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (jako jeden z warunków podstawowych).
Cena programu: 3300 złotych (istnieje możliwość płatności ratalnej).
Cena nie obejmuje noclegów i wyżywienia w ośrodku poza Krakowem.
Prowadzący:
Tomasz Wojciechowski (trener) – psycholog, trener rekomendowany
przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne (II stopień). Prezes Fundacji
Falochron, superwizor Ośrodka Profilaktyki Edukacyjnej przy OTE
Kangur, właściciel i superwizor zespołu w Firmie Szkoleniowej
„Perspektywy”, autor bloga szkoleniowego www.dobreszkolenia.pl . Od
wielu lat prowadzący programy rozwoju kompetencji społecznych
zarówno dla nauczycieli (m.in. Źródła Przemocy, Oswoić Konflikt, Kompetentny
Wychowawca realizowanych głównie w MNODN w Krakowie), jak i dla młodzieży (Tama
– powstrzymać przemoc, etiuda filmowa i inne). Trener i superwizor w programach dla
osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, realizowanych ze środków EFS: m.in.
„Herkules – poznaj swoją siłę”, Akademia Filmowa, Wrocław – Miastem Aktywnych.
Piotr Kasprzak (kotrener) – trener w stałej współpracy z Ośrodkiem
Profilaktyki Edukacyjnej przy OTE Kangur, pracujący z młodzieżą
zagrożoną wykluczeniem społecznym w ramach programu "Herkules -
poznaj swoją siłę". W Stowarzyszeniu Ruch Pomocy Psychologicznej
"Integracja" realizuje projekty o charakterze profilaktycznym i
rozwojowym (głównie dla grup młodzieżowych), pracując metodą treningu
grupowego. Posiada doświadczenie w szkoleniach dla nauczycieli m.in. w ramach
współrealizacji grantów kuratoryjnych „Kompetentny wychowawca”. Realizuje szkolenia i
wykłady w MNODN w Krakowie. Uczestniczy w kursie psychoterapii prowadzonym przez
Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Psychiatrii i Opieki Środowiskowej.
Zasady uczestnictwa w programie:
Kurs obejmuje 245 godzin warsztatów oraz 20 godzin wykładów. Obowiązkowe jest
uczestnictwo we wszystkich zjazdach części warsztatowej. Pierwszy warsztat jest
jednocześnie szkoleniem kwalifikacyjnym (cena 30 złotych), po którym uczestnicy
podejmują ostateczną decyzję odnośnie uczestniczenia w całym programie. W przypadku
większej liczby chętnych (12 miejsc w grupie) organizatorzy podejmą decyzję o
kwalifikacji poszczególnych osób do programu.
FUNDACJA FALOCHRON
Strona 3
151103125.006.png 151103125.007.png 151103125.001.png
STER Szkolenie Trenerów Edukacyjnych i Rozwojowych
Wszystkie szkolenia warsztatowe odbywają się poza Krakowem. Decyzja o lokalizacji zajęć
będzie podjęta po części kwalifikacyjnej – po konsultacjach z uczestnikami odnośnie
standardu ośrodka szkoleniowego.
Podczas całego programu obowiązuje zasada prohibicji – powstrzymywania się od
używania środków zmieniających świadomość.
Rekrutacja:
Osoby zainteresowane wzięciem udziału w programie prosimy o kontakt z koordynatorem
projektu:
Piotr Kasprzak
adres email: kasprzako@gmail.com ,
telefon (+48) 503053061.
Zapisy będą prowadzone od 10 września do 5 listopada 2009 .
Zakres tematyczny poszczególnych zjazdów oraz harmonogram
1. Mediacje i negocjacje w konfliktach – podstawowe umiejętności (10 godzin)
(13 lub 15 listopada 2009)
·
Dynamika konfliktu: koło konfliktu.
·
Komunikacja w konflikcie.
·
Mediacje, negocjacje, arbitraż: wsparcie grup i osób w konflikcie.
Uwaga: Jest to warsztat kwalifikacyjny do całości programu.
2. Trening umiejętności interpersonalnych (50 godzin)
(24 – 28 listopada 2009)
·
Doświadczenie uczestnictwa w grupie przechodzącej przez wszystkie fazy procesu
grupowego – doświadczenie funkcjonowania grupy oraz swojego własnego w
relacjach z innymi.
·
Tworzenie się granic grupy i tożsamości grupowej.
·
Osadzanie się norm grupowych.
3. Proces grupowy (30 godzin)
(17 – 19 grudnia 2009)
·
Powstawanie, funkcjonowanie i zmiana ról grupowych w zespole.
·
Psychologiczne pole grupowe – trójwymiarowe ujęcie zjawisk w grupie.
·
Analiza metajęzyka grupowego.
·
Analiza przebiegu procesu grupowego w grupie treningowej.
FUNDACJA FALOCHRON
Strona 4
151103125.002.png
STER Szkolenie Trenerów Edukacyjnych i Rozwojowych
4. Budowanie indywidualnego kontaktu z osobą w kryzysie (30 godzin)
(21 – 23 stycznia 2010)
·
Obszary kryzysowe: dorośli i dzieci.
·
Umiejętności komunikacyjne – nawiązywanie relacji umożliwiającej udzielenie
wsparcia.
·
Mechanizmy pomocy w indywidualnych kryzysach.
·
Rozmowa na „trudne” tematy.
5. Trening zadaniowy (45 godzin)
(24 – 28 lutego 2010)
·
Systemowe ujęcie konstruowania warsztatu: przygotowywanie sytuacji
umożliwiającej uczestnikom zdobywanie istotnego doświadczenia społecznego.
·
Elementy składowe warsztatu.
·
Przygotowywanie własnego warsztatu.
·
Przeprowadzenie warsztatu dla uczestników „Tygodnia bez przemocy”.
·
Superwizja i informacje zwrotne po przeprowadzeniu warsztatu.
6. Asertywność i zjawiska oporowe w grupach (30 godzin)
(marzec 2010 )
·
Zachowania asertywne, agresywne i bierno-obronne.
·
Własne reakcje na kierowany do trenera komunikat oporowy.
·
Rodzaje zjawisk oporowych w grupach, mechanizmy ich powstawania.
·
Prowadzenie warsztatów i zajęć w grupach oporujących.
7. Relacje patologiczne w zespołach, grupach, instytucjach (40 godzin)
(kwiecień 2010)
·
Złość, agresja, przemoc – ich rola w relacjach międzyludzkich.
·
Fala, mobbing, podwójne normy, grupy o psychopatycznym układzie norm –
funkcjonowanie ludzi w takich grupach.
·
Diagnoza źródeł zjawisk patologicznych w grupach.
·
Określanie optymalnego rodzaju wsparcia dla grup i ich członków.
·
Konsekwencje pracy ze zjawiskami patologicznymi – higiena psychiczna i etyka
trenera.
8. Trening własnego stylu trenerskiego (30 godzin)
(maj 2010 )
·
Funkcjonowanie społeczne w grupie – informacje zwrotne.
·
Budowanie ścieżek rozwoju zawodowego.
·
Potencjał i obszary deficytowe uczestnika.
FUNDACJA FALOCHRON
Strona 5
151103125.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin