NATURA CZY ¦RODOWISKO.rtf
(
14 KB
)
Pobierz
4-czynnikowa koncepcja
Marii Żebrowskiej
l
Na rozwój struktury i funkcji układu nerwowego, a za jego pośrednictwem na rozwój procesów psychicznych wpływają 4 czynniki: wrodzone zadatki anatomiczno – fizjologiczne organizmu, własna działalność jednostki, środowisko i wychowanie.
Zadatk
i
l
cechy biologiczne,
l
biologiczne uwarunkowania, predyspozycje, zawiązki,
l
natura jednostki,
l
genotyp, wyposażenie genetyczne,
l
cechy wrodzone – zależą od genotypu, czyli od materiału genetycznego zawartego w chromosomach jednostki.
Środowisko
l
fizyczne (materialne),
l
społeczne,
l
obcowanie z ludźmi i obcowanie z przedmiotami,
l
organizacja przestrzenna i organizacja czasowa środowiska,
l
stymulacja zewnętrzna niezamierzona.
Wychowanie
l
wpływy intencjonalne,
l
socjalizacja,
l
kształcenie, nauczanie,
l
modelowanie,
l
ćwiczenie,
l
instruowanie.
Aktywność podmiotu
l
własna aktywność,
l
spontaniczna,
l
wewnętrznie motywowana.
3 RODZAJE KORELACJI
GENOTYP A ŚRODOWISKO
l
Pasywna:
ludzie otrzymują genotypy skorelowane ze środowiskiem rodzinnym.
l
Reaktywna
: ludzie skłaniają innych do reakcji na swoje właściwości genetyczne
l
Aktywna:
ludzie poszukują lub tworzą środowiska skorelowane ze swymi właściwościami.
...
Plik z chomika:
WiatremCzesana
Inne pliki z tego folderu:
Wygotski Lew - Wybrane prace psychologiczne II - dzieciństwo i dorastanie.pdf
(28877 KB)
Wygotski L - Myślenie i mowa.doc
(1620 KB)
+Wygotski+Wczesne+dzieciństwo.pdf
(5854 KB)
Wygotski L. S. - Myslenie i mowa.pdf
(12831 KB)
Wygotski L. S. - Wybrane prace psychologiczne. Dzieciństwo i dorastanie.pdf
(28877 KB)
Inne foldery tego chomika:
Anomia pracownicza
BMZ
Ciekawe programy
Ekstremizm polityczny i konflikty etniczne - perspektywa psychologiczna
Filmy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin