plan na czerwiec 2009 dla 3,4 latków.docx

(30 KB) Pobierz

Plan wychowawczo – dydaktyczny dla grupy 3 – 4 latków na miesiąc czerwiec 2009 r.

 

Tematy kompleksowe:

1 . Poznajemy dzieci z różnych stron świata

2 – 3. Poznajemy kreta i pszczołę – mieszkańców łąki

4 5. Jadę na wakacje

 

Zadania edukacyjne w obrębie obszarów:

ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku

1.    Uświadamianie różnorodności i współzależności organizmów w świecie przyrody oraz podstawowych praw rządzących tym światem – wywoływanie zaciekawiania światem przyrody.

2.    Kształtowanie podstawowych powinności moralnych tj.: życzliwość, tolerancja, uczciwość, sprawiedliwość.

3.    Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz reagowania na umowne sygnały, dotyczące różnorodnych sposobów zachowań       w zabawach, grach i ćwiczeniach gimnastycznych.

4.    Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie, śpiewanie, uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce.

5.    Wprowadzenie w świat niewerbalnych środków wyrazu, uczenie dostrzegania, odbierania, interpretowania i stosowania, połączone    z doskonaleniem wrażeń  i spostrzeżeń zmysłowych.

6.    Tworzenie okazji umożliwiających zdobycie umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem, w tym przekazywania własnych odczuć, przeżyć, myśli.

7.    Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy tej twórczości.

8.    Kształtowanie umiejętności logicznego, matematycznego myślenia i zdobycie orientacji w zakresie podstawowych pojęć matematycznych, związanych z orientacją w przestrzeni, cechami jakościowymi przedmiotów, zbiorami.

Program Edukacji Zdrowotnej

9.    Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu.

10.                       Doskonalenie nawyków higieniczno – kulturalnych i sprawności samoobsługowych.

Program Edukacji Komunikacyjnej

11.                       Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu bezpiecznych zabaw w celu bezpieczeństwa własnego i innych.

Program Artystyczny

12.                       Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata.

Program Wychowawczy

13.                       Systematyczne mobilizowanie dzieci do stosowania zabiegów higienicznych oraz mycia rąk przed posiłkami i po wyjściu z ubikacji.

 

 

 

 

 

 

Tydz

Tematy do realizacji

Cele operacyjne

Ewaluacja

1 tydzień

Poznajemy dzieci z różnych stron świata

1. „Wiercipiętek i Dzień Dziecka” – historyjka obrazkowa w oparciu o opowiadanie M. Galicy.

 

„Dzieci z różnych stron świata” – praca                      z obrazkiem.

 

 

2.    „O murzyńskiej córeczce i ptaszku Tijotijo” – słuchanie opowiadania n – lki na podstawie utworu K. Różeckiej – Parnowskiej.

 

 

Zabawa dydaktyczna „Domek dla każdego” – dopasowywanie domku do dziecka ze względu        na jego pochodzenie.

     Dziecko swobodnie wypowiadania się na temat historyjki obrazkowej; próbuje określić niespodzianki i przyjemności jakie oczekują dzieci w dniu ich święta.

     Dziecko odważnie wypowiada własne myśli przy opowiadaniu treści obrazka, nabywa umiejętność formułowania swobodnych wypowiedzi, dzieli się własnymi spostrzeżeniami; opisuje wygląd, strój dzieci.

     Dziecko potrafi porządkować wydarzenia według logicznej kolejności; nazywa postacie występujące w opowiadaniu: murzyńska córeczka i jej mama, ptaszek Tijotijo, kurka, sąsiadka i jej synek; poznaje życie i zwyczaje dzieci z różnych stron świata – Afryki.

     Dziecko prawidłowo dopasowuje sylwety dziecka danej narodowości do ich charakterystycznego domu mieszkalnego (np. dziecko indiańskie – wigwam, dziecko z Japonii – domek w stylu japońskim itp.).

 

3. „Kolorowe dzieci” – zabawy przy akompaniamencie pianina, słuchanie piosenki         M. Jeżowskiej.

Zabawa ruchowo – muzyczna do piosenki              pt: „Dwóm tańczyć się zachciało”– taniec w parach.

Ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie głosów, jakie wydawali Indianie na głosce „uuu oraz zakrywanie i odkrywanie rytmicznie dłonią ust.

Zabawa muzyczno – ruchowa do muzyki z filmu „Pocahontas” „Kolorowy wiatr” – swobodny taniec dzieci do słyszanej muzyki.

     Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę, omawia treść piosenki. 

 

     Dziecko chętnie podejmuje czynności zabawowe, ustawia się w parach i tańczy w rytm piosenki.

     Dziecko wykonuje proste ćwiczenia narządów artykulacyjnych na głosce: „uuu” naśladując melodię piosenki    z filmu „Pocahontas” pt: „Kolorowy wiatr”; zakrywanie            i odkrywanie rytmiczne dłonią ust.

     Dziecko rozwija wyobraźnię muzyczną, swobodnie tańczy do słyszanej muzyki.

 

4.   „Skąd ty jesteś?” – malowanie farbami plakatowymi wybranego obrazka.

 

 

5.   Indiański amulet” – wylepianie amuletu             z plasteliny.

      Dziecko przyzwyczaja się do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego, wykonuje pracę starannie i estetyczne; wyciera palce dłoni w ręcznik papierowy, dba o porządek        w miejscu pracy.

     Dziecko wykonuje prace bardzo starannie i dokładnie wg wskazówek n – lki.

 

6. Zestaw zabaw ruchowych nr 2  wg K. Wlaźnik   i W. Gniewkowskiego.

 

 

7. Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki          pt:Mało nas do pieczenia chleba”.

8. Zabawa ruchowa „Powitanie dnia” połączona     z ćwiczeniami artykulacyjnymi.

9.   Zabawy na terenie przedszkolnym.

 

     Dziecko biega wraz z całą grupą w jednym kierunku bez potrąceń (na krótkich odcinkach), wzmacnia mięśnie pasa barkowego, lędźwiowa część kręgosłupa, nabywa ogólnej sprawności i zwinności.

     Dziecko ustawia się w kole wiązanym, śpiewa i tańczy     w rytm piosenki.

     Dziecko naśladuje głosem odgłosy towarzyszące porannym czynnościom ludzi i zwierząt.

     Dziecko bezpiecznie korzysta z urządzeń ogrodowych, samorzutnych zabaw w różnych formach ruchu

 

2 tydzień

Poznajemy kreta i pszczołę

10. „Krecik”– ilustrowanie ruchem wiersza A. Łady – Grodzickiej.

 

Oglądanie filmu „Krecik” – wypowiadanie się na temat „Co wiem o krecie”?.

 

Zabawa matematyczna „Kret” – utrwalanie pojęć: wysoko, nisko, obok regału.

 

     Dziecko uważnie słucha wiersza recytowanego przez         n – lkę, odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza; ilustruje ruchem jego treść.

     Dziecko poznaje wybrane zwierzęta żyjące w środowisku przyrodniczym – ssaki np. kret – nazywa, charakterystyczny wygląd i sposób odżywiania.

      Dziecko rozumie i stosuje określenia dotyczące przedmiotów w przestrzeni. Zapoznaje się ze słowami: wysoko – nisko, obok.

 

11. „Po łące biega lato” – zabawy przy akompaniamencie pianina, nauka pierwszej zwrotki piosenki i refrenu.

Zabawa muzyczno – ruchowa do pt: „Wiosenny bal” – ilustrowanie ruchem słów piosenki, taniec    w parach.

Zabawa ruchowa „Mrówki budują mrowisko”          z czworakowaniem.

Zabawa ruchowa przy piosence pt: „Stańmy             w kole”.

     Dziecko uczy się i śpiewa piosenkę o treści zrozumiałej; śpiew zbiorowy; omawia treść piosenki.

 

     Dziecko ilustruje treść piosenki ruchem; ustawia się i tańczy w parach w rytm piosenki.

 

     Dziecko czworakuje w podporze na całych palcach dłoni      i stóp.

     Dziecko ustawia się i tańczy w kole wiązanym.

 

12. „Kret i jego kopiec” – kolorowanie obrazka kredkami świecowymi.

 

13. „Układanka geometryczna” – temat dowolny.

 

     Dziecko przyzwyczaja się do prawidłowego trzymania narzędzia rysunkowego, nie wyjeżdża za linię, wykonuje pracę starannie.

     Dziecko poprzez pracę plastyczną rozwija swoją wyobraźnię twórczą, doskonali sprawność manualną, cieszy się z efektów swojej pracy.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin