Jak_stworzyc_system_identyfikacji_wizualnej_firmy.pdf

(58 KB) Pobierz
Jak stworzyæ system identyfikacji wizualnej firmy
Jak stworzy ę system identyfikacji wizualnej firmy?
Identyfikacja wizualna – to cało Ļę symboliki stosowanej przez firm ħ , czyli wszystko to, po
czym mo Ň na „na zewn Ģ trz” rozpozna ę , Ň e to wła Ļ nie nasza firma; to kolorystyka, logo,
logotyp etc. S Ģ to kolejne elementy, poprzez które buduje si ħ relacje z otoczeniem.
Na system identyfikacji wizualnej składaj Ģ si ħ :
- symbol firmy (znak i logotyp firmowy),
- kolory firmowe,
- symbole dekoracyjne,
- typografie dekoracyjne,
- druki firmowe (papier, koperty, dokumenty i inne),
- identyfikatory pracowników,
- stemple, - materiały reklamowe,
- materiały drukowane dla celów public relations,
- Ļ rodki transportu (samochody ci ħŇ arowe, osobowe),
- ubiór pracowników,
- wystrój stoisk targowych,
- aran Ň acja wn ħ trz siedziby firmy oraz wygl Ģ d otoczenia,
- tablice i tabliczki informacyjne, szyldy reklamowe,
- opakowania.
Kilka poj ħę zwi Ģ zanych z systemem identyfikacji wizualnej firmy:
1. Nazwa firmy - powinna nawi Ģ zywa ę do jej działalno Ļ ci, by ę jednoznaczna i wyró Ň nia ę
firm ħ na tle konkurencji. Tworzy si ħ j Ģ po przeprowadzeniu gruntownej analizy firmy,
charakteru jej działalno Ļ ci. Wa Ň ne jest, aby nazwa nie ulegała zmianie.
2. Logo – jest to graficzne przedstawienie marki produktu, znaku firmowego i innych symboli
umieszczanych na opakowaniach produktów, w reklamie, drukach firmy itp. tworzone przez
zastosowanie koloru, rozmiaru i kształtu liter, ich układu itp. Istnieje kilka rodzajów logo:
- tematyczne - to graficzne przedstawienie bran Ň y, któr Ģ reprezentuje organizacja,
- graficzne – reprezentuj Ģ wyobra Ň enia jakiego Ļ obiektu ze Ļ wiata natury: osoby, zwierz ħ ta
lub rzeczy, których charakterystyczne cechy s Ģ zgodne z atrybutami firmy. Nazywane
równie Ň symbolicznymi. Jednak, aby spełniały swoj Ģ funkcj ħ , powinny by ę podobnie
rozumiane przez nadawc ħ oraz odbiorc ħ . Znaki graficzne przedstawiaj Ģ ce zwierz ħ ta słu ŇĢ
cz ħ sto do podkre Ļ lenia dynamiki i szybko Ļ ci działania firmy,
- abstrakcyjne – stanowi kompozycj ħ figur geometrycznych i nie mówi nic o bran Ň y, firmie,
ani produkcie.
3. Logotyp – to symbol oraz nazwa firmy wraz z charakterystycznym dla niej krojem pisma.
Logotypy powstałe na bazie liter i cyfr to monogramy (pierwsze litery pełnej nazwy np. PKO,
PWN).
4. Kolorystyka firmowa – kolor firmy wyró Ň nia j Ģ i okre Ļ la jej charakter. Ma du Ň y wpływ na
percepcj ħ i Ļ wiadomo Ļę odbiorców. Kolor o Ň ywia system identyfikacji firmy i po pewnym
czasie staje si ħ jednym z silniejszych elementów skojarzeniowych z organizacj Ģ .
5. Typografie firmowe – to krój czcionek stosowanych we wszelkich materiałach
drukowanych. Poprzez odpowiedni dobór czcionek mo Ň na kreowa ę firm ħ na nowoczesn Ģ
b Ģ d Ņ tradycyjn Ģ . Uwa Ň a si ħ , Ň e wszelkie kr Ģ gło Ļ ci wywołuj Ģ wra Ň enie spokoju i łagodno Ļ ci,
natomiast
kształty
kanciaste
niepokój
i
skłonno Ļę
do
agresji.
6. Druki firmowe - niezb ħ dny elementem systemu identyfikacji wizualnej dbaj Ģ cej o swój
wizerunek firmy. To papier i koperty firmowe, notatniki, wizytówki, identyfikatory
pracowników etc. Poszczególne elementy tych materiałów, tzn. papier, tre Ļę , liternictwo i
kolorystyka powinny współgra ę z ogólnie przyj ħ tymi zasadami systemu identyfikacji
wizualnej. Elementem druków firmowych jest tzw. konstans przedsi ħ biorstwa, czyli stały
układ graficzny znaku firmowego, pełnej nazwy i niezb ħ dnych danych o przedsi ħ biorstwie
(adres, numer telefonu i faksu, strona www i adres e-mail).
7. Akcydensy – to wszystkie te druki okoliczno Ļ ciowe o charakterze u Ň ytkowym (cenniki,
ulotki, katalogi, a tak Ň e etykietki, naklejki, koperty etc.)
8. Wizytówki – istniej Ģ trzy typy wizytówek: prywatne, słu Ň bowe i kombinowane
(wykorzystywane najcz ħĻ ciej przez lekarzy i naukowców). Format wizytówki najlepiej
dostosowa ę do standardowego wizytownika. Kolorystyka wizytówki powinna uwzgl ħ dnia ę
kolory firmowe. Standardowe dane zamieszczane na wizytówce to pełna nazwa firmy, logo,
imi ħ i nazwisko, stanowisko słu Ň bowe, dane teleadresowe. W wizytówkach kombinowanych
adres słu Ň bowy powinien by ę umieszczony u dołu po prawej stronie, a prywatny u dołu po
lewej stronie. W przypadku, gdy firma utrzymuje kontakty zagraniczne, nale Ň y mie ę równie Ň
wizytówki przygotowane w odpowiednim j ħ zyku obcym.
9. Ksi ħ ga standardów CI – jest to opis zasad i procedur stosowania elementów to Ň samo Ļ ci
wizualnej firmy (wzory, rysunki, instrukcje ich wykonania i zastosowania). W ksi ħ dze
standardów nale Ň y zamie Ļ ci ę minimalne wielko Ļ ci okre Ļ laj Ģ ce granic ħ czytelno Ļ ci wybranych
elementów graficznych oraz wzór minimalny obrazów (pola ochronne) wyznaczaj Ģ cy
konieczn Ģ woln Ģ przestrze ı wokół miejsc zadrukowanych, tak Ň e układy kompozycyjne.
Standaryzacji podlegaj Ģ m.in.:
- symbole firmowe (logotyp, znaki firmowe, kolorystyka),
- wizytówki,
- druki firmowe (papier, koperty),
- galanteria biurowa,
- tablice informacyjne, oznakowanie budynków,
- drukowane formy reklamowe
– informatory, ulotki, broszury,
- ubiór pracowników.
Do ksi ħ gi mo Ň na doł Ģ czy ę na płycie CD lub innym no Ļ niku próbki kolorów oraz wzory
poszczególnych elementów systemu. Informacje takie, zwłaszcza gdy s Ģ uporz Ģ dkowane i
skatalogowane, ułatwiaj Ģ w znacznym stopniu kontakt z drukarniami, grafikami itp.
Przed tworzeniem systemu identyfikacji wizualnej firmy nale Ň y pami ħ ta ę , Ň e powinien on
by ę :
- zgodny ze specyfik Ģ i stylem firmy,
- jednolity i zgodny z całym system komunikacji społecznej organizacji;
- oryginalny, odró Ň niaj Ģ cy firm ħ od konkurencji,
- dobrze wyeksponowany
– łatwo zauwa Ň alny,
- jednoznaczny, nie powoduj Ģ cy negatywnych skojarze ı .
Etapy tworzenia systemu identyfikacji wizualnej:
I. Opracowanie systemu identyfikacji wizualnej - projekt. Cz ħ sto zajmuj Ģ si ħ tym specjalne
studia graficzne.
II. Wdro Ň enie systemu (zgodnie z ustalonym uprzednio harmonogramem). Proces taki trwa
zwykle od kilku miesi ħ cy do kilku lat.
III. Wydruk materiałów.
IV. Nadzór nad wdra Ň aniem – weryfikacja przebiegu prac z ksi ħ g Ģ CI.
Symbolika kolorów
Kolory to wi ħ cej ni Ň kombinacja czerwonego i niebieskiego czy Ň ółtego i czarnego. Kolory
mog Ģ stanowi ę swoisty rodzaj komunikacji niewerbalnej, gdy Ň charakteryzuj Ģ si ħ pewnym
znaczeniem i symbolik Ģ . Je Ļ li mamy wpływ na kreacj ħ strony www, broszury, logo czy
folderu, dobrze jest mie ę Ļ wiadomo Ļę , jak oko i umysł postrzegaj Ģ niektóre kolory.
Kolory ciepłe
1. Pomara ı czowy – to kolor stymuluj Ģ cy emocje, a nawet apetyt. Uto Ň samiany z energi Ģ i
ciepłem. Kojarzy si ħ ze sło ı cem, cytrusami, poprzez co mo Ň e wywoływa ę skojarzenie z
witamin Ģ C i w konsekwencji dobrym zdrowiem. Je Ļ li chcesz zosta ę zauwa Ň ony, bez
zbytecznego „krzyku” – wybierz pomara ı czowy, gdy Ň jest to kolor, który przyci Ģ ga uwag ħ .
Delikatniejszym odcieniem pomara ı czowego jest brzoskwiniowy. Kolor ten pomaga
pobudzi ę ludzi do my Ļ lenia lub mówienia.
Pomara ı czowy w zestawieniu z innymi kolorami : dobrze komponuje si ħ ze Ļ rednim
odcieniem niebieskiego. Czerwony, Ň ółty i pomara ı czowy – to ognista kombinacja. Taki sam
zestaw, tyle Ň e w ja Ļ niejszym odcieniu kojarzy si ħ z owocow Ģ Ļ wie Ň o Ļ ci Ģ . W zestawieniu z
kolorem zielonym – tworzy egzotyczny klimat. Dla przyci Ģ gni ħ cia uwagi warto zestawi ę
odrobin ħ pomara ı czy z gł ħ bokim fioletem.
2. Czerwony – to kolor gor Ģ cy, który wzbudza intensywne emocje – od gor Ģ cej miło Ļ ci do
przemocy i bogactwa. Dowiedziono, Ň e kolor czerwony mo Ň e mie ę wpływ na reakcje
fizjologiczne – podnosi ci Ļ nienie i przyspiesza oddech. Symbolizuje władz ħ . Przykuwa uwag ħ
i budzi czujno Ļę (czerwone Ļ wiatło). W niektórych kulturach czerwony oznacza rado Ļę ,
od Ļ wi ħ tno Ļę , czysto Ļę . W Chinach jest kolorem szcz ħĻ cia i prosperity i mo Ň e przyci Ģ ga ę
powodzenie. Na wschodzie cz ħ sto panny młode ubieraj Ģ czerwone szaty, natomiast w
Południowej Afryce jest to kolor Ň ałoby. W bloku pa ı stw Ļ rodkowo-europejskich czerwony
kojarzy si ħ z komunizmem. Kolor ten wykorzystuje si ħ dla przyci Ģ gni ħ cia uwagi, dla
zasugerowania tempa i pewno Ļ ci, dynamizmu, a mo Ň e nawet cienia niebezpiecze ı stwa.
Jednak bardziej efektywne s Ģ małe dawki czerwieni, ani Ň eli jej obfito Ļę .
Czerwony w zestawieniu z innymi kolorami – w zestawieniu z zielonym przywołuje na
my Ļ l rado Ļę okresu bo Ň onarodzeniowego. Niebieski stanowi dla niego kontrast i gasi gor Ģ c Ģ
czerwie ı . Pomara ı czowy i Ň ółty dobrze harmonizuj Ģ z czerwieni Ģ , pod warunkiem, Ň e ich
odcienie nie s Ģ zbyt kontrastowe. Ostro Ň nie nale Ň y stosowa ę czerwie ı z fioletem –
kombinacja tych kolorów jest elegancka, jednak mo Ň e wywoływa ę przesadne wra Ň enie
władzy.
3. Ň owy – du Ň e ilo Ļ ci ró Ň u mog Ģ wywoływa ę w ludziach uczucie fizycznej słabo Ļ ci. cz ħ sto
kolor ró Ň owy kojarzy si ħ z kobieco Ļ ci Ģ i delikatno Ļ ci Ģ , równie Ň z miło Ļ ci Ģ , ale t Ģ urocz Ģ i
romantyczn Ģ . Ró Ň owy wprowadza czuło Ļę i nastrój zabawowy.
Ň owy w zestawieniu z innymi kolorami : z czarnym i szarym oraz z ciemniejszymi
odcieniami niebieskiego – nabiera nieco wyrafinowania.
4. ņ ółty - oznacza nadziej ħ i szcz ħĻ cie, ale te Ň tchórzostwo i nieuczciwo Ļę . Przez lata kolor
ten był u Ň ywany na wst ĢŇ kach noszonych przez kobiety, czekaj Ģ ce na m ħŇ czyzn wracaj Ģ cych
z wojny. Symbolizował nadziej ħ . W niektórych kulturach Ň ółty mo Ň e mie ę znaczenie
tchórzostwa – zatem wzbudza negatywne odczucia. W Egipcie kolor ten oznacza Ň ałob ħ ;
Ļ redniowieczni aktorzy ubierali si ħ w Ň ółte szaty, aby pokaza ę Ļ mier ę . W Japonii Ň ółty kolor
symbolizuje odwag ħ .
ņ ółty w zestawieniu z innymi kolorami – kolor Ň ółty (zwłaszcza jasny) stosuje si ħ , aby
wywoła ę wra Ň enie podekscytowania, tak Ň e dla o Ň ywienia szaro Ļ ci lub niebieskiego. Dla
oddania klimatu lata, Ļ wie Ň o Ļ ci, zdrowia dobrze jest zestawi ę Ň ółty z pomara ı czowym. Blady
odcie ı Ň ółtego dobrze wygl Ģ da z ciemnymi kolorami – rozja Ļ nia je. ņ ółty i niebieski s Ģ
bardzo kontrastowe i przyci Ģ gaj Ģ uwag ħ . „High-tech look” zapewnia Ň ółty z mieszank Ģ
szaro Ļ ci i czerni. Warty polecenia jest kolor Ň ółty w zestawieniu z czerwonym.
5. Złoty - symbolizuje bogactwo i ekstrawagancj ħ . Niewielkie ilo Ļ ci złotego dodaje si ħ dla
nadania tonu ekskluzywno Ļ ci, wykwintno Ļ ci. Jasnozłoty przykuwa uwag ħ , podczas gdy
ciemniejsze odcienie – budz Ģ silne skojarzenia bogactwa i przepychu.
Złoty w zestawieniu z innymi kolorami – kolor ten dobrze komponuje si ħ z zielonym,
br Ģ zowym i pomara ı czowym.
6. Czarny – to kolor konserwatywny, dobrze współgra z wi ħ kszo Ļ ci Ģ kolorów, oprócz tych
bardzo ciemnych. Mo Ň e przywoływa ę na my Ļ l powag ħ i konwencj ħ , ale tak Ň e seksowno Ļę ,
tajemniczo Ļę i wyrafinowanie. Mo Ň e sprawia ę , Ň e inne kolory wydaj Ģ si ħ ja Ļ niejsze. W
wi ħ kszo Ļ ci krajów zachodnich czer ı symbolizuje Ň ałob ħ . W Ļ ród ludzi młodych – to cz ħ sto
kolor buntu. W Chinach czarny jest kolorem małych chłopców. Kolor ten wywołuje wra Ň enie
elegancji, wyrafinowania, a tak Ň e cie ı tajemniczo Ļ ci. Czarny w zestawieniu z innymi
kolorami - dobrze gra z jasnymi odcieniami czerwieni, niebieskiego i zielonego. Czarny i
szary – stwarzaj Ģ nieco konserwatywny klimat.
7. Br Ģ zowy – mo Ň e wzmaga ę apetyt. Symbolizuje zdrowie, niezawodno Ļę , solidno Ļę ,
prostot ħ , przyja Ņı . Br Ģ z i jego ja Ļ niejsze odcienie – be Ň i kremowy, sprawiaj Ģ , Ň e pozostałe
kolory wygl Ģ daj Ģ na gł ħ bsze i ja Ļ niejsze. Kojarzony tak Ň e z uczciwo Ļ ci Ģ i ciepłem. Kolor
br Ģ zowy dodaje presti Ň u.
Br Ģ zowy w zestawieniu z innymi kolorami - z zielonym tworzy palet ħ kolorów ziemi.
Ciemne odcienie br Ģ zu mo Ň na rozja Ļ ni ę Ň ółtym b Ģ d Ņ „zardzewiałym” pomara ı czowym. Z
ħ bokim fioletem, zielonym, szarym i pomara ı czowo-czerwonym prezentuje si ħ elegancko,
ale konserwatywnie.
Kolory zimne
1. Niebieski – ma działanie koj Ģ ce. Sprawia, Ň e czas wydaje si ħ szybciej płyn Ģę . Pomaga
zasn Ģę . W wielu religiach wierzy si ħ , Ň e niebieski pomaga w odp ħ dzeniu złych duchów.
Symbolizuje powag ħ i zaufanie. Zwłaszcza ciemnoniebieski kojarzony jest z inteligencj Ģ ,
stabilno Ļ ci Ģ , jedno Ļ ci Ģ i konserwatyzmem. W Iranie to kolor Ň ałoby, na zachodzie natomiast
cz ħ sto kojarzony z miło Ļ ci Ģ i spotykany przy ceremoniach Ļ lubnych. Gł ħ boki królewski
niebieski albo lazurowy kojarzy si ħ z bogactwem, a nawet odrobin Ģ wy Ň szo Ļ ci. Mieszanka
jasnego i ciemnego niebieskiego wzbudza zaufanie i sugeruje prawdomówno Ļę . Mówi si ħ , Ň e
niebieski to kolor bankierów.
Niebieski w zestawieniu z innymi kolorami - z Ň ółtym i ró Ň owym przywołuje wiosenn Ģ
atmosfer ħ , natomiast gł ħ boki niebieski – kojarzy si ħ z zimn Ģ pogod Ģ . Niebieski z szarym
wygl Ģ da elegancko, dobrze komponuje si ħ te Ň z zielonym. Odrobin ħ niebieskiego stosuje si ħ
dla uspokojenia gor Ģ cej czerwieni. Niebieski w zestawieniu z Ň ółtym gwarantuj ħ przykucie
uwagi. Ciemnoniebieski z metalicznym srebrem kojarz Ģ si ħ z elegancj Ģ .
2. Zielony – oznacza Ň ycie, wzrost, o Ň ywienie, zdrowie, ale równie Ň niedojrzało Ļę , zazdro Ļę ,
brak do Ļ wiadczenia. Pokój urz Ģ dzony na zielono powoduje wra Ň enie, i Ň czas mija szybciej.
Jest to kolor bardzo silnie kojarzony z Irlandi Ģ . Tak Ň e kojarzy si ħ z Islamem, wiosn Ģ , a wraz z
czerwonym – tworzy klimat bo Ň onarodzeniowy. Zielony oznacza równowag ħ , harmoni ħ ,
stabilno Ļę , Ļ wie Ň o Ļę . Oliwkowa ziele ı mo Ň e kojarzy ę si ħ z wojskiem.
Zielony w zestawieniu z innymi kolorami - z niebieskim kojarzy si ħ z natur Ģ , pocz Ģ tkiem
czego Ļ nowego, wzrostem. Zielony z Ň ółtym i czarnym albo białym – to sportowa
kombinacja. ņ ywe i bardzo kontrastowe zestawienie to zielony z fioletowym. Kolor zielony
to równie Ň kolor pieni ħ dzy.
3. Turkus - ma działanie uspokajaj Ģ ce. Symbolizuje kobiecy urok, a niektóre odcienie
stwarzaj Ģ atmosfer ħ stylu retro z lat 50. i 60. Wraz z lewandowym i jasnymi ró Ň ami –
postrzegany jest jako szczególnie kobiecy. Z białym i czarnym oddaje klimat art deco. Z
pomara ı czem i Ň ółtym – wprowadza Ļ wie Ň y i sportowy klimat.
4. Szary - to kolor neutralny i zrównowa Ň ony, a tak Ň e konserwatywny. Mo Ň e symbolizowa ę
Ň ałob ħ oraz formalno Ļę . W zestawieniu z niebieskim przywołuje na my Ļ l Ļ wiat korporacyjny,
mundurowy. Jasnoszary zast ħ puje cz ħ sto kolor biały a ciemnoszary – czarny. Jasnoszary wraz
Zgłoś jeśli naruszono regulamin